Permalänk

Damma av grafikkort?

Tjenna!
Jag har inhandlat ett par begangnade gtx 570's. Tänkte bara damma av dem lite snabbt innan jag sätter in dem i burken. Dammsuga ska man ju inte göra har jag hört. Inte för att jag tänkt göra detta men... Hade istället tänkt att blåsa med tryckluft ifrån vår kompressor. Kan man dra på hur hårt som helst eller kan något gå sönder?, eller är det första som går sönder bladen på fläktarna? ^^

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vad skulle skillnad en vara mellan att dammsuga och att köra med tryckluft. Tryckluft lär förstöra det mer än att dammsuga. Jag har dammsugit min dator försiktigt utan problem. men alla väljer ju själv vad de vill utsätta datorn för.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Köp tryckluft på burk för 100kr, har inte helkoll själv men har läst lite på forumet och det ska tydligen inte vara så bra med kompressor pga oljor eller dylikt.
Använd inte damsugaren, kan få esd-skador och då är det kört.

Permalänk
Medlem

Det funkar förträffligt att blåsa rent komponenter med kompressor inte ett dammkorn kommer finnas kvar efter ett par sekunder. Håll bara i fläktarna.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

Vad skulle skillnad en vara mellan att dammsuga och att köra med tryckluft. Tryckluft lär förstöra det mer än att dammsuga. Jag har dammsugit min dator försiktigt utan problem. men alla väljer ju själv vad de vill utsätta datorn för.

Det är pga risk för ESD-skador man inte uppmanar till att dammsuga datorn.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med kompressor om du kopplar på en avskiljare likt denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav.... Dammsuga ska man inte göra då man riskerar få esd-skador.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Köp tryckluft på burk för 100kr, har inte helkoll själv men har läst lite på forumet och det ska tydligen inte vara så bra med kompressor pga oljor eller dylikt.
Använd inte damsugaren, kan få esd-skador och då är det kört.

Nja argumentet brukar vara att det är vatten i luften från kompressorn. Men jag säger att det är så lite att det inte har ngn betydelse om du inte står i en kvart och blåser på samma ställe och så. Ta't försiktigt och lite det "vila" innan du kopplar in det.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Alltid kört kompressor, är man nojjig så kan man använda vattenlås eller låta komponenterna stå ett tag.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Köp tryckluft på burk för 100kr, har inte helkoll själv men har läst lite på forumet och det ska tydligen inte vara så bra med kompressor pga oljor eller dylikt.
Använd inte damsugaren, kan få esd-skador och då är det kört.

Det blir kondens från tryckluften och det skall man undvika. Men låter man komponenterna torka ordentligt innan man startar upp så skall det inte vara någon fara. Själv har jag damsugat min datorer i åratal utan problem men där skall man ju tänka på den statiska uppladningen så att man inte ger sin dator en kyss.. Säkrast är väl som det nämns i forumet, tryckluft på burk...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Sätter lite liv i denna tråd igen,
Jag har alltid blåst rent samtliga datorer med kompressor, har aldrig varit några problem. Håll lite avstånd och tryck inte på fullt så behöver du varken hålla i fläktar eller låta det torka. Men om man är nojig kan man låta den stå och lufttorka lite efteråt såklart.

Visa signatur

Main: i7 3770K @ 4.4Ghz- Seidon 120M | Gigabyte 7970 3GB Windforce 3x GHz Edition | Asus 24" 144Hz | Samsung PRO SSD 120GB + 3TB HDD | Corsair 16GB 1600Mhz RAM | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair 330R Window-mod | Corsair AX850

Consoles: Xbox 360 Custom Xk3y | Flashat Wii | PS1 | SNES

Misc: ReadyNAS Ultra 4TB | Boxee Box | Ipad 32GB Jailbroken | Galaxy S4 | 460UXN-2