Tips på fjärrkontroll till XBMC?

Permalänk
Medlem

Tips på fjärrkontroll till XBMC?

Har precis köpt en HTPC och styr via an app till telefonen. Frugan tycker dock det är för krångligt och skulle gärna vilja ha en fjärrkontroll.

Tänkte därför höra mig av efter tips, vad har ni för rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Kjell & Co säljer en fjärrkontroll med tillhörande IR-öga för USB som fungerar tillsammans med XBMC för Windows.
Jag använder den själv, tillsammans med en Logitech Harmony One.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909641/streacom-fjarrkontroll-ink....

Den kontrollen funkar ifall du har en chassi från Streacom.

Ifall inte, ja då är det bara till och leta efter ett ir-kit att köpa till chassit så du slipper ha ett externt ir-öga som bara tar plats.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det med IR-öga funkar faktiskt inte så bra då jag har htpc i ett tv-skåp som jag vill kunna stänga. Är ute efter en fjärrkontroll typ den för boxee box som man inte behöver rikta mot en sändare.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett dinovo mini till min htpc, det har ett styrkors som funkar bra med xbmc. Och jag har min i ett skåp också men det funkar bra.

Men annars har du kollat alla appar som finns för xbmc?
Jag hittade en som frun tyckte var bra men det tog ett tag att hitta den för några var för krångliga och konstiga...

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

För Android finns det en riktigt schysst fjärr-app, lättöverskådlig och snabb - speciellt på en tablet:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an...
Ska det absolut vara en klassisk fjärr så finns det gott om MCE-fjärrar på ebay, en del av dem skall även fungera på t.ex. Openelec om man nu kör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Men annars har du kollat alla appar som finns för xbmc?
Jag hittade en som frun tyckte var bra men det tog ett tag att hitta den för några var för krångliga och konstiga...

Jag kör xbmcRemote som jag tycker är smidigt men hon gillar inte att man först ska behöva låsa upp telefonen för att komma åt sådan man bara vill kunna göra med en snabb knapptryckning (tex pausa).

Permalänk
Medlem

Kör på en dinovo mini jag med...funkar bra

Permalänk
Medlem

Efter en del googlande verkar det här nog vara det bästa för mig:

http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc

Borde man dock kunna hitta för en femtedel av priset via ebay känns det som...

Permalänk
Medlem

Har din TV stöd och om du kör via HDMI så kan du kontrollera XBMC med tvfjärren via CEC.

Brukar komma upp en "source" som heter XBMC-CEC i sånna fall.
Eventuellt att man behöver confa nått för det. Funkade out-of-the-box på http://xbian.org/ sist jag testade.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marmut:

Jag kör xbmcRemote som jag tycker är smidigt men hon gillar inte att man först ska behöva låsa upp telefonen för att komma åt sådan man bara vill kunna göra med en snabb knapptryckning (tex pausa).

Om det enbart är det som är problemet så finns det en inställning i XBMC Remote som heter "Disable the Keyguard?", aktiverar du den så behöver man inte låsa upp telefonen så länge appen är igång.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har din TV stöd och om du kör via HDMI så kan du kontrollera XBMC med tvfjärren via CEC.

Kollade upp det och min TV har stöd för CEC, men däremot får jag inte upp några devices. Gogglar man lite verkar det som att det krävs nån dongel för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Android eller iPhone?
Yatse, som jag tipsade om tidigare har stöd för kontroller på låsskärmen, även i notifieringsmenyn, så man har tillgång till snabba kontroller vad man än pysslar med på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Android eller iPhone?
Yatse, som jag tipsade om tidigare har stöd för kontroller på låsskärmen, även i notifieringsmenyn, så man har tillgång till snabba kontroller vad man än pysslar med på telefonen.

Iphone, så det funkar tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Använder denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=553697
Grymt nöjd

Kan även styra muspekaren med den om man vill.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

En Harmony One + HP MCE IR Receiver = bara en fjärr på soffbordet!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Kollade upp det och min TV har stöd för CEC, men däremot får jag inte upp några devices. Gogglar man lite verkar det som att det krävs nån dongel för att få det att fungera?

Dongel ska bara behövas om tv:n inte har stödet, då är det dongeln som plockar signalerna och skickar till övriga enheter.

Har två samsungtv's jag testat med och på bägge dessa så har det inte behövts något extra.
Dock så kan det vara så att XBMC måste kompileras och/eller konfigureras för att få detta att funka, det har jag dålig koll på då jag bara testade med en färdig dist för RaspberryPi.

Permalänk
Medlem

Titta på den där!

http://www.iruleathome.com/

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dongel ska bara behövas om tv:n inte har stödet, då är det dongeln som plockar signalerna och skickar till övriga enheter.

Har två samsungtv's jag testat med och på bägge dessa så har det inte behövts något extra.
Dock så kan det vara så att XBMC måste kompileras och/eller konfigureras för att få detta att funka, det har jag dålig koll på då jag bara testade med en färdig dist för RaspberryPi.

Dessvärre verkar det nog bara gälla RaspberryPI att man inte behöver dongel

Permalänk
Medlem

Nu ville du inte ha det till mobilen, men tipsar om denna iaf. Klockren! Min fruga förstår den tom.
http://www.unifiedremote.com/

Permalänk
Medlem

La precis en beställning på en sån adapter. Av recensionerna och videon så får den XBMC att funka mer eller mindre exakt som jag vill ha det!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

köp en flirc
http://www.flirc.tv/

Sen kan du använda vilken fjärrkontroll och mappa dina knappar hur som helst...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Har precis köpt en HTPC och styr via an app till telefonen. Frugan tycker dock det är för krångligt och skulle gärna vilja ha en fjärrkontroll.

Tänkte därför höra mig av efter tips, vad har ni för rekommendationer?

Fick idag hem http://www.pulse-eight.com/store/products/104-usb-hdmi-cec-ad..., tame fan det bästa köp jag någonsin gjort till HTPCn. Använder just nu samma fjärr som till tv:n och det funkar sjukt bra! Söka på filmer/serier med siffrorna (T9), knappt nån delay, slipper tangentbord och mus på tv-bordet. Lätt värt varenda krona. Man får med adapterna, usb-sladd och en liten HDMI sladd. Så man får med allt man behöver.
Jag är SJUKT nöjd!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag ska köpa mig en HTPC och tänker då börja använda XBMC då det ser ut att vara riktigt bra och ett smidigt sätt att leta runt i bibloteket, men jag har då en fråga, kan man på något sätt starta XBMC med en fjärrkontroll så man slipper tangentbord, jag är ute efter att ha så få kontroller som möjligt på bordet nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Hej!
Jag ska köpa mig en HTPC och tänker då börja använda XBMC då det ser ut att vara riktigt bra och ett smidigt sätt att leta runt i bibloteket, men jag har då en fråga, kan man på något sätt starta XBMC med en fjärrkontroll så man slipper tangentbord, jag är ute efter att ha så få kontroller som möjligt på bordet nämligen.

I mitt htpc chassi (Antec Fusion Remote Black) följer det med en fjärr med en knapp man kan förprogrammera till att starta diverse program.

Annars kan man lägga in XBMC i autostart, googla också lite på hur man 'boot windows directly to xbmc as a shell' så hittar du lite fin info.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

I mitt htpc chassi (Antec Fusion Remote Black) följer det med en fjärr med en knapp man kan förprogrammera till att starta diverse program.

Annars kan man lägga in XBMC i autostart, googla också lite på hur man 'boot windows directly to xbmc as a shell' så hittar du lite fin info.

Jag ska använda mig av ett Fractal design Node 304, du har ingen erfarenhet av det?