Permalänk

Nexus 7 ett bra val?

Tja!
Jag är på jakt efter en surfplatta för surf och film och har kollat in Nexus 7 just för att hårdvaran verkar vara extremt bra för priset. Dock är jag lite fundersam gällande ramminnet för om jag har fattat det rätt så är det 1GB eller har jag fel? Räcker det eller blir det dåligt flyt på plattan i längden när man tittar på film t.ex? Jag hade enbart tänkt mig wifi och inte 3G då jag vill köra surfpunkt via telefonen men kan man göra det då jag har en Iphone 4s?

Tacksam för svar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tja!
Jag är på jakt efter en surfplatta för surf och film och har kollat in Nexus 7 just för att hårdvaran verkar vara extremt bra för priset. Dock är jag lite fundersam gällande ramminnet för om jag har fattat det rätt så är det 1GB eller har jag fel? Räcker det eller blir det dåligt flyt på plattan i längden när man tittar på film t.ex? Jag hade enbart tänkt mig wifi och inte 3G då jag vill köra surfpunkt via telefonen men kan man göra det då jag har en Iphone 4s?

Tacksam för svar

Aldrig varit problem innan sa kan inte se att det skulle vara det nu, 1GB ram racker gott och vall.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Om 7"-formatet passar dig så tycker jag att det är ett bra val.

Ja, det är rätt att den har 1GB RAM, se http://www.google.com/nexus/7/specs/

Just att titta på film kräver väl inte särskilt mycket minne, så för just det ändamålet tycker jag inte du behöver oroa dig. Det är väl möjligen tunga applikationer/spel som skulle vilja ha mer (särskilt på sikt, än så länge är 1GB högst normalt så utvecklarna kan ju inte gärna iskallt räkna med att folk ska ha mer oavsett vad de bygger).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fick min igår och är helnöjd , inte sett några filmer än men streama twitch i 720p utan problem

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem

Även jag har en Nexus 7 och är väldigt nöjd. Har du några frågor kan du ställa dem, så ska jag försöka besvara dem.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tja!
Jag är på jakt efter en surfplatta för surf och film och har kollat in Nexus 7 just för att hårdvaran verkar vara extremt bra för priset. Dock är jag lite fundersam gällande ramminnet för om jag har fattat det rätt så är det 1GB eller har jag fel? Räcker det eller blir det dåligt flyt på plattan i längden när man tittar på film t.ex? Jag hade enbart tänkt mig wifi och inte 3G då jag vill köra surfpunkt via telefonen men kan man göra det då jag har en Iphone 4s?

Tacksam för svar

tycker att nexus 7 funkar skit bra.. har torrent klient å kollar på serier i 720p utan problem och har även kört några 1080p filmer utan problem och den är helt underbar, dock är det ett måste att roota och ända dpi'n till 160-170 något för att få tablet UI istället för skit ui't som är orginal..

ända negativa över huvud taget med nexus 7 är att wifi chippet är skräp... laddar ner i max 1mb/s oavsätt om jag sitter 2 meter från routern, men kan även vara en begränsning till skälva minnet som man skriver till på plattan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

tack för svaren

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nexus 7 passar nog fint att se film på tack vare formatet och upplösnigen. Vad jag förstår ska den generellt inte klara av 1080p och den ska inte häller kunna skicka vidare 5.1 ljud på HDMI(om man vill se filmen på TV/monitor via HDMI).

1 GB minne räcker nog fint, varför skulle en enhet som denna behöva mer? IPad mini har väll bara helften?

Det ända problemet jag ser med Nexus 7 är att den är inte jätte bekväm att surfa på och jag känner att skärmen är inte fullt så responsive som Windows Phone lurarna/plattorna eller Ipad mini.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Nexus 7 passar nog fint att se film på tack vare formatet och upplösnigen. Vad jag förstår ska den generellt inte klara av 1080p och den ska inte häller kunna skicka vidare 5.1 ljud på HDMI(om man vill se filmen på TV/monitor via HDMI).

1 GB minne räcker nog fint, varför skulle en enhet som denna behöva mer? IPad mini har väll bara helften?

Det ända problemet jag ser med Nexus 7 är att den är inte jätte bekväm att surfa på och jag känner att skärmen är inte fullt så responsive som Windows Phone lurarna/plattorna eller Ipad mini.

1080p fungerar utmärkt med tex MX player, och hur tusan skulle nexus 7 kunna skicka 5.1 ljud via HDMI då den inte har någon HDMI utgång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

1080p fungerar utmärkt med tex MX player, och hur tusan skulle nexus 7 kunna skicka 5.1 ljud via HDMI då den inte har någon HDMI utgång?

ursäktar, ser ut som att jag föväxlade med annan platta Hade helt enkelt läst fel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide