Permalänk
Medlem

Vad för spelmöss ska jag beställa?

Hej!

Jag funderar på vilken spelmöss jag ska beställa. Skulle någon kunna länka en bra möss och skriva nackdelar och fördelar.

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk

Hallo.
I stort sätt alla "gaming" möss idag är bra nog för att spela med. Att välja en mus har väldigt mycket med vad du själv tycker är bäst. Om du tycker att en viss mus är skön, om du tycker att knapparna sitter bekvämt. Gå till en något större elektronik affär så brukar dom ha möss framme så att man kan klämma på dom och bestämma sig.

Men som en rekomendation kan jag säga att om du inte har allt för små händer så är razer deathadder ett väldigt trevligt val.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till rätt avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CowWithGun:

Hallo.
I stort sätt alla "gaming" möss idag är bra nog för att spela med. Att välja en mus har väldigt mycket med vad du själv tycker är bäst. Om du tycker att en viss mus är skön, om du tycker att knapparna sitter bekvämt. Gå till en något större elektronik affär så brukar dom ha möss framme så att man kan klämma på dom och bestämma sig.

Men som en rekomendation kan jag säga att om du inte har allt för små händer så är razer deathadder ett väldigt trevligt val.

Använder den nu, riktig obekväm. Tror jag ska köra på g400 logitech eller R.A.T mouse?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648062&cks=ASS&assoc=B99...

Steelseries sensei är bästa/bekvämaste musen jag har använt. Riktigt bra sensor, bra mjukvara och riktigt bekväm.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Steelseries sensei är bästa/bekvämaste musen jag har använt. Riktigt bra sensor, bra mjukvara och riktigt bekväm.

Steelseries sensei är klockren!:)

Visa signatur

Dator:Corsair c70-Gigabyte GTX680-i5 3570k-corsair vengence 8gb-NOCTUA NH-D14

Steelseries sensei RAW
Steelseries Qck

Permalänk
Medlem

http://mionix.net/products/naos-5000/

Mionix Naos 5000 föreslår jag. Ultra bekväm, inget krångel med sensorn, mjukvaran är riktigt najs och den håller ochså! (Har haft den ca 2 år nu, funkar fortfarande helt prima). Rekommenderar den varmt till dig som vill ha en riktig gamer-mouse. c:

Permalänk

Personligen tycker jag att Logitech G500, är det bästa som existerar! Liten, justerbar vikt, 3 programmerbara knappar, ändra DPI on-the-fly och bra mjukvara! Lagom för något mindre händer, fast min pappa har inte klagat och hans labbar är ganska stora!

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Avstängd

Här har du en riktig skönhet, du kommer inte ångra dig! http://www.inet.se/produkt/6606510/asus-rog-gx1000-gaming-mou...

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Logitech G400, billig, skön, lagom många knappar på vettiga ställen och framförallt hållbar om man ska gå på hur MX518 hållt som är föregångaren.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Administrativ avgift

Jag gillar steelseries Ikari

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skribent

Logitech MX518 är nog den bästa musen jag någonsin haft, på riktigt!

Den har hållt i över 4-5 år nu och sitter fortfarande som drömmen i handen!

Finns nyare modeller med skönare grip och med fler macro knappar, riktigt härliga de med. Blir definitivt en sådan när min mx518 ger upp

Edit: Syftade på Logitech g500 som alternativ för MX518. (:

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av WeChampion:

Använder den nu, riktig obekväm. Tror jag ska köra på g400 logitech eller R.A.T mouse?

R.A.T 7/9 is the way to go!
(Har 9:an och har inte funnit en bekvämare mus (på alla sätt) än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Finns nyare modeller med skönare grip och med fler macro knappar, riktigt härliga de med. Blir definitivt en sådan när min mx518 ger upp

MX518 är verkligen superskön att använda, men kvalitén är bedrövlig. Om du har haft en i 4-5 år så kan du inte göra mycket mer än att surfa med din dator...

I mitt hem ligger 3 st MX518, alla sönder inom 1 år var för sig.... och alla på samma sätt, MB2 slutade fungera. Detta ska visst vara ett väldigt vanligt problem, vilket mina 3 möss bevisade utan tvekan. Sen att en av mina MX518-möss började avge ett högfrekvent oljud kan man ju också tycka vad man vill om, men som jag förstått det är också ett vanligt problem med Logitech-möss.

Nu har jag köpt en G500 och gissa vad... inte nog med att den är gjord i ett väldigt oskönt material som glider hur lätt som helst (till skillnad från MX518), den ger också ifrån sig ett högfrekvent oljud... dock endast när den inte är i rörelse, men det är jobbigt nog.

Så mitt råd till potentiella musköpare är... håll er borta från Logitech.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

MX518 är verkligen superskön att använda, men kvalitén är bedrövlig. Om du har haft en i 4-5 år så kan du inte göra mycket mer än att surfa med din dator...

I mitt hem ligger 3 st MX518, alla sönder inom 1 år var för sig.... och alla på samma sätt, MB2 slutade fungera. Detta ska visst vara ett väldigt vanligt problem, vilket mina 3 möss bevisade utan tvekan. Sen att en av mina MX518-möss började avge ett högfrekvent oljud kan man ju också tycka vad man vill om, men som jag förstått det är också ett vanligt problem med Logitech-möss.

Nu har jag köpt en G500 och gissa vad... inte nog med att den är gjord i ett väldigt oskönt material som glider hur lätt som helst (till skillnad från MX518), den ger också ifrån sig ett högfrekvent oljud... dock endast när den inte är i rörelse, men det är jobbigt nog.

Vill ha en liten mus, Dom är oftast skönast. Okej

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Skrivet av timesynq:

http://mionix.net/products/naos-5000/

Mionix Naos 5000 föreslår jag. Ultra bekväm, inget krångel med sensorn, mjukvaran är riktigt najs och den håller ochså! (Har haft den ca 2 år nu, funkar fortfarande helt prima). Rekommenderar den varmt till dig som vill ha en riktig gamer-mouse. c:

mycket bra mus, har 3 st inga problem

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

R.A.T 7/9 is the way to go!
(Har 9:an och har inte funnit en bekvämare mus (på alla sätt) än).

På vilket sätt är den skönast? Spelar det någon roll vilken version man ska köpa?
Vilka spel är den bäst till?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk

Om du bor i Göteborg och har svängarna förbi Inet på Ringön så säljer de QPAD 5Ks för 299kr (!!!!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rikimaru:

Jag kör fortfarande med första generationens MX518 och med undantag för ett år med Microsoft Sidewinder, har den använts varje dag, både för spel och vanligt bruk. Det enda jag behövt göra ibland pga katter är att rensa mushjulet från hår.

Trodde den skulle hålla sämre, därför har jag fortfarande tre oöppnade MX518 på hyllan, men som aldrig behövt användas.

Så det handlar om daglig användning i minst 5-6 år utan problem, rätt bra tycker jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av WeChampion:

På vilket sätt är den skönast? Spelar det någon roll vilken version man ska köpa?
Vilka spel är den bäst till?

Lillfingergrepp, tumgrepp, handflats.."grepp", helt formbar efter dig, älskade min mx518 men nu tycker jag att den är för smal och skaver.
Skildnaden mellan 7 & 9 är enbart att 9 är trådlös. Vanliga 7 & 9:an skulle jag säga är riktade mot fps-spelare, de har "rapid fire" knappar (vad nu det innebär haha) och "precision aim button" på sidan för att sänka "sense'n" när man t.ex. sniprar.
7:an finns också i mmo modell, den har bokstavligt talat 47+ knappar som du kan binda till vad du vill. Man skulle näst intill kuna binda en knapp till varje bokstav och skriva med musen

Jag kör LoL, Borderlands 2, NFS-MW, CAD osv. den ger mig fördelar i allt.
(Har den även brevid mig i sängen när jag ser på film, trådlöst<3)

Permalänk
Medlem

Köp Q pad 5K. Den är bra utformad för handen och du kan villa alla fingrar på den plus du kan ändra dpi. Nackdelar ha den helst inte
på en hård musmatta för då slits den. MVH Axel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rikimaru:

Det verkar min g500 också ha börjat göra. Fattade inte var ljudet kom ifrån först, sen när jag drog ur sladden blev det tyst. Riktigt riktigt bra mus i övrigt dock. En sak som är idiotiskt med den är att man inte manuellt med en knapp på musen kan ändra profiler, utan man måste binda en profil till enbart ett spel. Så du kan inte köra 2 profiler i ett spel samtidigt vilket är urbota dumt. Hade gärna haft 2 profiler i ett spel då hade man kunnat ha en när man flyger eller kör tanks och en för infanteri vilket inte går nu.

Permalänk
Medlem

Logitech G400 är en väldigt bra och prisvärd mus. Jag har bara hört positivt om den och jag tycker själv att den är riktigt trevlig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Rikimaru:

Vet inte vad folk gör med sina saker, for real..

Haft min 1gen MX518 i dagligt spelbruk i allt från MobA, FPS och RTS. Samma sak med Deathadder (som jag använt att varva mx518 med), den har hållt säkert 4-5 år den med nu innan scrollen vek sig här i veckan.. likaså min Sibera V1, fortfarande 100% funktionella!

Kan inget säga om g500 då jag inte äger en sådan själv, men av det jag testat på LAN osv. känns den riktigt skön o handen och den ''sandiga'' ytan gör den mycket bekvämare vid handsvett osv. än MX518.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Logitech G400 är en väldigt bra och prisvärd mus. Jag har bara hört positivt om den och jag tycker själv att den är riktigt trevlig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2551539/2012-11-17 värt?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Skrivet av phoenixdisciple:

Har fortfarande min MX518. Den har fungerat felfritt och som ny i över 6 års vardaglig användning! Såklart finns där lite slitage på gummisidorna och jag har fått byta musfötterna, men den är fortfarande min toppfavorit som jag använder som min primärmus fastän jag har köpt en hel massa andra spelmöss under dessa åren. Har bland annat Razer Deathadder, Microsoft Intellipoint och Razer Orochi men MX518 är mest ergonomisk för flertimmarsanvändning enligt min del, och har bäst produktkvalitet än de andra mössen jag provat, fastän vissa av dem är dubbelt så dyra som min MX518.

Därmed tycker jag som phenoxdisciple att kvaliten är underbar på Logitechen.

Jag programmerar, spelar och har bland annat videoredigering och fotoredigering som hobby.
Därför använder jag oftast Photoshop, Sony Vegas, Adobe After Effects, Battlefield 3, COD och några andra program som kräver en precisionsmus.
Har även mx518en kopplad till en USB-switch så jag kan använda musen till både min server och min primärdator.

Permalänk
Medlem

Kör på bara

Edit: I början kan scrollhjulet kännas plastigt och låta lite konstigt, men det brukar i regel bli mycket bättre med tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

vad ska du ha den till? Fps eller mmo?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Qpad 5k LE, helt klart den skönaste musen jag har ägt.

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Håller inte med på den punkten, min Sensei har alltid haft problem med att den får "ingrott" smuts och bara efter ett halvår börja scrollen att strejka, sedan programvaran ska vi inte prata om. Slutade med att jag konfigurera musen på en annan dator och sparade profilen i det inbyggda minnet och därefter avinstallera den. Min Deathadder som jag haft i över 3 år funkar fortfarande perfekt, Sensei är en bra mus men kvalité det har den inte.

Säger inte att du ska köpa Deathadder, men Steelseries verkar ha lite kvalitéproblem så något annat märke är att föredra. Corsair M60 kanske är ett bra val, speciellt om du har en hård matta, alternativt G400. Om du köper Sensei gå på ”Raw Edition”, saknar allt onödigt lul lul och har ett bättre material. Vilken mus man gillar är helt upp till ens personliga preferenser, så finns ingen jag kan rekommendera men det är mina tips.

Edit: Ser att du köpte G400, bra val!

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |