Permalänk
Medlem

Storlekstandarden för grafikkort heter?

Hej alla!

Alltså, var hittar man måtten på grafikkort?

Jag ska konstruera ett chassi och vill veta vilken standard tillverkare följer när de sätter dimensionerna på PCIe 16x grafikkort?
Har läst ATX V2.2 från formfactors.org men den ger inte så mycket information om dimensioner.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Hej alla!

ATX är en moderkorts formfaktor. Vad jag vet så har grafikkort ingen benämning som reglerar dimensiner.

På vilket sätt är detta avgörande då du bygger ett chassi?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

ATX är en moderkorts formfaktor. Vad jag vet så har grafikkort ingen benämning som reglerar dimensiner.

På vilket sätt är detta avgörande då du bygger ett chassi?

Jag vill kunna få plats med vilket grafikkort som helst, i princip, men ändå ha så små yttermått som det går. Om det finns någon max höjd, bredd vore det ju smidigt att följa dem och sedan får de flesta korten plats.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

du kan kolla GPU du är intresserad av vilka dimensioner den har. Finns ingen standard och det är kylare som oftast har mest plats

Permalänk
Medlem

Har för mig att grafikkort i normalt utförande är 16cm höga, alltså att de sticker ut 16cm från moderkortet sen finns det ju lowprofile kort men tror inte det finns någon standard för det. Värt att notera är att visa kylare och framför allt om det ska vattenkylas så bygger det på extra på höjden.

Angående längden på korten så är det helt fritt för tillverkaren att välja. Även tjockleken är upp till tillverkaren då det beror på vilken kylare de monterat på korten.

Permalänk
Entusiast

Det är mycket möjligt att storleken regleras i specen för PCIe. Kolla där om du kan hitta något vettigt. Det är ju samma storlekar även för applikationer som inte använder sig av ATX-standarden. Se om du kan hitta något på PCI-SIG.

http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är mycket möjligt att storleken regleras i specen för PCIe. Kolla där om du kan hitta något vettigt. Det är ju samma storlekar även för applikationer som inte använder sig av ATX-standarden. Se om du kan hitta något på PCI-SIG.

http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress/

Tack
Jag har hittat några dokument från PCI-SIG som verkar innehålla någon slags mekanisk spec. Ska undersöka vidare.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kyre:

Tack
Jag har hittat några dokument från PCI-SIG som verkar innehålla någon slags mekanisk spec. Ska undersöka vidare.

Jag snubblade över den här av en slump igår. Den kanske kan vara intressant.

http://www.pcisig.com/developers/main/training_materials/get_...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag snubblade över den här av en slump igår. Den kanske kan vara intressant.

http://www.pcisig.com/developers/main/training_materials/get_...

Tack, jag hittade en sida som har SketchUp modeller av allt så jag använde dem istället. Blir helt galen på att det ska vara så svårt att hitta vilken standard som har dem måtten. Använde mig av måtten på den L-formade metalldelen i änden på instickskorten som utgångspunkt och designar därefter.
Just nu försöker jag hitta en tillräckligt låg kylfläns och något ställe där man kan köpa tysta radialfläktar, inte helt lätt.

Visa signatur

Whales are nice!