Permalänk
Medlem

hjälp med kompisens dator.

Tjena SweC!

Igår byggde jag ihop min kompis dator men jag han inte koppla ihop den med skärm och tangentbord och så vidare eftersom jag skulle hem.
När han skulle koppla in skärm och så vidare så fick han ingen bild, no signal sa han att det stod.
Grafikkortsfläkten snurrar (vilket alla andra fäktar också gör) så det får ström.
Han börjar bli lite orolig.
Jag kanske ska nämna att skärmen är en 32" platt TV som han planerat att använda.
Gravikkortet är ett Msi GTX 660 oc. http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_660_oc_twin_froz...
eftersom jag inte är där än kan jag ju inte kolla all enkla saker jag skulle ha kunnat glömma igår. Men ni kanske har tips på vad som är de vanligaste misstagen man gjort när man inte får bild?

(Ja moderkortsdistanserna sitter där de ska)

Mvh
Werty1.5

Visa signatur

3570k, Gtx 770, 120Gb ssd, 8Gb 1600Mhz.

Permalänk
Medlem

Säg till honom att sätta dvi/hdmi/whatever-adaptern i grafikkortet istället för i moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Säg till honom att sätta dvi/hdmi/whatever-adaptern i grafikkortet istället för i moderkortet

Ganska vanligt fel hos okunniga i ämnet, en kompis till mig skulle flytta sin dator men fick ingen bild efteråt, efter att jag hade åkt dit bytte jag port på sladden och det var klart

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Jag tror att han gjort det, jag pekade att det var där han skulle sätta i kabeln innan jag for iallafall Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har han provat annan skärm och anslutningar? (DVI/VGA/HDMI)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man måste väl ändå testköra en dator man bygger innan man lämnar över den? Åk nu direkt till polarn och bygg klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

jag är hos honom nu men lyckas inte få någon bild, har inte kunnat testa olika utgångar på grafikkortet men jag har testat med olika hdmi sladdar och jag har testat montera in och ut grafikkortet men hag får ingen bild. Hjälp snälla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa olika utgångar.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Testa olika utgångar.

Jag har nu testat VGA utgången på moderkortet, fortfarande ingen bild. har testat två olika tvapparater... Tror ni det kan spela någon roll? att det är tvapparater? och inte datorskärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har han satt in strömkablarna som bättre grafikkort bruka behöva?

Moderkortets bild kontakter bruka stängas av så fort som datorn känner att man satt i ett separat grafikkort. Du måste ta bort grafikkortet innan du får bild via moderkortet. De går att ändra i bios så att båda funkar samtidigt men är överkurs just nu.

Permalänk
Medlem

ATX12V för att mata processorn med ström?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

En bild på allt kunde kanske hjälpa.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Gör som alla tips säger så löser det här sig nog lugna ner sig bara

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

ta ut graffet och kör med moderkortet.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ta ut graffet och kör med moderkortet.

Har testat det, utan resultat...

Skrivet av hjorten66:

Det kommer. Ska fixa det

Skrivet av Hardware guy:

ATX12V för att mata processorn med ström?

Ja det är den

Skrivet av panpo98:

Har han satt in strömkablarna som bättre grafikkort bruka behöva?
Ja det har vi gjort

Moderkortets bild kontakter bruka stängas av så fort som datorn känner att man satt i ett separat grafikkort. Du måste ta bort grafikkortet innan du får bild via moderkortet. De går att ändra i bios så att båda funkar samtidigt men är överkurs just nu.

tog självklart bort grafikkortet när jag testade moderkortets vga...

Visa signatur

Permalänk

Vad är resterande komponenter i bygget. detta skulle kunna underlätta allt lite!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Här är bilden:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ofwwyhnnpwyoqi/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser nästan ut som högra ramminnet inte sitter ordentligt, som att den vita pluppen undertill inte gått ner helt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

startat skärmen?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

ser nästan ut som högra ramminnet inte sitter ordentligt, som att den vita pluppen undertill inte gått ner helt

tror de sitter i, kan testa trycka lite extra på dem.

Skrivet av Mr.Azum:

startat skärmen?

ja, jag har testat två olika skärmar, båda får no signal...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

har testa utan ramminnet (det högra) funkar fortfarande ej...

Visa signatur

Permalänk

Prova detta....

Kanske stod någonstans i texten ovanför, men tipsar isåfall igen. När jag för en kort tid tillbaka byggde min dator, så fick jag inte heller någon bild på bildskärmen. Jag hade HDMI-kabel från grafikkortet till skärmen. Tog bort HDMI-kabel och anslöt DVI-kabel och då kom bilden.

Som sagt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av werty1.5:

Prova med bara det vänstra också. Minnen kan se ut att sitta i (vita piggarna inne helt) trotts att dom inte gör det så kolla ordentligt att dom sitter bra, om du tittar ner från sidan så kan du se så dom sitter parallellt med moderkortet.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Börja om från början, sätt i allt succesivt och prova dig fram.. Någonstans är ju felet. Det skulle jag har gjort!

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kernehed:

Börja om från början, sätt i allt succesivt och prova dig fram.. Någonstans är ju felet. Det skulle jag har gjort!

jo det känns ju som om jag måste det...
Men det vore ju enklare om det bara vore en grej att ändra på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av werty1.5:

Igår byggde jag ihop min kompis dator men jag han inte koppla ihop den med skärm och tangentbord och så vidare eftersom jag skulle hem.
När han skulle koppla in skärm och så vidare så fick han ingen bild, no signal sa han att det stod.
Grafikkortsfläkten snurrar (vilket alla andra fäktar också gör) så det får ström. Han börjar bli lite orolig. Jag kanske ska nämna att skärmen är en 32" platt TV som han planerat att använda. Gravikkortet är ett Msi GTX 660 oc. http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_660_oc_twin_froz...
eftersom jag inte är där än kan jag ju inte kolla all enkla saker jag skulle ha kunnat glömma igår. Men ni kanske har tips på vad som är de vanligaste misstagen man gjort när man inte får bild?

(Ja moderkortsdistanserna sitter där de ska)

Jag hade samma problem med bygget i min signatur och började bli orolig efter sådär 1 timme av felsökande. Jag beskyllde grafikkortet men I slutändan visade sig att jag inte tryckt i RAM-stickorna ordentligt. När det var fixat startade systemet utan en massa röda blinkade lampor på moderkortet

Kom också ihåg att koppla alla kablar där de skall sitta. Lätt att man glömmer bort någon stackare.

Permalänk
Skrivet av werty1.5:

Koppla ur allt utom cpu och ett ram minne. testa skifta minne också om de inte funkar, men nollställ bios först om du inte redan gjort de. Startar den så stoppar du in en komponent åt gången.

Permalänk
Medlem

Sant men om man inte vet går det oftast fortast att plocka bort del för del och se om det startar. Bärja med sata usb kablar sen gf kort. Ett ram minne åt gången. osv.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att moderkortet inte stödjer AM3+?
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-78lmt-s2p_amd_760g_2...
eller kanske behöver ändring i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av werty1.5:

Kan det vara så att moderkortet inte stödjer AM3+?
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-78lmt-s2p_amd_760g_2...
eller kanske behöver ändring i bios?

I allmänhet bruka det snarare vara vissa processorer som inte stöds trots att det är rätt socket (tex AM3+). Det kan vara några få och det kan vara hälften som inte stöds. Tex för gamla (de har inte orkat ge stöd) eller för nya processor modeller som inte fanns när moderkortet först kom ut.

Vissa gånger måste man uppdatera bios innan nyare processorer funkar. Har man inte rätt processor får man låna en som funkar för att kunna uppdatera bios.

Innan man köper så ska man alltid kolla upp sånt på tillverkarens hemsida. Letar man där efter drivrutiner så hittar man också alltid en processor lista där även till vilken bios version de funkar med bruka stå. Det räcker INTE att kolla på butikers hemsidor att det är samma socket.

Jag har inte kollat hur det ligger till med just ert moderkort.