Bygga dator för första gången. Vad tror ni om denna?

Permalänk

Bygga dator för första gången. Vad tror ni om denna?

Hej Jag går i tankarna att för första gången bygga min egen PC.

Det är tänkt som en generell hemdator (Office, Surfa, redigera semesterbilder...) samt lite av en speldator (men barnen är små än så länge så spelen dom spelar är enkla). Datorn ska vara så liten och snygg som möjligt... och kosta max runt 4000:-

Jag skulle hemskt gärna ha lite input från mer erfarna byggare...

Dom komponenter jag kommit fram till är:

Moderkort: Gigabyte GA-B75M-D3V
SSD: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
Processor: Intel Core i3 3225 3,3Ghz Socket 1155 Box
RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Chassi: In-Win BK644 (Svart)
Bluray: Lite-On iHBS112

Fillagring har jag en Synologyserver på 8TB till så det är OS och program endast på SSD'n.

Vad tror ni? Är något under eller överdimensionerat?
Kan jag pressa priset mer utan att tappa för mycket?
Lådan valde jag pga pris och att den är rätt liten men framförallt grund så den kan stå i en bokhylla...

Undrar också om det är ngt mer jag behöver?

Verktyg har jag väl lite av varje... men behövs det krympslangar, buntband, skruvar, sladdar m.m. m.m.

Mycket tacksam för svar/tips/kommentarer.

Mvh

Andreas

Permalänk
Medlem

nätagg behövs

gå upp 100kr och ta detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282732 chassit, extremt snyggt

du kan spara in pengar på att skippa bluray-läsaren...

och skaffa allt material digitalt, hehe

Dold text
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Men...

Nätagg ingår ju i lådan. Verkar väl inte vara världens bästa men ändå... Räcker det inte för komponenterna jag valt?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andypandyswe:

Hej Jag går i tankarna att för första gången bygga min egen PC.

Det är tänkt som en generell hemdator (Office, Surfa, redigera semesterbilder...) samt lite av en speldator (men barnen är små än så länge så spelen dom spelar är enkla). Datorn ska vara så liten och snygg som möjligt... och kosta max runt 4000:-

Jag skulle hemskt gärna ha lite input från mer erfarna byggare...

Dom komponenter jag kommit fram till är:

Moderkort: Gigabyte GA-B75M-D3V
SSD: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
Processor: Intel Core i3 3225 3,3Ghz Socket 1155 Box
RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Chassi: In-Win BK644 (Svart)
Bluray: Lite-On iHBS112

Fillagring har jag en Synologyserver på 8TB till så det är OS och program endast på SSD'n.

Vad tror ni? Är något under eller överdimensionerat?
Kan jag pressa priset mer utan att tappa för mycket?
Lådan valde jag pga pris och att den är rätt liten men framförallt grund så den kan stå i en bokhylla...

Undrar också om det är ngt mer jag behöver?

Verktyg har jag väl lite av varje... men behövs det krympslangar, buntband, skruvar, sladdar m.m. m.m.

Mycket tacksam för svar/tips/kommentarer.

Mvh

Andreas

Skrivet av andypandyswe:

Nätagg ingår ju i lådan. Verkar väl inte vara världens bästa men ändå... Räcker det inte för komponenterna jag valt?

Så Sant att Nätagg ingår.
Ska den användas för det du beskriver den för så tycker jag att AMD Trinity med integrerad APU fungerar prima
Dessutom generellt sett lite billigare. Ska göra ett försök att hitta en bra lösning för 4000kr. Dock inget windows precis som du inte hade med i bygget. Bara datorn, 4000kr max:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2580999/amd-familj

Tankar:
Du kan slänga in lite snabbare ram-minnen och öka grafikprestandan med 10-15% utan problem (2133MHz DDR3).
Annan uppgradering skulle kunna vara att byta Processor-fläkt och få ner ljudet. Du kan även kolla runt på andra butiker och prisjakt och säkerligen spara lite pengar till julklapparna

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av andypandyswe:

Hej

Fillagring har jag en Synologyserver på 8TB
-

Hur funkar serverlagring och molntjänster nu för tiden?

Menar, är det bättre att ha en, stor mekanisk hårddisk eller är det bättre att ha en liten dator med ssd med OS:et på och sedan ha stor lagring utanför sitt hem?

Med bättre menar jag då, ekonomisk, komfort och så vidare.

Hur bra är det typ?

Vad är din erfarenhet?

/ Fashihi ~

Permalänk
Skrivet av Fashihi:

Hur funkar serverlagring och molntjänster nu för tiden?

Menar, är det bättre att ha en, stor mekanisk hårddisk eller är det bättre att ha en liten dator med ssd med OS:et på och sedan ha stor lagring utanför sitt hem?

Med bättre menar jag då, ekonomisk, komfort och så vidare.

Hur bra är det typ?

Vad är din erfarenhet?

/ Fashihi ~

Är väl kanske en anna tråd men...

Jag har ingen molnlagring (förutom dropbox).
Förutom Filserver, webbserver och FTP -server kör jag mest sickbeard, couchpotato och sabnzbd för automatisk nedladdning av diverse media.
Kär även en squeezebox-server på den för att strömma musik ut i olika rum.

Funkar bra tycker jag.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Så Sant att Nätagg ingår.
Ska den användas för det du beskriver den för så tycker jag att AMD Trinity med integrerad APU fungerar prima
Dessutom generellt sett lite billigare. Ska göra ett försök att hitta en bra lösning för 4000kr. Dock inget windows precis som du inte hade med i bygget. Bara datorn, 4000kr max:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2580999/amd-familj

Tankar:
Du kan slänga in lite snabbare ram-minnen och öka grafikprestandan med 10-15% utan problem (2133MHz DDR3).
Annan uppgradering skulle kunna vara att byta Processor-fläkt och få ner ljudet. Du kan även kolla runt på andra butiker och prisjakt och säkerligen spara lite pengar till julklapparna

Det MSI moderkortet har ju bara SATA 3Gb/s vilket väl blir (384MB/s)... Samsungdisken läser ju i 520MB/s enligt specen ... Borde väl bli en flaskhals då, eller?
Trist att pynta för en SSD om man bara får 75% av läshastigheten...

Lådan du angett är nästan dubbelt så stor (22500 cm3) mot 12500 cm3... Ändå har den fått kommentarer om att den är bökig att dra kablar i.

RAM -minnena du valt är lite dyrare... Är dom bättre än dom jag specade på ngt sätt?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andypandyswe:

Det MSI moderkortet har ju bara SATA 3Gb/s vilket väl blir (384MB/s)... Samsungdisken läser ju i 520MB/s enligt specen ... Borde väl bli en flaskhals då, eller?
Trist att pynta för en SSD om man bara får 75% av läshastigheten...

Lådan du angett är nästan dubbelt så stor (22500 cm3) mot 12500 cm3... Ändå har den fått kommentarer om att den är bökig att dra kablar i.

RAM -minnena du valt är lite dyrare... Är dom bättre än dom jag specade på ngt sätt?

Lådan var väl mer eller mindre bara ett substitut. Ta vilken du vill.
Kör på FM2 A75 så får du 4st Sata 6Gb/s. - Detta missade jag faktiskt att kolla då jag själv bara sett att Trinity stödjer 6st 6Gb/s Sata nativly.

Ramminnet är skitsamma eftersom det är exakt samma grej bara olika färger på kylflänsen om du kollar efter Orkade inte bara leta upp efter den billigaste av dem

Gällande läshastighet på SSD:er.
Haka inte upp dig på hastigheten för du kommer aldrig få ut den hastigheten vid realistisk belastning. Detta gäller alla nuvarande existerande SSD:er

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

nätagg behövs

gå upp 100kr och ta detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282732 chassit, extremt snyggt

du kan spara in pengar på att skippa bluray-läsaren...

och skaffa allt material digitalt, hehe

Dold text

Det chassit må vara snyggt men det är stort och framförallt mini-ITX...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Lådan var väl mer eller mindre bara ett substitut. Ta vilken du vill.
Kör på FM2 A75 så får du 4st Sata 6Gb/s. - Detta missade jag faktiskt att kolla då jag själv bara sett att Trinity stödjer 6st 6Gb/s Sata nativly.

Ramminnet är skitsamma eftersom det är exakt samma grej bara olika färger på kylflänsen om du kollar efter Orkade inte bara leta upp efter den billigaste av dem

Gällande läshastighet på SSD:er.
Haka inte upp dig på hastigheten för du kommer aldrig få ut den hastigheten vid realistisk belastning. Detta gäller alla nuvarande existerande SSD:er

Börjar luta åt att du har rätt och att jag borde köra på AMD A8 istället.
Litet frågetecken bara...

Chassit In-win BK644 och BK623 (som jag också sneglar på)... är inte säker på att dom funkar så bra med AMD.
Det står inget på prisjakt men jag hittade ett par amerikanska recensioner där dom sa att lådan är utvecklad i samarbete med Intel och att det är en metallplatta med ett hål som passar precis över standardfläktar till intels processorer här... och att det kan bli problem med andra tillverkare.

Hittar inga bilder på hur AMD A8 ser ut med fläkten på...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andypandyswe:

Börjar luta åt att du har rätt och att jag borde köra på AMD A8 istället.
Litet frågetecken bara...

Chassit In-win BK644 och BK623 (som jag också sneglar på)... är inte säker på att dom funkar så bra med AMD.
Det står inget på prisjakt men jag hittade ett par amerikanska recensioner där dom sa att lådan är utvecklad i samarbete med Intel och att det är en metallplatta med ett hål som passar precis över standardfläktar till intels processorer här... och att det kan bli problem med andra tillverkare.

Hittar inga bilder på hur AMD A8 ser ut med fläkten på...

Plastkåpan är ju valfri. Sedan får man tänka på att de nämner Intel LGA 775. Det är väl ca 4-5år sen?
Har en känsla av att intel har modifiera sina saker lite smått de med.

AMD A8 ser ungefär likadant ut som i bild nummer tre på sidan du skickade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Plastkåpan är ju valfri. Sedan får man tänka på att de nämner Intel LGA 775. Det är väl ca 4-5år sen?
Har en känsla av att intel har modifiera sina saker lite smått de med.

AMD A8 ser ungefär likadant ut som i bild nummer tre på sidan du skickade.

Jo visst kunde man ta bort den men jag förstår det som att det är "plastkåpan" som möjliggör att man har processorfläkten som enda fläkt i lådan... och för att det ska funka lär man väl behöva en bra passform...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andypandyswe:

Jo visst kunde man ta bort den men jag förstår det som att det är "plastkåpan" som möjliggör att man har processorfläkten som enda fläkt i lådan... och för att det ska funka lär man väl behöva en bra passform...

Ett extremt oortodox Chassi
Varför vill man ha en stock kylare som enda fläkten i ett chassi? Kommer troligen bli väldigt högljudt.

Annars är det väl bara att plocka fram en kniv och skära till plasten lite om man ska ha en AMD kylare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett extremt oortodox Chassi
Varför vill man ha en stock kylare som enda fläkten i ett chassi? Kommer troligen bli väldigt högljudt.

Annars är det väl bara att plocka fram en kniv och skära till plasten lite om man ska ha en AMD kylare.

Enligt deras (och Intels) mätningar här under fliken PPCT så har den endast:

Maxpower 85% : 35 dB (A)
Idle : 30 dB (A)

och det är väl ok, eller?

Det är ju sant förståss... man ser ju på en av bilderna att det är ett ovalt hål i själva plattan och sedan sitter det en skiva med ett runt hål i som passar intel-fläkten... den skivan borde man ju kunna tillverka en egen med ett hål som passar AMD.

Har alla nätaggregat möjlighet att ge ström till en extra fläkt (om det skulle behövas)?
Jag hittar ingen info här...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andypandyswe:

Enligt deras (och Intels) mätningar här under fliken PPCT så har den endast:

Maxpower 85% : 35 dB (A)
Idle : 30 dB (A)

och det är väl ok, eller?

Det är ju sant förståss... man ser ju på en av bilderna att det är ett ovalt hål i själva plattan och sedan sitter det en skiva med ett runt hål i som passar intel-fläkten... den skivan borde man ju kunna tillverka en egen med ett hål som passar AMD.

Har alla nätaggregat möjlighet att ge ström till en extra fläkt (om det skulle behövas)?
Jag hittar ingen info här...

Man kan alltid sätta en Molex till 4-Pins adapter på nätagget och sedan stoppa dit en fläkt. Alla datorfläktar körs på 12V men går ofta att stoppa dit ett motstånd för att få ner hastigheten på dem

Den lådan du har kollat på har 2 Molex-kontakter från nätagget.

Visa signatur