Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i HTPC världen, men har ett önskemål om någon har lust att kika på det:

Budget för HTPC: 3000 kr (maximalt 4000 kr)
Krav: SBS/HSBS MKV 3d @ 1080p, stöd för Nvidia 3d vision 2, ett helt ok ljudkort för filmer

Helst ska detta finnas att köpa från samma butik, exempelvis Inet.

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Är inte så insatt i HTPC världen, men har ett önskemål om någon har lust att kika på det:

Budget för HTPC: 3000 kr (maximalt 4000 kr)
Krav: SBS/HSBS MKV 3d @ 1080p, stöd för Nvidia 3d vision 2, ett helt ok ljudkort för filmer

Helst ska detta finnas att köpa från samma butik, exempelvis Inet.

Tack på förhand!

Några kontrollfrågor då....

Vet du vilket chassi du vill ha, eller formfaktor? Hur många diskar ska chassit ta?
Vill du ha med en Bluray-spelare?
Hur mycket får den låta? Dvs hur mycket bör man satsa på tysta komponenter?
Kopplar du ljudet via HDMI till en receiver? Isåfall behöver du ju inget separat ljudkort.

Rent instinktivt, när du vill ha stöd för nVidia 3D vision 2 så skulle jag bygga en burk på en i3 3220 eller Pentium G2120 + ett passivt kylt nVidia 640.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Några kontrollfrågor då....

Vet du vilket chassi du vill ha, eller formfaktor? Hur många diskar ska chassit ta?
Vill du ha med en Bluray-spelare?
Hur mycket får den låta? Dvs hur mycket bör man satsa på tysta komponenter?
Kopplar du ljudet via HDMI till en receiver? Isåfall behöver du ju inget separat ljudkort.

Rent instinktivt, när du vill ha stöd för nVidia 3D vision 2 så skulle jag bygga en burk på en i3 3220 eller Pentium G2120 + ett passivt kylt nVidia 640.

Skärmen jag tänker använda till HTPC:n är en 27" 120 hz datorskärm med som är kopplat till 3d glasögonen genom NVIDIA 3d Vision 2, därför kan jag koppla den med både DVI (dual link) och HDMI.

HTPC:n får gärna vara tyst; den kräver ingen blu-ray spelare; ljudet är kopplat till hörlurar direkt från HTPC:n; formfaktor spelar ingen roll; den får gärna ha en hårddisk på 250-500 GB.

Bra att du frågade!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsNilsson:

Jag tycker det ser bra ut, dock tycker jag du ska köra med vanliga LP-minnen från corsair, du kommer inte märka någon skillnad förutom att de tar mindre plats i lådan. http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

EDiT: Passar på att fråga lite själv. Funderar på att plocka ur de 5 lagrings HDDs jag just nu har i min gaming-dator och flytta de till min i så fall kombinerade NAS/HTPC. Tänkte köra debian på SSDn och använda som torrent-burk. Kommer WD-green diskarna låta mycket och störa vid filmtittande? Jag är inte så känslig för ljud och vid film har man väl även ganska högt ljud från filmen så jag tror inte det stör så mycket eller? Är A10 overkill för 1080p tittande, nedladdning i 100/100 samtidigt som diskarna är krypterade med AES? Enligt vad jag läst har prollen AES-NI så borde inte vara alltför jobbigt för den? Måste jag ha en A10 eller duger en A8? Vill inte köpa en A8 för att om ett år köpa en ny för att den inte orkar med längre...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2537678/2012-11-13

Synpunkter?

Dock har moderbrädan bara 4 SATA-portar, viket sata-kontrollerkort ska man använda för maximal prestanda/krona? Behöver inte vara dundersnabbt då SSDn ändå kommer sitta på mb.

jo det är sant, räcker nog med 1600 minnnen, datorn kopplas via hmdi till min 5.1 reciever och därifrån till en 46" LED TV för övrigt, inte någon kabel eller så jag missat? surt om man väl sitter hemma och ska plocka ihop allt men missat någon viktig liten detalj,

Permalänk

Hejsan.
Ska bygga en HTPC/Sovrumsdator till morsan nu i veckan. Har kikat en del på Amds FM2 och det lutar åt den. Hon skulle helst vilja ha miniITX. (Men större är väl okej). Dvd är ett krav samt OS (win7 eller 8).
Har tittad på Fractal Design Node 304. Men där går det inte in nån dvd? :S

Budgeten är 4-5 tusen. SSD skall användas dock behövs ingen mekanisk som lagring i detta läget då jag kommer sätta in en nas såsmåningom.

Är det någon som har några tips på system?

Datorn kommer användas till film, surfning och enklare spel (mest webbaserade).

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en HTPC och tänkte kolla om man kunde få några tips!

Budget: ca 3 000 kr. Det vore väldigt trevligt om man kunde köpa någon del för minst 500 kr från komplett då jag har presentkort där.
Chassi: Mini-ITX (krav). Det hade varit trevligt med ett chassi som har plats för optisk läsare men inget måste.
Den ska klara 1080p med 3D utan några som helst problem. Har väldigt många bluray-rips som ligger runt 25 GB som den ska köra från en NAS.
Hårddisk har jag och OS är inget jag vill köpa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Starta HTPC med fjärr

Går det att starta HTPC med en fjärrkontroll.
Jag tänker köpa Fractal Design Node 304 chassi, och vill kunna starta datorn från soffan, är detta möjligt.
Går det med en programmerbar fjärr typ Logitech Harmony One+, vill kunna styra allt med samma fjärr
Någon insatt som sitter på svar?

Permalänk

Hur är ljudnivån i era HTPCs som har flera mekaniska diskar? Tänkte som sagt eventuellt ta dit mina mekaniska, men fick inget svar...
Är det värt att köpa med någon form av ljuddämpningskit för att få ner ljudnivån?`

Är A10 overkill för kombinerad server/NAS/HTPC för hemmabruk? Räcker det men en A6 eller A8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tänkte bara tillägga att inget av de FM2-moderkort i ITX-format som finns på prisjakt i dagsläget passar i FC8, pga heatpipehinder.

Men, Zotac har precis gått ut med en pressrelease om sina två FM2 ITX-kort som till synes passar perfekt; A75-ITX B-series respektive A55-ITX B-series. Tillägget "B-series" är det viktiga, då det finns A75-ITX och A55-ITX sedan förut som har FM1-sockel.

Hoppas att de dyker upp på prisjakt väldigt snart!

Någon koll när zotac korten kommer? samt prisläge?
Skulle just klicka hem en ny htpc, men tror jag väntar och ser. Såg iaf att korten finns på deras sida.

Permalänk

Hej!

Är det någon som har koll på om nya Mac Mini 2012 i5 är bra som HTPC?

Jag såg en länk att den har en i5 3210M processor har samma grafikkrests som i3 3225 dvs HD 4000 (och med samma klockfrekvens). Är den likvärdig som en HTPC byggd på i3 3225 för 1080p, 1080 3D osv?

Den har ju standard HD som kanske låter jämfört med SSD men det kan jag leva med.

Men är det någon som har erfarenhet av Mac Mini 2012 om fläkten går igång vid filmvisning?

-"The low end Mac mini has a mobile Ivy Bridge i5-3210M, which compares favorably with a desktop Ivy Bridge Core i3-3225, as featured in the CustoMac Mini 2012."

http://www.tonymacx86.com/289-apple-s-new-mac-minis-have-ivy-...

i5 3210 M
http://ark.intel.com/products/71465/Intel-Core-i3-3120M-Proce...

i3 3225
http://ark.intel.com/products/65692/Intel-Core-i3-3225-Proces...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut?
Vilken kylare är att föredra? (vet inte vad chassiet jag har heter/finns inte att köpa längre?)
Klarar jag mig med 90W agg?

Klarar spela upp allt? 3D, bluray mm?
Vilken bluray slot-in är att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

Någon koll när zotac korten kommer? samt prisläge?
Skulle just klicka hem en ny htpc, men tror jag väntar och ser. Såg iaf att korten finns på deras sida.

Vet inte exakt när de kommer, men vissa butiker har lagt upp dem för beställning, t.ex. Proshop. Gjorde en snabb sökning på prisjakt och hittade detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1515118

De verkar hamna på ~800:- (A55) respektive ~1000:- (A75) i pris, åtminstone initialt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av zalsson:

Ser bra ut?
Vilken kylare är att föredra? (vet inte vad chassiet jag har heter/finns inte att köpa längre?)
Klarar jag mig med 90W agg?
http://forumbilder.se/images/942120121034060df6.jpg

Klarar spela upp allt? 3D, bluray mm?
Vilken bluray slot-in är att rekommendera?

Du behöver ytterligare en grej för att få nätagget att funka - en AC/DC Transformator (typ laddare för bärbar dator). De brukar finnas i samma butiker som säljer picoPSU:n, kostar ca 250kr.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Du behöver ytterligare en grej för att få nätagget att funka - en AC/DC Transformator (typ laddare för bärbar dator). De brukar finnas i samma butiker som säljer picoPSU:n, kostar ca 250kr.

Det har jag koll på, gick bara inte att lägga till i kundvagen. Men tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips och hjälp mottages tacksamt!

Jag skulle verkligen uppskatta om jag fick lite hjälp inför mitt köp!

* Den skall användas till att streama dvd och blu-ray-filer från hårddisken, streama webbTV, spootify och webbradio.

* Den skall vara "tyst".

* Vill kunna styras med min Logitech-multifjärr / Alt. separat fjärrkontroll.

* Stilrent "liggandes" svart chassi.

* Blu-Ray-brännare skall finnas.

* Kommer inte att spela några spel på den.

Jag har påbörjat en inköpslista och jag har fastnat på Blu-Ray-brännare och om jag ska ha fläktlöst eller ej. Jag är helt borta när det gäller passande PSU till något av dessa lådor. Jag har ingen aning vilket som är bäst i förhållande till pris/ljud/prestanda.

Behöver jag några specialkablar så önskar jag hjälp med det också!

Snälla ni, hjälp mig!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2588509/hjalp-onskas

Mvh. David

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Synpunkter på htpc med amd a6 5400K

Hej!
Jag funderar på att lägga denna beställningen http://www.inet.se/kundvagn/visa/2592071/htpc-amd, byter kanske ut ssdn mot https://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-resel... då samsung i dagsläget inte finns i lager hos inet.

Behöver jag lägga till något mer, eller följer allt med tex kylarpasta.

Synpunkter på systemet?, jag ska ha den till film, XBMC, musik, spotify, streaming, surf, ej spel.

Är den värd sina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Hej!
Jag funderar på att lägga denna beställningen http://www.inet.se/kundvagn/visa/2592071/htpc-amd, byter kanske ut ssdn mot https://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-resel... då samsung i dagsläget inte finns i lager hos inet.

Synpunkter på systemet?, jag ska ha den till film, XBMC, musik, spotify, streaming, surf, ej spel.

Är den värd sina pengar?

Mycket mer HTPC lär ju inte gå att få för pengarna!

Förutsatt att man får med SATA-kabel med moderkortet som man brukar så ska du ha med allt, kylpasta är oftast förapplicerad på kylarna!

Det enda som man kanske skulle byta ut är CPU, ifall man är fåfäng och vill ha en vassare grafikdel. Men då du inte ska spela så bör 7540D som sitter i A6:an duga väldigt långt. Om inte annat så kan du alltid köpa ett separat grafikkort när behovet pockar på.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Hej!

Är den värd sina pengar?

Det är nästan exakt samma komponenter jag har tänkt beställa.
Är det värt 100 lappen extra för snabbare minne?
https://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Permalänk
Medlem

Hej
Nu är jag här för sista gången innan beställningen. Min setup so far

CPU: A6 5400K
Case: Streacom F1C Evo
Mobo: MSI FM2-A75IA-E53 mITX
RAM: Corsair16 GB 1600MHz
SSD: Corsair GT 120GB
PSU: 90w Pico PSU inkl adapter.

Slutpris ca: 2900kr.

Fråga 1: Räcker det med 90w? Fullt medveten om att det står 65w på processorn, men de kan nog vara lite hungriga. Tycker det är för dyrt med 150w versionen, undrar bara om jag är dumsnål? Planen är att även köpa en slot-in bluray-spelare sedan.

Fråga 2: Kylare, vad får plats i detta lilla chassi?
Funderar på en Scythe Kozuti eller Noctua NH-L9a. Står att man inte ska ha ett högre wattal än 65w för den kylaren men det går förhoppningsvis att undervolta den lite. Vad skulle ni ha tagit?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Det är nästan exakt samma komponenter jag har tänkt beställa.
Är det värt 100 lappen extra för snabbare minne?
https://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Om du ska spela så ger högre minneshastighet fler FPS, skrolla uppåt i tråden så tror jag att jag länkat till diagram på detta. Annars läs Sweclockers test på A10:an. Ska du inte spela så ger inte de snabbare minnena något direkt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hej
Nu är jag här för sista gången innan beställningen. Min setup so far

CPU: A6 5400K
Case: Streacom F1C Evo
Mobo: MSI FM2-A75IA-E53 mITX
RAM: Corsair16 GB 1600MHz
SSD: Corsair GT 120GB
PSU: 90w Pico PSU inkl adapter.

Slutpris ca: 2900kr.

Fråga 1: Räcker det med 90w? Fullt medveten om att det står 65w på processorn, men de kan nog vara lite hungriga. Tycker det är för dyrt med 150w versionen, undrar bara om jag är dumsnål? Planen är att även köpa en slot-in bluray-spelare sedan.

På gränsen till dumsnål ja...

Dels så mår inte ett nätagg bra av att gå hårt, vilket 90W agget kommer göra när datorn lastas ordentligt. Och sedan kommer du ångra dig när du sitter i uppgraderingstankar och vill stoppa i en vassare CPU eller kanske ett separat grafikkort (vilket du visserligen inte kan i det chassit...).

Citat:

Fråga 2: Kylare, vad får plats i detta lilla chassi?
Funderar på en Scythe Kozuti eller Noctua NH-L9a. Står att man inte ska ha ett högre wattal än 65w för den kylaren men det går förhoppningsvis att undervolta den lite. Vad skulle ni ha tagit?

Noctua, om den får plats! Kolla i handboken för chassit - där borde det ju stå vad som får plats!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2594158/htpc

Hade tänkt införskaffa en sådan. Efter lite snabba efterforskningar har jag kommit fram till att det borde räcka för att kolla på strömmad film, netflix, svtplay o.dyl.

Har en SSD liggande från tidigare men är det något mer jag borde tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

På gränsen till dumsnål ja...

1. Dels så mår inte ett nätagg bra av att gå hårt, vilket 90W agget kommer göra när datorn lastas ordentligt. Och sedan kommer du ångra dig när du sitter i uppgraderingstankar och vill stoppa i en vassare CPU eller kanske ett separat grafikkort (vilket du visserligen inte kan i det chassit...).

2. Noctua, om den får plats! Kolla i handboken för chassit - där borde det ju stå vad som får plats!

Bock och tack för snabba svar, beställt allt förutom fläkt och PSU, tyvärr står det inget vilket är lite jobbigt men jag får testa att maila de och se vad de säger. Får väl ta 150w för att inte slita på nätagget.

Visa signatur

Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90

Permalänk

Hallå alla!

Tänkte fråga om vad ni tror om denna setup:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2596796/2012-11-27

Är tänkt att användas främst som enklare kontorsdatorer för personal där jag jobbar och möjligtvis koppla upp till tv/projektor för bildvisning. Är det ett bra val, eller har ni några tips?

Ursäkta om det är fel forum, men jag tyckte det passade ganska bra.

Cheers,

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Noctua, om den får plats! Kolla i handboken för chassit - där borde det ju stå vad som får plats!

Hmm, vet inte om jag har gjort en liten tabbe, kanske skulle ha tagit F7C Evo istället för F1C. Om man vill ha en bluray-spelare i 1:an så verkar det enbart vara 34mm att spela på, Noctuan är 37mm och kouzti är 40mm, har sett bilder på att det bör fungera men ställer mig ändå lite funderande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hmm, vet inte om jag har gjort en liten tabbe, kanske skulle ha tagit F7C Evo istället för F1C. Om man vill ha en bluray-spelare i 1:an så verkar det enbart vara 34mm att spela på, Noctuan är 37mm och kouzti är 40mm, har sett bilder på att det bör fungera men ställer mig ändå lite funderande...

Nog för att F1:an är liten och smutt men F7:an är ju inte direkt stor. Dessutom får man ju lite andra fördelear med 7:an såsom bättre möjlighte till kylning samt så kan man stoppa i ett grafikkort om man så önskar. Jag skulle valt 7.an...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Nog för att F1:an är liten och smutt men F7:an är ju inte direkt stor. Dessutom får man ju lite andra fördelear med 7:an såsom bättre möjlighte till kylning samt så kan man stoppa i ett grafikkort om man så önskar. Jag skulle valt 7.an...

Hmm, du kan ha en poäng fast jag tror jag chansar i alla fall, om inte det skulle fungera kan jag alltid skaffa en 7:an senare och göra något annat roligt med 1:an.

Tack för din hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hmm, du kan ha en poäng fast jag tror jag chansar i alla fall, om inte det skulle fungera kan jag alltid skaffa en 7:an senare och göra något annat roligt med 1:an.

Tack för din hjälp

Vem vet, det kanske räcker med bara kylflänsen på CPU:n om du ser till att ha ett hyffsat luftflöde genom burken. AMD's proppar brukar ju vara tacknämliga att undervolta dessutom så man borde kunna få dom att gå svalare än default ganska lätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vem vet, det kanske räcker med bara kylflänsen på CPU:n om du ser till att ha ett hyffsat luftflöde genom burken. AMD's proppar brukar ju vara tacknämliga att undervolta dessutom så man borde kunna få dom att gå svalare än default ganska lätt.

Om inte annat så kan jag dela med mig av mina erfarenheter, hittade en kylare som är 29,3mm om det absolut inte skulle fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Hallå alla!

Tänkte fråga om vad ni tror om denna setup:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2596796/2012-11-27

Är tänkt att användas främst som enklare kontorsdatorer för personal där jag jobbar och möjligtvis koppla upp till tv/projektor för bildvisning. Är det ett bra val, eller har ni några tips?

Ursäkta om det är fel forum, men jag tyckte det passade ganska bra.

Cheers,

Processorn i7-3770s är på tok för vass för en enkel kontorsdator, kör själv med en i5-3450s till lite mer än enkelt kontorsarbete och tycker den rockar.
Chassiet är fint, men ska du ha en DVD/Blu-ray till den så blir det svårt då du måste ha eject på vänster sida
Den DVD-r slot-in på Inet passar inte, däremot deras Blu-ray slot-in för 1300Kr passar.
Större val på DVD/Blu-ray får du med F7C Evo. Dessutom får du USB-3, men tappar SD-kortläsaren.
Samsung SSD 830 har utgått, bara välja 840 om du ska ha Samsung.

Annars så ser det bra ut.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8