Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Medlem

Gnäll som vanligt. Finns det någon slags media som folk vill betala för?

Permalänk
Medlem

Många av er tror att ni betalar för SVT osv (om man nu ska dra det till sin spets). Men det är inte det man betalar sin licens för. Man betalar för en TV-mottagare. Den statliga TV- avgiften finansierar sen indirekt SVT m.m.

TV-avgift är en statlig avgift som tas ut för innehav av TV-mottagare.
Enligt lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (TV-avgiftslagen), ska alla hushåll och företag i Sverige som har en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift, oftast kallad TV-avgift. Skyldigheten att betala TV-avgift och beloppens storlek bestäms av Sveriges riksdag och handhas av Radiotjänst i Kiruna AB. TV-avgifterna finansierar delar av kostnaderna för public service, det vill säga Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Utbildningsradion (UR). TV-avgiften benämns ofta i folkmun som TV-licens

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Många av er tror att ni betalar för SVT osv (om man nu ska dra det till sin spets). Men det är inte det man betalar sin licens för. Man betalar för en TV-mottagare. Den statliga TV- avgiften finansierar sen indirekt SVT m.m.

TV-avgift är en statlig avgift som tas ut för innehav av TV-mottagare.
Enligt lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (TV-avgiftslagen), ska alla hushåll och företag i Sverige som har en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift, oftast kallad TV-avgift. Skyldigheten att betala TV-avgift och beloppens storlek bestäms av Sveriges riksdag och handhas av Radiotjänst i Kiruna AB. TV-avgifterna finansierar delar av kostnaderna för public service, det vill säga Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Utbildningsradion (UR). TV-avgiften benämns ofta i folkmun som TV-licens

Det är ju endast SVT, SR och UR som pengarna går till, så jag förstår inte riktigt din poäng.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Instämmer till fullo. Några ytterst få vettiga program balanserar inte upp den ofantliga mängen skit som visas.
Public service ska vara något som väcker människor och uppmuntrar till skapande och lärande enligt mig.

Jag håller med dig.

Sen är inte public service oberoende och neutrala längre. Om de nu nånsin varit det. Jag spyr över den hjärntvätt som SR och SVT bedriver. Ett exempel från förra veckan jag har i minnet är då man på programmet Debatt pratade om vilken strategi media skall ha för att minska stödet till SD? De som debatterade om detta var en social demokrat, en ordförande från vänsterpartiet och nån annan random figur som i slutet uttalade att denne avskydde partiet.

Vad jag personligen politiskt sympatiserar med är helt ovidkommande. Poängen är att SVT skall inte ägna sig åt opinionsbildning. Det här är ju bara ett mikro exempel jag tog upp nu. Detta är en av anledningarna som gör att jag tycker public sevice skall läggas ned. Jag gör allt jag kan för undkomma radiotjänst. Jag vill inte bidra till diktaturliknande fasoner från statlig media.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Gnäll som vanligt. Finns det någon slags media som folk vill betala för?

Jodå.

Jag betalar TV-avgiften, Spotify Premium och köper en och annan film på blu-ray.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Man kunde göra så fram till typ 2006 eller något. Är inte säker på årtalet, men det fungerar inte så längre

"Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift."
- http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Om jag nu har gjort detta på min föregående tv som nu är en display istället, slipper jag betala då? Vem är bevisskyldig på när jag tog bort min tv-mottagare? Om det var innnan, eller efter lagen kom.

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

Om jag nu har gjort detta på min föregående tv som nu är en display istället, slipper jag betala då? Vem är bevisskyldig på när jag tog bort min tv-mottagare? Om det var innnan, eller efter lagen kom.

Det spelar ingen roll, men dom kan inte få för sig att kräva dig på pengar i efterskott för innan 2006.

(dom kan ju såklart inte kräva pengar i efterskott alls, men men. Enligt gällande regel ahr du just nu en licenspliktig apparat, vad den var klassad som förut spelar ingen roll)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Det är ju endast SVT, SR och UR som pengarna går till, så jag förstår inte riktigt din poäng.

Det jag är ute efter är, säg exempelvis en eventuell rättslig sammandrabbning mot Radiotjänst Kiruna AB så kan man inte försvara sig med att: Jag ser ju inte på dessa kanaler, så jag borde/behöver inte betala tv-avgift. Självklar så förstår jag att du inte förstår min poäng men jag hakade upp mig på att folk sa att dom inte tittar på SVT och vill inte då betala. Jag drar det då till sin spets och säger att man betalar inte för SVT utan man betalar för en TV-mottagare som nu kan ligga på vinden eller i byrån eller hänger på väggen i en Tv.

Själv så tycker jag det samma som många andra här att Tv-avgiften inte är så bra och eftersöker en ny variant. Kanske en licens/avgift där man betal för en kombinerad TV-Licens/Nedladdnings Licens.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det var droppen, att radiotjänsten bröt sig in i vår privat mark, in i vår gård och började smygtitta igenom fönstret! Får de göra så!? Är det inte mot lagen att de kommer in i vår gård och smygtittar in i alla fönstren i botten vångingen som om de var tjuvar. Mina föräldrar blev ju helt skrämda och stack ut och kollade vilka det var som smög in i vår gård. Såklart var det ifrån radiotjänsten. De förklarade att de såg att vi har en tv men vem f^n har ingen tv!? Behövde ni verkligen smyga in? Kunde ni inte bara knacka på som vanliga människor istället som bete-er som tjuvar, komma in och kolla? Vi har knappt chansen att gömma en 46" inom 1,8 sekunder! Vi förklarade att vi inte använder kabel tv och då såklart ville inte föräldrarna betala för radiotjänsten, sa till de innan med att det är ändå obligatoriskt men de lyssnade inte -_-. Föräldrarna fick de information som jag sa till de att de måste betala även om man inte använder eller betalar för kabel tv. Men viktigaste var ju att de bröt sig in och bryter det inte mot lagen, att de kollar in igenom fönstren i huset. Till exempel: Det är inte lika trevligt att se personer som smygtittar ifall om en person har en privat-tid eller liknande. Tycker det var mycket dåligt av de.

Vad säger ni?

Det finns ett domstolsfall med exakt samma sak som hände dig.
Det var en från radiotjänst som tittade in genom fönstret och såg att en person hade tv men personen vägrade trots det att erkänna tv innehav.
Radiotjänst drog personen till tingsrätten och menade på att han hade en tv för det hade tv pejlaren sett genom fönstret.
Men radiotjänst förlorade för dom hade tittat igenom fönstret och det var olagligt och därför ogillades vittnesmålet.

Visa signatur

Fujitsu Lifebook NH532 Intel i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy ax1:

Det finns ett domstolsfall med exakt samma sak som hände dig.
Det var en från radiotjänst som tittade in genom fönstret och såg att en person hade tv men personen vägrade trots det att erkänna tv innehav.
Radiotjänst drog personen till tingsrätten och menade på att han hade en tv för det hade tv pejlaren sett genom fönstret.
Men radiotjänst förlorade för dom hade tittat igenom fönstret och det var olagligt och därför ogillades vittnesmålet.

Det har inte varit några problem innan heller, vi körde med kabel tv i mer än 8 år och betalt utan anmärkning samt till radiotjänst men nu när alla flyttar ifrån och ingen använder så tänkte de avbryta avtalet ifrån kabel-tv leverantören och radiotjänsten men sedan kom de på föräldrarna som inte lyssnade på mig :/, aja de fick skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Alla ni som lipar över att de är "gamar" etc. borde tänka över både en och två gånger. Public service TV är bra, oavsett om ni inte gillar "programutbudet" så gör dem en stor samhällstjänst. Eller vill ni att vi skall få samma mediaklimat som det är nere i Italien där en person (Berlusconi) i princip äger ALLA TV kanaler, och ingen kritisk granskning sker utav politiken.
Uppdrag granskning, P3 dokumentär osv. har gjort MÅNGA viktiga och bra dokumentärer som har uppdagat många skandaler, både företag och politiska.
Anser ni inte att "staten" ej ska syssla med sådant där, flytta till något mer högervridet land, men de flesta länderna har public service just pga. denna anledningen.

Följ lagen och betala den jävla avgiften, personligen tycker jag den borde inbakas i skatten så det inte blir så mycket grinande.

Håller med, även om man inte gillar SVTs utbud så finns det inga andra som har en så tuff granskning av stat o kommun som SVT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Fel. Pröva att läsa tråden nästa gång.

Läst en hel del inlägg nu. Tycker fortfarande samma sak lilla vän Sen tycker JAG själv att man vissa personer från olika organisationer får slippa undan en liten lag för att ta fast andra smitare..

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy ax1:

Det finns ett domstolsfall med exakt samma sak som hände dig.
Det var en från radiotjänst som tittade in genom fönstret och såg att en person hade tv men personen vägrade trots det att erkänna tv innehav.
Radiotjänst drog personen till tingsrätten och menade på att han hade en tv för det hade tv pejlaren sett genom fönstret.
Men radiotjänst förlorade för dom hade tittat igenom fönstret och det var olagligt och därför ogillades vittnesmålet.

I just detta fallet har man dock erkänt att man innehar en mottagare men att man inte använder den till att titta på kabel-tv kanaler, så om man skall gå vidare till en rättslig prövning så kommer det i slutändan handla allvarligare saker än att man struntar i att betala tv-licensen då direkta lögner inte lär ses med blida ögon av rätten.

Den smidigaste, mest ärliga och förmodligen mest samhällsekonomiska lösningen hade givetvis varit att lägga avgiften på skatten då det hade betytt mindre administration och därför ett betydligt bättre användande av skattepengarna, hela radiotjänst hade tex kunnat avskaffats.

Personligen kan jag dock tycka att det bara är att gilla läget, man fuskade, åkte dit och det är nu bara att bita i det sura äpplet och börja göra rätt för er (vilket ts redan sagt att man har för avsikt att göra) alternativt göra er av med tv'n.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lofqvist:

Läst en hel del inlägg nu. Tycker fortfarande samma sak lilla vän Sen tycker JAG själv att man vissa personer från olika organisationer får slippa undan en liten lag för att ta fast andra smitare..

Det har inget med din åsikt att göra. Du skrev att folk inte betalar för att man är snål och "inte vill eller struntar i att följa lagen".

Det är fel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det har inget med din åsikt att göra. Du skrev att folk inte betalar för att man är snål och "inte vill eller struntar i att följa lagen".

Det är fel.

Klart det har. Mycket som jag tycker är "fånigt" men gör ändå utan att gnälla, kanske inombords känner man lite, men betalar ändå.

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lofqvist:

Klart det har. Mycket som jag tycker är "fånigt" men gör ändå utan att gnälla, kanske inombords känner man lite, men betalar ändå.

Nej, du säger att folk inte betalar för att de är snåla. Snålhet har inget med saken att göra.

Hade man fått tillbaks något från den avgift man tvingas betala, då hade inte jag heller haft något emot den. Nu betalar man för i princip bara massa skräp, och då är man inte lika glad för att betala längre.

Det har inget med snålhet att göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

enligt allemansrätten får man beträda annans mark om man inte åsamkar skada, right? antar att dom inte högg ner ett träd eller tippade en mur för att komma in? kan dock hålla med om att det kan vara lite skrämmande med folk som smyger omkring runt huset.

Kan den inte utantill men vill minnas att det är en gräns på 200M till bostadshus. Vad det rubiceras som om man går närmare inom fastigheten vet jag inte riktigt men en överträdelse är det.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte bakade in avgiften i skatten istället.

Hade sjukvården varit baserad på samma sätt hade argumenten varit likadana.
- Men jag är aldrig sjuk och vill inte betala.

Vissa vill slippa undan allt de bara kan, det är bara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Synd att de inte bakade in avgiften i skatten istället.

Hade sjukvården varit baserad på samma sätt hade argumenten varit likadana.
- Men jag är aldrig sjuk och vill inte betala.

Vissa vill slippa undan allt de bara kan, det är bara så.

gillar din kommentar skarpt! Men folk kommer att säga att de inte vill baka in den i skatten för att de inte inte utnyttjar svt. Så varför betala den? Men folk som säger att de inte kollar på svt någongång ljuger!

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Skrivet av Lofqvist:

gillar din kommentar skarpt! Men folk kommer att säga att de inte vill baka in den i skatten för att de inte inte utnyttjar svt. Så varför betala den? Men folk som säger att de inte kollar på svt någongång ljuger!

tror att svts största problem är att det inte är ungdomsvänligt.. Jag själv upplever i alla fall det. Jag själv anmällde mitt tv innehav, inte för att tvn va viktigt men jag gillar p1 & p3. (Den dagen dom tar bort nuvarande morgonpassgånget den sorgen)

Ang att dom smyger in i deras tomt. Filma gå till rätten =P hade blivit wn bra nyhetsföljning.

Tycker om ideen att det ska bli skatt. Är för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofqvist:

gillar din kommentar skarpt! Men folk kommer att säga att de inte vill baka in den i skatten för att de inte inte utnyttjar svt. Så varför betala den? Men folk som säger att de inte kollar på svt någongång ljuger!

Jaså? Så t.ex. jag som inte tittat på någon TV-kanal över huvud taget de senaste två åren men ändå har en TV kopplad till min dator ljuger alltså? Hur vet du det? Lite väl brett påstående där kanske?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SUMITOMO:

Synd att de inte bakade in avgiften i skatten istället.

Hade sjukvården varit baserad på samma sätt hade argumenten varit likadana.
- Men jag är aldrig sjuk och vill inte betala.

Vissa vill slippa undan allt de bara kan, det är bara så.

Du kan inte jämföra sjukvården med SVT.... Jag tror alla förstår nyttan av att ha en välfungerande sjukvård, men en TV-kanal och ett par radiokanaler som nästan aldrig sänder något utav värde, varför ska man tvingas betala för det?

Skrivet av Lofqvist:

gillar din kommentar skarpt! Men folk kommer att säga att de inte vill baka in den i skatten för att de inte inte utnyttjar svt. Så varför betala den? Men folk som säger att de inte kollar på svt någongång ljuger!

Jag tittar inte tillräckligt på SVT för att motivera en sån hög kostnad för det. De hade gärna fått tagit bort kanalen från vårat kanalutbud, så hade jag kunnat se de fåtal program som faktiskt är bra på SVT Play istället.

De ska ha lagar som tvingar folk att betala, istället för att folk själva ska få välja (så som alla andra kanaler har). De vet antagligen om hur mycket pengar de skulle förlora om det blev valbart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

HAHA vilka nissar alltså

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Du kan inte jämföra sjukvården med SVT.... Jag tror alla förstår nyttan av att ha en välfungerande sjukvård, men en TV-kanal och ett par radiokanaler som nästan aldrig sänder något utav värde, varför ska man tvingas betala för det?

Det är reklamfritt, ett val som ställer en del krav på inkomst.

Skrivet av Newklear:

Jag tittar inte tillräckligt på SVT för att motivera en sån hög kostnad för det. De hade gärna fått tagit bort kanalen från vårat kanalutbud, så hade jag kunnat se de fåtal program som faktiskt är bra på SVT Play istället.

De ska ha lagar som tvingar folk att betala, istället för att folk själva ska få välja (så som alla andra kanaler har). De vet antagligen om hur mycket pengar de skulle förlora om det blev valbart.

Lagar är just det, lagar. Gillar du dem inte har du 3 alternativ:
1. Rösta på ett parti som lovar att ändra lagar du inte gillar och hoppas att dem vinner och uppfyller sina vallöften
2. Flytta till ett annat land.
3. Gilla läget.

Reklamfritt ger möjlighet till mera programtid. Ett avsnitt Grotesco är i snitt cirkus 27-28min, medans program på reklamkanaler är runt 22 om man jämför "30"-minuters avsnitt

Jag fattar inte att folk tittar på TV alls. Allt finns ju på Play, där du till och med kan se programmen flera gånger och pausa. Det är också färre reklamer.

Folk som inte vill betala är precis samma som kör bussfil när det är kö. "Jag tittar inte så mycket/alls på den kanalen." "Jag ska bara av nästa avfart."
Smitare och lagbrytare, borde skjutas på plats.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofqvist:

gillar din kommentar skarpt! Men folk kommer att säga att de inte vill baka in den i skatten för att de inte inte utnyttjar svt. Så varför betala den? Men folk som säger att de inte kollar på svt någongång ljuger!

Det är ingen avgift för att se på SVT:s kanaler.
Avgiften ligger på mottagaren, inte att du kan se. En videobandspelare med mottagare är det avgift på även om du inte har någon skärm att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du kan inte jämföra sjukvården med SVT.... Jag tror alla förstår nyttan av att ha en välfungerande sjukvård, men en TV-kanal och ett par radiokanaler som nästan aldrig sänder något utav värde, varför ska man tvingas betala för det?

Jag tittar inte tillräckligt på SVT för att motivera en sån hög kostnad för det. De hade gärna fått tagit bort kanalen från vårat kanalutbud, så hade jag kunnat se de fåtal program som faktiskt är bra på SVT Play istället.

De ska ha lagar som tvingar folk att betala, istället för att folk själva ska få välja (så som alla andra kanaler har). De vet antagligen om hur mycket pengar de skulle förlora om det blev valbart.

SVT har mer än en kanal och SR fler än ett par radiokanaler.

Alla delar inte din åsikt om att SVT aldrig sänder något av värde.
Det är bara att kolla på tittarsiffrorna.
SVT och TV4 har flest tittare, och TV4 älskar ju alla med sina små korta reklamavbrott.

Har du vänt dig till politikerna och förklarat ditt missnöje över hur lagen om TV-avgift ser ut,
eller sitter du bara på forum och klagar?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av StabTheDrama:

Det är reklamfritt, ett val som ställer en del krav på inkomst.

Vad spelar det för roll om det är reklamfritt eller inte, om man inte tittar på kanalen?

Skrivet av StabTheDrama:

Jag fattar inte att folk tittar på TV alls. Allt finns ju på Play, där du till och med kan se programmen flera gånger och pausa. Det är också färre reklamer.

TV är ett enkelt när man bara vill slötitta på något. Det är också ett krav när man vill spela på sin konsoll. Det är också väldigt bra när man ska se på filmer, genom Netflix, internet eller någon annan källa.
Så, även om man aldrig "tittar på tv", så måste man betala, vilket är helt galet. Det är kollektivbestraffning likt Copyswede's metoder.

Skrivet av StabTheDrama:

Folk som inte vill betala är precis samma som kör bussfil när det är kö. "Jag tittar inte så mycket/alls på den kanalen." "Jag ska bara av nästa avfart."
Smitare och lagbrytare, borde skjutas på plats.

Nej, det är det inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Vad spelar det för roll om det är reklamfritt eller inte, om man inte tittar på kanalen?

TV är ett enkelt när man bara vill slötitta på något. Det är också ett krav när man vill spela på sin konsoll. Det är också väldigt bra när man ska se på filmer, genom Netflix, internet eller någon annan källa.
Så, även om man aldrig "tittar på tv", så måste man betala, vilket är helt galet. Det är kollektivbestraffning likt Copyswede's metoder.

Nej, det är det inte.

Jag gav 3 vettiga alternativ. Du valde ett fjärde, att gnälla. Lycka till i livet och skaffa taxiskyltar för bussfilen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SUMITOMO:

SVT har mer än en kanal och SR fler än ett par radiokanaler.

Alla delar inte din åsikt om att SVT aldrig sänder något av värde.
Det är bara att kolla på tittarsiffrorna.
SVT och TV4 har flest tittare, och TV4 älskar ju alla med sina små korta reklamavbrott.

Har du vänt dig till politikerna och förklarat ditt missnöje över hur lagen om TV-avgift ser ut,
eller sitter du bara på forum och klagar?

SVT och TV4 har flest tittare antagligen för att det är de största "gratiskanalerna", och om då TV4 med sin reklam ändå lyckas vara i topp, då kan ju inte folk tycka att reklamen är så hemsk som det verkar framgå här.

Varför skulle jag krångla med politiker när det finns bra mycket enklare sätt att lösa problemet på..?
Jag klagar inte, jag diskuterar, dra inte ner hela tråden i stinkträsket med påhopp, är du snäll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.