Permalänk
Medlem

Köpa Radialfläktar

Jag behöver radialfläktar till mitt chassibygge och undrar var man kan köpa tysta och bra sådana?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ebay lär funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

vilken typ? hur stor? vilken ström ska dom gå på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

vilken typ? hur stor? vilken ström ska dom gå på?

Har du så många att jag får välja fritt?

http://www.inet.se/produkt/5321954/arctic-cooling-f12-pwm

Ungefär som denna fast se ut som nedan:
http://i.techrepublic.com.com/gallery/446228-850-569.jpg

Inte hugget i sten, men ungefär.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

var denna för liten eller? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319466.
i sånna fall har du ju lite fetare https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-117-49&t...
å duger inte den så finns massa att välja på här http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfl%C3%A4ktar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

var denna för liten eller? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319466.
i sånna fall har du ju lite fetare https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-117-49&t...
å duger inte den så finns massa att välja på här http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfl%C3%A4ktar/

Den första görs inte längre men var rätt okej, lagom ljudnivå. Den får vara upp till 4 cm hög.
Den andra är på 55db, det är för högljutt, men måtten var lagom. Kan en sånhär kopplas in till ett moderkort på något sätt?
Papst tänkte jag också på, men de verkar allderles för kraftfulla för en tyst dator. Men jag vet att de gör, eller har gjort, fläktar för PC. Har en själv och den var sådär tyskt utmärkt.

1U fläktar har jag försökt hitta men de är alla så himla högljudda, servrar behöver ju inte bry sig om ljudnivå. =/

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Du kan väl ändå alltid reglera spänningen så att ljudvolymen matchar dina behov?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Du kan väl ändå alltid reglera spänningen så att ljudvolymen matchar dina behov?

Räcker det med att löda fast ett motstånd för det?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

whats up with the need for radialfans anyways? ska du ha feta renrumsfilter eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

ja

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ja, men se till att motståndet klarar av fläktens effekt, annars bränner du det. En fläktkontroller funkar ju också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kyre:

Beror på. Ljudet uppstår ju till stor del av turbulens och olika fläktar genererar olika turbulens så de kommer låta olika mycket med olika luftflöden. Så det är inte säkert att en viss fläkt klarar dina krav på både luftflöde och ljudnivå samtidigt. Men generellt är det bara att sänka spänningen för att sänka hastigheten. Vi antar att det är en liten likströmsmotor här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ja, men se till att motståndet klarar av fläktens effekt, annars bränner du det. En fläktkontroller funkar ju också.

Tack
Jag tänkte på det med, men jag vill hålla nere kostnaden så mycket som möjligt på detta chassi så jag ska försöka undvika fläktkontroller.
Därför som jag hoppades på att hitta en passande fläkt som går att koppla direkt in på moderkortet, enkelt och billigt. PWM kallas väl den typen av fläkt?

Skrivet av Zotamedu:

Beror på. Ljudet uppstår ju till stor del av turbulens och olika fläktar genererar olika turbulens så de kommer låta olika mycket med olika luftflöden. Så det är inte säkert att en viss fläkt klarar dina krav på både luftflöde och ljudnivå samtidigt. Men generellt är det bara att sänka spänningen för att sänka hastigheten. Vi antar att det är en liten likströmsmotor här.

Okej, jag kanske får köpa en sån kraftfull fläkt och fästa på ett passande motstånd.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tack
Jag tänkte på det med, men jag vill hålla nere kostnaden så mycket som möjligt på detta chassi så jag ska försöka undvika fläktkontroller.
Därför som jag hoppades på att hitta en passande fläkt som går att koppla direkt in på moderkortet, enkelt och billigt. PWM kallas väl den typen av fläkt?

Okej, jag kanske får köpa en sån kraftfull fläkt och fästa på ett passande motstånd.

PWM (4-Pin) innebär bara att moderkortet kan styra fläktens spänning utan att behöva någon spänningsreglering i själva moderkortet då fläktens motor har denna funktion inbyggt.

Det är dock många moderkort även idag som trots att de endast har 4-pin fläkt kontakter faktiskt klarar av att ställa in spänningen direkt på moderkortet så med lite tur så har du redan allt som krävs för fläktstyrning av ev. fläktar

Visa signatur

Permalänk

LIan Li har annars ganska bastanta färdiga 2slots och 140mm fläkt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969262

Permalänk
Medlem

Ingen radialfläkt i den där inte men det kanske mera var konfigureringen som va intressant för ts.
Lite ot är den meningen att den ska ta av varmluften som graffet precis blåst ut och skapa lite återcirkulation? jag fattar inte dom där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

PWM (4-Pin) innebär bara att moderkortet kan styra fläktens spänning utan att behöva någon spänningsreglering i själva moderkortet då fläktens motor har denna funktion inbyggt.

Det är dock många moderkort även idag som trots att de endast har 4-pin fläkt kontakter faktiskt klarar av att ställa in spänningen direkt på moderkortet så med lite tur så har du redan allt som krävs för fläktstyrning av ev. fläktar

Jaha, visste jag inte!
Kommer chassin man köper idag med PWM fläktar eller inte?

Skrivet av thereal_twisted:

LIan Li har annars ganska bastanta färdiga 2slots och 140mm fläkt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969262

Sjysst, det där ser ju ut som det jag vill ha!

Skrivet av Belzzz:

Ingen radialfläkt i den där inte men det kanske mera var konfigureringen som va intressant för ts.
Lite ot är den meningen att den ska ta av varmluften som graffet precis blåst ut och skapa lite återcirkulation? jag fattar inte dom där.

Yes, den verkar perfekt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jaha, visste jag inte!
Kommer chassin man köper idag med PWM fläktar ?

Yes, den verkar perfekt.

Eftersom PWM-fläktar som sagt innehåller en spånningsregulaterande krets i sig själva så är denna typen av fläktar dyrare än de kontroversiella 3pins fläktarna.

Vet inte hur det är idag men för några år sedan så var det inte ens självklart att fläktarna man fick med när man köpte chassin var 3pins utan de var även vanligt med fläktar som endast hade moex-anslutningar(ännu billigare)

Jag skulle gissa på att det inte är speciellt många chassin man får PWM fläkta med än idag då de är dyrare men i varje fall så är det mycket sällan *bra* fläktar man får med när man köper ett chassi anyways

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kyre:

Jaha, visste jag inte!
Kommer chassin man köper idag med PWM fläktar eller inte?

Sjysst, det där ser ju ut som det jag vill ha!

Yes, den verkar perfekt.

Lian-Li varianten lär ha en vanlig 140mm, så i den kan du nog byta till vilken random 140mm som helst om du vill pwm styra den(om det inte är pwm redan)

Permalänk
Medlem

Går annars att göra egna radialfläktar genom att kapa av ena sidan/en bit av sidan av valfri vanlig fläkt och limma fast ett en stopp där luften vanligtvis brukar åka ut. Då kommer luften slungas ut på sidan istället, precis som en radialfläkt.

Hur snyggt detta blir är måhända en annan fråga, men det kan vara intressant att veta att det iaf går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Går annars att göra egna radialfläktar genom att kapa av ena sidan/en bit av sidan av valfri vanlig fläkt och limma fast ett en stopp där luften vanligtvis brukar åka ut. Då kommer luften slungas ut på sidan istället, precis som en radialfläkt.

Hur snyggt detta blir är måhända en annan fråga, men det kan vara intressant att veta att det iaf går.

Det är ju inte vart luften slungas ut som gör det till en radialfläkt utan själva bladens konstruktion.

Sen så har de flesta axialfläktar ("vanliga") krökta blad vilketleder till kraftigt nedsatt luftflöde om något skulle sättas på centimeteravstånd framför /bakom bladen (och turbulens)

Visa signatur