Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köp av nytt RAM

Hej! Jag har en datorn som är mer eller mindre utdaterad och tänker därför köpa lite mer RAM. Jag tycks mig minnas att vid köp av RAM så ska man köpa samma typ av RAM som man redan har i burken. För tillfället har jag 2gb RAM på en Vista maskin och har därför tänk mig köpa 2-4gb mer ram till datorn. Jag skulle behöva lite hjälp med att veta vilken typ av RAM jag ska köpa till burken, ska jag köpa samma typ som jag redan har i eller ska jag kanske köpa något mordernare och bättre?

EDIT: Jag har nu laddat ner ett program "SIW" som tydligen berättar vad jag har för minne, tydligen står det att jag datorn har en maximum capacity på 4096mb och att minnet jag har är av typen Samsung DDR2 [PC2-5300] (speed 333MHz)

Permalänk
Medlem

Det kan vara idé att byta ut det du har. Men det beror på vad du har, så.. vad har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det kan vara idé att byta ut det du har. Men det beror på vad du har, så.. vad har du?

Menar du hela burken då, eller bara minnena?

Permalänk
Medlem

Ouch, du har DDR2-minne. DDR2 är dyrt, eftersom det är föråldrat och inte tillverkas längre (åtminstone inte mkt).

Vad har du för system i övrigt? Är det kanske dags att byta?

Permalänk
Medlem

Kommer nog bara hitta begagnade minnes moduler dom där tillverkas ej längre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ouch, du har DDR2-minne. DDR2 är dyrt, eftersom det är föråldrat och inte tillverkas längre (åtminstone inte mkt).

Vad har du för system i övrigt? Är det kanske dags att byta?

Haha ja, det kanske är dags att byta allting!

Saxar lite från SIW och pasetar det jag hittar
Inte Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
GeForce 9800 GT 1267mb
MicroStar MS-7360

Permalänk
Medlem

Spelar ganska mycket ARMA 2 Dayz förövrigt som är hyfsat krävande och som inte flyter på så bra på datorn jag har nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nunsence:

Haha ja, det kanske är dags att byta allting!

Saxar lite från SIW och pasetar det jag hittar
Inte Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
GeForce 9800 GT 1267mb
MicroStar MS-7360

Vad använder du datorn till? Om grafikkortet är tillräckligt för dig så kan du nog hålla liv i burken ett tag till genom att fylla på med RAM och överklocka processorn.

Jag tror att ditt moderkort har fyra RAM-slots. Förhoppningsvis så har du två lediga slots.

Begagnat DDR2 dyker upp hyfsat billigt på swecs marknad emellanåt. På tradera och liknande får man ofta betala 100:-/GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad använder du datorn till? Om grafikkortet är tillräckligt för dig så kan du nog hålla liv i burken ett tag till genom att fylla på med RAM och överklocka processorn.

Jag tror att ditt moderkort har fyra RAM-slots. Förhoppningsvis så har du två lediga slots.

Begagnat DDR2 dyker upp hyfsat billigt på swecs marknad emellanåt. På tradera och liknande får man ofta betala 100:-/GB.

Jag tycks hitta lite DDR2 på webhallen, fungerar det att köpa 4gb nytt och slänga mina två gamla? Jag spelar mycket DayZ som flyter på oerhört dåligt på min dator om jag ska vara ärlig, men jag kan inte säga vad det beror på, tyvärr. Har pratat lite med folk på DayZ forum och vissa säger att de har märkt en enorm skillnad in-game efter en uppgradering av minnen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nunsence:

Jag tycks hitta lite DDR2 på webhallen, fungerar det att köpa 4gb nytt och slänga mina två gamla? Jag spelar mycket DayZ som flyter på oerhört dåligt på min dator om jag ska vara ärlig, men jag kan inte säga vad det beror på, tyvärr. Har pratat lite med folk på DayZ forum och vissa säger att de har märkt en enorm skillnad in-game efter en uppgradering av minnen..

Om det blir skillnad eller inte beror bl.a. på hur mkt RAM man redan har, men 2GB är inte mkt; så jag tror att det kan märkas en del.

4GB bör räcka till spelandet. Sälj ev överblivna moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om det blir skillnad eller inte beror bl.a. på hur mkt RAM man redan har, men 2GB är inte mkt; så jag tror att det kan märkas en del.

4GB bör räcka till spelandet. Sälj ev överblivna moduler.

Så jag borde alltså köpa 2 gb och bara lägga till dem eller plocka ut de gamla och köpa 4gb nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nunsence:

Så jag borde alltså köpa 2 gb och bara lägga till dem eller plocka ut de gamla och köpa 4gb nytt?

Antagligen smidigast att byta ut dina nuvarande moduler. Men om du köper nya med samma specs så bör du kunna fylla på.

Jag skulle nog rekommendera att du köper 2*2GB, och säljer dina gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Antagligen smidigast att byta ut dina nuvarande moduler. Men om du köper nya med samma specs så bör du kunna fylla på.

Jag skulle nog rekommendera att du köper 2*2GB, och säljer dina gamla.

Då gör jag det! Tack så mycket för din hjälp

EDIT: btw, är http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108811-corsair_4096mb... någon som skulle kunna funka, eller är de kanske "för" bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nunsence:

Då gör jag det! Tack så mycket för din hjälp

EDIT: btw, är http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108811-corsair_4096mb... någon som skulle kunna funka, eller är de kanske "för" bra?

Det bör funka. Jag hade nog valt typ dessa, p.g.a. det lägre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det bör funka. Jag hade nog valt typ dessa, p.g.a. det lägre priset.

Köpte http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108811-corsair_4096mb... nyss, enligt SIW så har min dator en max capacity på 4GB, innebär det att jag tar bort mina två gamla minnen á 1gb och sätter in de två nya istället eller kan jag ha i båda samtidigt?

Permalänk
Medlem

Kör du 32-bitars windows kan du bara använda 3gb, även om windows klarar av 4gb, lite enkelt uttryckt.

Ta bort dina gamla minnen och stoppa i dina nya i antingen slot 1 och 3 eller 2 och 4, då kör du minnena i dual channel. Sätt de alltså inte bredvid varandra. Dual channel gör att minnena arbetar snabbare.

Kolla i manualen till moderkortet om du är osäker.
Detta verkar vara ditt moderkort: http://www.msi.com/product/mb/G33-Neo.html#/?div=Manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Kör du 32-bitars windows kan du bara använda 3gb, även om windows klarar av 4gb, lite enkelt uttryckt.

Ta bort dina gamla minnen och stoppa i dina nya i antingen slot 1 och 3 eller 2 och 4, då kör du minnena i dual channel. Sätt de alltså inte bredvid varandra. Dual channel gör att minnena arbetar snabbare.

Kolla i manualen till moderkortet om du är osäker.
Detta verkar vara ditt moderkort: http://www.msi.com/product/mb/G33-Neo.html#/?div=Manual

Oj vad synd, har 32-bits :/ Köpte alltså 1gb i princip minne för 550:- då .. Tack så mycket ändå, ska kolla igenom manualen!