Permalänk
Medlem

ny dator men funkar inte!

Hej, fick hem min nya dator jag beställde från inet i fredags och väntade tills idag att trycka på on knappen, för var tvungen att köpa ny skärm först. Men till problemet, jag köpte monterings paketet där dom ska bygga i hopp och installera datorn så det bara skulle vara att köra i gång när jag ringde och fråga! Men inget verkar vara installerat på datorn?
Jag har skrivit in produkt nyckeln som satt klistrad på sidan av chasiet men sen är inget installerat verkar det som. Ingen ssd eller moderkort eller grafikkort? Vad sk jag göra?
Snälla hjälp mig.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av boxerz:

Hej, fick hem min nya dator jag beställde från inet i fredags och väntade tills idag att trycka på on knappen, för var tvungen att köpa ny skärm först. Men till problemet, jag köpte monterings paketet där dom ska bygga i hopp och installera datorn så det bara skulle vara att köra i gång när jag ringde och fråga! Men inget verkar vara installerat på datorn?
Jag har skrivit in produkt nyckeln som satt klistrad på sidan av chasiet men sen är inget installerat verkar det som. Ingen ssd eller moderkort eller grafikkort? Vad sk jag göra?
Snälla hjälp mig.........

Om du har kunnat skriva in någon produktnyckel så måste den väl starta åtminstone? Vad exakt är det som inte fungerar?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Datorn är tom sen förutom Windows......

Permalänk
Medlem

Tom förutom windows ?......

Vad var din tanke skulle finnas på datorn ?
Installerade spel ?... Eller vad är det som du saknar ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av boxerz:

Datorn är tom sen förutom Windows......

Såklart datorn är tom, förutom windows? Ser du inte dina enheter? Du får ju installera program efter egen smak också. Det kan ju inte inet veta vilka

Gå in i enhets hanteraren och kolla efter dina enheter och se om något fattas.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

har man inte köpt till några program till datorn så får man inte mer än operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Men hur är det med ssd'n grafikkortet och moderkortet och sånt då? Ska inte det finnas?

Permalänk

Hur ser grafikkortet/moderkortet ut inne i windows på din tidigare dator menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boxerz:

Men hur är det med ssd'n grafikkortet och moderkortet och sånt då? Ska inte det finnas?

Vadå inte finnas? Såklart att det finns. Utan moderkortet så hade datorn först och främst inte gått att bygga ihop. Inet har nog installerat din Win 7 license på din ssd? Grafik kortet hoppas jag att du har kopplat skärmen till. Men kolla enhetshanteraren som jag sa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

öppna burken å se om det finns nått grafikkort moderkort å ssd xD som det troligtvis lär göra eftersom du får igång datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av boxerz:

Haha jo. Men grejerna du nämner är fysiska grejer = dom sitter inuti datorn som står på ditt golv!

Hade inew moderkortet funkat/funnits där hade inte datorn startat. Och ssd är nog ditt operativsystemet mest troligt installerat på.

Permalänk

Du kan lätt se om allt är installerat. Om du har windows 7:
1. Klicka på startmenyn
2. Högerklicka på den här datorn
3. Klicka på Egenskaper
4. Välj i marginalen på vänstersidan Enhetshanteraren
5. Klicka tex diskenheter för att se din SSD disk.

Här hittar du alla enheter som finns i datorn, skulle något mot förmodan inte varit installerat skulle det visas med ett stort gult frågetecken.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Tror nog med att TS menar att det saknas drivrutiner för MB/GPU osv

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av boxerz:

Att du skriver in windows produktnyckeln betyder det inte att dina favoritprogram magiskt installeras på datorn... Du gör det själv som alla andra Hade Inet struntat i att monetera dit mobo, graffe och SSD så hade din dator vägt betydligt lättare. Kan det vara så att du snackar om drivers?

Permalänk
Medlem

Kanske är nått sånt då? Inte så kunnig på datorer.
Men man. Kan bara starta och köra då eller ? Trodd bara det skulle finnas lite ikoner ochoch sånt till ssd , gkortet och moderkortet! Men hur är det med vila och sånt då? Nått man måste ha det senaste udatering av el?

Permalänk
Medlem

Ujdå, tror att du måste läsa på lite hur en dator och ett operativsystem fungerar.
Det installeras inga ikoner till grafikkort och SSD och annat, ikoner används till dina spel och program som du installerar.
Allt annat finns installerat fysiskt inuti datorn och drivrutinerna till dessa är det man installerar efter man installerat Windows (operativsystemet).
Om du menar datorns viloläge (?) så fonns det inte drivrutiner till det, det väljer man i datorns inställningar inne i Windows.
Du skall bara kunna starta upp, skriva in din produktnyckel och sedan installera de spel och program du vill ha.
Dock bör du kolla om du kan se ifall du har de senaste drivrutinerna till all hårdvara (fysiska delarna inuti datorn) efter installationen.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av boxerz:

Kanske är nått sånt då? Inte så kunnig på datorer.
Men man. Kan bara starta och köra då eller ? Trodd bara det skulle finnas lite ikoner ochoch sånt till ssd , gkortet och moderkortet! Men hur är det med vila och sånt då? Nått man måste ha det senaste udatering av el?

Det finns inga ikoner som länkar dig till en specifik hårdvara. Om du vill hålla koll på hårdvaran laddar du ner program. För din processor (CPU) kan du använda RealTemp och CPU-Z. Bara att googla, besöka sidan och ladda ned den version som passar ditt operativsystem. Jag misstänker starkt att du har 64-bitars Windows.

För SSD och HDD brukar jag använda Crystal Disk Info. Om du snabbt vill kolla vad som finns inne i datorn klickar du på Windows ikonen och skriver dxdiag.exe i det vita sökfältet. Då öppnas ett fönster med information om ditt system, superlätt.

För att din dator skall fungera optimalt är det viktigt att hårdvaran (cpu, gpu, moderkort etc) har drivrutiner installerade. För att se om du har allt som behövs gör följande: Klicka på Windows ikonen -> Högerklicka på "Dator" och välj sedan "Hantera" -> Klicka på "Enhetshanteraren". Nu kommer du att se en lista med alla möjliga ikoner, t.ex bildskärm, Diskenheter, Processorer, USB-Styerenheter. Klicka på dessa, om du ser en ikon med ett gult frågetecken så fattas det drivrutiner som du måste ladda ned.

onödigt otrevlig
Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Är datorn tom? Du menar att du fick hem ett tomt chassi utan moderkort, grafikkort eller ssd i?
Hur lyckades du i så fall skriva in produktnyckeln?

onödigt otrevlig skrivning raderad
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

*** raderat ***

TS: Finns inga "program" till dina drivrutiner, grafikkortet troligtvis, inte till din hdd osv, dom bara "är" i datorn.

offtopic/otrevligt
Permalänk
Medlem

Råkade installera någraa pogram från moderkortet som hette asus nått och ett som ett asus nått också? Hur. Tar jag bort det och får datorn återställd med bara Windows i utan att ta bort eller förstöra nått idatorn?

Permalänk
Medlem

Grunderna i Windows: alla avsnitt, klicka på länken http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Windows-Basics-al...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av boxerz:

Råkade installera någraa pogram från moderkortet som hette asus nått och ett som ett asus nått också? Hur. Tar jag bort det och får datorn återställd med bara Windows i utan att ta bort eller förstöra nått idatorn?

Hur råkar man installera program? Du kan stoppa i skivan du fick med och installera DRIVRUTINER till ditt MODERKORT. Ditt MODERKORT är tillverkat av ASUS om du har ett MODERKORT av den tillverkaren.

att skriva lite mer sammanhängande och så vi förstår exakt vad du behöver hjälp med kan vara en bra idé.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du spelar spel som borderlands2, cod, lite bf3, lol, skyrim och liknande spel... skriver du i tidigare inlägg här på forum boxerz. Har du haft hjälp av någon med att installera dessa spel i din gamla dator? Fråga någon i din närhet om dom kan hjälp dig. Tror nog det blir bäst så och så slipper du spydiga kommentarer härifrån.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dags att läsa på lite mer:)

Du har såklart alla komponenter installerade i chassit, i chassit sitter all hårdvara du vill, såklart finns det ett minimum på vad som krävs för datorn att den ska starta (CPU, moderkort, ram + grafikkort, skärm och lite annat)

Därefter måste Windows installeras, när det är installerat krävs det drivrutiner för alla hårdvara. Normalt kommer Windows installera dessa under installationen, så gott det går.. Du kan behöva installera nyare och fräschare själv..

Slutligen ska ett antivirusprogram och dina egna program installeras..

Permalänk
Hedersmedlem

Alla är vi barn i början, som det heter. Att förlöjliga någon som är lite mindre kunnig är både otrevligt och onödigt. Läs hela §1 i reglerna. Försök istället dela med er av er kunskap istället, det vinner alla på.

Ni som verkligen försöker hjälpa trådskaparen: kudos!

*Inlägg raderade och redigerade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Lagadator

Hej boxerz,

Du har fått flera tips och förklaringar ovan, ibland räcker det inte med en eller två förklaringar, så jag ger mig på ett försök också.

Din fyrkantiga låda som kallas för dator har flera komponenter i sig för att fungera. Dessa är ihopkopplade inuti lådan i förväg, detta kallas för att bygga datorn, nämligen att sätta ihop och koppla ihop delarna på insidan. Det är här din hårddisk, moderkort och grafikkort sitter.

När allting är ihopkopplat så behöver datorn ett operativsystem installerat, i ditt fall är det Windows. Det är en mjukvara som sköter kommunikationen mellan datorns inre delar - och det du ser och gör på skärmen.

Vid leverans så har du fått datorn ihopbyggd och installerad med Windows. Det finns några basfunktioner i Windows, men mycket av det du vill göra kommer du behöva installera olika program för. Exempel är Spotify för musik, Microsoft Office för Word/Exceldokument, olika spel som du vill spela, flash för att titta på youtube och så vidare.

Innan du börjar installera så rekommenderar jag precis som tcntad säger att se till att du har ett fungerande antivirus program.

Utöver det, skynda långsamt, försök att läsa dig till så mycket information du kan, och fråga när du kör fast!

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem

Tack för svar, förstår nu.!^^
Men dum som jag var stoppade jag in både ssd skivan och modekorts skivan och installerade några program, men kan man på nått sätt återställa datorn så jag inte har dom programen utan bara windows eller ångra det på nått sätt?
Har ett moderkort från asus och ssd samsung330 120gb! Vill ha en clean dator förutom virusprogram och windows och spel!!!

Permalänk
Medlem

du kan avinstallera programen genom att gå in i kontrollpanelen!
eller om du vill ha bort ikonerna från hemskärmen markerar du objektet, högerklickar på musen och klickar på ta bort! obs!progrmmet försvinner inte det bara tas bort från hemskärmen.om du vill nå progrmmet klickar du på windowsknappen och söker efter progrmmet!

Permalänk
Medlem

Gå till hemsidan till ditt grafikkort om du vill uppdatera det behövs inte cdskiva då. Men har du testat spela med datorn?