Råkade göra hårddisken till dynamisk, nu är allt skit.

Permalänk
Medlem

Råkade göra hårddisken till dynamisk, nu är allt skit.

Tjena. Jag köpte en ssd disk och koppla in den och installerade windows 7 på den. Allt funkade bra tills jag skulle fixa så jag fick fram min andra lagringshårddisk. Jag skulle fixa i diskhanteraren, och där tog jag fel alternativ och råkade göra den till dynamisk.

Nu verkar det som när jag bootar upp datorn så försöker den boota från den dynamiska istället för ssdn, eftersom datorn stannar på Loading operation system...

Jag har kollat i boot ordningen men det finns bara en "hard disk" att välja på, och det verkar som det är den dynamiska.

Jag har ett gigabyte GA-p55A-UD4 moderkort.

Ös på med frågor, har säkert glömt massa.

Tack på förhand.

EDITSka testa att dra ut den dynamiska hårddisken och se om det funkar nu).
Detta funkade inte. Stod nåt error att den inte hittar hårddisken.

EDIT2: Testar att installera om windows på ssdn, kommer ta lång tid men är väl värt ett försök.
Detta funkade inte heller... Blir samma sak att den bara står på "loading operating system...

EDIT3: När man är inne och ska installera windows och väljer att installera på den dynamiska hårddisken står det: Windows cannot be installed to this hard disk space. The partition cotains one or more dynamic volumes that are not supported for installation.
Desperat efter hjälp.

Permalänk
Medlem

1. Du ska bara ha 1 hårddisk kopplad när Windows installeras för att undvika flera olika problem då, nu och långt senare. De anda kopplas in efteråt. Därför fick du det error du snackade om under edit 1.

2. Kolla i bios precis utanför den vanliga bootlistan om du har "Hard disk boot priority".

Du har kollat på fel ställe i bios. När man har flera hårddiskar eller vill starta datorn från USB så finns det en till lista där alla diskar och USB står med konstiga modell nr/bokstäver. Om det inte finns någon gömd meny under hårddiskar så ska du kolla utanför den vanliga boot listan. Leta ordentligt.

3. Gällande installation PÅ den dynamisk disk. Vissa fel kräver att man tar bort och skapar ny(a) partition(er) på disken eftersom det vid vissa fel inte räcker att bara formatera och installera om.

4. Under Edit 2 så hoppas jag att du ställt in i bios att datorn skulle starta från CD/DVD så att det inte var något annat du valt. Eller var det senare under installationen du fick problem?

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet genom att flasha bios!