Stark efterfrågan på datorer med Windows 8 och pekskärm

Permalänk
Skrivet av karremanchill:

Touchen är inte bara till för att scrolla. Varför skulle man inte vilja ha en hybrid? Den kanske inte är lika kraftig som en icke men de kommer snart bli.

Att scrolla var bara ett exempel. Ser ingen anledning att touchpaden ska finnas kvar om man ska ha touchskärmar på laptops. Antingen eller.

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Att scrolla var bara ett exempel. Ser ingen anledning att touchpaden ska finnas kvar om man ska ha touchskärmar på laptops. Antingen eller.

Använder du mus eller tangentbord?
Skärm eller skrivare?
Hårddisk eller SSD?
Persien eller gardin?

Dina val får stå för dig. Som tur är tycks du inte ligga bakom speciellt mycket hårdvarudesign

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Skippar nog allt som har med Windows 8 att göra, känns som att varannan utgåva är en rejäl flopp.

Hur räknar du nu? Börjar du med 3.11 eller 95 ? 95 ->98 -> ME -> 2000 -> XP -> Vista -> 7
Vet inte hur du får det till varannan ? var Windows 98 en flopp? eller 2000 kanske?

Permalänk

Nej inte så sugen på detta. Prioriterar hellre än bättre skärm gärna IPS vid nästa bärbara köp förutsatt att jag köper en ny bärbar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag skulle sälja min stationära och surfplatta på sekunden om det fanns vettiga externa gpus att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Windows 8 känns väldigt gediget och genomtänkt, förutom den nya startmenyn för datorer utan touch, vilket dessutom enkelt kan bytas ut. Fast jag tror att detta inte är något du kunnat missa ens om du försökt. Kan vara ganska trevligt, speciellt när det gäller kommande surface eller laptops när man ligger och kör xbmc i sängen m.m.

Och du får din lön av microsoft eller? Win8 bra och genomtänkt - *ASG* Har man provat det så inser man att det är skämt - så satans oanvändbart kass att det är helt makalöst - genomtänkt? jojo....

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Jag skulle sälja min stationära och surfplatta på sekunden om det fanns vettiga externa gpus att köpa.

Närmaste du kan komma med en extern crossfirelösning. Prestandan är rätt dålig och du kommer inte få många bilder per sekund.
Dom flesta Swec lär dock bli glada för det finns ingen microstuttering alls! Mest bara helt slumpade färgglada bilder.

Skrivet av bengt-re:

Och du får din lön av microsoft eller? Win8 bra och genomtänkt - *ASG* Har man provat det så inser man att det är skämt - så satans oanvändbart kass att det är helt makalöst - genomtänkt? jojo....

Har inte testat Win 8 än men tanken verkar rätt vettig. Kör Win 7 just nu men har inte rört Start-knappen på över en vecka. Alla ikoner som man behöver har jag i taskbar. Måste jag flytta filer är det bara trycka Win+E.

Därför kanske Windows 8 duger för mig. Vill ha ett snabbt och enkelt OS och där finns ingen plats för en startknapp eller liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Farsan brukar ringa mig nån gång i veckan med dator relaterade frågor. Han är något av en dator-analfabet.

Han köpte sig en windows 8 burk häromveckan och jag nojade över att jag skulle sitta telefonsupport åt honom dygnet runt. Men han har faktiskt inte slått en signal angående sin dator sen dess och det förvånar mig något enormt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av izepax:

Farsan brukar ringa mig nån gång i veckan med dator relaterade frågor. Han är något av en dator-analfabet.

Han köpte sig en windows 8 burk häromveckan och jag nojade över att jag skulle sitta telefonsupport åt honom dygnet runt. Men han har faktiskt inte slått en signal angående sin dator sen dess och det förvånar mig något enormt.

Det är nog för att han inte låtsas att han redan kan allt, som väldigt många här på SweC verkar göra

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Laptop med pekskärm och mycket smidigare att använda skärmen än datorns långsamma pekplatta i Windows 8. Jag har tyvärr ännu inte funnit en Linux-distro som funkar bra med pekskärm (det blir som emulerade musrörelser). Använder man endast mus på sin bärbara är dock pekskärm onödigt enligt mig. Jag själv använder allt vid olika tillfällen.

Jag är mycket nöjd med pekskärm på datorn.

Skrivet av izepax:

Farsan brukar ringa mig nån gång i veckan med dator relaterade frågor. Han är något av en dator-analfabet.

Han köpte sig en windows 8 burk häromveckan och jag nojade över att jag skulle sitta telefonsupport åt honom dygnet runt. Men han har faktiskt inte slått en signal angående sin dator sen dess och det förvånar mig något enormt.

Samma här. Morsan 72 år kör nu Windows 8 och hon tycker det är lätt att förstå. Trötta gamla OSX får akta sig nu bland användare som söker enkelhet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort två inlägg som inte höll sig till ämnet.

Permalänk
Medlem

Inget win 8 eller pekskärm för min del.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Helt riktigt inget jag missat dock kan jag inte alls hålla med om att det ser ut att vara gediget och genomtänkt.

Tar man ifrån användare att ha det dem är vana vid så skjuter man sig själv i foten enligt min åsikt, hade lätt kunnat lösas genom att ha två alternativ vid t.ex. installation.

Snarare så att de som gett folket vad de vill ha innan folket själva vet om det, är de som kammar hem stort.
Henry Ford gav oss bilar när vi var vana med häst och vagn.
Apple är också duktiga på att ersätta gammalt med nytt, och man måste erkänna att de lyckats bra.
Med Win8 är Microsoft för första gången rejält förbi Apple vad gäller innovation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag är tveksam till att ha en pekskärm på datorn. Det fungerar ju rätt så bra i butiker om man vill söka efter var en viss produkt finns (även om Clas Ohlsons pekskärmar verkar vara av usel kvalitet, det går ju snabbare att fråga personalen än att vänta på att skiten ska fatta vad man vill, fast det kanske bara är i min lokala butik). Men att ha pekskärm på hemdatorn känns bara onödigt eftersom allt ändå görs bäst med tangentbord och mus.

Och Windows 8 provade jag på min HTPC eftersom jag tänkte att rutnätsgränssnittet kanske fungerade helt okej på en stor tv, men efter en vecka nedgraderade jag till Windows 7 igen. Dels var det buggigt men framförallt var gränssnittet skit rent utsagt. Jag har svårt att förstå vitsen med att ta bort startmenyn, vilket ju trots allt fungerar alldeles utmärkt. Nu är jag ju primärt Macanvändare sedan snart 20 år så det är väl fullt möjligt att jag missar något men det lär jag väl snart bli upplyst om.

Skrivet av n_sandstrom:

Det är lite intressant att läsa om musens historia på wikipedia. fanns i olika former från 70talet, utan att någon riktigt använde dom. 83 tyckte Microsoft att det var dags, och släppte sin version stort, och 84 släpptes dom även av Apple och blev populära.

Känns inte helt osannolikt att få en repris med pekskärmen,

Fast nu var det ju i januari 83 som Apple Lisa lanserades om man ska vara petnoga.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Med Win8 är Microsoft för första gången rejält förbi Apple vad gäller innovation.

Det vet ingen av oss ännu. Det är en vild chansning för dem som kanske går hem. Det vet vi framåt vårkanten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Inget för mig. Tycker inte det är bekvämt att sitta och peta på en skärm

Permalänk

Dell xps 12 är vrål cool. Har köpt en till jobbet. Så skall en win8 burk vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För det första antar jag att vi bara talar laptops här då det ter sig något jobbigt för armen att hålla den framsträckt över skrivbordet hela tiden.
För det andra förstår jag ändå inte riktigt i vilken ställning det ska kännas vidare ergonomiskt att peka på skärmen samtidigt som man använder tangentbordet ens med en bärbar dator. För det tredje blev väl 97% av alla laptopskärmar glossy för nåra år sedan och en glossy pekskärm låter som en enda stor fettfläck? De är matta istället, är de?

Surfplattor känns givna för pekskärm dock. För stationära med Win 8 borde det numera finnas externa trackpads som funkar lika bra som Magic Trackpad till OS X? http://www.zdnet.com/logitechs-new-touch-enabled-pointer-devi...

För laptops, tja..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Skippar nog allt som har med Windows 8 att göra, känns som att varannan utgåva är en rejäl flopp.

Ja, inte för att va sån, men W8 är fanimej en av de trevligaste Windows-versionerna jag använt (98 och framåt).

Windows-tangenter är inget jag använt innan, men fyfan va smidigt det är att bara klicka W+E för att få upp utforskaren

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Pekskärm för en battlestation med 6 skärmar kanske är något som fungerar bra.
Men en sådan här dator hade varit ganska trevlig. Hälften av oss sitter redan med armbågen på bordet och hakan i handen, så jag ser inget stort problem med att lyfta armen lite för att peka.

Permalänk

Det räcker med att ha surfplattan med att peka på. Datorn skall man använda mus o Tangentbord till.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Om man med "dator"= surfplatta, så kan jag tänka mig att testa en sådan. Men en bärbar med pekskärm, nej tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Windows-tangenter är inget jag använt innan, men fyfan va smidigt det är att bara klicka W+E för att få upp utforskaren

Eh ja för det har ju inte fungerat i tidigare versioner?

Permalänk
Medlem

Inte som "main" i alla fall

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Detta är som att bli förvånad över att efterfrågan på skedar går upp om man säljer soppa som enda föda. Windows 8 är det sämt anpassade operativsystemet till mus och tangentbord som Microsoft någonsin gjort, så om folk vill ha Windows 8 vill de förmodligen ha pekskärm också, ungefär som man gärna äter soppa med en sked. Men om man föredrar att äta med gaffel och endå serveras soppa är det lite svårt.

Men sluta säga att det är en "enorm efterfrågan" och allt sån't. Det är det så fan heller. Wndows 8 når inte ens upp i Vistas siffror. Och i vissa mätningar får det inte ens en procent. Windows 7 hade 4.5% redan innan det lanserats till allmänheten. DET är närmare "enorm efterfrågan" i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karremanchill:

Pekskärm för en battlestation med 6 skärmar kanske är något som fungerar bra.
Men en sådan här dator hade varit ganska trevlig. Hälften av oss sitter redan med armbågen på bordet och hakan i handen, så jag ser inget stort problem med att lyfta armen lite för att peka.
http://leobiendurana.files.wordpress.com/2012/10/asus_all-in-...

Precis så jag satt när jag läste x)

OnT: hade varit coolt att ha en skärm liggandes insänkt i skrivbordet och win8? Men ganska overkill imo.
Ställer mig passiv i frågan.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av karremanchill:

Pekskärm för en battlestation med 6 skärmar kanske är något som fungerar bra.
Men en sådan här dator hade varit ganska trevlig. Hälften av oss sitter redan med armbågen på bordet och hakan i handen, så jag ser inget stort problem med att lyfta armen lite för att peka.
http://leobiendurana.files.wordpress.com/2012/10/asus_all-in-...

Vem fan sitter så vid datorn, tänkte jag. Sen insåg jag att jag gjorde det själv

När jag använder pekskärm sitter jag inte direkt med handen i luften konstant. man är redan van vid att flytta mushanden fram och tillbaka mellan mus och tangentbord, att bolla med en enhet till blir inga konstigheter alls.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kommer få se många laptop-tablet hybrider framöver - exempelvis Lenovo Yoga nedan. Yoga fungerar som en vanlig laptop, men man kan vända skärmen bakåt så att det blir en surfplatta. Dessutom finns alla de hybrider där man kan docka en tablet i ett tangentbord för att få en laptop.

Tidigare har dessa hybrider inte varit så intressanta eftersom de har kört ett begränsat surfplatte-OS som inte blir så mycket roligare bara för att man dockar i tangentbordsdelen. Med Windows 8 kan dock dessa enheter förvandlas till riktiga datorer som man kan utföra riktiga arbetsuppgifter på.

Eftersom gränserna mellan laptop och surfplatta håller på att suddas ut så ligger Windows 8 helt rätt i tiden med ett gränssnitt som funkar bra på alla dessa enheter.

Delvis kan jag hålla med de som hävdar att touch på en laptop är onödigt. Men problemet är snarare att dessa laptops ser ut som laptops gjort de senaste 20 åren. Det kanske snarare är klassiska laptops som börjar bli onödiga? Laptop-tablet hybrider som Yoga kanske tar en stor del av marknaden på sikt. När telefoner med touch kom så ansågs de vara onödiga av många. Efter några års utveckling så är det en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Hur räknar du nu? Börjar du med 3.11 eller 95 ? 95 ->98 -> ME -> 2000 -> XP -> Vista -> 7
Vet inte hur du får det till varannan ? var Windows 98 en flopp? eller 2000 kanske?

3.11 och 95 var före min tid så det kan jag inte kommentera men räknar från 98 och framåt. Flopp: ME, Vista.

Windows 2000 var väl dessutom inte avsett för privatpersoner har jag för mig, även om den användes rätt friskt, så brukar normalt inte räkna in den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv

Win 8 och dess gränssnitt är satans julklapp till oss datornördar i år.