Beställt en surfplatta, fått två

Permalänk
Medlem

Beställt en surfplatta, fått två

Hejsan, beställde en surfplatta från telia för ett tag sedan. Hämtade ut och allt var som vanligt, tills en vecka efter jag hämtade ut första paketet. Då fick jag en till.

Vet att det låter lite omoralisk att fundera över att behålla den, men tänker inte visa någon moral mot Telia då de inte visar någon mot mig.

Frågan är mera, vad händer om jag behåller den? Stod ju mitt namn och allt på båda paketen. Kan Telia kräva tillbaka den? Eller kräva betalning?

Fått bekräftelse på en, är 100 på att jag inte beställt två av misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Finns massa såna här trådar, börja leta

Vad jag kommer ihåg från toppen av mitt huvud att jag sett i dessa trådar är att det är olagligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

När de upptäcker det blir du betalningsskyldig om den är använd.
Kan du inte återföra den till dem så kan det vara frågan om att du uppsåtligt behållt den med vetskap att det är felaktigt, och då kan det bli lite tyngre saker än bara ersättningsskyldighet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Säkert skickat det med mening för att du ska använda den andra också och bli tvungen att betala för den så att dom tjänar mer pengar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av keeday:

Frågan är mera, vad händer om jag behåller den? Stod ju mitt namn och allt på båda paketen. Kan Telia kräva tillbaka den? Eller kräva betalning?

Både och, och att behålla den "i ond tro" (dvs att du vet att det är fel) gör dig skyldig till stöld.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag tror Telia säkert är intresserade av att bli tipsade om detta

Permalänk
Medlem

Du mår mycket bättre att skicka tillbaka den (vi har något som kallas samvete) + att du slipper betala den när dom får reda på felet;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Hejsan, beställde en surfplatta från telia för ett tag sedan. Hämtade ut och allt var som vanligt, tills en vecka efter jag hämtade ut första paketet. Då fick jag en till.

Vet att det låter lite omoralisk att fundera över att behålla den, men tänker inte visa någon moral mot Telia då de inte visar någon mot mig.

Frågan är mera, vad händer om jag behåller den? Stod ju mitt namn och allt på båda paketen. Kan Telia kräva tillbaka den? Eller kräva betalning?

Fått bekräftelse på en, är 100 på att jag inte beställt två av misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

det är bara att tacka och vara kladd.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av keeday:

Hejsan, beställde en surfplatta från telia för ett tag sedan. Hämtade ut och allt var som vanligt, tills en vecka efter jag hämtade ut första paketet. Då fick jag en till.

Vet att det låter lite omoralisk att fundera över att behålla den, men tänker inte visa någon moral mot Telia då de inte visar någon mot mig.

Frågan är mera, vad händer om jag behåller den? Stod ju mitt namn och allt på båda paketen. Kan Telia kräva tillbaka den? Eller kräva betalning?

Fått bekräftelse på en, är 100 på att jag inte beställt två av misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma princip som att du skulle få en miljon insatt på ditt bankkonto av misstag (med vetskap att du inte har 1 mille incoming), och sen blåst allihop på nån webshop. Du blir, om inte bara återbetalningskyldig, så troligen åtalad för stöld och/eller förskringring, eftersom du gör av med pengar du vet inte är dina.

Däremot ska du ställa dig djävulskt på tvären om Telia vill att du ska skicka tillbaka den på din bekostnad. De ska minst skicka frakthandlingar, och gärna boka upp hämtning hos dig. Du ska inte behöva göra dig omak för att de har fumlat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag skulle börjat använda en av dem som vanligt och lägga den andra, oanvänd åt sidan. Om några månader, om de fortfarande inte hört av sig, öppna nr 2!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Som flera redan skrivit så kan du bli ersättningsskyldig när Telia upptäcker att de skickat två stycken till dig.

Det jag skulle vilja veta är om man kan kräva ersättning från Telia för besväret man fått att ta hand om den. Dels åka och hämta men sedan även skicka tillbaka den? De själva är ju väldigt snabba att kräva ersättning om det inte är dem som är ansvariga när man gör en felanmälan på deras tjänster. Vad tar Telia i timavgift, 500kr-1000kr? Skulle vara intressant att veta om man kan kräva dem på samma summa.

Permalänk
Medlem

Lägg den på hyllan och vänta. Om de inte upptäckt det om ett år lär de aldrig göra det. Dock kommer du fortfarande vara betalningsskyldig även om det gårr fem eller tio år när de upptäcker det mig veterligen...
Vill du ha det så bekymmersfritt som möjligt så ringer du dem och säger att du fått en för mycket och att de är välkomna att hämta upp den hemma hos dig _på en tid som passar DIG_.

Permalänk

Bättre "safe than sorry" som man säger. Kontakta dem och kolla om det är något fel på deras sida, sen får de sköta frakt kostnader, etc. Det är iaf. det jag hade gjort.

Permalänk

Telia kommer förmodligen upptäcka sitt misstag och kräva tillbaka plattan. Men i vilket fall så råder jag dig att vara ärlig och kontakta Telia och uppmärksamma dom på sitt misstag.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gabrioth:

Lägg den på hyllan och vänta. Om de inte upptäckt det om ett år lär de aldrig göra det. Dock kommer du fortfarande vara betalningsskyldig även om det gårr fem eller tio år när de upptäcker det mig veterligen...
Vill du ha det så bekymmersfritt som möjligt så ringer du dem och säger att du fått en för mycket och att de är välkomna att hämta upp den hemma hos dig _på en tid som passar DIG_.

Om vi ska kräva att operatörer, andra företag och myndigheter ska uppträda sakligt, rättvist och inte anta att kunder är rövhål, så ska vi kanske inte vara just det. Har de gjort fel, meddela dem sakligt att du har fått en platta för mycket och undra ifall de vill hämta upp den, eller om de tänker sig nån annan lösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

bara låta bli att hämta ut den så åker den tillbaka efter 2 veckor eller så.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tvedberg1:

det är bara att tacka och vara kladd.

Don't keep it!

meme fortfarande inte tillåtna
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Såå, om jag lägger den på hyllan oöppnad och väntar. Finns det då ingen tidsgräns på när de inte längre kan kräva tillbaka den?

Får se hur jag gör. Och om jag bestämmer mig för att lämna tillbaka den så får de själva komma och hämta den.

Har googlat runt lite och försökt hitta någon lag kring detta, men hittar noll. (förmodligen bara jag som är en dålig googlare).

Men tack för alla snabba svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk

som sagt flera gånger i tråden så är det bäst att kontakta telia om det, om du har tur så kan du få behålla den, om inte så kommer det kännas bra att du har lämnat tillbaka den om du skulle hämta ut och använda den är samma sak som att gå in i en riktig affär och ta med en hem.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Hedersmedlem

Visa lite moraliska framfötter och ring dem med en gång och förklara det hela så kommer du må gott i natt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kontakta Telia, om du har riktigt tur kanske dom låter dig behålla den

* Det där trodde jag inte ens på själv men vad vet jag

Visa signatur

TBA

Permalänk
Avstängd

Sälj surfplattan och ge pengarna till fattiga. Då får du en skatt i himmelen. Det som är kejsarens ska ge till kejsaren, fast Telia är ingen kejsare.

Edit: Fast det kanske är så att det står telia på förpackningen och då tillhör det dem trots allt. (Jämförelse med myntet med en bild på kejsaren).

Permalänk
Medlem

Neka allt om Telia frågar dig om det hela. Du nekar att du har fått två så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Hejsan, beställde en surfplatta från telia för ett tag sedan. Hämtade ut och allt var som vanligt, tills en vecka efter jag hämtade ut första paketet. Då fick jag en till.

Vet att det låter lite omoralisk att fundera över att behålla den, men tänker inte visa någon moral mot Telia då de inte visar någon mot mig.

Frågan är mera, vad händer om jag behåller den? Stod ju mitt namn och allt på båda paketen. Kan Telia kräva tillbaka den? Eller kräva betalning?

Fått bekräftelse på en, är 100 på att jag inte beställt två av misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag råkade ut för precis samma sak med Telia fast det var två st. Samsung Galaxy SII som skickades till mej.
Jag fick ett brev några dagar senare där dom beklagade misstaget och att dom skulle skicka ut en adresslapp
så jag kunde skicka tillbaka de andra telefonen.
Jag fick även 200kr i kompensation för besväret.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

haha giriga svenssons slår till, "Jönssonligan reborn."

"funderar över att behålla den" okej men isåfall...
att du ens lägger ut en tråd här på swec bland alla moraltanter och avundsjuka människor, är ju inte de bästa om man tänker som du gör.
Nu är det ingen bra idé iaf.

Det är nästan likadant som de snubbarna på flashback som skriver helt utförligt om sitt brottsmål, vad dom har gjort och sedan används det emot dom i rättegången precis som sms konversationer och liknande.
Allt loggas idag och det krävs faktiskt inte mer än en googling för att hitta denna tråden.
så gg och ring telia.

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du är ärlig mot dem så kommer du tjäna på det. Är en del jag läst om som t.o.m fick behålla varan,
tror inte dom bryr sig om en fjuttig surfplatta, inte värd ett skit för dem egentligen.

Permalänk
Skrivet av keeday:

Såå, om jag lägger den på hyllan oöppnad och väntar. Finns det då ingen tidsgräns på när de inte längre kan kräva tillbaka den?

Får se hur jag gör. Och om jag bestämmer mig för att lämna tillbaka den så får de själva komma och hämta den.

Har googlat runt lite och försökt hitta någon lag kring detta, men hittar noll. (förmodligen bara jag som är en dålig googlare).

Men tack för alla snabba svar

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte varför du vill ha kvar den. Om du ska lägga den på hyllan i 5 år i hopp om att någon lag ska göra din olagliga handling ok, vad har du för nytta sedan av en 5 år gammal platta? Som du för övrigt redan äger en utav. Helidiotiskt, plus omoraliskt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag brukar saxa in ett svar jag skrev i en tråd för över ett år sedan då jag fick för mig att kolla upp exakta laglydelser etc.

Skrivet av twit:

I brottsbalkens tionde kapitel hittar man
"8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat."

Alltså är det fyndförseelse man i första hand gör sig skyldig till vilket på sin höjd kan bestraffas med böter. Om man däremot behåller varan, säljer den vidare, skänker den till en bekant, slänger den i sjön etc. eskalerar brottet i enlighet med 4§ och rubriceras då som olovligt förfogande vilket kan ge upp till två års fängelse.

Principen med en straffskala är att lindriga brott bestraffas mildare medan grövre brott bestraffas hårdare, i detta fall skulle exempelvis fängelse säkerligen inte vara aktuellt utan det handlar om böter, men brottet skulle om TS behållt diskarna vara det grövre olovligt förfogande.

Skyldigheten att tillkännage hittegods som brottsbalken refererar till hittar man i Lag om hittegods. Eventuellt skulle man kunna lämna in de felaktigt skickade varorna till polis med avsikt att få omkostnader/hittelön av företaget men jag är inte det minsta säker på att det är tillämpligt när man får sakerna skickade till sig. Om företaget som skickat dem trilskas kan man dock med fördel lämna över det hela till polisen som garanterat kommer kräva företaget på en mindre summa för att täcka sina kostnader samt att man tvingar företaget att lägga lite tid och energi på det hela.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har kontaktat Telia. (ni kan vara väldigt övertygande ibland). Fanns inget i deras system så skulle avvakta tills nästa vecka, har det inte hänt något då så får jag behålla den. Måste säga, det trodde jag aldrig om Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeday:

Har kontaktat Telia. (ni kan vara väldigt övertygande ibland). Fanns inget i deras system så skulle avvakta tills nästa vecka, har det inte hänt något då så får jag behålla den. Måste säga, det trodde jag aldrig om Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland lönar det sig att vara en god gosse

ang:

Skrivet av twit:

I brottsbalkens tionde kapitel hittar man
"8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat."

Alltså är det fyndförseelse man i första hand gör sig skyldig till vilket på sin höjd kan bestraffas med böter. Om man däremot behåller varan, säljer den vidare, skänker den till en bekant, slänger den i sjön etc. eskalerar brottet i enlighet med 4§ och rubriceras då som olovligt förfogande vilket kan ge upp till två års fängelse.

Principen med en straffskala är att lindriga brott bestraffas mildare medan grövre brott bestraffas hårdare, i detta fall skulle exempelvis fängelse säkerligen inte vara aktuellt utan det handlar om böter, men brottet skulle om TS behållt diskarna vara det grövre olovligt förfogande.

Skyldigheten att tillkännage hittegods som brottsbalken refererar till hittar man i Lag om hittegods. Eventuellt skulle man kunna lämna in de felaktigt skickade varorna till polis med avsikt att få omkostnader/hittelön av företaget men jag är inte det minsta säker på att det är tillämpligt när man får sakerna skickade till sig. Om företaget som skickat dem trilskas kan man dock med fördel lämna över det hela till polisen som garanterat kommer kräva företaget på en mindre summa för att täcka sina kostnader samt att man tvingar företaget att lägga lite tid och energi på det hela.

Nej du hade inte fått något fängelse om du ens så hade sålt den vidare och ljugit.
Högst böter, om ens det om du yrkar på en massa saker.
Förutsätter ju dock att personen i fråga är ostraffad inte tungt kriminell.