Ny GPU behöver jag ny PSU?

Permalänk

Ny GPU behöver jag ny PSU?

Hallå alla Sweclockare! Jo när det så här att jag är lite fundersam om jag skulle köpa en ny PSU, eftersom att jag hade tänkt att skaffa ett Asus gtx 660 men jag har en 8120 som slukar ström som f*n. Jag har nu ett Silver Power 400W SP-SS400 80+ agg, Med 2 pci-express conectors en 12-volt 8pin en 4 pin, molexer och en del sata connectors. Jag har förövrigt underklockat samt undervoltat cpun och jag vet inte exakt vad den drar, har 360 W på +12volt1 och +12volt2 (sammanlagt) har också 17A på +12V1 och 17A på +12V2 och på +3.3V och +5V railsen så har jag 20A,20A och combined max 130W. Nu undrar jag om jag måste byta ut PSUn eller om den pallar GPUn. Det är förövrigt ett Seasonic brandat agg. Mvh Simon!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

Jadu, jag skulle nog rekommendera ett nytt aggregat. Det klarar säkert av att driva det men frågan är bara hur länge det orkar. Det är min första tanke, rätta mig om jag har fel.

EDIT: Iofs så drar det som max 281W med cpu, moderkort osv enligt Sweclockers, då med en överklockad 3960X. Se här : http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Kanske går fint ändå

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av '[¿:

Gangster;12979061']Jadu, jag skulle nog rekommendera ett nytt aggregat. Det klarar säkert av att driva det men frågan är bara hur länge det orkar. Det är min första tanke, rätta mig om jag har fel.

EDIT: Iofs så drar det som max 281W med cpu, moderkort osv enligt Sweclockers, då med en överklockad 3960X. Se här : http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Kanske går fint ändå

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659717#extra

Såg även denna på komplett nyss men då kanske jag VERKLIGEN ligger på gränsen va?

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Såg även denna på komplett nyss men då kanske jag VERKLIGEN ligger på gränsen va?

Men alltså om dom skriver en viss watt-rating på ett nätagg så ska det ju klara det stabilt och dygnet runt i flera år. Skulle gissa på att dom flesta nätaggen klarar mer än dom är rateade för. Enda problemet är ju att nätaggen brukar vara som mest energieffektiva vid lite lägre belastning (80% är en siffra jag har hört), och vid högre belastningsgrad så blir värme(w)/output(w) kvoten högre om du förstår vad jag menar.

Verkar som att det finns en allmän fobi här på sweclockers mot att faktiskt utnyttja nätagg till fullo, alltså det tillverkaren själv säger att dom klarar. Den lilla vinsten i energieffektivitet som man i de flesta fallen får genom att byta till ett högre rateat nätagg är oftast, i min mening, inte värt dom pengarna.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwerty1337:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659717#extra

Såg även denna på komplett nyss men då kanske jag VERKLIGEN ligger på gränsen va?

Ja då ligger du verkligen på gränsen. Ett GTX660 behöver endast en extraström och drar inte över 150W iom detta. AMD:kortet däremot drar en hel del mer och behöver två sådana och då är ditt nuvarande nätagg inte riktigt hållbart.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av keffing:

Men alltså om dom skriver en viss watt-rating på ett nätagg så ska det ju klara det stabilt och dygnet runt i flera år. Skulle gissa på att dom flesta nätaggen klarar mer än dom är rateade för. Enda problemet är ju att nätaggen brukar vara som mest energieffektiva vid lite lägre belastning (80% är en siffra jag har hört), och vid högre belastningsgrad så blir värme(w)/output(w) kvoten högre om du förstår vad jag menar.

Verkar som att det finns en allmän fobi här på sweclockers mot att faktiskt utnyttja nätagg till fullo, alltså det tillverkaren själv säger att dom klarar. Den lilla vinsten i energieffektivitet som man i de flesta fallen får genom att byta till ett högre rateat nätagg är oftast, i min mening, inte värt dom pengarna.

Så du menar att den kommer att klara av det men kanske inte till 100%? Men eftersom jag kommer att önska mig den till jul, så tänkte jag nu att jag även kommer att få en del stålar av släkten och för de pengarna kan jag ju köpa en ny PSU

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

du ska kan nog vara lugn. du har 320W effektiv ström i datorn så det räcker nog för tillfälelt ifall du inte överklockar.

Det finns däremot möjligheten att ditt nätagg bara överlever 6 månader när det belastas så högt. Man säger ju att ett nätaggregat helst inte ska belastas mer än 75% för bästa hållbarhet.

Men du kan vara lugn förmodar jag. Jag har lyckats köra ett AMD 4670 med 1 hårddisk, dvd-läsare, intel core 2 quad processor på ett 150W nätagg från dell. Så du kommer nog kunna köra det du har på ditt.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

du ska kan nog vara lugn. du har 320W effektiv ström i datorn så det räcker nog för tillfälelt ifall du inte överklockar.

Det finns däremot möjligheten att ditt nätagg bara överlever 6 månader när det belastas så högt. Man säger ju att ett nätaggregat helst inte ska belastas mer än 75% för bästa hållbarhet.

Men du kan vara lugn förmodar jag. Jag har lyckats köra ett AMD 4670 med 1 hårddisk, dvd-läsare, intel core 2 quad processor på ett 150W nätagg från dell. Så du kommer nog kunna köra det du har på ditt.

Jo det förstår jag :/ men det är ju ett 400watts agg och från Seasonic (för övrigt). Men cpun och moderkortet använder väll också 3.3 V railen och 5V railen också eller har jag tänkt helt galet nu? Samt Sata connectorsena är väll inte heller bara på 12-volt?

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Skrivet av qwerty1337:

Jo det förstår jag :/ men det är ju ett 400watts agg och från Seasonic (för övrigt). Men cpun och moderkortet använder väll också 3.3 V railen och 5V railen också eller har jag tänkt helt galet nu? Samt Sata connectorsena är väll inte heller bara på 12-volt?

Processorn använder sig utav 12V och 3,3V har jag för mig. För 24-pin sladden har jag för mig är 12V och 4-pin sladden är 3,3V. Jag kan ha helt fel för mig nu också.

Permalänk

Hmm... jag testade köra cooler masters power calculator, den sa då med den setupen jag har fast i stället för mitt grafikkort tog jag då 7950 och den sa minimum PSU wattage: 371W vilket betyder att det förmodligen är lugnt?

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda