Micro-Stuttering: Dynamic V-Sync (AMD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sant att många speltillverkare stressar ut sina produkter av olika anledningar, ibland är det även problemet av att de inte kan testa spelen på alla olika varianter av hårdvara men tror även i ärlighetens namn att de inte är lika noga numera som förut, förut kunde de inte patcha saker, nu är det inga problem.

Nja, snarare de som publicerar spelet. EA t ex är en av de största och också absolut en av de värsta. Alltid viktigare att släppa en uppföljare på mer eller mindre exakt ett år sedan förra än att få det att fungera.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nja, snarare de som publicerar spelet. EA t ex är en av de största och också absolut en av de värsta. Alltid viktigare att släppa en uppföljare på mer eller mindre exakt ett år sedan förra än att få det att fungera.

Känns som om vi spel köpare borde börja hävda våran rätt med konsument lagarna som gäller... så som E3 foton/videos med fc3 som inte stämmer överens med slutliga produkten mm. Det spelbolagen nu vet när det gäller online lir är att man köper spelet inte fultankar för man vill att det ska fungera och med det i tanken har blivit SLÖARE med sin kvallité och gör som man vill! Då kanske det är dax att sätta krav på dem nu då? jag menar det var ett satans gnäll om pirat nedladdning och hur dem led o inte kunde göra spel tidigare, nu är dem för bekväm med sin ställning...

Måste bara nämna GRAFIKKORTS-Bluffen med.... köpte mitt första Gigabyte 7970 när det kom ut... sedan tänkte jag hmm slår på stort o köper ett till likadant(samma artikel nr.) TOTALT volt låst och fysiskt helt ny design på hela moderkortet allt sitter på + mindre bios. DET är inte ok och vill inte höra sedan att: "så där har dom gjort länge, det får du gilla" FFS det är fan som om jag säljer en turbo-what-ever-bil-märke med en "fake" hottning med större avgasrör mm. som en riktig turbo-what-ever-bil-märke för samma pris!

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Medlem

Kanske bara är rent av dum i huvudet, men hur i sjutton får man igång det här? Jag gör en ny profil och lägger till Far Cry 3s .exe och väljer Always On (Double Vsync) på VSync Control under fliken Tweaks. Sedan bockar jag i Triple Buffering, sätter min uppdateringsfrekvens på 120hz och bockar i Dynamic Frame Control och sätter 70 FPS som värde.

När jag sedan startar Far Cry 3 så krashar spelet direkt? Är det något jag har missat/Gjort fel?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Kanske bara är rent av dum i huvudet, men hur i sjutton får man igång det här? Jag gör en ny profil och lägger till Far Cry 3s .exe och väljer Always On (Double Vsync) på VSync Control under fliken Tweaks. Sedan bockar jag i Triple Buffering, sätter min uppdateringsfrekvens på 120hz och bockar i Dynamic Frame Control och sätter 70 FPS som värde.

När jag sedan startar Far Cry 3 så krashar spelet direkt? Är det något jag har missat/Gjort fel?

kanske du ska skita i att sätta 120 hz värdet... jag skippade det. prova även utan vsync = Låt spelmotorn göra JÄRNET men radeonpro sätter gränsen.

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Medlem

Nu till "CPU core Parked" tydligen har microsoft smyggjort en updatering som gör att halva CPU´n är i ett så kallat "parkerat" läge för att spara EL.
jag googlade o hittade http://www.youtube.com/watch?v=pl3u9eiskM4 skriv ned register nr. som visas i videon och gör som videon visar. nu är alla mina 12 (HT on) cores på i 100% läge och inte som innan att halva cpun va i standby... så när jag ändrade värdena i regedit att cpu on = 69% o 100% fanns i 2 st. nycklar med andra ord så borde ett dåligt utnyttjande av cpu spel få REJÄLA hack när resten av cpun slår igång. eller?
ANG. "du behöver inte mer än 60 fps för dina ögon inte...bla bla bla" så jag har varken 120 hz skärm utan 60 hz men jag kan/förstår inte teknikaliteter runt detta UTAN jag känner hur det känns när jag lirar och har en DIGER spel erfarenhet sedan Shooters så som q1 q2 cs cs:s BF 1 osv. och när det känns rätt med med en snabb respons jämte min mus rörelse så anser jag att spelet är i rätt configuration.
EDIT: kanske därav många som gnäller att man cheatar för dom kör med vsync och har det lagget jag inte pallar och tror/vet inte att det ska vara på något annat sätt... ??? ungefär som förr när den som hadde rätt internet lina spöade flertalet med modem och sämre hårdvara.

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mag1:

kanske du ska skita i att sätta 120 hz värdet... jag skippade det. prova även utan vsync = Låt spelmotorn göra JÄRNET men radeonpro sätter gränsen.

Provade att sätta VSync på både Driver Default och Always Off, utan resultat

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Provade att sätta VSync på både Driver Default och Always Off, utan resultat

Det jag missade ang. radeonpro var att sätta UAC = user account control på Medela aldrig. första gången du gjort en profil i radeonpro så ska ett ljud Ljuda typ "DiDooo" när du startar den .exe du har i profilen PLUS att om du inte har en FPS mätare i spelet så fungerar det inte... du kanske har typ frapps på men det ska finnas en med radeonpro också! sedan verkar det som om "Ljudet DiDoo" inte körs igen.... med andra ord bara första ggn.
EDIT: Ser att du lirar skyrim... hittade tidigare till skyrim en fil man la i spel mappen för att sätta fps´n och det blev bättre men inte kanoon.. men min STORA sak med att sätta fps är att INTE köra mitt/mina grafikkort mer än dem behöver= VÄRME (kanske häng) när man är nöjd med med som i mitt fall 75 fps.
tror många kör sitt lir med överklockade graffe och får BSOD etc. pgr. av att låta graffen köra till dem kräks!

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

DFC = Dynamic framerate, är den man skriver en viss FPS och den spärrar där.
Ja tror det är den som ska jämna ut FPS tiderna och ta bort microstutter, men börjar bli tveksam nu när alla säger Dynamic Vsync.

Skrivet av Slaktardej:

Dynamic Framerate Correction/Control, är Dynamic Vsync, det är simplare att säga DFC så vet inte varför alla kör med Dynamic Vsync... Gammal vana kanske.

DFC är precis som du skriver Dynamic Famerate Control. Det är inte samma som DVC som är Dynamic Vsync Control.
Skillnaden är att DFC fortfarande kör utan Vsync helt och hållet för att bibehålla samma prestanda som om du kör utan DFC.
Drar du däremot på Vsync så sänks prestandan precis som på en simplare DVC.

Därav är det optimala att köra RadeonPRO med DFC påslaget men behåll fortfarande Vsync av.
Kom ihåg att ställa siffran på samma värde som skärmens optimala frekvens för bästa upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mag1:

Det jag missade ang. radeonpro var att sätta UAC = user account control på Medela aldrig. första gången du gjort en profil i radeonpro så ska ett ljud Ljuda typ "DiDooo" när du startar den .exe du har i profilen PLUS att om du inte har en FPS mätare i spelet så fungerar det inte... du kanske har typ frapps på men det ska finnas en med radeonpro också! sedan verkar det som om "Ljudet DiDoo" inte körs igen.... med andra ord bara första ggn.
EDIT: Ser att du lirar skyrim... hittade tidigare till skyrim en fil man la i spel mappen för att sätta fps´n och det blev bättre men inte kanoon.. men min STORA sak med att sätta fps är att INTE köra mitt/mina grafikkort mer än dem behöver= VÄRME (kanske häng) när man är nöjd med med som i mitt fall 75 fps.
tror många kör sitt lir med överklockade graffe och får BSOD etc. pgr. av att låta graffen köra till dem kräks!

Okej, jag hade redan UAC på Meddela Aldrig, men jag prövade också att starta RadeonPro som administratör (Att jag inte tänkt på det tidigare...) och då krashade inte spelet vid start. Jag tycker mig däremot fortfarande kunna märka micro-stutter i spelet och det känns fortfarande väldigt osmooth. Jag använder för tillfället FRAPS och ser ingen mätare förutom den, fast än jag aktiverat OSD för min Far Cry 3 profil och ställt in den på att visa FPS...

Edit: Lyckades få igång det på Skyrim genom att köra både RadeonPro och Skyrim som administratör. Jag får upp Radeons FPS mätare i spelet och kan även toggla Radeon-menyn med den programmerbara knappen, där jag kan se att DFCn fungerar som den ska, och oj vilken skillnad!

Det verkar dock som att jag måste göra detta för alla spel jag vill använda med RadeonPro, och i vissa fall, t.ex. Far Cry 3, så funkar inte detta. Far Cry 3 går inte att starta om jag ställer in att alltid starta det som administratör, då får jag något felmeddelande om att .exen inte hittas när jag startar spelet i Steam.

Verkar som att det spökar en hel del för mig, eller har ni andra behövt göra detta också?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Dynamic Vsync är Inte DFC.

DFC är ett framecap, som också försöker jämna ut FPS tiderna (som ja förstår det).

Dynamic Vsync är en kopia av Nvidias Adaptive Vsync, det enda den gör är att den stänger av Vsync om FPSen kommer 5% under HZ gränsen, som oftast är 60.

Dom är inte alls samma.

Så ni som vill bli av med Microstutter, som ja förstår det är det DFC ni ska använda, ni behöver inte alls ha Vsync, eller Dynamic Vsync, det är en annan femma.

Om ja har fel säg gärna till:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Okej, jag hade redan UAC på Meddela Aldrig, men jag prövade också att starta RadeonPro som administratör (Att jag inte tänkt på det tidigare...) och då krashade inte spelet vid start. Jag tycker mig däremot fortfarande kunna märka micro-stutter i spelet och det känns fortfarande väldigt osmooth. Jag använder för tillfället FRAPS och ser ingen mätare förutom den, fast än jag aktiverat OSD för min Far Cry 3 profil och ställt in den på att visa FPS...

Edit: Lyckades få igång det på Skyrim genom att köra både RadeonPro och Skyrim som administratör. Jag får upp Radeons FPS mätare i spelet och kan även toggla Radeon-menyn med den programmerbara knappen, där jag kan se att DFCn fungerar som den ska, och oj vilken skillnad!

Det verkar dock som att jag måste göra detta för alla spel jag vill använda med RadeonPro, och i vissa fall, t.ex. Far Cry 3, så funkar inte detta. Far Cry 3 går inte att starta om jag ställer in att alltid starta det som administratör, då får jag något felmeddelande om att .exen inte hittas när jag startar spelet i Steam.

Verkar som att det spökar en hel del för mig, eller har ni andra behövt göra detta också?

Prova att installera om radeonPro och gör en ny fc3 profil, så gjorde jag när det inte fungerade... jag hadde tryck lite här o där.
1.gör en profil till fc3
2. slå av "vsync always off"
(jag lät refreshrate vara)
3.DFC "dinfps" jag kör 75
4.scrolla ned till disable aero = kryssa i
5.sätt high priority på cpu (jag klickade i alla kärnor)
6.markera fc3 profilen och högerklicka o välj "apply now"
Så där är det enda jag gjort i radon pro + STÄNGT AV PARKED CPU funktionen jag tidigare nämde http://www.youtube.com/watch?v=pl3u9eiskM4

Jag har köpt fc3 genom steam. jag startar steam kör fc3 sedan STÄNGER jag ned steam. och har bara UPLAY igång.

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så inte så revolutionerande som alla försöker få det att framstå alltså Är man en person som står ut med input lagget man får från VSYNC så är det väl ett bra alternativ i alla fall

Du behöver inte ha v-synk påslaget, du kan köra endast med DFC om du inte gillar input-lagget.
DFC tar bort allt MS i alla spel jag har testat och det tycker jag är en stor sak.

V-synk är utöver det andra och en smaksak, gillar själv inte att ha en linje som går över hela rutan,
kan ta lite inputlagg istället för en störande linje.

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Du behöver inte ha v-synk påslaget, du kan köra endast med DFC om du inte gillar input-lagget.
DFC tar bort allt MS i alla spel jag har testat och det tycker jag är en stor sak.

V-synk är utöver det andra och en smaksak, gillar själv inte att ha en linje som går över hela rutan,
kan ta lite inputlagg istället för en störande linje.

Jag har ingen linje som går genom skärmen antar att du syftar på screen tearing? Tur att det finns frame rate limiters, för de spel där man får det, vilket faktiskt är rätt få spel för mig, vet inte varför. Input lagget gör det för mig helt ospelbart, gör att det känns precis som när man hade en dator som inte klarade att hålla mer än 30 FPS, det ser ut som att det flyter rätt bra, men det känns inte alls rätt, spelet hänger inte med liksom

Varför ger inte DFC något input lag då, är väl i stort sett Vsync som stängs av när man droppar under 60 FPS?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag har ingen linje som går genom skärmen antar att du syftar på screen tearing? Tur att det finns frame rate limiters, för de spel där man får det, vilket faktiskt är rätt få spel för mig, vet inte varför. Input lagget gör det för mig helt ospelbart, gör att det känns precis som när man hade en dator som inte klarade att hålla mer än 30 FPS, det ser ut som att det flyter rätt bra, men det känns inte alls rätt, spelet hänger inte med liksom

Varför ger inte DFC något input lag då, är väl i stort sett Vsync som stängs av när man droppar under 60 FPS?

DFC verkar vara nån typ av frame limiter det med vad jag har förstått, nä v-synk trycker du på vid sidan om detta, om du vill.
Hos mig syns screen tearing i stort sett alla spel och gillar det inte, inputlag är väl ett sket det med förstås,
speciellt musen släpar efter en del med v-synk, lite pest eller kolera de där

Permalänk
Avstängd

Då jag börjar få slut på idéer att få RadeonPro att fungera i bf3, vänder jag mig till er. Precis som en annan användare så står det bara och tuggar på "Joining server" när jag försöker lira. Har testat att helt ta bort och sen ominstallera bf, gfx drivare (12.11 beta 11) och RadeonPro men utan framgång. Kollade i task manager samtidigt som jag försöker joina en server och lika snabbt som bf3.exe startar, stängs det även ner. Satt nån timme igår kväll och försökte googla men hittar ingenting som kan ge en ledtråd till vad felet kan vara. Testade även FC3 och det fungerade direkt utan några som helst problem.

Den som kommer på lösningen till mitt problem kommer att belönas med en kram!

/atnek

Edit: Fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mag1:

Prova att installera om radeonPro och gör en ny fc3 profil, så gjorde jag när det inte fungerade... jag hadde tryck lite här o där.
1.gör en profil till fc3
2. slå av "vsync always off"
(jag lät refreshrate vara)
3.DFC "dinfps" jag kör 75
4.scrolla ned till disable aero = kryssa i
5.sätt high priority på cpu (jag klickade i alla kärnor)
6.markera fc3 profilen och högerklicka o välj "apply now"
Så där är det enda jag gjort i radon pro + STÄNGT AV PARKED CPU funktionen jag tidigare nämde http://www.youtube.com/watch?v=pl3u9eiskM4

Jag har köpt fc3 genom steam. jag startar steam kör fc3 sedan STÄNGER jag ned steam. och har bara UPLAY igång.

Jag har också köpt det via Steam, men spelet krashar fortfarande när jag följer stegen som du skrev ovan

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

DFC verkar vara nån typ av frame limiter det med vad jag har förstått, nä v-synk trycker du på vid sidan om detta, om du vill.
Hos mig syns screen tearing i stort sett alla spel och gillar det inte, inputlag är väl ett sket det med förstås,
speciellt musen släpar efter en del med v-synk, lite pest eller kolera de där

Men frame limiters balancerar ju inte så att det blir jämn render time som vsync gör, och tar alltså inte bort någon MS, så måste vara dynamic Vsync i så fall, om de inte har kommit på någon ny superbra metod, som de knappt nämner alls. Om den nu var så bra så varför inte integrera den i sina drivrutiner, det borde väl vara en självklarhet om det var så fantastiskt?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

varför inte integrera den i sina drivrutiner

AMD gör inte RadeonPro

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

AMD gör inte RadeonPro

Nej, men om det är så fantastiskt för deras kort så varför inte köpa upp den, och integrera den, så att de kan fixa sitt lite skamfilade rykte när det gäller micro stuttering?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, men om det är så fantastiskt för deras kort så varför inte köpa upp den, och integrera den, så att de kan fixa sitt lite skamfilade rykte när det gäller micro stuttering?

Man kan ju även fråga sig varför de tillverkar så bra produkter men inte marknadsför dem för fem öre?

Hade AMD köpt upp och integrerat RadeonPro i sin Catalyst hade de kunnat konkurrera med Nvidia när det gäller MultiGPU-lösningar också.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Man kan ju även fråga sig varför de tillverkar så bra produkter men inte marknadsför dem för fem öre?

Hade AMD köpt upp och integrerat RadeonPro i sin Catalyst hade de kunnat konkurrera med Nvidia när det gäller MultiGPU-lösningar också.

Precis min poäng, det jag menar är inte att RadeonPro inte är bra, men tycker det låter så osannolikt att de inte skulle ha integrerat den om den nu gör såna underverk, allt annat verkar bara idiotiskt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Precis min poäng, det jag menar är inte att RadeonPro inte är bra, men tycker det låter så osannolikt att de inte skulle ha integrerat den om den nu gör såna underverk, allt annat verkar bara idiotiskt.

RadeonPro gör underverk. AMD har bara inte insett det än.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men frame limiters balancerar ju inte så att det blir jämn render time som vsync gör, och tar alltså inte bort någon MS, så måste vara dynamic Vsync i så fall, om de inte har kommit på någon ny superbra metod, som de knappt nämner alls. Om den nu var så bra så varför inte integrera den i sina drivrutiner, det borde väl vara en självklarhet om det var så fantastiskt?

De som jobbar på AMD har väl helt enkelt inte klurat ut hur dom ska få ihop det.
Men vem vet, kanske kommer att få se det i framtida catalyst.

Sparkade igång CF-riggen och körde en vända i bordelands 2, här med DFC satt på 60fps men helt utan v-synk.
Konstant screen tearing hela tiden men helt utan MS.

Körde även ett test med DFC satt på 40fps och även här helt utan MS, dock konstant screen tearing.
Med andra ord så används inte v-sync, varken dynamisk eller på vanligt vis.

Här helt utan DFC fast med vanliga v-synk @60fps påslaget.
60fps var konstant utan dipp under, men massor av MS.

Det är ju iaf en typ av frame limiter, möjligtvis då smartare än allt annat.
Vet inte varför Tom's hardware kallar det för Dynamic V-Sync (DVC) när det heter Dynamic framerate control.
Verkar ju inte ha ett dugg att göra med v-sync, men jag har inte skapat programmet så jag vet ju inte ett skit egentligen

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Körde även ett test med DFC satt på 40fps och även här helt utan MS, dock konstant screen tearing.
Med andra ord så används inte v-sync, varken dynamisk eller på vanligt vis.
http://elitesweden.se/bilder/swe011.png

Fast vad är resonemanget där? Att du får tearing vid 40 FPS betyder ju inte att du inte har Vsync, screen tearing får du om din frame rate överstigen din skärms maximala refresh rate, och stoppas av både FPS limiters och Vsync, eftersom de stoppar det från att hända. Tvekar på att du satt på en 30Hz skärm.

Borderlands 2 har något problem med det där, och verkar som att man får något som liknar tearing både med och utan Vsync.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

De som jobbar på AMD har väl helt enkelt inte klurat ut hur dom ska få ihop det.
Men vem vet, kanske kommer att få se det i framtida catalyst.

Sparkade igång CF-riggen och körde en vända i bordelands 2, här med DFC satt på 60fps men helt utan v-synk.
Konstant screen tearing hela tiden men helt utan MS.
http://elitesweden.se/bilder/swe010.png

Körde även ett test med DFC satt på 40fps och även här helt utan MS, dock konstant screen tearing.
Med andra ord så används inte v-sync, varken dynamisk eller på vanligt vis.
http://elitesweden.se/bilder/swe011.png

Här helt utan DFC fast med vanliga v-synk @60fps påslaget.
60fps var konstant utan dipp under, men massor av MS.
http://elitesweden.se/bilder/swe012.png

Det är ju iaf en typ av frame limiter, möjligtvis då smartare än allt annat.
Vet inte varför Tom's hardware kallar det för Dynamic V-Sync (DVC) när det heter Dynamic framerate control.
Verkar ju inte ha ett dugg att göra med v-sync, men jag har inte skapat programmet så jag vet ju inte ett skit egentligen

Jag får ingen tearing i BF3 med V-sync avstängt Ingame, men med DFC satt till 60. Har ju iofs bara ett kort, men det känns mycket mer "Smooth" med RadeonPro igång.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast vad är resonemanget där? Att du får tearing vid 40 FPS betyder ju inte att du inte har Vsync, screen tearing får du om din frame rate överstigen din skärms maximala refresh rate, och stoppas av både FPS limiters och Vsync, eftersom de stoppar det från att hända. Tvekar på att du satt på en 30Hz skärm.

Borderlands 2 har något problem med det där, och verkar som att man får något som liknar tearing både med och utan Vsync.

Nä det är sant, fel av mig, 40fps är av mindre betydelse då skärmen är en 60hz.
Men som sagt, är ingen expert, kan mycket väl vara någon form av v-synk, tycker bara det är konstigt att det då blir screen tearing vi 60fps hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Nä det är sant, fel av mig, 40fps är av mindre betydelse då skärmen är en 60hz.
Men som sagt, är ingen expert, kan mycket väl vara någon form av v-synk, tycker bara det är konstigt att det då blir screen tearing vi 60fps hela tiden.

Jo, men det är något knas med Borderlands 2, tearingen kommer ändå av någon anledning.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men det är något knas med Borderlands 2, tearingen kommer ändå av någon anledning.

Jasså, har aldrig sett någon tearing när v-synk är på, ett av de spel jag tycker flyter på bäst och utan problem.
Möjligt att olika dator-setup spelar in där.

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Jasså, har aldrig sett någon tearing när v-synk är på, ett av de spel jag tycker flyter på bäst och utan problem.
Möjligt att olika dator-setup spelar in där.

Det gäller då alltså med inbyggda Vsyncen. Ett av de spel som flyter på bäst? Haha, ja, om man tycker att drops till 30-40 FPS på vissa ställen, oavsett setup i princip, är flyt, så visst flyter det på bra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, men om det är så fantastiskt för deras kort så varför inte köpa upp den, och integrera den, så att de kan fixa sitt lite skamfilade rykte när det gäller micro stuttering?

Senaste jag läste så har dom kontakt med utvecklaren. Så vi lär nog få se det i någon form, gillar det skarpt. Har kört SMAA i många spel förut också men det är ju bra mkt smidigare med Radeon pro.

Sweet FX integrerat är ju också guld,