Energisparläge funkar ej och reagerar på musrörning fastän den är avstängd

Permalänk

Energisparläge funkar ej och reagerar på musrörning fastän den är avstängd

Hej,

Har haft problemet ända sen jag byggde den, att datorn helt plötsligt (oftast några minuter efter) startar upp ifrån energidparläge utan att jag rört på musen eller liknande. Nu har jag även fått ett nytt problem; När datorn är helt avstängd (står även "windows is shutting down" vid nedstängning) och om man då rör på musen, så startar den upp. (här hoppar den även över "logga in som sjärmen" så det känns lite som om den går utt ifrån energispar)

Jag har varit inne på energialternativ och kollat men allt verkar ok.

Någon som kan misstänka vad som skulle kunna vara fel? Kan det vara nätaggregat eller moderkort det är fel på?

/Tack på förhand!

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan finnas nått i bios som väljer vad som startar datorn, lan, tangentbord, usb och timers, kolla på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

wake on lan
wake on mouse
wake on keyboard?

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk

Control Panel\Hardware and Sound\Devices and Printers
Höger klicka på musen/tangentbordet -> Properties -> Hardware -> Properties -> Power Management -> Bocka ur "Allow this device to wake the computer".