NR200P med custom kablar, custom loop och flertalet mods
I år var det dags för en ny datormaskin och istället för att bygga ett helt nytt bygge i ett annat chassi valde jag att dra lärdomar av och förbättra mitt förra bygge. Jag lyckades få tag på en svart NR200P V1 av en Sweclockers-medlem och kunde återanvända och förbättra en hel del mods/idéer från mitt förra bygge. Här kommer en sammanfattning av bygget i sin helhet:
Specifikationer:
AMD Ryzen 7 9800X3D
INNO3D GeForce RTX 5080 16GB X3 Gaming OC
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Black AMD EXPO/XMP 3.0
ASUS ROG Strix B850-I Gaming WIFI
WD Black SN850X 2TB Gen 4
Corsair SF850 Platinum ATX 3.1 850W
Cooler Master NR200P Black (V1)
Kylning:
Alphacool Apex 1 CPU cooler AM5
Alphacool Core Geforce RTX 5080 Reference with backplate
Alphacool VPP Apex Pump
Stealkey - UNI 80 Pump Combo D-RGB - Acryl
EK-Quantum Surface S240 - Black Edition (monterad med förseglande gummi mot botten av chassit)
XSPC TX240 Crossflow Ultrathin Radiator
Watercool HEATKILLER EPDM Tubing ID 3/8" - 5/8" OD (16/10mm) black matte
Fittings från EK och Barrow
Aquacomputer Double Protect Ultra clear
Aquacomputer Quadro
Temperatursensor som medföljde Quadron (monterad mellan PSU och moderkort för att mäta temperaturen inuti chassit)
Alphacool Eiszapfen temperature sensor Plug G1/4 - Deep Black
4 x Noctua NF-A12x25 Chromax Black (monterade på bottenradiatorn med den inkluderade gummiförseglingen)
2 x Noctua NF-A12x15 Chromax Black (monterade på toppenradiatorn)
1 x Thermalright TL-B6B
Custom strömkablar:
12v-2x6 cable köpt från MODDIY.
MDPC-X 17 AWG wire, svart för sleevade extensions och silver för den osleevade delen av kablarna.
MDPC-X SMALL cable sleeving. Färgerna är Blackest Black, Liquid Carbon och Transparent.
Standard Mini-fit Jr-kontakter för extensions, Micro-fit 3.0 and Micro-fit Plus för PSU-kontakter.
Alphacool Eiskamm Alu Silver cable combs.
Random kabelklämmor för att fästa 24-pin mot PSU-buren.
Mods:
3D-printade fötter för att göra plats för bottenfläktarna. Hämtade filerna från denna Reddit-posten.
3D-printat fäste för pump/reservoir. Designade det själv, ville att det skulle omsluta pumpfästet helt så att det blev helt svart bakom reservoiren. Min chef var snäll och printade det åt mig.
Topp-panelen kapad för att göra plats för radiator+fläktar. Radiatorn är fäst på en radiatorgrill från Watercool som sedan klämts in mellan toppenpanelen och meshen ovanpå.
Bottenpanelen kapad på flera ställen och spraymålad. Kapade av hela mittenpartiet för att fläktarna skulle kunna blåsa rakt på radiatorn utan att luften skulle behöva passera bottengrillen. På så sätt blir det bättre luftflöde genom radiatorn och mindre turbulens. Lägre ljudnivå = högre fläkthastighet = lägre temperatur. Fick också kapa av "skenorna" som är vid sidan av fläktfästena då radiatorn är ganska bred och träffade dessa.
GPU:n är monterad under chassits GPU-fäste istället för ovanpå som är standard för chassit. Skruvarna är därför också inskruvade underifrån. Detta krävdes för att få en extra millimeters marginal mot toppenfläktarna. Jag har också kilat in ett kardborreband som medföljde chassit mellan akrylen på GPU-blocket och PCIE-fästet. PCIE-fästet sitter bara fast med två skruvar i själva kretskortet vilket gör att riserkabeln trycket akrylen mot PCIE-fästet när allt sitter på plats. Karborrebandet stabiliserar och jämnar ut grafikkortet så att det sitter ordentligt på plats.
PSU-pluggen är förlängd ut ur chassit med två skruvar för att göra plats för toppenradiatorn.
Fläktarna och belysningen styrs av Quadron med den medföljande mjukvaran Aquasuite. Radiatorfläktarna har anpassade kurvor baserade på vätsketemperatur och 60mm-fläkten har en separat kurva baserad på inre chassitemperatur. Datorn går knäpptyst jämfört med mitt gamla bygge och med snarlika temperaturer, även om min nuvarande lägenhet var ~2 C varmare under testerna.
Temperaturer (alla uppmätta med en lägenhetstemperatur på 23C):
Idle:
Vätska: 28,5C
Chassi: 29,9C
GPU: 27,5C
VRAM: 38C
CPU: 31.6C
Toppenfläktar: 750 RPM
Bottenfläktar: 789 RPM
Bakre fläkt: 658 RPM
Pump: 50%
Cinebench R24 (Multi Core 30 min, PBO on och CO satt till -30):