NR200P med custom kablar, custom loop och flertalet mods

Permalänk
Medlem

NR200P med custom kablar, custom loop och flertalet mods

I år var det dags för en ny datormaskin och istället för att bygga ett helt nytt bygge i ett annat chassi valde jag att dra lärdomar av och förbättra mitt förra bygge. Jag lyckades få tag på en svart NR200P V1 av en Sweclockers-medlem och kunde återanvända och förbättra en hel del mods/idéer från mitt förra bygge. Här kommer en sammanfattning av bygget i sin helhet:

Specifikationer:

• AMD Ryzen 7 9800X3D

• INNO3D GeForce RTX 5080 16GB X3 Gaming OC

• Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Black AMD EXPO/XMP 3.0

• ASUS ROG Strix B850-I Gaming WIFI

• WD Black SN850X 2TB Gen 4

• Corsair SF850 Platinum ATX 3.1 850W

• Cooler Master NR200P Black (V1)

Kylning:

• Alphacool Apex 1 CPU cooler AM5

• Alphacool Core Geforce RTX 5080 Reference with backplate

• Alphacool VPP Apex Pump

• Stealkey - UNI 80 Pump Combo D-RGB - Acryl

• EK-Quantum Surface S240 - Black Edition (monterad med förseglande gummi mot botten av chassit)

• XSPC TX240 Crossflow Ultrathin Radiator

• Watercool HEATKILLER EPDM Tubing ID 3/8" - 5/8" OD (16/10mm) black matte

• Fittings från EK och Barrow

• Aquacomputer Double Protect Ultra clear

• Aquacomputer Quadro

• Temperatursensor som medföljde Quadron (monterad mellan PSU och moderkort för att mäta temperaturen inuti chassit)

• Alphacool Eiszapfen temperature sensor Plug G1/4 - Deep Black

• 4 x Noctua NF-A12x25 Chromax Black (monterade på bottenradiatorn med den inkluderade gummiförseglingen)

• 2 x Noctua NF-A12x15 Chromax Black (monterade på toppenradiatorn)

• 1 x Thermalright TL-B6B

Custom strömkablar:

• 12v-2x6 cable köpt från MODDIY.

• MDPC-X 17 AWG wire, svart för sleevade extensions och silver för den osleevade delen av kablarna.

• MDPC-X SMALL cable sleeving. Färgerna är Blackest Black, Liquid Carbon och Transparent.

• Standard Mini-fit Jr-kontakter för extensions, Micro-fit 3.0 and Micro-fit Plus för PSU-kontakter.

• Alphacool Eiskamm Alu Silver cable combs.

• Random kabelklämmor för att fästa 24-pin mot PSU-buren.

Mods:

• 3D-printade fötter för att göra plats för bottenfläktarna. Hämtade filerna från denna Reddit-posten.

• 3D-printat fäste för pump/reservoir. Designade det själv, ville att det skulle omsluta pumpfästet helt så att det blev helt svart bakom reservoiren. Min chef var snäll och printade det åt mig.

• Topp-panelen kapad för att göra plats för radiator+fläktar. Radiatorn är fäst på en radiatorgrill från Watercool som sedan klämts in mellan toppenpanelen och meshen ovanpå.

• Bottenpanelen kapad på flera ställen och spraymålad. Kapade av hela mittenpartiet för att fläktarna skulle kunna blåsa rakt på radiatorn utan att luften skulle behöva passera bottengrillen. På så sätt blir det bättre luftflöde genom radiatorn och mindre turbulens. Lägre ljudnivå = högre fläkthastighet = lägre temperatur. Fick också kapa av "skenorna" som är vid sidan av fläktfästena då radiatorn är ganska bred och träffade dessa.

• GPU:n är monterad under chassits GPU-fäste istället för ovanpå som är standard för chassit. Skruvarna är därför också inskruvade underifrån. Detta krävdes för att få en extra millimeters marginal mot toppenfläktarna. Jag har också kilat in ett kardborreband som medföljde chassit mellan akrylen på GPU-blocket och PCIE-fästet. PCIE-fästet sitter bara fast med två skruvar i själva kretskortet vilket gör att riserkabeln trycket akrylen mot PCIE-fästet när allt sitter på plats. Karborrebandet stabiliserar och jämnar ut grafikkortet så att det sitter ordentligt på plats.

• PSU-pluggen är förlängd ut ur chassit med två skruvar för att göra plats för toppenradiatorn.

Fläktarna och belysningen styrs av Quadron med den medföljande mjukvaran Aquasuite. Radiatorfläktarna har anpassade kurvor baserade på vätsketemperatur och 60mm-fläkten har en separat kurva baserad på inre chassitemperatur. Datorn går knäpptyst jämfört med mitt gamla bygge och med snarlika temperaturer, även om min nuvarande lägenhet var ~2 C varmare under testerna.

Temperaturer (alla uppmätta med en lägenhetstemperatur på 23C):

Idle:

• Vätska: 28,5C

• Chassi: 29,9C

• GPU: 27,5C

• VRAM: 38C

• CPU: 31.6C

• Toppenfläktar: 750 RPM

• Bottenfläktar: 789 RPM

• Bakre fläkt: 658 RPM

• Pump: 50%

Cinebench R24 (Multi Core 30 min, PBO on och CO satt till -30):

• Vätska: 33,6C

• Chassi:34,3C

• GPU: 33,5C

• VRAM: 44C

• CPU: 68,8C avg, 76,1C max

• Toppenfläktar: 874 RPM

• Bottenfläktar: 951 RPM

• Bakre fläkt: 928 RPM

3DMark Port Royale 30 min:

• Vätska: 42C

• Chassi:37,6C

• GPU: 55,7C avg, 58C max

• VRAM: 57,1C avg, 60C max

• CPU: 50,1C avg, 64,2C max

• Toppenfläktar: 1142 RPM

• Bottenfläktar: 1271 RPM

• Bakre fläkt: 1176 RPM

The First Berzerker: Khazan 2,5 h:

• Vätska: 36,8C

• Chassi:35,4C

• GPU: 40,6C avg, 44,3C max

• VRAM: 47,2C avg, 48C max

• CPU: 47C avg, 59C max

• Toppenfläktar: 969 RPM

• Bottenfläktar: 1070 RPM

• Bakre fläkt: 1008 RPM

• Pump: 75%

Cyberpunk 30 min (path tracing, DLSS och frame gen 2x ON):

• Vätska: 41C

• Chassi:36,9C

• GPU: 52,3C avg, 56,1C max

• VRAM: 54,5C avg, 56C max

• CPU: 54,5C avg, 63,8C max

• Toppenfläktar: 1055 RPM

• Bottenfläktar: 1220 RPM

• Bakre fläkt: 1149 RPM

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Ohh, superavancerat tekniskt sett så satte fem stjärnor - sen göms allt "godis" där inne i en liten svart burk. Många "värden" hade kunnat åstadkommas på enklare sätt och varit mer synliga, men men, enkelhet är sällan målet, eller hur? 😉

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Ohh, superavancerat tekniskt sett så satte fem stjärnor - sen göms allt "godis" där inne i en liten svart burk. Många "värden" hade kunnat åstadkommas på enklare sätt och varit mer synliga, men men, enkelhet är sällan målet, eller hur? 😉

Tack så mycket! Mycket riktigt, datorn rullade på fint med luftkylning också men den är galet mycket tystare och snyggare nu. Sen är ju själva planeringen och arbetet en stor del av det roliga.

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Trevligt bygge, bra jobbat.

Tackar!

Permalänk
Medlem

OJÄVLAR!!!!!!!!! Vilket bygge!!! Jag har varit intresserad av att vattenkyla min dator, men nu har jag ett gigabyte rtx 5080 gaming oc, och det enda grafikkort som det inte finns nån vattenkylning till Jag visste inte att det räckte med en 240mm aio för att kyla ner det så pass mycket!!! Det är ju helt otroligt!!! Jag sitter nu på en Lian Li pc-o11 air mini, och det finns en resivoari(eller hur dety stavas) som passar i mitt chassi, då behövs ju bara att dom bygger ett vattenblock för min del för att det ska funka...

Jag vill bara berömma ditt bygge!!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , ASUS GeForce RTX 5090 32GB TUF Gaming , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

OJÄVLAR!!!!!!!!! Vilket bygge!!! Jag har varit intresserad av att vattenkyla min dator, men nu har jag ett gigabyte rtx 5080 gaming oc, och det enda grafikkort som det inte finns nån vattenkylning till Jag visste inte att det räckte med en 240mm aio för att kyla ner det så pass mycket!!! Det är ju helt otroligt!!! Jag sitter nu på en Lian Li pc-o11 air mini, och det finns en resivoari(eller hur dety stavas) som passar i mitt chassi, då behövs ju bara att dom bygger ett vattenblock för min del för att det ska funka...

Jag vill bara berömma ditt bygge!!

Tack så mycket, det uppskattas! Det är dock 2 st 240mm radiatorer i mitt bygge, jag hade inte gått för något mindre för ett 5080+cpu.

Jag såg denna kommentaren från Alphacool, det verkar som att de kommer släppa ett block till ditt grafikkort så småningom: https://www.reddit.com/r/alphacool/s/M7QbHFFl84

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Tack så mycket, det uppskattas! Det är dock 2 st 240mm radiatorer i mitt bygge, jag hade inte gått för något mindre för ett 5080+cpu.

Jag såg denna kommentaren från Alphacool, det verkar som att de kommer släppa ett block till ditt grafikkort så småningom: https://www.reddit.com/r/alphacool/s/M7QbHFFl84

AAAhhhhhhh!!!! skrivet av han som är från alphacool: 5080 Windforce and Master are in development. For the rest, you have to wait.

Och jag har det tjedje, jag har gigabyte rtx 5080 gaming oc fan oxå.. Jaja, då får man vänta lite till då.. men ja har aldrig byggt nått sånt project.. ett tips från en kunnig som du ?

Jag vet redan att man måste ta nån slags av tryck testare för att kolla så att bygget inte läcker..... Och du har ju kört med slangar av gummi(eller vad det är) och det är väll bra o bygga med när man inte kan så mycket.. men jag har tittat nu i några månader på olika byggen och hur dom gör... Vad la du ut för ditt bygge i bara vattenblock och alla tillbehör, o då menar jag pumpen och allt du hade till?

Det är intressant o veta hur ungefär mycke man behöver lägga ut..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , ASUS GeForce RTX 5090 32GB TUF Gaming , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

AAAhhhhhhh!!!! skrivet av han som är från alphacool: 5080 Windforce and Master are in development. For the rest, you have to wait.

Och jag har det tjedje, jag har gigabyte rtx 5080 gaming oc fan oxå.. Jaja, då får man vänta lite till då.. men ja har aldrig byggt nått sånt project.. ett tips från en kunnig som du ?

Jag vet redan att man måste ta nån slags av tryck testare för att kolla så att bygget inte läcker..... Och du har ju kört med slangar av gummi(eller vad det är) och det är väll bra o bygga med när man inte kan så mycket.. men jag har tittat nu i några månader på olika byggen och hur dom gör... Vad la du ut för ditt bygge i bara vattenblock och alla tillbehör, o då menar jag pumpen och allt du hade till?

Det är intressant o veta hur ungefär mycke man behöver lägga ut..

Missade det, det var ju trist!

De bästa tipsen jag kan ge är att planera för hur du ska fylla/tömma loopen. Du kommer få en massa huvudvärk i framtiden om du inte har en bra plan för detta. Det är också en bra idé att köpa en AquaComputer Quadro/Octo + en temperatursensor för att styra fläktarna baserat på vätsketemperatur. Denna kommentaren har en massa bra tips på olika märken och varför de är bra: https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/pixmu8/first_t...

Trycktestare är guld, du kan hitta grövre läckor i princip direkt om du använder en sån. Slangarna är gjorda av EPDM-gummi och är perfekta för en första loop då de innebär minst arbete, minst risk för läckage och de slits inte med tiden. Sammanlagt tror jag att jag la runt 9000kr för vattenkylningen i detta bygget, men då hade jag redan verktygen, trycktestaren, en radiator och lite fittings sen tidigare. Går man för lite billigare märken får man nog fortfarande räkna med ca 10000kr i bara vattenkylningsdelar för ett nytt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Missade det, det var ju trist!

De bästa tipsen jag kan ge är att planera för hur du ska fylla/tömma loopen. Du kommer få en massa huvudvärk i framtiden om du inte har en bra plan för detta. Det är också en bra idé att köpa en AquaComputer Quadro/Octo + en temperatursensor för att styra fläktarna baserat på vätsketemperatur. Denna kommentaren har en massa bra tips på olika märken och varför de är bra: https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/pixmu8/first_t...

Trycktestare är guld, du kan hitta grövre läckor i princip direkt om du använder en sån. Slangarna är gjorda av EPDM-gummi och är perfekta för en första loop då de innebär minst arbete, minst risk för läckage och de slits inte med tiden. Sammanlagt tror jag att jag la runt 9000kr för vattenkylningen i detta bygget, men då hade jag redan verktygen, trycktestaren, en radiator och lite fittings sen tidigare. Går man för lite billigare märken får man nog fortfarande räkna med ca 10000kr i bara vattenkylningsdelar för ett nytt bygge.

Jag tackar för tipsen o jag tackar för sidan du skickade, det blir bookmarks direkt

Ja, det är lite trist att dom inte gör ett för just mitt grafikkort, alla andra men inte mitt :/ Jag får vänta, precis som han sa, eller så får jag köpa nått annat grafikkort, men det är ju trist att man måste byta kort, det jag har nu är det enda som har en max gräns på 450w, mitt kort och gigabyte aorus master.. och nu tydligen astral kortet oxå, men det betyder ju inte så mycke, man får ju liknande fps på dom som har en lägre max gräns oxå..

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag tackar för tipsen o jag tackar för sidan du skickade, det blir bookmarks direkt

Ja, det är lite trist att dom inte gör ett för just mitt grafikkort, alla andra men inte mitt :/ Jag får vänta, precis som han sa, eller så får jag köpa nått annat grafikkort, men det är ju trist att man måste byta kort, det jag har nu är det enda som har en max gräns på 450w, mitt kort och gigabyte aorus master.. och nu tydligen astral kortet oxå, men det betyder ju inte så mycke, man får ju liknande fps på dom som har en lägre max gräns oxå..

Tack!

Goda nyheter! Alphacool verkar redan ha släppt blocket, vad jag kan se i kompatibilitetslistan i beskrivningen så ska detta passa ditt kort:

https://shop.alphacool.com/en/detail/index/sArticle/22208

Men som sagt, gör mycket efterforskning innan du slår till, att vattenkyla är inte enkelt och innebär lite risker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Goda nyheter! Alphacool verkar redan ha släppt blocket, vad jag kan se i kompatibilitetslistan i beskrivningen så ska detta passa ditt kort:

https://shop.alphacool.com/en/detail/index/sArticle/22208

Men som sagt, gör mycket efterforskning innan du slår till, att vattenkyla är inte enkelt och innebär lite risker!

YEEEEEEES!!!! Men som sagt jag har aldrig kört fullt ut watercooling Men jag har byggt många datorer så det är inga problem.. Jag funderar på att köpa Termaltake the tower 300, men det har ingenting o göra med den här tråden så jag ska hålla det ur tråden

Men tack, nu vet jag att det går vattenkyla!

Visa signatur