Hur länge ska man ladda ipad 2?

Permalänk
Medlem

Hur länge ska man ladda ipad 2?

Tjena som titeln säger hur länge ska man ladda en ipad 2 första gången?

Permalänk
Medlem

LOL, Tills den är full-laddad bara..

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

drygt 3-4 timmar högst

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

bäst du vill, vad jag vet så har inte batterierna något "minne" så du behöver inte tanka till 100% om du nu inte kan/vill/har tid eller vad det nu kan vara.
Dock är det bra att ladda ur det och ladda helt bara någon gång ibland för att kalibrera det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tills din iPad säger att batteriet är 100%....

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har hört att första gången man laddar den ska man ladda den i 24 timmar elelr liknande då jag köpte min idag

Permalänk

Har oxo hört det för 10 årsen från någon snubbe som inte visste ett skit. Ladda tills den är full bara.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

det finns faktiskt inga tester vad jag vet som bevisar att batteriet håller längre av att ladda det länge
och om det gör tror jag inte skillnaden är så stor att du märker något

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Har hört att första gången man laddar den ska man ladda den i 24 timmar elelr liknande då jag köpte min idag

Det gällde den äldre generationen mobilbatterier. Tyvärr tror försäljare att alla laddningsbara prylar skall laddas som man laddade mobiler för 10 år sen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Har hört att första gången man laddar den ska man ladda den i 24 timmar elelr liknande då jag köpte min idag

Det stämmer på vissa batterier, var ju så också att man skulle se till att man ladda ur batterier ordentligt dom första gångerna. Detta gäller dock inte för lithiumbatterier (manuallen brukar dock säga att man ska se till att ladda det 100% första gången). "Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life, other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery once in a while." http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

edit. Även värt att tänka på är ju att lithiumbatterier tappar kapacitet sjukt mycket snabbare om man låter de laddas ur helt mellan laddningarna, att hålla batteriet över 25% fördubblar nästan dess livslängd.

Permalänk

första gången behöver man bara till 100%, sen kan det vara bra att tömma batteriet helt någon gång i månaden.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig tömma ett litiumbatteri.

Ladda när du känner för det. Ju oftare du laddar ju bättre mår batteriet

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Man ska aldrig tömma ett litiumbatteri.

Ladda när du känner för det. Ju oftare du laddar ju bättre mår batteriet

lol, såg fel man ska:

låta den gå ner till 15-20% var 30:e laddning.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Har hört att första gången man laddar den ska man ladda den i 24 timmar elelr liknande då jag köpte min idag

Skrivet av Ninotramp:

Har oxo hört det för 10 årsen från någon snubbe som inte visste ett skit. Ladda tills den är full bara.

Skrivet av FreakinOAL:

första gången behöver man bara till 100%, sen kan det vara bra att tömma batteriet helt någon gång i månaden.

Skrivet av ozo64:

Man ska aldrig tömma ett litiumbatteri.

Ladda när du känner för det. Ju oftare du laddar ju bättre mår batteriet

För länge sedan använde man NiMh batterier oftast, vilket är sådana du ska ladda ur totalt innan du laddar dem, då de annars har ett "minne". Börjar du ladda dem när de fortf har kräm i sig, kommer du för varje gång få mindre och mindre kräm. Det är inte heller alltid man lyckas få bort minnet helt heller om du dragit ut på det för länge. De batterier skulle man oftast ladda 24timmar första 3 gångerna, något många känner igen som haft äldre mobiltelefoner.

I dagens elektronik är det oftast Lithium/LiPo batterier. De kan laddas och "misshandlas" mer och fortf hålla lika bra laddning. Så för din del, är det bara köra din iPad 2 som du vill, och ladda när du behöver, det behöver inte vara "helt slut", bara jobbigt och vänta på enheten och boota varje gång

Men som "ozo64" säger, ett Lithium/Lipo batteri mår ALDRIG bra att laddas ut helt, de t.o.m. självdör om volten kommer under en viss gräns. Men dagens elektronik som har dessa batterier har ju batterimätare/varnare och stänger därmed av enheten innan den gränsen nås, så du behöver inte vara orolig för detta (vi som håller på med RC bilar måste dock hålla reda på detta mer, jag har t.o.m. själv dödat ett batteri då jag glömde koppla ur det under en natt).

En annan fördel med Lithium/LiPo batterier är att de inte tappar ström som ett NiMh batteri gör när det bara ligger. Man brukar säga att ett Lithium/LiPo batteri tappar ca 5% laddning per ÅR om man låter det ligga i en låda gömd.

Så, för att summera:

Kör enheten, ladda när du vill och/eller känner att du behöver laddning. (Kanske ladda under natten för du ska resa och använda enheten dagen efter). Du behöver inte köra slut på batteriet (inte ens då och då). Kör och se glad ut, ladda när du känner för det, enheten slutar att ladda batteriet när det är fullt så du kan ändå inte överladda det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070