Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Bara jag som haft stora problem med att det inte går att stänga av datorn, löjligt långa boottider samt allmäna problem med hibernation, sleep etc?
Har uppdaterat bios men har provat nedgradera utan att det gett någon skillnad. Även provat installera om windows. Endast kört windows 8 men tvivlar på att det har något med saken att göra..

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Skrivet av LaZe:

Bara jag som haft stora problem med att det inte går att stänga av datorn, löjligt långa boottider samt allmäna problem med hibernation, sleep etc?
Har uppdaterat bios men har provat nedgradera utan att det gett någon skillnad. Även provat installera om windows. Endast kört windows 8 men tvivlar på att det har något med saken att göra..

Om du inte har SSD i datorn så får du nog leva med det för min var likadan innan SSDn kom in

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Om du inte har SSD i datorn så får du nog leva med det för min var likadan innan SSDn kom in

Haha.. Ok, tack! En SSD står redan på inköpslistan så jag får väl hoppas på att allt löser sig då.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

Vad behövs vid en SSD-installation förutom en SSD (samsungs 830?) och en zennbook, om man är en nybörjare?

Permalänk
Skrivet av sebbetheman:

Vad behövs vid en SSD-installation förutom en SSD (samsungs 830?) och en zennbook, om man är en nybörjare?

Torx T5, en någorlunda liten Philips-mejsel och massa tålamod (kolla på youtube hur man gör)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Torx T5, en någorlunda liten Philips-mejsel och massa tålamod (kolla på youtube hur man gör)

Jag sett T5 nämnt förut, men jag köpte ett bitset på Clas Ohlson och T6 är den som passar bäst (T7 går ej i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Skrivet av Buio:

Jag sett T5 nämnt förut, men jag köpte ett bitset på Clas Ohlson och T6 är den som passar bäst (T7 går ej i).

Inget mer alltså?

Jag tänkte köpa zenbooken och en ssd nu i mellandagarna när den är så billig.

För en ssd är väl ett måste till denna dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

Inget mer alltså?
Jag tänkte köpa zenbooken och en ssd nu i mellandagarna när den är så billig.
För en ssd är väl ett måste till denna dator?

Kolla guider på nätet, finns även filmer, så du ser hur grejer är monterat. Batteriet behöver man inte ta loss helt (det har tre sladdar kopplade till moderkortet, 2x högtarlare och batterianslutningen), det går att skruva upp HDD:n bara man kan vrida lite på batteriet.

För att installera ett rent Win 8 så behöver du installationsmedia och möjlighet att installera (via USB/DVD). Jag körde från extern DVD eftersom det var lite struligt boota på mitt USB3-minne. Det finns kommentarer tidigare i tråden om vilket media för Win8 som fungerar på denna. Man ska inte behöva skriva i serienummer så länge man har rätt media (det finns sparat i BIOS typ).

Efter Win8 är installerat så behöver du lägga in drivers för ett antal saker som sakner det. Det finns på Asus sida, men du kan också ladda ner drivers från kretstillverkarna (Nvidia/Intel t.ex. men vissa saker finns inte att ladda ner utan måste tas från Asus sida). Undvik att installera mer Asus-program än vad som behövs. Jag körde bara in nödvändiga drivers. På det sättet minimerar man antal processer som ska laddas vid boot. Jag gick från cirka 85 aktiva processer (förinstallerade) efter boot och inloggning till 65 för rent installerad Win8 på SSD med alla drivers/styrprogram som behövdes.

Ja, enligt mig är det som natt och dag mellan medföljande HDD och SSD. Inte nog med att den blev oerhört mycket snabbare att jobba med, utan den blev markant tystare också (HDD:n rasslade rätt högt enligt mig).

Rent allmänt: Var försiktig förstås. Vill inte slinta med mejsel när man skruvar upp batteriet eller klanta sig på annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Testade aldrig med T6 då jag har bits med Torx i alla dess former

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om en OCZ Vertex 4 SATA III 2.5" 128GB SSD passar i zenbooken? Måtten är 99.8 x 9.3 x 69.63 mm. Fick en sådan i julklapp så jag skulle vilja veta om det är möjligt, eller om den ska bytas mot en samsung 830/840

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ZENBOOK UX32VD [Intel Core i7 3517U | 10GB 1600MHz DDR3 | Nvidia GT 620M | Win 8]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eloff92:

Jag undrar om en OCZ Vertex 4 SATA III 2.5" 128GB SSD passar i zenbooken? Måtten är 99.8 x 9.3 x 69.63 mm. Fick en sådan i julklapp så jag skulle vilja veta om det är möjligt, eller om den ska bytas mot en samsung 830/840

Den ska vara 7 mm hög för att passa automatiskt. Samsung 830/840 är det, men det finns fler som har den höjden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kolla guider på nätet, finns även filmer, så du ser hur grejer är monterat. Batteriet behöver man inte ta loss helt (det har tre sladdar kopplade till moderkortet, 2x högtarlare och batterianslutningen), det går att skruva upp HDD:n bara man kan vrida lite på batteriet.

För att installera ett rent Win 8 så behöver du installationsmedia och möjlighet att installera (via USB/DVD). Jag körde från extern DVD eftersom det var lite struligt boota på mitt USB3-minne. Det finns kommentarer tidigare i tråden om vilket media för Win8 som fungerar på denna. Man ska inte behöva skriva i serienummer så länge man har rätt media (det finns sparat i BIOS typ).

Efter Win8 är installerat så behöver du lägga in drivers för ett antal saker som sakner det. Det finns på Asus sida, men du kan också ladda ner drivers från kretstillverkarna (Nvidia/Intel t.ex. men vissa saker finns inte att ladda ner utan måste tas från Asus sida). Undvik att installera mer Asus-program än vad som behövs. Jag körde bara in nödvändiga drivers. På det sättet minimerar man antal processer som ska laddas vid boot. Jag gick från cirka 85 aktiva processer (förinstallerade) efter boot och inloggning till 65 för rent installerad Win8 på SSD med alla drivers/styrprogram som behövdes.

Ja, enligt mig är det som natt och dag mellan medföljande HDD och SSD. Inte nog med att den blev oerhört mycket snabbare att jobba med, utan den blev markant tystare också (HDD:n rasslade rätt högt enligt mig).

Rent allmänt: Var försiktig förstås. Vill inte slinta med mejsel när man skruvar upp batteriet eller klanta sig på annat sätt.

Tackar, får skaffa ett USB-minne. Förresten går det att en iso med windows 8 och allt som hittills är installerat på datorn, så att det enkelt går att boota allt vid ett ssd-byte?

Jag har iaf införskaffat en zenbook nu med windows 8.

Dock så verkar den lite sviktad på vänster sida vid usb-porten och sd-porten. Det går att trycka in chassit, så att det kommer lite klickljud och den är inte lika spänd/fast som på höger sida. Kan detta åtgärdas genom att man skuvar fast skruvarna hårdare, eller bör man lämna tillbaka datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Den ska vara 7 mm hög för att passa automatiskt. Samsung 830/840 är det, men det finns fler som har den höjden också.

Så 9.3 mm är alltså för högt?

Visa signatur

ASUS ZENBOOK UX32VD [Intel Core i7 3517U | 10GB 1600MHz DDR3 | Nvidia GT 620M | Win 8]

Permalänk
Skrivet av Eloff92:

Ja, den kommer inte att passa.

HDD/SSD Med 7 mm i höjd är det enda som passar för modellen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Ja, den kommer inte att passa.

HDD/SSD Med 7 mm i höjd är det enda som passar för modellen

Ok tack, bara att byta då!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eloff92:

Ok tack, bara att byta då!

Dock så har en del SSDer en plastram som man kan skruva av så den blir 7mm, så var iaf fallet på min intel 520

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem

Köpte min igår och då funkade mina USB-portar. Jag kunde föra över filer genom mitt USB-minne men idag så går det inte.
Jag pluggar in USB:t och det lyser en grön knapp. Det brukar blinka grönt annars. Någon som har haft samma problem och har en lösning?

Permalänk
Medlem

Intel® Rapid Start Technology Driver
Intel Rapid Storage Technology driver
Intel Management Engine Interface
Intel® Dynamic Platform and Thermal Framework Drive

Vad gör dom? Vilka behöver man? Vilka används även efter byte till SSD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eloff92:

Jag har en OCZ Agility 3 som jag skruvade av "locket" på.
Vände sedan kretskortet och klistrade dubbelhäftande tejp på minnena för att sedan sätta tillbaka kretskortet i dess behållare. (Såg detta på Youtube)

En blandning av detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=Xw-2wdZ0MdU
Och detta: http://www.youtube.com/watch?v=cqe1-X_klr4

Detta var enda sättet för att kunna få i min SSD som också ska vara runt 9 mm standard.
Nu sitter den dock i och fungerar galant

Lycka till med bytet om det nu sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hr31m:

Jag har en OCZ Agility 3 som jag skruvade av "locket" på.
Vände sedan kretskortet och klistrade dubbelhäftande tejp på minnena för att sedan sätta tillbaka kretskortet i dess behållare. (Såg detta på Youtube)

En blandning av detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=Xw-2wdZ0MdU
Och detta: http://www.youtube.com/watch?v=cqe1-X_klr4

Detta var enda sättet för att kunna få i min SSD som också ska vara runt 9 mm standard.
Nu sitter den dock i och fungerar galant

Lycka till med bytet om det nu sker

Lämnade faktiskt tillbaka hårddisken och ska beställa en en Samsung-hårddisk istället. Tack ändå för att du tog din tid
att berätta om hur du gjorde, finns säkert någon som har nytta av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eloff92:

Lämnade faktiskt tillbaka hårddisken och ska beställa en en Samsung-hårddisk istället.

Jag har en Samsung 840 Pro i min. Fantastiskt snabb kallstart med en bra SSD. Tar sex sekunder från tryck på knappen till inloggningsbild.

Permalänk

Köpte en ux32vd idag på inet och upptäckte att min Enter-knapp glappar rejält, den är nedsänkt mot nedre vänstra hörnet och fungerar ej i det området. Alltså precis där man brukar slå med lillfingret. Vågar/Bör man lyfta på tangenterna för att korrigera eller bör man bara lämna tillbaka produkten? Inet har ju stängt i två dagar nu dessvärre och jag vill ju givetvis sätta in SSD så fort som möjligt to get going...

Permalänk

Vad får ni för läshastigheter med programmet CrystalDiskMark?
http://www.bosseweb.se/crystaldiskmark/
Jag får väldigt låga värden jämfört med min andra dator.
Hur stor skillnad är det om man kör 1333 mot 1600mhz hastighet på ramminnet? Använder Corsair vengeange 8gb nu och den går i den lägre hastigheten.

Permalänk

Fått nog

Nu har jag fått nog av denna maskin

1) Fläkten driver en vansinnig när den växlar på och av.
2) Allt över 48c så låter fläkten som en liten dammsugare
3) Pekplattan är otymplig och klumpig. Halva plattan åker ner i botten och ger av sig ett tungt knakande ljud när man klickar. Känns som ett hemmabygge. Dessutom har min börjat glappa lite

Inser att jag inte kan jobba med den här maskinen utan att vara konstant irriterad. Det är synd, för tech specarna är jättefina och skärmen är fantastisk. Men quality control är under all kritik. Synd att slarva med kvalitets-check på en sånhär bra maskin. Det här blir sista asusen för mig.

Gör mig av med denna och köper en dell xps15 och trycker in 16gb ram i den. Blir ett kg extra men då får jag quad core i utbyte samt dvd läsare.

Tack o hej

Permalänk
Medlem

Hur är det med fläktarna på bios 213? Det går inte att sätta egna värden? Bli också smått irriterad; av, på, av, på..

Permalänk
Skrivet av mikkoman1:

Vad får ni för läshastigheter med programmet CrystalDiskMark?
http://www.bosseweb.se/crystaldiskmark/
Jag får väldigt låga värden jämfört med min andra dator.
Hur stor skillnad är det om man kör 1333 mot 1600mhz hastighet på ramminnet? Använder Corsair vengeange 8gb nu och den går i den lägre hastigheten.

Här är en bild på resultatet me CrystalDiskMark.Det är originalinstallation av Win7 Home Premium enda som är gjort med datorn är ökad ramminne till 10Gb (hastighet 1333Mhz). Datorn känns ganska slö!

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7c3120121227404bd7

Och här en bild på lika mätning med min Asus G74S med ssd disk (för jämförelse):
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=033120121237026692

Permalänk
Medlem

Har en ux32vd och har lite problem då och då med den.

* Ibland när jag bootar upp den så funkar inte musplattan och jag får boota om
* När jag går från viloläge till aktivt så är det inte alltid att tangentbordets bakgrundsbelysning går igång så måste starta om för att få igång detta. (Och FN + A funkar inte)
* Kan inte sänka belysningen på bakgrundsbelysningen med FN + F3/F4 och det går inte att toggla on/ogg med FN +A
* Är det tyst i rummet så hör jag fläktarna som startar / stänger av / startar / stänger av / startar / stänger av hela tiden.
* Får ibland disabla det trådlösa nätverkskortet för att den ska connecta och få ip (om jag går från viloläge till aktivt, den hittar alla trådlösa nät men vill inte få ip)

Ångrar lite att jag inte tog en MacBook Air som jag tänkte först, hade aldrig några provblem med min gamla MacBook Alu

Permalänk
Medlem

Asus har ju verkligen inte någon hög kvalitet på denna modell tyvärr. De har en bra spec, men kvaliten saknas.

Permalänk
Skrivet av m0los:

Hur är det med fläktarna på bios 213? Det går inte att sätta egna värden? Bli också smått irriterad; av, på, av, på..

Samma problem i bios213.

Det här är en vacker dator att titta på, men inte för användning.

Permalänk
Medlem

Fläktproblemet med att den går på-av hela tiden i korta bursts går numera att fixa!

Det löses genom att installera ett program som heter NoteBook FanControl. NBFC har förinstallerade profiler för UX32VD som gör datorn helt tyst, även när man surfar. Programmet är litet och startas enkelt med windows. Dessutom rapporterar det CPU temperaturen i realtid i taskbaren - bra att ha ändå. Med NBFC går CPUn under belastning upp i 70c ungefär innan den slår på fläkten och tar ned temperaturen till under 60c. Om man gör lättare saker med datorn som att surfa eller hålla på med mindre krävande program är den helt passivt kyld dvs. ljudlös.

Här finns nedladdningslänken från ett tyskt forum