Problem med anslutning av Galaxy S2 till dator.

Permalänk
Medlem

Problem med anslutning av Galaxy S2 till dator.

Var hemma hos mina föräldrar idag och skulle hjälpa mamma lägga över lite musik på hennes "nya" telefon.

Både mor och far har varsin Samsung Galaxy S2. Samma versionsnummer på allt, då menar jag allt.

När pappa kopplar in sin telefon i datorn kommer den upp som en bärbar enhet, varvid han kommer åt telefonens inbyggda minne (~11GB) där han kan lagra musik och annat.

Om man då kopplar ur den telefonen och kopplar i mammas så händer absolut ingenting. Den kommer inte upp som en bärbar enhet, istället kommer ett felmeddelande upp om att enheten inte kan installeras korrekt.
Det enda sättet att få telefonen att dyka upp i "Dator" är att i telefonens menyer aktivera usb-delning.
På min htc får jag alltid välja hur jag vill att enheten ska ansluta till datorn.

Datorn kör windows 7 64 bitars, inget annat speciellt på något sätt.

Problemet verkar vara mtp-protokollet, men hur och varför fungerar den ena av två identiska telefoner?

Detta är väl egentligen inget problem, eftersom det fungerar att använda menyfunktionerna för att aktivera usb-felsökning och därmed göra telefonen synlig som en masslagringsenhet. Jag är mest nyfiken på hur det kan variera mellan de två telefonerna, som dessutom är inköpta med bara någon månads mellanrum.

/Lajning

Permalänk
Medlem

Kan det vara att den telefon som inte datorn får tillgång till har PIN, eller andra lås? Har en Galaxy Note II som inte datorn kommer åt, förens man låser upp telefonen.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Pinkod har den, vet ej om den fungerande har det. Kan det verkligen framkalla detta problem? En rejäl mjukvarumiss i sådana fall. Båda telefonerna har skärmlås med kod för att komma till "skrivbordet" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Pinkod har den, vet ej om den fungerande har det. Kan det verkligen framkalla detta problem? En rejäl mjukvarumiss i sådana fall. Båda telefonerna har skärmlås med kod för att komma till "skrivbordet" igen.

Är väl mest menat för säkerheten, kan jag tänka mig. Tror dock inte att detta kan förklara felkoderna, men definitivt att det kan förhindra åtkomsten till datan på luren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, det där med säkerheten har du förvisso rätt i. Men det förtar ju funktionaliteten på telefonen. Men man kanske måste välja. Pinkod = manuellt montera som usb-enhet. Ingen pinkod=automatisk montering via mtp-protokollet.

Jag ska prova detta nästa gång jag hälsar på. Tack för att du vidgade mina vyer! Blir galen när man sitter med problem som man inte förstår och inte kan lösa.

Permalänk
Hedersmedlem

Förutsatt att wifi finns tillgängligt. Testa appen airdroid för ändamålet. Inget behöver såklart installeras på datorn heller.
Gjorde mina file transfers mellan datorn och sg2:an mycket smidigare iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Var hemma hos mina föräldrar idag och skulle hjälpa mamma lägga över lite musik på hennes "nya" telefon.

Både mor och far har varsin Samsung Galaxy S2. Samma versionsnummer på allt, då menar jag allt.

När pappa kopplar in sin telefon i datorn kommer den upp som en bärbar enhet, varvid han kommer åt telefonens inbyggda minne (~11GB) där han kan lagra musik och annat.

Om man då kopplar ur den telefonen och kopplar i mammas så händer absolut ingenting. Den kommer inte upp som en bärbar enhet, istället kommer ett felmeddelande upp om att enheten inte kan installeras korrekt.
Det enda sättet att få telefonen att dyka upp i "Dator" är att i telefonens menyer aktivera usb-delning.
På min htc får jag alltid välja hur jag vill att enheten ska ansluta till datorn.

Datorn kör windows 7 64 bitars, inget annat speciellt på något sätt.

Problemet verkar vara mtp-protokollet, men hur och varför fungerar den ena av två identiska telefoner?

Detta är väl egentligen inget problem, eftersom det fungerar att använda menyfunktionerna för att aktivera usb-felsökning och därmed göra telefonen synlig som en masslagringsenhet. Jag är mest nyfiken på hur det kan variera mellan de två telefonerna, som dessutom är inköpta med bara någon månads mellanrum.

/Lajning

Tjosan!
Testa installera denna helt enkelt o hoppas det hjälper.
http://www.samsung.com/uk/support/model/GT-I9100LKAXEU-downlo...

och om det fortf. inte går så kolla USB-inställningar beroende på android-version så ser det olika ut.

Knappen där nere Turn on USB Storage

kan se ut så här oxå:

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Jo, det där med säkerheten har du förvisso rätt i. Men det förtar ju funktionaliteten på telefonen. Men man kanske måste välja. Pinkod = manuellt montera som usb-enhet. Ingen pinkod=automatisk montering via mtp-protokollet.

Jag ska prova detta nästa gång jag hälsar på. Tack för att du vidgade mina vyer! Blir galen när man sitter med problem som man inte förstår och inte kan lösa.

Lungt, hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

det vart iaf bättre för mig med andriods v4.0.4
/joshoa

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Pinkod spelar ingen roll, däremot har jag varit tvungen att gå via USB mass storage första gången jag ansluter telefonen till en dator där den inte varit ansluten tidigare. Sedan fungerar det direkt.

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet att testa detta under lunchen idag. Problemet berodde på pinkoden. Utan pinkod uppträder den "felande" telefonen precis som den som fungerade.

Case closed.