Råder det leveransbrist på datorchassin till butiker?

Permalänk
Medlem

Råder det leveransbrist på datorchassin till butiker?

Jag har tittat runt om ett nytt datorchassi, särskilt från Fractal Design, och förvånansvärt mmånga butiker verkar ha slut i lager och lång väntetid innan de får in produkten i lager igen. Gällande bl.a Fractal North XL och Fractal Torrent dröjer det ända till augusti innan vissa butiker har dem i lager igen.

Råder det nån leveransbrist just nu? Gäller det isåfall fler varor än datorchassin?

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Inet har 50+ Fractal Design North XL.

Det finns flera olika versioner at Torrent, så svårt att säga nåt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inet har 50+ Fractal Design North XL.

Det finns flera olika versioner at Torrent, så svårt att säga nåt där.

Som jag sa, i vissa butiker.

Exempelvis Webhallen, Alina och Dustin Home har inte ens nåt datum för när de inkommer i lager igen, MaxGaming får inte in dem i lager igen förrän i slutet av juni respektive början av augusti, Komplett i början av juli, ProShop i slutet av juni, Inet får inte in vissa varianter av Fractal Torrent förrän i början av augusti osv.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Som jag sa, i vissa butiker.

Exempelvis Webhallen, Alina och Dustin Home har inte ens nåt datum för när de inkommer i lager igen, MaxGaming får inte in dem i lager igen förrän i slutet av juni respektive början av augusti, Komplett i början av juli, ProShop i slutet av juni, Inet får inte in vissa varianter av Fractal Torrent förrän i början av augusti osv.

Med den detaljerade informationen så har du svarat på din egen fråga.

Permalänk
Medlem

FD verkar vara bra på att designa och lansera nya spännande chassin.
Men betydligt dåligare på att leverera dom.
Och tiden från lansering till faktiskt tillgång kan ofta vara så lång att man tröttnar på att vänta.

Vet inte riktigt varför dom gör så.
För inte så många planerar ett datorbygge efter ett visst chassi.
Nya CPU eller GPU releaser däremot brukar trigga en massa köp, och finns inte chassit tillgängligt då så väljer man ett annat.

Permalänk

Alla Fractal Design chassin tillverkas i kina..

Permalänk
Medlem

Jag gav upp efter 4 månader på att hitta det Fractal Torrent chassi jag ville ha och tog ett Torrent Compact i stället.

Vet inte om det var under det "Kinesiska nyåret" som leveranserna stod still eller vad det berodde på.

Men jag är mer än nöjd med mitt Torrent Compact, även om det kom med RGB i fronten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

FD verkar vara bra på att designa och lansera nya spännande chassin.
Men betydligt dåligare på att leverera dom.
Och tiden från lansering till faktiskt tillgång kan ofta vara så lång att man tröttnar på att vänta.

Vet inte riktigt varför dom gör så.
För inte så många planerar ett datorbygge efter ett visst chassi.
Nya CPU eller GPU releaser däremot brukar trigga en massa köp, och finns inte chassit tillgängligt då så väljer man ett annat.

Blir så när man väljer att förlita sig på att kineserna ska bygga ihop det. Och det är väl högt tryck på fabrikerna så prion är väl inte den högsta till fractal...

Förstår inte varför fler försöker flytta till eu istället att det tillverkas, hade lätt betalat några kronor mer än "made in china"

Permalänk
Medlem

Bortsett från Nvidia's 5000-serie och AMD's 9800X3D så är väl chassin det segment där efterfrågan är större än utbudet. Sen vad det beror på kan man ju alltid fundera över. Är det råvarubrist som förhalar produktion eller är det problem med logistiken att skeppa hit det?

Jag beställd ett Lian Li O11 vision compact från Inet den 18e december, det anlände 21a mars. Ursprungliga leveranstiden var beräknad till slutet av januari och sen blev det framskjutet 2-3 gånger efter det datumet passerat. Jag har inga problem att vänta, men visst tusan kliar det i fingrarna för när man väl genomfört ett köp så vill man ju sätta igång asap. Lyckas tillverkarna skapa en tillräckligt attraktiv produkt så kommer man ju sitta lugnt i båten och vänta snällt.

Skrivet av HazZarD:

Blir så när man väljer att förlita sig på att kineserna ska bygga ihop det. Och det är väl högt tryck på fabrikerna så prion är väl inte den högsta till fractal...

Förstår inte varför fler försöker flytta till eu istället att det tillverkas, hade lätt betalat några kronor mer än "made in china"

Det enkla svaret är väl att konsumenterna inte är villiga att betala för det ska produceras i EU. Det är väl för stort ekonomiskt risktagande att investera i den infrastruktur som krävs för att flytta produktionen.

Hur många procent över nuvarande pris är du villig att betala för det ska va tillverkat i EU? 5, 10, 20, 30%? Tycker alltid det är intressant att höra vilken siffra människor är villiga att sträcka sig till.

Om än man slipper skeppa containrar till EU så kommer man ju behöva fortfarande skeppa containrar till övriga världen. Vilket gör ju att man oavsett kommer behöva ha tillgång till en hamn som har tillräckligt kapacitet och infrastruktur runtom. Rotterdam och Antwerpen är största hamnarna i europa, men ska fabrikerna vara i närheten av dessa hamnar så är det ju högre produktionskostnader i form av högre löner. Ska vi få ned lönekostnaderna så kan ju Gdansk vara ett alternativ. Baltikum skulle jag säga är helt uteslutet på grund av grannen. Sen vet jag inte vad råvarukostnaden skiljer sig men jag utgår från att den är även högre i europa.

Nu är jag ju definitivt inte insatt eller kan göra någon reell kalkyl i vad prisskillnaden skulle kunna vara. Jag kan bara konstatera att då man börjar nysta i det så finns det flertalet faktorer som påverkar som man inte tänker på vid första anblick.

Trots jag är novis så har jag ytterst svårt att tro att prisskillnaden skulle vara lägre än 20% påslag på nuvarande pris. Vilket skulle innebär att ett Fractal Torrent solid går från 2100kr till 2500kr. Om så är fallet, så skulle jag tro att antalet konsumenter är alldeles för få för att bry sig om att det står made in europe. Många vill utåt sett att den lokala ICA-butiken ska finnas kvar, men i slutändan så fortsätter folk ändå handla på ICA Maxi för det är billigare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White