Nybyggd dator startar inte, hjälp uppskattas!

Permalänk

Nybyggd dator startar inte, hjälp uppskattas!

Hej,

Jag har precis byggt ihop min dator som inte vill starta. Jag har felsökt datorn sedan 18:00 men utan resultat, så jag behöver nu hjälp. Är extremt tacksam för svar!

Processor: Intel Core i7 3770K
Moderkort: ASUS MAXIMUS V FORMULA
Minne: 4x 4 GB Corsair Platinum 1 866 MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX670
Hårddisk: Corsair GT 120GB
Nätaggregat:Corsair AX 750W

Jag har testat att byta minnes moduler, byta nätaggregat, kollat distanserna samt kablarna, har även testat att koppla ur allt onödigt från nätaggregatet men datorn vill fortfarande inte starta. Får inte heller något Q-code felmeddelande, dock så blinkar MEM_OK lampan. Inte ens START knappen på moderkortet fungerar...

Någon som vet vad detta kan bero på?

Tack!

Permalänk
Medlem

Har du kollat om nätagget fungerar? Om du inte vet hur du kollar de så ta ett gem mellan den gröna och en svart kabel så ska de hoppa igång. Och när du bytt startade det andra ? annars lära de vara moderkortet...

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem

Testat att rycka ur batteriet och sätta tillbaka det igen? Alltid bra att testa i alla fall...

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk

Vad händer när du startar?
Har upplevt ett liknande problem då fläktarna snurrar och sedan stängs av efter några sekunder.
Problemet upphörde efter att jag tog ut batteriet och hade det liggandes i 30 min.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk

Testa med endast ett minne i...brukar lösa sig då.
Typiskt Asus...alltid kompabilitetsproblem med minnen...aldrig haft det problemet med Asrock.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Kan ju vara så enkelt att pinnarna för start knappen, led och dom andra inte sitter på ordentligt. Har gjort det felet många gånger

Permalänk
Medlem

Hittade denna http://www.overclock.net/t/918891/p8p67-evo-wont-post-memok-l.... Han hade problem med sitt RAM, gör som Fidel föreslår, testa med endast 1 minne i.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Hittade denna http://www.overclock.net/t/918891/p8p67-evo-wont-post-memok-l.... Han hade problem med sitt RAM, gör som Fidel föreslår, testa med endast 1 minne i.

Ja om det inte funkar med första testa alla 4 en och en...dessutom i olika banker.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Tack för alla svar. Jag är på jobbet nu men ska testa ovanstående när jag kommer hem. Återkommer med resultat!

Permalänk
Skrivet av Krullizz:

Har du kollat om nätagget fungerar? Om du inte vet hur du kollar de så ta ett gem mellan den gröna och en svart kabel så ska de hoppa igång. Och när du bytt startade det andra ? annars lära de vara moderkortet...

Gjorde som du sa och nätaggregatet verkar fungera, fläktar och dylikt hoppar igång.

Skrivet av olasahl:

Testat att rycka ur batteriet och sätta tillbaka det igen? Alltid bra att testa i alla fall...

Testat detta, tyvärr så kvarstår problemet.

Skrivet av Tuffingpågatan:

Vad händer när du startar?
Har upplevt ett liknande problem då fläktarna snurrar och sedan stängs av efter några sekunder.
Problemet upphörde efter att jag tog ut batteriet och hade det liggandes i 30 min.

Ingenting händer när jag startar den, helt dött tom när jag trycker på START knappen på moderkortet.

Skrivet av Fidel Castro:

Testa med endast ett minne i...brukar lösa sig då.
Typiskt Asus...alltid kompabilitetsproblem med minnen...aldrig haft det problemet med Asrock.

Har testat de 4 olika modulerna i olika slots, har även testat ett par Corsair Vengeance minnen men det hjälpte inte.

Börjar ana att moderkortet har gått i graven... Någon som har några andra idéer?

Tack!

Permalänk

Hej igen,

Har äntligen hittat felet som orsakade att datorn inte startade. Så jag tänkte dela med mig av det ifall någon får samma problem i framtiden.

Det visade sig att datorn inte startade när jag använde mig utav mPCIe kortet som medföljde moderkortet. Detta känns riktigt surt då jag hade tänkt använda mig utav WIFIn som finns på mPCIe kortet, men jag här väl fått ett måndagsexemplar...