Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blå Sjärnan skulle avliva min fågel borde jag vara upprörd?

Permalänk
Avstängd

Blå Sjärnan skulle avliva min fågel borde jag vara upprörd?

(ursäkta för stavning/grammatik)

hej för någon vecka sedan så började min nymfparakit att vsa slöhet men han kunde flyga och sjunga utan problem men jag bestämde mig för att ta honom till blå sjärnan för säkerhets skull

så jag ringde dem vid 6 tiden på kvällen och personen jag pratade med föreslog att jag skulle vänta tills imorgon eftersom det inte var akut och jour tid kostar mycket mer han sa att jag skulle ringa imorgon och sedan åka

så jag väntade tills nästa dag och åkte iväg med min nymfparakit fick vänta där i några timmar min fågel var väldigt pigg började sjunga så alla hörde

när det blir min tur så tittar dem på honom jag frågar då var detta kommer att kosta dem sa då att jag skulle ha beställt tid istället för nu blir det mycket dyrare (han jag ringde dagen innan sa att jag skulle ringa imorgon och åka dit)

iallafall dem säger att dem vill ha honom över natten så jag lämnar honom där lika pigg som han var förut

nästa dag så ringer jag dem eftersom jag var orolig för honom att han var ensam där dem säger då till mig att han har blivit MYCKET sämre och att det är bäst att avliva honom dem säger också att jag inte får ta hem honom enligt lag så jag åker dit för att säga hejdå till honom innan dem avlivar honom

när dem tar in hans bur så trodde jag att han skulle se fruktansvärd ut men han var PRECIS lika pigg som han var innan om inte piggare kan flyga kan sjunga allt så jag undrade varför ska han avlivas? jag leker lite med honom han flyger runt springer sjunger

till slut så kommer en veterinär in för att avliva honom och blir väldigt förvånad hon stoppar då allt och frågar mig om jag kan lämna kvar honom över natten jag blir då lovad att få ta hem honom nästa dag

så jag åker hem igen och berättar för min pappa han blev riktigt arg när han fick veta detta

nästa dag så ringer jag och frågar om min nymfparakit dem sa att han är som en ny fågel så jag åker dit för att ta hem honom och får veta att jag måste betala INNAN jag hämtar ut honom (dem sa ingenting om detta innan och( förra gången jag var där så fick jag en faktura trodde det var likadant igen) men nej jag fick inte hämta ut honom så jag försöker allt för att kunna betala genom min tablet (dem verkar inte bry sig alls om att jag inte kan och ger mig ett papper om lån) som jag hade med men misslyckas tillslut så kommer en veterinär och ropar mitt namn jag säger då att jag inte kan betala hon säger då att jag får hämta honom ändå till och tillochmed övertalar den andra veterinären

nu är han hemma och mår bra allt detta kostade mig nära 4000.kr

dem tänkte avliva min nymfparakit utan att han ens var sjuk nog att bli avlivad dem sa att han satt mest i buren och gjorde inte mycket så dem skulle avliva honom pågrund av det

och tycker att det är högst osannolikt att han nästan var död nog att avlivas och direkt när jag kommer dit så blir han helt frisk som om inget hade hänt jag vet att dem gömmer sjukdomar men jag är väldigt säker på att det inte är på detta sättet

Permalänk
Medlem

Dags att byta till ett annat ställe då?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Att veterinärer beslutar sig för att avliva djur är tyvärr inte så ovanligt och vad jag vet så har de även lagstöd för att kunna göra detta emot ägarens vilja i vissa extremfall. http://www.equilibris.se/filer/equilibris_2_09avlivning.pdf (inte den bästa källan, men det jag hittade)
Lagtexter: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Och jag känner personligen till fall där sjuka djur har avlivas emot ägarens vilja, dock blev djuren omhändertagen av en speciell anledning. Likaså att veterinären en gång i nästan beordrade avlivning av en halt kalv som var helt frisk i övrigt, medans en annan kalv som bara var lite sjuk fick dyra sprutor m.m, där resultatet såklart blev att den som fick sprutor dog någon dag efter och den andra halta kalven blev riktigt frisk i bena. (undra förresten om veterinärer vill avliva barn som har stukat foten också?)

Annars djur är som människor vi kan ena dagen vara dödssjuka och andra dagen bli frisk, skillnaden är bara att vi låter människor få en större chans. Och argumenten på djuren är att de ej ska lida..

Så det jag vill ha sagt är att det knappast är något ovanligt du har åkt ut för, notan var dock grymt saftig. Och det hjälper inte så mycket vilken veterinärsklinik du besöker för de har typ samma inställning ty vår lag. Däremot finns det såklart variation bland veterinärerna och har ingen akut olycka skett så tvingar veterinärerna vad jag vet i princip aldrig en avlivning, mer än att de i högsta grad rekommenderar det.

Sist så lycka till med din nymfparakit, jag känner själv en som har såna och de är mycket roliga!

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Att veterinärer beslutar sig för att avliva djur är tyvärr inte så ovanligt och vad jag vet så har de även lagstöd för att kunna göra detta emot ägarens vilja i vissa extremfall. http://www.equilibris.se/filer/equilibris_2_09avlivning.pdf (inte den bästa källan, men det jag hittade)
Lagtexter: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Och jag känner personligen till fall där sjuka djur har avlivas emot ägarens vilja, dock blev djuren omhändertagen av en speciell anledning. Likaså att veterinären en gång i nästan beordrade avlivning av en halt kalv som var helt frisk i övrigt, medans en annan kalv som bara var lite sjuk fick dyra sprutor m.m, där resultatet såklart blev att den som fick sprutor dog någon dag efter och den andra halta kalven blev riktigt frisk i bena. (undra förresten om veterinärer vill avliva barn som har stukat foten också?)

Annars djur är som människor vi kan ena dagen vara dödssjuka och andra dagen bli frisk, skillnaden är bara att vi låter människor få en större chans. Och argumenten på djuren är att de ej ska lida..

Så det jag vill ha sagt är att det knappast är något ovanligt du har åkt ut för, notan var dock grymt saftig. Och det hjälper inte så mycket vilken veterinärsklinik du besöker för de har typ samma inställning ty vår lag. Däremot finns det såklart variation bland veterinärerna och har ingen akut olycka skett så tvingar veterinärerna vad jag vet i princip aldrig en avlivning, mer än att de i högsta grad rekommenderar det.

Sist så lycka till med din nymfparakit, jag känner själv en som har såna och de är mycket roliga!

borde inte dem veta om djuret verkligen är sjukt? han var ju inte så sjuk så dem skulle avliva honom utan någon som helst anledning

enligt dem så var han på morgonen dålig men när jag kom dit så var han hur pigg som helst jag förstår inte den biten

känns ärligt talat som dem bara bryr sig om pengarna dem verkade inte visa någon som helst sympati och lät mig inte ens ta hem honom eftersom jag inte hade 4000.kr med mig som dem sa ABSOLUT INGENTING om att jag skulle ha

men jag jag får ju se något positivt i det hela var beredd på att min fågel skulle dö förberedde mig på det och nu mår han bra

Permalänk
Avstängd

De måste väl ändå ha uppgivit några skäl, dvs ställt en diagnos? Vad hävdade de för fel på fågeln? Trevligt att han mår bättre iaf. Djur är bra att ha för deprimerade (säger jag på grund av en annan tråd).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet inte om jag missförstår lite i din historia, men vad jag vill veta är vad veterinären gjorde med din fågel som kostade 4000kr.

Vad jag läste i din historia så var det:
1) Lämnade in fågel, den var kvar över natten.
2) Hälsade på fågeln, den verkade OK - ska inte avlivas trots veterinären sagt så och den får bo kvar över natten.
3) Du hämtar fågeln och nu mår den prima - samt att du har fått en nota på 4000kr.

Har veterinärerna faktiskt gjort något eller får du betala 4000kr för att den var kvar över natten för observation? Om veterinärerna har tagit prover, gjort undersökning och lämnat rekommendationer etc då kan 4000kr vara försvarbart.

Om den bara bott kvar över natten för observation och blivit bättre av sig själv tycker jag inte det är försvarbart med 4000kr, du kunde haft den hemma gratis och sett att den mått bättre efter två dagar. Alla djur har sina ups and downs och det vet veterinärer om, man behandlar sällan djur som inte visat samma symptom i flera dagar.

EDIT: Fast om det enda du ville ha svar på var "Blå Stjärnan skulle avliva min fågel borde jag vara upprörd" så är svaret absolut inte. Den enkla lösningen för många husdjursägare när veterinärer får avgöra är ofta att just avliva djuret, detta är inget ovanligt.

/Martin

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

De måste väl ändå ha uppgivit några skäl, dvs ställt en diagnos? Vad hävdade de för fel på fågeln? Trevligt att han mår bättre iaf. Djur är bra att ha för deprimerade (säger jag på grund av en annan tråd).

nej dem visste inte dem sa att dem tror att det var en infektion

och nej egentligen inte har haft fågeln i över 6 år så detta hjälpte inte så mycket som tur var så löste det sig tillslut men är fortfarande väldigt uppskakad från detta

Permalänk
Medlem

Ställ dom mot väggen och fråga exakt vad dessa 4000:- är betalning för samt vad dom har gjort (nån undersöknig,provtagning bör dom ju ha gjort).
Det låter nästan som att dom ställt in buren i ett halv mörkt rum,utrymme och i bästa fall tittat till den några gånger om dagen,natten. och inget mer.
Och fåglar blir ju gärna slöa,tysta,etc i mörker

Kan dom ej specifera vad dom gjort och hur mycket dessa åtgärder har kostat,etc så ser jag ingen direkt anledning att du ska behöva betala något alls.
Och är det enbart betalning för 2 nätter och en dags boende så kan man ju fråga sig varför man överhuvudtaget ska gå till en veterinär alls (då ger ju ett husdjurs hotell lika mycket men för betydligt mindre pengar).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Ställ dom mot väggen och fråga exakt vad dessa 4000:- är betalning för samt vad dom har gjort (nån undersöknig,provtagning bör dom ju ha gjort).
Det låter nästan som att dom ställt in buren i ett halv mörkt rum,utrymme och i bästa fall tittat till den några gånger om dagen,natten. och inget mer.
Och fåglar blir ju gärna slöa,tysta,etc i mörker

Kan dom ej specifera vad dom gjort och hur mycket dessa åtgärder har kostat,etc så ser jag ingen direkt anledning att du ska behöva betala något alls.
Och är det enbart betalning för 2 nätter och en dags boende så kan man ju fråga sig varför man överhuvudtaget ska gå till en veterinär alls (då ger ju ett husdjurs hotell lika mycket men för betydligt mindre pengar).

enligt pappret jag fick så har dem rönkat röntgat? honom (troligen så stavade jag det fel)

Permalänk
Medlem

Kostade 2,5k för mig att röntka min hund och de tog typ 2 timmar, har dom gjort någon sorts undersökniing på din fågel och haft han över två nätter så låter 4000 rätt billigt.

Skoj att den mår bra iaf!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Kostade 2,5k för mig att röntka min hund och de tog typ 2 timmar, har dom gjort någon sorts undersökniing på din fågel och haft han över två nätter så låter 4000 rätt billigt.

Skoj att den mår bra iaf!

Borde stå på fakturan vad är det han får betala för.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X