Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rabattkort, hur fungerar det?

Permalänk
Inaktiv

Rabattkort, hur fungerar det?

Det finns en uppsjö av olika rabattkort för butiker, men jag har inte riktigt begripit hur det fungerar.

Som ett exempel;

Frugan ringde Bildeve idag gällande en 14000 mils service på bilen. Skulle ligga strax över 7000kr utan Bildeve-kortet men en bit under 5000kr MED kortet. Varningsklockorna ringde och jag kontaktade Bildeve. Kortet kostar inget, finns inga avgifter och rabatten erhålles även om man inte binder sitt kontokort, öppnar VISA eller annat skit med kortet. Samma sak gäller te.x IKEA, Hemköp, City Gross, Kicks.....allt.

Hur- och varför används såna kort? Vad är poängen med att ge bort rabatter bara sådär? Ta Bildeve te.x, det är inga små skillnader heller...och kortet kunde man ordna samma dag som man lämnar in bilen?

Permalänk
Medlem

Korten driver trafik till firman. Ju fler kunder desto bättre. Det är i stort sett reklamlappar som alltid finns hos kunden. Du öppnar plånboken och oj, där är reklam för en massa företag.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Poängen är att få kunden att alltid handla från samma ställe. Man kanske snarare ska se kundkortspriset som normalpris och det ordinarie priset som ett pris med strafftillägg för att man inte har kundkort?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

som thompo skriver, billigt pris för att behålla kunder, och du har redan skrivit på internet "Hur gör dom? över 2000 i rabatt", och du kommer dessutom berätta för några vänner, och några av dessa kommer att nappa.

Så enkelt är det. Det är ingen rabatt, det är marknadsföring och kundunderhåll vilket den gången ger dom lite mindre vinst

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Sötast
Skrivet av Segas:

Det finns en uppsjö av olika rabattkort för butiker, men jag har inte riktigt begripit hur det fungerar.

Som ett exempel;

Frugan ringde Bildeve idag gällande en 14000 mils service på bilen. Skulle ligga strax över 7000kr utan Bildeve-kortet men en bit under 5000kr MED kortet. Varningsklockorna ringde och jag kontaktade Bildeve. Kortet kostar inget, finns inga avgifter och rabatten erhålles även om man inte binder sitt kontokort, öppnar VISA eller annat skit med kortet. Samma sak gäller te.x IKEA, Hemköp, City Gross, Kicks.....allt.

Hur- och varför används såna kort? Vad är poängen med att ge bort rabatter bara sådär? Ta Bildeve te.x, det är inga små skillnader heller...och kortet kunde man ordna samma dag som man lämnar in bilen?

Du får börja med att ställa frågan - Vad kostar det företaget att utföra en sådan här service?
Det visar sig snart att vinsten de tjänar på en sådan här service är stor oavsett om det kostar dig 5000 eller 7000, och tar de 5000 så finns ju chansen att du återkommer, dvs efter ett par tillfällen till så börjar de tjäna storkovan på dig

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Korten driver trafik till firman. Ju fler kunder desto bättre. Det är i stort sett reklamlappar som alltid finns hos kunden. Du öppnar plånboken och oj, där är reklam för en massa företag.

Agree: som att handla på ICA och vara en vandrande reklampelare när man går hem.

Skrivet av thompo:

Poängen är att få kunden att alltid handla från samma ställe. Man kanske snarare ska se kundkortspriset som normalpris och det ordinarie priset som ett pris med strafftillägg för att man inte har kundkort?

Håller med. Jag vill inte kalla det för "rabatt" utan snarare ett normalpris och straffpris precis som du säger.:)

Rabatt för mig är 50% Först DÅ börjar jag kalla det för rabatt!:)

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Inaktiv

Jag har totalvägrat alla sådana kort och lär göra det i fortsättningen också. Men käringen har nog vartenda kort som existerar (och en enormt stor plånbok så alla får plats).

Eller, jag provade ett kort från Hemköp, en butik som ligger ett stenkast härifrån. Man fick bonus på allt man handlade. På 6 månader fick jag ihop 21+11kr i presentkort....som så klart bara kunde användas där.

Sjukt värdelöst, hehe - dessutom tar det längre tid att dra extra kort när man ska betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har totalvägrat alla sådana kort och lär göra det i fortsättningen också. Men käringen har nog vartenda kort som existerar (och en enormt stor plånbok så alla får plats).

Eller, jag provade ett kort från Hemköp, en butik som ligger ett stenkast härifrån. Man fick bonus på allt man handlade. På 6 månader fick jag ihop 21+11kr i presentkort....som så klart bara kunde användas där.

Sjukt värdelöst, hehe - dessutom tar det längre tid att dra extra kort när man ska betala...

Hemköp kör ett par korterbjudanden där de med kort får bättre pris på några varor varje vecka. Det kan vara hyfsat bra erbjudanden ibland.

Allt sånt här handlar dock om att få folk att handla oftare i deras butik. Det är oftast inget illa för konsumenten, och inget att undvika. Jag har sparat någon hundralapp detta halvår på dessa extrapriser. Om de sänker priset på några varor varje, och antingen förlorar pengar på dem eller får sämre marginal, så räknar de med att du handlar där oftare och de då får dig som kund och tjänar pengar den vägen. De tar tillbaka den lilla förlusten på att du handlar mer än bara rabatt produkterna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell