Logitech Gaming Keyboard G710+

Permalänk
Medlem

verkar inte vara ett så speciellt tangentbord direkt. Om de haft 2 usb, ljud och mic in, inbyggt minne, bredare handlovsstöd och fått med lite knappar till wasd så helt ok. Men mitt G510 och MK-50 funkar bra och har ingen anledning att byta för ett i min åsikt sämre tangentbord, dessutom med brown brytare... Tack Logitech men nej tack...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Den enda relevanta negativa punkten i recensionen var att handlovsstödet är dåligt.

Tyvärr en mycket subjektiv recension med tyngd på faktorer som enbart är personliga preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äger själv ett, bästa mekaniska jag haft i min ägo. Testat Steelseries och Corsairs. Fattar inte det hela med handlovsstödet? Är ju hur skönt som helst?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den enda relevanta negativa punkten i recensionen var att handlovsstödet är dåligt.

Tyvärr en mycket subjektiv recension med tyngd på faktorer som enbart är personliga preferenser.

Avsaknad av inbyggt minne är inte särskilt subjektivt.
Sen tycker jag han trycker ganska mycket på att valet av brytare är mycket en smaksak.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tangentbord. Det enda jag personligen ser som negativt är avsaknaden av inbyggt minne.

I övrigt så är det schysst med volymrulle/ratt på tangentbordet, samt lite extra konfigurerbara knappar för mediastyrning etc, gillar ej lösningen med att ha den funktionen i F1-F12-knapparna.

Det jag är lite fundersam över är hur lätt det är att plocka isär det för rengöring och liknande, det bästa är ju om man kan plocka loss antingen alla tangenter i en kassett eller liknande, eller åtminstonde att det är lätt att plocka loss alla knappar å lägga dom i en balja å diska rent

Är det någon som äger ett av dessa som har lust att upplysa mig lite?

Permalänk
Medlem

Hur är bruna brytare att skriva med? Jag har ett mekanisk med röda brytare och skriver väldigt mycket fel med det, tangenterna är för känsliga tycker jag om man ska skriva.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Förstår inte riktigt varför ni väljer att göra en text-review OCH en video-review. Antar inte man missar något genom att bara se videon?

Annars! Bra Jobbas Jonas, märks att video-vanan är inne och önskar ni släpper mer videos ..(och text ) men kanske inte samtidigt?

Ser inget problem med att dem ger oss fler valmöjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hur är bruna brytare att skriva med? Jag har ett mekanisk med röda brytare och skriver väldigt mycket fel med det, tangenterna är för känsliga tycker jag om man ska skriva.

Bruna ska vara det bästa mellantinget för de som spelar och skriver mycket. Tycker själv de är mycket bättre än röda switchar som jag haft på mina tidigare tangentbord. Låter dessutom inte lika jävla mycket.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

En rikjävel kan ju köpa en sån! Blir ett köp här! Ser lovande ut
- för den plastiga handstödet

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Hade velat ha ett utan numpad men med dedikerade media knappar (play/pause, next, back, stop) och volymknappar (mute, vol+, vol-) och bruna brytare. Hade det funnits ett enda sånt på marknaden hade jag köpt det direkt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Avsaknad av inbyggt minne är inte särskilt subjektivt.
Sen tycker jag han trycker ganska mycket på att valet av brytare är mycket en smaksak.

Jag håller med dig.

Däremot brytare och pris är inte negativt i det här fallet tycker jag.

Undrar vad redaktionen skulle tycka om Filcos tangentbord. Finns på Webhallen för 1,5k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Priserna är helt löjliga på såna här grejer, så mycket dyrare kan inte den sortens brytare vara att det lägger på 1000 kr på priset.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Var det inte på detta tangentbord en del av brytarna inte var mekaniska? Minns kanske helt fel.

k90 k60 tänker du på, förövrigt var det riktigt skräp ! det här är väl helt ok, låt kunden välja brytare så säljer dom säkert bättre.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Hur är bruna brytare att skriva med? Jag har ett mekanisk med röda brytare och skriver väldigt mycket fel med det, tangenterna är för känsliga tycker jag om man ska skriva.

Håller med Fissure. Bruna är det bästa mellantinget. Du får faktiskt en trevlig feedback när du skriver, men eftersom feedbacken inte är så kraftig så kommer den aldrig störa dig i spel. Bruna är bra på allt, men inte "bäst" på allt.
Blåa är skönast att skriva på men låter alldeles för mycket, röda är skönast för spel men är för tråkiga att skriva på. Slutsatsen blir allstå att bruna är vinnaren.
Återigen, som sagts 10000 ggr, detta är subjektivt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Inte ett tangentbord för mig men jag gillar att Logitech har börjat med rullen för volymkontroll, hade ett Corsair förut som jag returnerade av andra skäl men den rullen var svår att skiljas från. Fler volym-rullar åt folket!

Håller helt med om rullen, däremot verkar det lite lustigt att sätta den på högersidan av tangentbordet.
Vänsterhanden känns betydligt mer flexibel i både spel och vid surfande (scrollar med höger, ändrar volym med vänster när sambon skriker om att dottern inte kan sova). Har G15 nu där volymreglaget sitter i mitten, använder aldrig höger hand för att justera.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

Jag sitter och skriver detta med ett G15 och några jämförelser.

  • Handledsstöd i plast på båda modellerna.

  • Macroknapparna har jag aldrig använt så det där med mjukvaran gör mig inget

Sen att det är bruna brytare är ju lite synd. När jag var på CDON-expo kände jag på alla brytare och min personliga preferens är röda. Det här med att få arslet ur vagnen och skaffa ett mekaniskt tangentbord lär aldrig hända om alla billiga modeller är skräp och jag inte har råd med dom dyrare. :S

Permalänk

Tycker om den vita bakgrundsbelysningen Vit bakgrundsbelysning är snyggast IMO!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvirrad över en grej. I videon här på SC så är enter-tangenten stor (vilket jag älskar).
Men på tillverkarens hemsida och övriga videos så är den smal. Är lite sugen på detta tangentbordet men jag skulle gärna se att det är den stora varianten. Någon som har detta personligen och kan berätta hur det ligger till? Verkar ruggigt bra annars!

Permalänk
Skrivet av AnuBiz:

Jag blir lite förvirrad över en grej. I videon här på SC så är enter-tangenten stor (vilket jag älskar).
Men på tillverkarens hemsida och övriga videos så är den smal. Är lite sugen på detta tangentbordet men jag skulle gärna se att det är den stora varianten. Någon som har detta personligen och kan berätta hur det ligger till? Verkar ruggigt bra annars!

Den svenska varianten har stor Enter-knapp i alla fall. Det är det enda jag kan säga

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Priserna är helt löjliga på såna här grejer, så mycket dyrare kan inte den sortens brytare vara att det lägger på 1000 kr på priset.

Det är inte bara brytarna, utan väsentlig skillnad i konstruktionen.

Det finns billigare mekaniska tangentbord, med lägre prispåslag. Följdaktligen är dessa av lägre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

De var ju faktiskt ganska snyggt men jag kommer inte att byta ut mitt Logitech G15 v2
Haft de i mer än 4 år nu och de fungerar än lika bra som när jag köpte de.
Visst mekaniska brytare är härliga men jag väntar med uppgradera.
Vill jag köra med mekaniska brytare så plockar jag fram mitt gamla IBM Model M

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Priserna är helt löjliga på såna här grejer, så mycket dyrare kan inte den sortens brytare vara att det lägger på 1000 kr på priset.

Man får helt enkelt vad man betalar för, inte alltid..., men för de mesta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Priserna är helt löjliga på såna här grejer, så mycket dyrare kan inte den sortens brytare vara att det lägger på 1000 kr på priset.

Har precis köpt 90 st lösa brytare och det gick på ~700kr.
Ett fullsize tangentbord har 104. Logitech har väl 120 nåt.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg:

Håller helt med om rullen, däremot verkar det lite lustigt att sätta den på högersidan av tangentbordet.
Vänsterhanden känns betydligt mer flexibel i både spel och vid surfande (scrollar med höger, ändrar volym med vänster när sambon skriker om att dottern inte kan sova). Har G15 nu där volymreglaget sitter i mitten, använder aldrig höger hand för att justera.

Vänster sida skulle vara helt ok, bara den inte sitter i mitten, man ska nå den från kanten av tangentbordet.

Nån som känner till fler tgb med volym-rulle?

Permalänk

Sitter fortfarande och nöter på mitt G15 v1, men när (om) det väl ger upp känns detta som en värdig efterträdare. Skulle gärna se en G710+ v2 (G711+? ) med inbyggt minne, och kanske till och med en liten skärm.

Jag vet att många tycker att skärm på tangentbordet är en död trend, men själv använder jag den var dag som en liten notifikationsruta med klocka, antal nya mail, kontroller för musikspelare och visning av spellista, RSS flöde bland annat.
Självklart behöver skärmen inte vara lika stor som den är på G15 v1, men en mindre, kanske i storlek med den på G15 v2, skulle inte sitta fel i mitt tycke.

Visa signatur

Corsair 650D | Asus Z87-A ATX
Intel i7 4770K | Corsair H80i
Sapphire Radeon R9 290X 4GB TRI-X OC
4GB Kingston + 8GB Corsair Vengeance DDR3 | Corsair Force 3 120GB SSD
Samsung 500GB HDD 7200 RPM + 2TB WD HDD 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Citat:

Den schweiziska tillbehörsjätten Logitech släpper företagets första tangentbord med mekaniska brytare.

Oj, undrar varför jag då har sett massor av tagentbord från Logitech med mekaniska brytare ända sedan 90-talet...
Och jag har nog inte sett ett enda tangentbord från Logitch med touchpanel som är motsatsen till mekaniska brytare...

Är så satans trött på detta totalt felaktiga namn på den typ av tangentbord som artikeln syftar på.
Alla tangentbord där man trycker mer en knapp fysiskt och knappen rör sig neråt är per automatik mekanisk.
En brytare är benämningen på en elektronik komponent som bryter en ström.

Alternativet till mekanisk brytare är en touchpanel som varken är mekanisk eller en brytare utan mäter resistans på X och Y-led.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

ser ingen anledning till varför man ska köra med mekaniska knappar. har alltid kört med logitech då jag gillar en mass macro knappar o LCD display. Även om man inte använder alla knappar så Föredrar jag att ha dem o inte behöva dem än att behöva dem o inte ha dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta tangentbord, fick ett erbjudande direkt från Logitech via mail. 30% rabatt inkl moms och frakt, 1049kr hemlevererat till dörren.

Hade ett Sidewinder X4 innan som jag var jättenöjd med, men kände att jag ville testa mekaniska brytare.

Hade egentligen velat haft röda brytare, men eftersom jag aldrig testat några mekaniska tidigare så läste jag en hel del och kom fram till att de bruna kanske är min grej. Så jag slog till!!!

Jag upplever detta tangentbord bra, är mycket nöjd. Visst, handlovsstödet är kanske i plastigaste laget, men det fungerar som det ska för min del. För tillfället använder jag ej macro-tangenterna så någon minne har jag ingen nytta av.

De bruna passar mig bra, lagom ljud och trevliga att både spela och skriva på.

Volymrullen är kanon, gillar den skarpt.

Jag gillar backlight, trots mina 41år så gillar jag saker som lyser...men ibland är det jobbigt...ja då stänger man av det!!

Är det något som jag skulle vilja ha är den displayen som G15/G105/G510. Bra att kunna läsa av tex. tempen på processor och grafikkort.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Trevlig snabbrecension (hade gärna fått höra på keyklickning).
Jag undrar om macros anses som fusk i spel? Jag spelar nästan bara CS:GO Gungame (för att varva ner och för att det är skoj) och undrar om Steam själva skulle kunna börja anse att de program som behövs för macrosarna skulle kunna göra att man blir spärrad för fusk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag håller med dig.

Däremot brytare och pris är inte negativt i det här fallet tycker jag.

Priset jämförs mot konkurrenterna som erbjuder fler funktioner i samma prisklass, därför klagas det på priset.