Ny skärm/dator allt är pixligt, hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Ny skärm/dator allt är pixligt, hjälp mig!

Hej jag fick precis hem mitt nya dator paket från Komplett.

Komponenter som har betydelse:

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

Asus 27" LED VG278HE

Använder kabeln jag fick med skärmen också.

lägger upp en bild på hur det ser ut

http://tinypic.com/r/1g3ypc/6 (kan vara svårt att se)

Allt är pixligt, ikonerna på skirvbordet, allt känns som att sitta på en urusel gamm dator, när man zoomar ut i tex wow ser det ut som grafiken i monkey island. Har nått med Anti-aliasing har jag googlat mig till

Alla tips är välkomna, jag är värdelöst på sånt här

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat drivrutinerna till grafikkortet och installerat direct x.

Har du tagit bort de gamla grafikkorts drivrutinerna med driver sweep.

Är det en helt ny dator, eller bara bytt gpu och skärm?

Permalänk
Medlem

Hej!

Allt är helt nytt, grafikdriversarna är dom senaste från nvidia, direct x är installerat.

Finns det något vettigt program som man kan kolla in driver status?

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Har du visual c++ distribution installerat ?
Har du .NET framwork installerat?

Permalänk
Medlem

jag vet ej, ska kolla upp det. Isf äre bra eller dåligt?

EDIT: är windows 8 installerat.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

Du har ställt in fel upplösning. Ändra till 1920x1080 så blir det som det ska.

EDIT: Fel av mig. Grundade det på att bilden är 1600x900. Ser inget fel på bilden. Är skärmen och grafikkortet inställda på att inte skala bilden någonting?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

VGA-kabel som medföljde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Har testat alla upplösningar utan förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara ett exempel på hur kasst det ser ut, på smiley ja nyss skrev så ser munnen ut så här -_

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

VGA-kabel som medföljde?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det var en dual DVI kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej nåt fel på skärmen helt klart. Kolla på inställningarna på skärmen.

För bildne du la upp såg felfri ut på min dator

Permalänk

Det låter verkligen som att det inte blir pixelmappat. Gå in här för att försäkra dig. På avstånd (en meter räcker) ska du se en jämn grå färg och när du tittar nära ska du se skarpa vita och svarta linjer. Om det blir något vågliknande mönster är det inte pixelmappat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast bilden är en skärmdump väl och inte ett foto på hur det faktiskt ser ut på skärmen.

Permalänk
Medlem

kan ta en bild på skärmen. var dumt av mig med skärmdump.

HurMycket, det såg bra ut.

Sjukt irriternade detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade att kobla en väns macbook pro via HDMI och ser ut som skit då också så skärmen är felet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av glupsk:

kan ta en bild på skärmen. var dumt av mig med skärmdump.

HurMycket, det såg bra ut.

Sjukt irriternade detta

Så det är bara vissa saker som inte ser bra ut?

Skrivet av glupsk:

Testade att kobla en väns macbook pro via HDMI och ser ut som skit då också så skärmen är felet.

Och det är ingen inställning på skärmen som är felaktig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En kompis hade ett liknande problem med sin skärm. Upplösningen var rätt inställd i Windows, men någonstans på vägen skalades bilden ner. Tror han löste det genom att byta till en annan DVI-kabel eller så bytte han till ett annat uttag på grafikkortet, kommer inte ihåg exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så det är bara vissa saker som inte ser bra ut?

Och det är ingen inställning på skärmen som är felaktig?

alla kanter är "rough" och pixligt.

Jag har försökt felsöka dom inställningarna jag vet om på skärmen och allt ser bra ut. 144hz och 1920x1080. vad äre mer ja ska kolla upp?

Sen undrar jag om det går att ändra så det inte står "Allmän PnP-Bildskärm"? eller det kanske inte spelar någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av glupsk:

Jag har försökt felsöka dom inställningarna jag vet om på skärmen och allt ser bra ut. 144hz och 1920x1080. vad äre mer ja ska kolla upp?

Sen undrar jag om det går att ändra så det inte står "Allmän PnP-Bildskärm"? eller det kanske inte spelar någon roll?

Hmm, kolla i Nvidias kontrollpanel om det är så att anti-aliasing är avslaget.

Du sa att ikoner på skrivbordet ser pixliga ut. Är de aliasade eller pixligt skalade? Hur är det med utseendet på text och knappar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

27" skärm som inte har mer än 1920x1080 ger dig pixlar stora som duplo-klosssar. Finns inget att göra åt det. Acceptera eller byt till mer högupplöst skärm.
Sen måste du kolla upp vilken upplösning du kör med i wow. Upplösningen ställs separat. Bilden visar 1920x1080 på skrivbordet. Du kanske har 1280x720 i wow uppskalat till fullskärm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av glupsk:

Kan du med hjälp av knapparna på skärmen ställa ner skärpan en bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

27" skärm som inte har mer än 1920x1080 ger dig pixlar stora som duplo-klosssar. Finns inget att göra åt det. Acceptera eller byt till mer högupplöst skärm.
Sen måste du kolla upp vilken upplösning du kör med i wow. Upplösningen ställs separat. Bilden visar 1920x1080 på skrivbordet. Du kanske har 1280x720 i wow uppskalat till fullskärm.

Fyfan vad surt. 4k åt helvete alltså. Ska ta en bild med telefonen (bästa kameran jag har tillgänglig)
Upplösningen i alla spel är max, alla inställningar är max. Är skiten till skärm som gör att det ser ut som en skärm från 1999.

Skrivet av Svenjolov:

Kan du med hjälp av knapparna på skärmen ställa ner skärpan en bit?

har testat ingen större skillnad. jaja får väll skicka tillbaka skärmen och köpa en för ~2000 istället

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Skrivet av glupsk:

Fyfan vad surt. 4k åt helvete alltså. Ska ta en bild med telefonen (bästa kameran jag har tillgänglig)
Upplösningen i alla spel är max, alla inställningar är max. Är skiten till skärm som gör att det ser ut som en skärm från 1999.

Va? Jag har en 27-tummare med 1920x1080 och även om det självklart inte är Retina så är det verkligen inte störande på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ska ja kunna ta en vettig bild på skärmen?

Visa signatur

Permalänk

Det låter som sagt som att bilden "skalas om" fel. Har du testat att ställa ner till 60hz? Det är möjligt att antingen kabeln eller den specifika porten på grafikkortet inte vill hantera 144hz.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Instämmer. Flytta skärmen längre ifrån dig eller köp en mer högupplöst skärm, simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Instämmer. Flytta skärmen längre ifrån dig eller köp en mer högupplöst skärm, simple as that.

det kan ju inte vara det som är felet dock? visserligen sitter jag på en 24 tum skärm men jag sitter relativt nära och inte är den oskarp någonstans, möjligen att man skulle tycka den var oskarp om man haft en 1440p skärm innan men det har ju inte TS haft verkar det som

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det kan ju inte vara det som är felet dock? visserligen sitter jag på en 24 tum skärm men jag sitter relativt nära och inte är den oskarp någonstans, möjligen att man skulle tycka den var oskarp om man haft en 1440p skärm innan men det har ju inte TS haft verkar det som

Har suttit på en 8 år gammal samsung 20" så när ja köper en nya DYR skärm så förväntar jag mig att den presterar bättre men är inte imponerad.

Jag ska köpa en ny dual DVI kabel och testa, installera om alla drivers osv.

Men en noob fråga, kan man "installera" skärmen på något sett? Så att den syns i enhetshanteraren? och inte bara som en allmän PnP

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av glupsk:

Men en noob fråga, kan man "installera" skärmen på något sett? Så att den syns i enhetshanteraren? och inte bara som en allmän PnP

Ja, på skivan som följde med skärmen finns det skärmdrivrutiner

Annars här -----> http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=13&m=VG2...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ja, på skivan som följde med skärmen finns det skärmdrivrutiner

Annars här -----> http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=13&m=VG2...

Ska testa att ominstallera GPUn, köpa en ny kabel(eller ska ja?)

Laddar upp några bilderna tagna med in telefon(tinypic gjorde att alla bilder vart uppochner!)

http://tinypic.com/view.php?pic=2j14m4i&s=6 <- ingame QB ikoner

http://tinypic.com/view.php?pic=z47cj&s=6 <- sweclockers logga

http://tinypic.com/view.php?pic=10n9kl4&s=6 <- ikoner på skrivbord

http://tinypic.com/view.php?pic=ok7jnl&s=6 <- ingame max utzoom

http://tinypic.com/view.php?pic=351ebyo&s=6 <- start bild

Är det så här det ska se ut så ska jag fan aldrig lite på någon säljare igen. Att lägga mer än 4500kr på en skärm känns overkill.

Visa signatur