Permalänk
Medlem

Raspberry Pi: Wifi

Hej!

Jag undrar om någon vet om ett trådlöst nätverkskort som fungerar out-of-the-box och utan USB-hubb?

Skulle verkligen behöva ett sådant till min HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så är din HTPC en Raspberry Pi?

Jag kör ett USB-nätverkskort som jag köpte på Ebay i min Pi
LÄNK

Det fungerar out of the box i OpenElec. Nätverkskortet fungerar bäst för mig om det kopplas direkt i Pi:en, och inte via en USB-hubb.

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem

Jag kör på Detta, fungerar utan extra drivisar för raspbian iaf!

Permalänk
Medlem

Som jag har fattat det så funkar alla USB-Wifi adaptrar som marknadsförs att de ska fungera i linux problemfritt med Raspberry Pi. Tex alla med chipset Realtek 8188

Permalänk
Medlem

Jag får inte till det med Wifi. Den hittar kortet och i Raspmc så kan jag se mitt trådlösa nät och kan knappa in lösenordet men den vill inte ansluta ändå.
Finns det nån simple guide för oss newbies på linux ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Hej!

Jag undrar om någon vet om ett trådlöst nätverkskort som fungerar out-of-the-box och utan USB-hubb?

Skulle verkligen behöva ett sådant till min HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

säljs på ebay under namnet "Wi-Pi" vilket borgar för att det funkar med raspberry även om jag inte testat själv och kan bekräfta detta
finns för ca 1-2 pund plus lika mycket till i frakt så beställ hem ett och testa, funkar det inte är ju 20-40kr i sjön inget att gråta blod över direkt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

du kan kolla på http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals
Jag kör på D-Link DWA-121 http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
DWA-121 (Version A1). Wireless N 150 Pico. Works out-of-the-box with Raspian Wheezy (2012-09-18) and Raspbmc (2012-11-06) using Network-Manager addon (see Program - Addons)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag äger en sån här sedan tidigare

http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_150mbps_mini_wireless_n_...

någon som kan bekräfta hurvida den modellen funkar med Raspberry PI eller inte?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Denna funkar utan problem på min Pi med Rasbmc
http://www.inet.se/produkt/5401450/d-link-dwa-131-n300

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Kör på denna.

Billig och bra, mycket kompakt, drar nog inte så farligt mycket kräm, RTL8188-baserad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

På alla dessa ni länkat, hur är det med räckvidd och hastighet på dessa?
Jag har 200Mbit genom ett Netgear CG3100 och vill gärna kunna streama. Min Raspberry Pi (inte köpt ännu) kommer vara 10 meter bort med en dörr mellan. (inte rakt heller, mer u-sväng med väggar)

Permalänk

För mig fungerade det finfint med en 5 år gammal Belkin USB-adapter. Dock är min RasPi så seg att den inte för att använda till något...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

För mig fungerade det finfint med en 5 år gammal Belkin USB-adapter. Dock är min RasPi så seg att den inte för att använda till något...

Jaså? Vad då så seg? Vad skiljer den från andra?

Min plan var att ha en Raspberry Pi med XBMC för att titta på film (1080p, inget fancy ljud). 16GB SD kort så jag kan streama och sedan troligtvis en extern HDD med en massa film. Trådlös mus och tangentbord och detta trådlösa nätverkskortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442525

Permalänk
Skrivet av Zegrod:

Jaså? Vad då så seg? Vad skiljer den från andra?

Min plan var att ha en Raspberry Pi med XBMC för att titta på film (1080p, inget fancy ljud). 16GB SD kort så jag kan streama och sedan troligtvis en extern HDD med en massa film. Trådlös mus och tangentbord och detta trådlösa nätverkskortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442525

Min verkar ha något fel, då mina kompar kan spela upp 1080p-material, men det går inte för mig, utan den står och buffrar varannan sekund. Det går inte heller att surfa på den, då bara SweClockers tar flera minuter att läsa in... Men den är grym enligt mina polare iaf!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Min verkar ha något fel, då mina kompar kan spela upp 1080p-material, men det går inte för mig, utan den står och buffrar varannan sekund. Det går inte heller att surfa på den, då bara SweClockers tar flera minuter att läsa in... Men den är grym enligt mina polare iaf!

Vilken osis! Får hoppas att min (snart inhandlade) fungerar bättre. Men det är klart, coolhetsstatusen är det viktigaste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zegrod:

På alla dessa ni länkat, hur är det med räckvidd och hastighet på dessa?
Jag har 200Mbit genom ett Netgear CG3100 och vill gärna kunna streama. Min Raspberry Pi (inte köpt ännu) kommer vara 10 meter bort med en dörr mellan. (inte rakt heller, mer u-sväng med väggar)

Nu bor jag förvisso i en tvåa på sketna 51 kvadrat, men med en dongle jag har funkar det bra att streama 1080p på det fåtal ställen jag testat i alla fall. På det förmodligen jävligaste stället är det två betongväggar mellan routern och Pi.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör på denna.

Billig och bra, mycket kompakt, drar nog inte så farligt mycket kräm, RTL8188-baserad.

Funkar den om man kör raspbmc?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Funkar den om man kör raspbmc?

Jepp, funkar utmärkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, funkar utmärkt.

Det står att man får med en cd med drivrutiner antar jag. Behöver man installera dem från cd'n?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Det står att man får med en cd med drivrutiner antar jag. Behöver man installera dem från cd'n?

Drivern finns med som kernelmodul i raspbmc, så allt du behöver i mjukvaruväg finns redan installerat. Bara att plugga i och köra mao

Jag confade det hela från konsollen via ssh, men jag tror man kan göra det från settingsen inne i raspbmc också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Drivern finns med som kernelmodul i raspbmc, så allt du behöver i mjukvaruväg finns redan installerat. Bara att plugga i och köra mao

Jag confade det hela från konsollen via ssh, men jag tror man kan göra det från settingsen inne i raspbmc också.

Ah okej bra, beställer en sån då. Tack för hjälpen

Om jag inte får bra betyg på mitt CAD-prov imorgon så är det din signaturs fel som fick mig att slöa bort viktig sovtid

Dold text
Dold text
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

köpte en sån http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-EDUP-EP-N8508GS-...

och den funkar inte bra rekommenderas inte till rpi

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Bump.

Någon som fått ett wifi-kort att fungera out-of-the-box sen mars förra året?

Särskilt intressant om det fungerar till SqueezePlug.

Permalänk
Medlem