Permalänk
Medlem

Behöver hjälp angående min hårdisk

Problemen började denna vecka med att datorn hängde sig. Gick sedan inte få igång den igen, utan hängde sig 2-3 sek efter att skrivbordet blivit synligt vid varje omstart. Sen rätt som det var så syntes inte disken ens i bios längre. Efter många timmars fixande med felsäkert läge och massa annat, så fick jag igång den igen. Dock fungerade inte antivirus programmet och vissa andra program hade en fördröjning på ca 3min innan de startades. Nu har jag lyckats få bort det gamla antiviruset och tillslut fått in en ny version och virus finns det inte i datorn.

Min teori är istället att det är antingen disken som är skadad eller nått i filsystemet. Lite konstigt att det mesta nu verkar fungerar normalt, utom 3min fördröjningen på vissa program och tjänster när datorn startas upp (T ex går det inte gå in på nätverksinställningar de första 3minutrarna).

Windows egna diskkontroll program har jag försökt köra på datorn vid uppstart, men kommer bara till 4e steget, sen fastnar den. Finns det något annat liknande program som man kan prova för diskkontroll och lagning av tex dåliga sektorer istället för det som finns i windows?

Permalänk

Vad är det för saker i datorn sa du?

Vad är det för typ av hårddisk du pratar om och hur gammal?

Windows 3.11 då eller?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Låter som en bunt dåliga sektorer testa att köra HDTune och se om något dyker upp annars kan det vara virus etc och har du ingen "säker" andra dator så ladda ner en live liunx dist på en usb finns ett antal för "hdd failures"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad är det för saker i datorn sa du?

Vad är det för typ av hårddisk du pratar om och hur gammal?

Windows 3.11 då eller?

SSD och win7 ultimate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Låter som en bunt dåliga sektorer testa att köra HDTune och se om något dyker upp annars kan det vara virus etc och har du ingen "säker" andra dator så ladda ner en live liunx dist på en usb finns ett antal för "hdd failures"...

Har ju alltid haft uppdaterat virusprogram genom NOD32, så tycker virus borde vara långsökt, dessutom hittas inga virus på den. Ska ladda ner HD tune och se vad det programmet säger.

Permalänk
Medlem

Några av de gamla diskarna hade varningsmeddelande och någon failade till och med och skulle bytas enligt hälsotestet i HD tune. Men den nyare SSD systemdisken fanns det dock inga fel på i hälsotestet.

Däremot blev två stycken rutor röda och markerade som skadade när jag körde "error test"= 0,2% damaged blocks. Dessutom ville den inte scana de sista 5 rutorna, utan dessa blev gråa.

Vad innebär detta tror ni? Och kan programmet åtgärda detta?

Permalänk

Disken är nog dålig, kassa sektorer då rasar den nog snart... Fixa en ny som sätt den gamla som slav och "Rädda" det du vill ha kvar.

Om det nu är det som är problemet.

Starta Windows i felsäkert läge och se om den är lika slö då. Ladda ner något AdAwere eller något tex CCcleaner (stavar som en kratta). Kör dessa två en gång och Defrag... men sådan där plötsliga frysningar talar mycket för att det är disken som är på väg och nu har den ju trasiga sektorer så det är nog inte mycket att tänka på.

Själv har jag just beställt en SSD Samsung, min Hdd är inte trasig men tänkte ta steget nu då mitt Windows ändå blev segt och det är dags för en ominstallation. Orkar inte göra detta ytterligare en gång till så jag passar på med en SSD även om det behovet inte finns där riktigt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Espo:

Några av de gamla diskarna hade varningsmeddelande och någon failade till och med och skulle bytas enligt hälsotestet i HD tune. Men den nyare SSD systemdisken fanns det dock inga fel på i hälsotestet.

Däremot blev två stycken rutor röda och markerade som skadade när jag körde "error test"= 0,2% damaged blocks. Dessutom ville den inte scana de sista 5 rutorna, utan dessa blev gråa.

Vad innebär detta tror ni? Och kan programmet åtgärda detta?

Aha så så var det en SSD...

Jag har för mig att Windows eller något program kan säga åt SSD'n att hoppa över skadade sektorer. men det var länge sedan jag själv körde något sånt program. Har du förresten uppdaterat SSD'ns BIOS?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Disken är inte slö i sig nu tycker jag. Bara vid uppstart som visa tjänster tar 3min t ex innan nätverk och delningscenter blir tillgängliga och gadgets startas. Sen verkar det flyta på som vanligt igen. Däremot verkar det helt klart vara skadade sektorer på disken. Nån expert här på SSD diskar som vet om detta går att åtgärda?

Bifogar lite olika testresultat jag fått från HD Tune. Nån som kan detta program får gärna ta en titt och se vad ni kan utläsa från testen.

http://www.bilddump.se/bilder/20130120220952-92.33.178.86.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Aha så så var det en SSD...

Jag har för mig att Windows eller något program kan säga åt SSD'n att hoppa över skadade sektorer. men det var länge sedan jag själv körde något sånt program. Har du förresten uppdaterat SSD'ns BIOS?

Du menar uppdatera firmware? Eller SSD´ns BIOS då menar du?