Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

Gör SVT till betalkanaler istället och reklam på SR, det är vad jag tycker är det ända rätta. Jag tittar och lyssnar inte på skiten så varför ska vi då tvingas betala för det. Jo den enda anledningen till att de inte gör det är för att de till 100% hade gått i konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Så bara för att möjligheten att kolla på deras program finns på nätet så måste jag betala?

Det är så sjukt det kan bli.

Vill de att folk som icke har en TV ska betala för att de kan se svt på nätet så borde de göra att man måste vara medlem på svtplay och betala 173kr i månaden för att få se på deras program istället för att Kollektiv bestraffa alla för att någon kollar på svtplay via nätet.
Sjukt.

Permalänk
Medlem

Baka in det i skatten istället, så kan Radiotjänst läggas ned och alla blir gladare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Kul för oss som studerar. Hur har de planerat att vi ska ha råd att betala avgiften?

Konstigt att jag har det då och då har jag varken bidrag eller studielån hos csn.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tv eller dator.
Så jag slipper betala, jag är amish (obs ej jag personligen som skriver detta utan en bekant som jag gav text nedskriven på ett löv som redan fallit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

Jag har inte TV och har inte haft på många år, senast jag kollade på TV hemma var faktiskt 9/11 believe it or not. Vad ska jag med TV till? Kolla på allsång på skansen och på spåret? Upp till nu har jag ärligt kunnat skippa avgiften, trots tappra försök av kontrollanter som ljugit att de sett eller hört en icke existerande TV i min lägenhet. Tänker knappast börja betala avgiften, inte för summan berör mig men pga av samma princip som att jag aldrig ger en krona till copyswede även om det blir dyrare och långsammare att beställa från utlandet.

Jag betalar gärna skatt för samhällsnyttiga ändamål även om jag inte tar del av dem, men aldrig att jag frivilligt betalar för andras nöjen.

Permalänk
Medlem

Haha, det är ju så man kollar datumet om det är 1a april... Nu betalar vi förvisso redan tv-licensen då jag har en alltför ärlig fästmö men det är ju totalt vansinne.

Då kan dem ju lika gärna skicka en faktura till varenda hushåll i Sverige...fint för regnskogen det!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har själv gjort ett aktivt val att inte titta på traditionell teve utan ser allt över nätet på min datorskärm och Svt är definitivt INTE något jag tittat på eller har något som helst intresse av. Att jag ska tvingas betala för att jag har *möjlighet* att se på skiten är helt oacceptabelt - speciellt då dator/surfplatta används *främst* för infirmationshantering och lite spel. De stålarna kan Radiotjänst leta efter i sitt eget arsle - de kan ju passa på eftersom huvudet redan sitter fast förankrat där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Fick ett tv-avgift samtal häromdag.

"Hej vi ser att du det senaste halvåret tagit emot en tv-mottagare från bredbandsbolaget"

- "Ja, det stämmer"

"Då är du skyldig att betala tv-avgift"

- "Nej det tror jag inte, för jag slängde ut den genom fönstret dagen efter jag fick den, men om ni vill fakturera mig för 1 dags tv användande så är det helt ok, bara att skicka fakturan direkt!"

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Vad bra, jag äger ingen dator!

Permalänk
Medlem

Betala för att man äger en maskin som inte alls är kopplad till deras tjänster, och aldrig används och kommer aldrig använda deras tjänster online. Men såklart vi ska betala. varför inte liksom. Dem tycker ju det.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk

Det är inte fel på SVT, det är fel på lagens utformning. Public Service är bra och behövs tycker jag, bra kvalité hittils.
Men hur fan skiten ska finansieras vet jag inte.
Lägg det på skatten bara imho och låt fortsätt håll staten på avstånd från PS

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Trams

Tycker det är intressant med lagtexten, en dator utan tvkort kan ju knappast sägas vara avsedd för att ta emot tvsändningar.

Någon som drar det till domstol?

Det står rätt tydligt i lagtexten:

En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

"även om utrustningen också kan användas för annat ändamål." är nyckeln här. Jag tror inte att det är stor risk att någon rätt i Sverige går emot tolkningen att även om en dator inte är avsedd för TV (oftast), så kan den användas till det.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Ifall jag har en TV och monterar ut själva TV-mottagaren/antenn-ingången, samt lägger in en block i routern till att blockera all trafik till svt.se.
Bör jag inte då slippa betala tv-avgift efter som jag inte kan ta emot några sändningar från dom då min "TV" endast är en vanlig skärm och min dator saknar anslutning till SVT play?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst vill jag säga att jag tycker att det är fantastiskt bra att SVT utvdigar SVT Play till att sända alla program på nätet. SVT har sedan länge varit i främsta ledet vad gäller utveckling av onlinetjänster, speciellt i jämförelse med andra etermedia så som TV3, TV4, kanal 5 m.fl.

Däremot kan man ju verkligen diskutera kring frågan vad gäller finansiering.
Att alla som har TV ska betala licens accepterar jag då det kommer på köpet, men avgiftsbelägga en enhet med Internetuppkoppling? Internet är större och mer än Public Service och här begår man ett misstag. Alla slänger inte sig in på SVT Play så fort de kopplat upp sig på nätet...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

...och återigen ska man betala för något man inte använder.

Lagändring? SVT får väl locka tittare med abonnemang som alla andra kanaler, jävla kommunist system.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Henke420:

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

Jag har inte tv, vet inte vad jag skulle ha en till

Permalänk
Medlem

Tänker inte betala en enda krona. Kollar alrdig på skiten.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

I-lands problem.

Helt otroligt att vi människor i ett I-land bryr oss mer om sådana här saker medan resten av vissa länder i världen lever i misär.

För den som redan betalar så är det ju redan inbakat så jag bryr mig inte så mycket. Jag betalar eftersom jag ser hellre ibland på SVT än dem andra kanalerna som det mest enbart är skräp. Däremot hade jag hellre sett en lägre avgift istället för ca 2500kr/år.

Till sist ni som säger det här är si och så dåligt. Sluta titta så är problemet löst. Eller så skulle jag gärna vilja se hur ni kommer fram till en bättre lösning som gynnar alla vilket jag inte tror någon här har någon direkt lösning.

Over and out från en som inte bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Tror jag vet hur man kan lura systemet. Hittat en loophole.. eller ja.

Om man kopplar en sådan där Android PC sticka in i TVn så kan du faktiskt säga ett det är en fullfjädrad dator?
Det borde fungera, och där kan man möjligtvis komma runt den större summan för TV avgiften och bara betala den där 173kr avgiften.

För de borde inte kunna neka till det eller?

Man betalar inte TV-avgift per enhet. Det är 173, varken mer eller mindre.

Det här är bullshit dock. Har aldrig kollat på SVT Play, och jag tittar aldrig på SVT.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Tjuvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

undrar om inte internet levrantörer borde erbjuda blockering av svt play så slipper man betala avgiften för man kan kan inte se deras rent av skit

Du, det där var inte alls en dum idé. Ska ta och ringa upp min ISP och ge detta som förslag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Själv har ja redan bojkotta skiten , slutade betala det där över ett år sedan. Ligger väl hos kronkalle o växer men där kan det gott ligga bryr mig ej. Kommer aldrig betala ett skit till det där igen sen om kronkalle kliver in o tar pengarna så får dom göra det , men jag har gjort min del. Om sedan resten av sverige skulle vissa lite stake o göra samma sak så skulle ju dom få lov att tänka om.

Permalänk
Medlem

Men du... om du har tillgång till vår öppna onlinetjänst så är det ju för fan klart att du ska betala för den, även om du inte vill ha den. Fattar väl alla?

Permalänk

Tjuvtitta.

Skrivet av THB:

Idiotiskt beslut.
Bättre isåfall att lägga det som en skatt och plocka bort de väldigt suspekta typerna de kallar för "pejlare" som försöker tränga sig in hos folk, smyger omkring i trädgårdar och smygtittar in genom folks fönster.

mohahaha har en granne som brukar titta på tv ibland med öppet fönster vet ej om dem flyttat eller så men var roligt att sitta med kikare och titta in genom deras fönster på tv bara för att en gång haha själv har jag tv och tittar på det lilla utbudet jag har, mestadels blir det antikrundan och antiques roadshow i storbritannien som jag tror finns på nån kanal minns ej vilken.

Permalänk
Medlem

börjar svt köpa in HBO serier (day0) så kan jag tänka mig betala. annars blir det helt enkelt att undvika dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkann:

Här är ännu en som inte har TV.

Nästa gång dom ringer ska jag fråga om jag måste betala avgift om jag avaktiverar stöd för nätverkstrafik till min telefon.
Och om dom tänkte ta betalt av samtliga internet användare världen över eller om det bara är mig/oss dom ger sig på.

Jag har ingenting emot att betala egentligen. Men den här avgiften ska läggas på skatten. INTE som en avgift för att jag råkar äga en internetanslutning.
Sen är frågan, tar dom betalt för routern eller för datorn?
Blir bökigare att titta på deras kanaler om man bara har den ena av de två tänker jag.

Spelar ingen roll om du avaktiverar något har du en TV hemma som inte är inkopplad räknas det som att du har en TV och kan ta emot signal och skall därmed betala. så om man äger en telefon med 3g eller wi fi så lär man ju få betala om det kommer så långt

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Var går gränsen för en smart mobiltelefon?
Min Sony Ericsson Elm såldes som "smartphone", men har varken touch eller android/iOS/WinPhone/modernt symbian...
Kan en laptop "dummas ner" tillräckligt för att kallas telefon och sedemera slippa avgift?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Något som är kul är att Netflix kostar 79 kr i månaden och har bra program/filmer, SVT kostar 173 kr i månaden och har bara skit...

Permalänk
Skrivet av Dr.Pepper:

Tror jag vet hur man kan lura systemet. Hittat en loophole.. eller ja.

Om man kopplar en sådan där Android PC sticka in i TVn så kan du faktiskt säga ett det är en fullfjädrad dator?
Det borde fungera, och där kan man möjligtvis komma runt den större summan för TV avgiften och bara betala den där 173kr avgiften.

För de borde inte kunna neka till det eller?

Komma runt? De e ju samma avgift, de e 173kr i månaden i TV-lisensavgift nu, eller strax över 500 i kvartalet eller ~2100 per år.

Skickades från m.sweclockers.com