Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

This is madness!

Här i Finland har man slopat tv-licensen nu och infört en skatt i stället. Detta innebär att folk med väldigt låga inkomster såsom studerande inte alls behöver betala. Det tycker jag man kan göra i Sverige också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

varför inte bara ta steget längre och införa alla jävla skatter på allt, varför inte beskatta för att jag sitter och skriver på internet..vem som helst kan ju se det.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Vi har en TV, dock har vi inga kanaler. TVn används till spelkonsoler men betala ska vi!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Snusfri

Idiotiskt beslut.
Bättre isåfall att lägga det som en skatt och plocka bort de väldigt suspekta typerna de kallar för "pejlare" som försöker tränga sig in hos folk, smyger omkring i trädgårdar och smygtittar in genom folks fönster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Från Svensk författningssamling kan följande utläsas

Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)

Det viktiga att läsa där är "avsedd att ta emot utsändning" vilket innebär att som lagen är skriven så bör det inte komma att gälla datorer utan tv-kort.

De har försökt att skriva en teknikneutral lag men har misslyckats då en dator med nätverkskort aldrig kan anses vara avsedd för att titta på TV annat än om köparen specifikt köper den för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Här i Finland har man slopat tv-licensen nu och infört en skatt i stället. Detta innebär att folk med väldigt låga inkomster såsom studerande inte alls behöver betala. Det tycker jag man kan göra i Sverige också.

det är ordning och reda på landet i öst, man kanske borde migrera dit

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Avstängd

Bara för att SVT rullarupp sinna tjänster på nättet ska då alla som äger en dator eller köper en ny betala en avgift det här tolkar jag som ett mycket tydligt förtryck mot människor och borde helt och hållet vara förbjudet. min åsikt om jag har förståt saken rätt och inte är helt ute och cycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Massor trevliga program, uppdrag gransking, debatt, veckans brott med Leif GW mm.

Enligt dig ja, inga program som intresserar mig ett dugg faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwizzyx:

Denna avgift känns instinktivt fel. Jag uppskattar visserligen sveriges tv/radio och många program de gör av den mer bildade naturen gillar jag starkt. Juridiskt förstår jag att eftersom lagen är klumpigt utformad så gäller den i detta fallet.
Men om mitt enda intresse är Sweclockers (och lite obskyr eSport som inte täcks av svt) varför ska jag då betala en extraavgift på min internetanslutning?
Tänk er att SVT skulle sätta upp en storbilds-tv i varje folktät stad och sedan kräva att alla som råkade gå förbi, oavsett om de ens kände för att titta på tv:n eller ej, var tvungna att betala en avgift. Är det rimligt?

Det är inte rimligt, men det är å andra sidan inte din jämförelse heller.

Mycket bättre att ta detta på skatten direkt. På så vis betalar alla för något som alla har möjlighet att använda. Om fler delar på bördan borde de också kunna sänka den från dagens smått hutlösa 173 spänn. Jag betalar redan licens för min TV, men om jag inte hade gjort det hade detta effektivt varit en ökning på 60% av min bredbandskostnad!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Men vart går gränsen här?
Rätta mig om jag har fel, detta är ett påhitt som endast gäller i Sverige, (give or take, låt oss säga det så länge), hur fungerar det om jag är skriven i utlandet, men inofficiellt bor i Sverige ?

Eller ännu smidigare förklarat, en turist kopplar upp sig med sin iPad på något torg med free wi-fi, kan han åka på böter då, tekniskt sett?

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Detta är fan ett skämt. Ska jag inte kunna ha en modern telefon utan att behöva betala avgifter för tjänster jag inte använder? Helt sjukt. Lägg skiten på skatten istället och släpp det här utdaterade konceptet...

Permalänk
Medlem

Allting för att tjäna pengar...

Permalänk

Jag som inte ens kollar på tv blir tvungen att betala bara för att jag har en internetuppkoppling. Hade varit bättre med en betaltjänst så dom som utnyttjar svt:s tjänster på nätet betalar och inte vi som inte ser på deras skit. Fast då får dom inte in lika mycket pengar.
Har man en dator idag så krävs det en internetuppkoppling och det vet dom djävla svinen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Tja, det är väl inget större problem. Bara att fortsätta som vanligt och inte betala för skräpet.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Entusiast

Så släng det på skatten och sluta krångla. Tolkningen av lagtexten är lite lagom vinklad också.

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Min mobiltelefon är inte avsedd för att ta emot utsändningar av TV även om den tekniskt sett klarar det. Om de ska tolka lagen som de vill borde ordet "avsedd" ersättas med ordet "kan". Nu finns det ju en indikation på att TV ska vara en del av syftet med apparaten. Det känns som om deras tolkning är lite väl långsökt men antar att det inte är någon som orkar dra upp det i domstol för att få saken prövad.

Det vore ju mycket enklare för alla inblandade parter om fru Hamilton kunde sluta vara bakåtsträvare och acceptera skattefinansierad TV. De skulle ju få in många miljoner extra på att slippa ha en egen administration. Har ett svagt minne av storleksordningen 100 miljoner som kunde sparas. Då får hon in sina pengar utan att lägga på en straffavgift på alla som råkar använda internet.

Jag är student och vill inte ha någon TV. Det är ett aktivt val jag gjort att inte skaffa mig en. Jag lämnade till och med min gamla TV hos mina föräldrar när jag flyttade för att slippa skiten. Jag har noll intresse av SVT eller andra betalkanaler. Det finns tillräckligt med fritt material på Youtube och liknande för att jag ska ha att titta på när jag har tråkigt. När jag väl börjar jobba kommer jag antagligen börja prenumerera på en eller ett par streamingtjänster men jag tänker fortfarande inte köpa mig någon TV.

Vill hon tvinga alla att betala får hon vackert skriva in det i lagen att alla ska betala eller så får hon svälja sin foliehatt och ta det via skattsedeln. Argumentet mot skattefinansiering var nämligen statlig censur. Reinfeldt är tydligen den nya Big Brother som ser allt du gör och alla SVTs framtida program skulle tydligen tvingas bli godkända av ett nyinstiftat sanningsministerium.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Hur kan dem göra såhär? Det här lär det ju blir mer liv i luckan om över huvud taget i Sverige, det här kan ju aldrig fungera!

Vet någon om man måste betala den om man har en dator men ingen Internetanslutning?

Skrev lite fel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Systemet med TV-Licens som de är uppbyggt idag är inte så passande. De hör hemma i en annan tid. Personligen är jag för att vi ska ha public service TV för jag anser de bidrar till att vi har nyhetsrapportering på en bra nivå i Sverige. Både från Public service kanalerna och de privata. Vill inte ha en nyhetsrapportering som är så politiskt och åsiktstyrd redan innan nyheten presenteras som är ett problem i USA.

Men systemet för att finansiera de hela är mycket gamalmodigt och funkar inte med dagen samhälle. Jag skulle föredra en avgift för alla svenska medborgare över 18 år som finansierar att vi har "fair and balanced" informationsflöde i detta land, för demokratins skull. Om någon då hävdar att de inte är intresserade av demokrati så anser jag de bor i fel land.

Typisk vänsterflummare.
Så du är för demokrati, men anser att folk som har avvikande åsikter ska flytta till ett annat land?
Det finns ingen demokrati i Sverige och SVT är inte ett dugg opartiska.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Varför har man inte abonnemang lika som viasat mm, sen är det bara att betala om man vill se skiten.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kruxet med att lägga den på skatten är att pengarna inte längre är "öronmärkta" för public service, sen vet jag inte hur många personer som skulle bli arbetslösa om man skulle lägga det på skatten (tänker på Radiotjänst i Kiruna*). Om detta går att lösa på ett bra sätt (kanske som i Finland) så är jag helt för att man lägger det på skatten (betalar i dagsläget redan tv-licens).

Sen tycker jag personligen att det jag betalar tv-licens för ska gå till nyheter, granskande program osv. Inte Robinsson, Doobidoo, Melodifestivalen och allt vafan det heter.

* Edit:
Radiotjänst har cirka 120 anställda och de flesta jobbar på huvudkontoret i Kiruna.

Fyra heltidsarbetande kontrollanter är stationerade runt om i Sverige. Dessutom finns omkring 80 frilanskontrollanter från norr till söder och varje kväll arbetar ett 50-tal medarbetare i telemarketingverksamheten i Kiruna.

Källa: http://www.radiotjanst.se/sv/om-radiotjanst/

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Att folk ska bli tvungna att betala tv-licens utan att kolla på just tv är ju bara fel. Lagstiftningen är förlegad och borde ses över, det här fungerar inte.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

det är ordning och reda på landet i öst, man kanske borde migrera dit

Ja, det är ju iofs precis vad som ska hända i Sverige också.

http://www.resume.se/nyheter/tv/2012/09/11/bekraftat-tv-avgif...

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna bara lägga ned SVT-kanalerna då de har ändå inget vettigt att komma med!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Mupp:

Så vad händer om jag inte anmäler Dator innehav?

Då får du en snigel på ögat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm

Vore kanske smartare att tvinga alla företag som säljer TV tjänster att betala avgiften, och höja kostnaden för konsument. Då skulle dom som faktsikt tittar på TV få betala. Totalt ointresserad, brukar min TV som datorskärm och sonen kollar Netflix.

Visa signatur

Dator: NZXT N7 B650E | Ryzen 7 7800x3d | MSI MAG CL 360R v2 | G.skill Trident Z5 NEO 2x16gb@6000Mhz CL30 | XFX 6900 XT | NZXT H6 Flow | Corsair Force MP600 1TB | Antec HCP-1000 Platinum
Ljud: ifi ZEN DAC | Marantz MPM2000U | Beyerdynamic DT-770 PRO
Bild: Acer Predator 27" 144hz | Philips E-Line 27" 75hz

Permalänk
Medlem

Hellre att man får betala en liten kostnad i månaden för att använda skiten istället då.

Permalänk
Medlem

Här är ännu en som inte har TV.

Nästa gång dom ringer ska jag fråga om jag måste betala avgift om jag avaktiverar stöd för nätverkstrafik till min telefon.
Och om dom tänkte ta betalt av samtliga internet användare världen över eller om det bara är mig/oss dom ger sig på.

Jag har ingenting emot att betala egentligen. Men den här avgiften ska läggas på skatten. INTE som en avgift för att jag råkar äga en internetanslutning.
Sen är frågan, tar dom betalt för routern eller för datorn?
Blir bökigare att titta på deras kanaler om man bara har den ena av de två tänker jag.

Permalänk

Detta känns bara som en billig anledning att kunna fiska upp pengar från folk som inte använder/har TV.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

This is madness!

Madness?
This. Is. SVT!!

Allvarligt talat så är jag inte förvånad. Svt tillhör den gamla generationen, och består av gamla människor som inte förstår hur ny teknik fungerar, och inte heller vad folk bryr sig om och inte. Jag kan mycket väl tänka mig att väldigt många av våra unga vuxna idag inte bryr sig om det som svt visar. Precis som de inte läser papperstidningar, eller annan gammelmedia heller för den delen.
Den enda räddningen vi har är väl att de, precis som med tv, måste kunna bevisa att du äger en mottagare...? Isf är det bara att neka, precis som med tv. Jag tycker svt och tv-licens är en förlegad ide som inte har någon plats i dagens sverige. Jag kollar aldrig på deras program och kommer aldrig att göra. Varför ska jag då betala för att jag gillar att spela starcraft 2?

Permalänk

Edit: Läs artikeln.

Det står att svt skall sända på nätet, inte att tvavgiften skall gälla nätanslutna enheter.

Eller har jag fel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Detta är HELT sjukt. Typiskt Sverige och det samhälle vi lever i. Detta är vidrigt.