Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

Humor att bilden i artikeln föreställer en man som stjäl pengar

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Sluta grina nu. Att Sveriges enda vettiga TV- och radiokanaler behöver någon ynka hundralapp i månaden för att kunna gå runt är ju uppenbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Jag håller med alla som skriver här!

Kanske inte alla?
Det är en ynnest att vi har två reklamfria kvalitetskanaler i sverige, det kostar så klart och jag är villig att betala för att behålla det så även om jag inte nyttjar dem själv speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Bra!!!
Greif på swec hahahah

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att "detta inte får någon större konsekvens" har fel.
Jag som student lever på en väldigt stram budget och har valt att inte ha en TV just pga. avgiften (Nej, jag vill inte hålla på och fula).
Det kan bli en stor påfrestning för ekonomin för många studenter de där extra kronorna TV-avgiften är, alla studenter har en dator av något slag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FelixJ:

Jag som student lever på en väldigt stram budget och har valt att inte ha en TV just pga. avgiften (Nej, jag vill inte hålla på och fula).
Det kan bli en stor påfrestning för ekonomin för många studenter de där extra kronorna TV-avgiften är, alla studenter har en dator av något slag.

Därför vore en obligatorisk skatteavgift bättre.

Permalänk
Medlem

Om jag som MsPaint-konstnär lägger upp mina bitmappar på nätet och värderar mitt eget material till ett par miljoner kronor per verk, borde inte jag ha samma rätt att utkräva ersättning? Radiotjänst upplevs ju inte långt ifrån Hell's Angels när de trakasserar oskyldigt folk och ställer obekväma frågor. Är det statens media ska de finansiera den genom vanliga medel (punktskatt?) och ge dem samma direktiv som idag. Ett alternativ som jag ännu hellre ser är förstås att användarna får betala för TV och SVT-konton. Ett SVT-konto skulle bygga på en sådan där finess, förstår ni, att tjänsten bara är tillgängliga för de som har giltig inloggning. Jag ser inte att det bli ett dugg mer "folkets" media av detta. Bara att de våldtar den sista skaran som faktiskt inte har någon TV, oss som medvetet valt att inte ha TV just för att slippa del i SVT. En post i statsbudgeten hade jag självklart betalat men all annan skatt.

Jag på väg att skriva en flersidorsuppsats om situationen, men jag hejdade mig. Det finns bara så sanslöst många fel och orimligheter i detta beslut! Förr i tiden hade man problem i städerna med djur som levde för nära inpå våra vackra små samhällen. Djuren välte soptunnor nattetid eller hotade innevånarna dagtid. Idag har vi vedervärdiga icke-människor som får möjlighet att fatta beslut som rör andras liv. Till synes gör de allt inom deras kapacitetsramar för att försura världen. Skillnaden mellan och nu ligger i fenomenet "skottpengar", som man så förnuftigt kunde utfärda mot sina samtida problem. Jag kräks. Hur i helvete avsätter man sådana svin?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Sluta grina nu. Att Sveriges enda vettiga TV- och radiokanaler behöver någon ynka hundralapp i månaden för att kunna gå runt är ju uppenbart.

Skojar du nu eller? Jag tycker alltså inte att radiotjänsten har något att erbjuda mig. Och det är också därför som jag aldrig (jag menar alltså aldrig) tittar eller lyssnar på det de har att erbjuda. Men du tycker alltså att jag skall eller borde betala ändå, eller? Om det verkligen är det du tycker så kanske du skulle kunna klargöra för resonemanget bakom den åsikten för jag förstår den faktiskt inte.

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det är inte rimligt, men det är å andra sidan inte din jämförelse heller.

Mycket bättre att ta detta på skatten direkt. På så vis betalar alla för något som alla har möjlighet att använda. Om fler delar på bördan borde de också kunna sänka den från dagens smått hutlösa 173 spänn. Jag betalar redan licens för min TV, men om jag inte hade gjort det hade detta effektivt varit en ökning på 60% av min bredbandskostnad!

Nu kom jag visserligen på denna jämförelse lite hastigt, men jag tycker nog att den håller. Svt har satt upp en storbilds-tv på gatan vi kallar "nätet", alla som är ute och går/surfar på nätet, oavsett om det var för att se på svt eller ej, måste nu betala avgift till svt. Det är ju exakt det som nu har hänt.

Vidare håller jag med om att en skatt är bra, en skatt som ger öronmärkta pengar för just public service. Frågan som uppkommer sen är dock "vad är public service?". Om nu svt ska vara en skattebetald kanal med uppgift att granska makten och upplysa invånarna, måste vi då också låta denna skatt finansiera diverse lek och plojj-program? hur utbildande är schlagerfestival egentligen?

Permalänk

Jag tycker det är fel att man ska behöva få en extra räkning. Avgiften borde ligga i skatten, så som alla andra samhällsfunktioner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Då kan man välja bort avgiften. Den är i praktiken frivillig.
Ni gapar som om jorden e på väg att gå under o allt e svt:s fel

Permalänk
Medlem

Sjukt, själv har jag inte sett på vanlig tv(broadcast) hemma mera än kanske 10 gånger och långt under 10 timmar senaste 10-15 åren, fattar inte logiken med att man ska betala för något man inte använder eller vill ha.

Känns lite 90 tal över kolla på tv där man får reklamavbrått, inte själv avgöra när man ska kika på något, eller dålig bildkvalité/ljud etc etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

Själv kan jag förstå att man principiellt är emot detta. Men tvärtemot mycket annat som härstammar från det gamla sverige/sjuttiotalet så är detta (public sevice TV) något som fungerat och gett oss väldigt mycket. Det som behöver åtgärdas är hur det betalas av oss alla. Att skicka ut indrivare som görs nu känns ungefär som det gick till i det gamla DDR med sina angivare. Skattefinansierat är ju självklart vägen att gå om det ska finnas kvar. Vilket jag hoppas.
Så pass gammal att jag minns att detta diskuterats otaliga gånger genom åren och tycker att det är ofattbart att den uråldriga metoden för att få licenspengar fortfarande används.

Permalänk
Medlem

Detta kan omöjligt gå igenom för då borde dom få skicka en faktura till alla personer i hela världen som använder internet?
Sen för det andra så har internet blivit en mänsklig rättighet enligt FN så jag har svårt att se hur man ska behöva betala för en mänsklig rättighet?
Jag har extremt svårt att se hur detta ska kunna gå igenom i slutända.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Ingen student kan förväntas leva utan dator. Helt ärligt, du klarar inget universitetsprogram utan egen dator och internetuppkoppling från hemmet. Därför ser jag verkligen inte orimlig att samtidigt behöva höja studiebidraget med exakt samma belopp. Det blir dels riktigt dyrt, men samtidigt genuint korkat att dessa pengar ska skickas ut med studenten som mellanhand. Då finansierar ju staten indirekt mediat, även om det bara utgör en bråkdel av hela SVT's kassa. Och det var ju just det som det föll på, som jag förstod det, varför man vägrar lägga det till finansiering direkt genom statsbudgeten.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziggy:

Ge mig ditt namn och din adress, så kan du få betala min licens. Det är väl inte hela världen för dig om du betalar för något DU inte använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kan väl införskaffa samma system som i Finland där allting finansieras med skattemedel, beräknat på årsinkomst.
Rättvist och bra - OM vi nu måste ha kvar skiten alltså...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ge mig ditt namn och din adress, så kan du få betala min licens. Det är väl inte hela världen för dig om du betalar för något DU inte använder?

Fast jag inte bor i .se nu mera kan han få min också, bara för skoj skuld.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så allt skit som finns är gratis då? Det tas alltså inte av TV-avgiften går alltså inte tills all skit som ingen bryr sig om. Att några vill glo på dallas uppmuntrar mig direkt att punga ut nästan 200 spänn i månaden, inte har väl dem hjälpt mig att betala de serier jag vilja glo på. Har man en TV så visst, det kan man betala för, men för att ha en apparat med internetuppkoppling? Varför inte ta betalt för folk som har joggingskor också, eller de som köper underkläder, det har ju uppenbarligen inte något med att komma åt dem som nyttjar deras tjänster att göra.

Jag håller med dig om att det som produceras med hjälp av tv-avgiften är i dagsläget strunt. Att höja avgiften till en allmän avgift på ca 200/månaden är bara banas.
Hej! Du använder ett ting som är en n ö d v ä n d i g h e t i samhället. Ja då måste du betala oss.
Galenskap

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

ja precis. han/hon kan få betala massa grejer åt mig som han/hon ej kommer använda.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför ska jag betala din licens när jag inte ens betalar min egen?
Jag betalar så mycket annat som jag inte använder så det räcker så. Hoppas dock att de pengarna kommer till god nytta nån annanstans...eller whatever.

Skrivet av nanananaBatman:

Ingen student kan förväntas leva utan dator. Helt ärligt, du klarar inget universitetsprogram utan egen dator och internetuppkoppling från hemmet.

Inte utan dator, men utan avgift.

Permalänk

Alla tv bolag borde göra så man måste vara medlem för att kuna använda deras "play" funktion.
Då begöver man ju bara betala om man är medlem.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Sjukt, själv har jag inte sett på vanlig tv(broadcast) hemma mera än kanske 10 gånger och långt under 10 timmar senaste 10-15 åren, fattar inte logiken med att man ska betala för något man inte använder eller vill ha.

Känns lite 90 tal över kolla på tv där man får reklamavbrått, inte själv avgöra när man ska kika på något, eller dålig bildkvalité/ljud etc etc

Ehh? grejen med SVT är ju framförallt att man slipper reklamavbrott och i ganska stor utsträckning kan avgöra själv när man vill se programmen och kvalitén är relativt bra på SVTplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ehh? grejen med SVT är ju framförallt att man slipper reklamavbrott och i ganska stor utsträckning kan avgöra själv när man vill se programmen och kvalitén är relativt bra på SVTplay.

Varför ska jag se på SVT play? Dessutenom på en liten datorskärm, med dålig ljud, visst funkar kanske för tonåringar som bor hemma, men jag har absolut inga behov av att se 'tv'.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en TV och Radio avgift, anledningen till att det är en avgift och inte en skatt är pga att om det vore en skatt så skulle alltså staten äga kanalerna och kunna bestämma vad som får och inte får visas. Det har man alltså för att det inte skall kunna styras från regeringen, vilket sker i bla Ryssland och Nordkorea.
Anledningen att de finns är bla för att hålla folket objektiva mot kapitalismens styrande, dvs alla reklamkanaler osv som aldrig skulle visa något dåligt av någon av de företag som köper reklamtid av dem.
Sen finns det en del underhållningsprogram som de visar som man kan tycka vad man vill om. Det viktiga är väl att man tycker i det fallet.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar inte på radio , endast webradio "ej svt" eller spotify. Tittat aldrig på tv , undantag barnen som tittar på disney channel som jag betalar extra för i mitt kabelutbud, endå betalar jag tv licens. Sätt skiten som skatt på alla som jobbar istället. Finns så mycket annat skatten går till som skattebetalaren inte har en susning om endå. "Man vill nog inte veta"

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

jag säger bara aldrig!

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk

Tycker dom kan ta licens för varje hushåll istället "alla" har väll en tv och/eller dator...

Permalänk
Medlem

Seriously?
Inför de avgifter för alla enheter så tänker jag antingen ange att jag inte har en dator eller surfplatta, alternativt bara låta bli att betala det.
Har NOLL intresse av att betala TV-avgiften personligen, lägg det på skatten om det nu ska utökas till typ alla ändå.

Och nej, jag äger ingen TV. Och tänker inte skaffa mig en heller.

EDIT: Eller så får jag säga upp mitt fiber eller nåt, då har jag inga officiellt sett internetanslutna enheter längre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Frågan om underhållning ska ingå är en separat fråga, och inte den mest aktuella just nu. Är du säker på att ingen av oss andra någonsin betalat för för dig? Vi betalar alla varje år för att ordningsmakten, som polis, ska upprätthålla lag och ordning på diverse underhållningsevenemang. Om vi går utanför skärmen blir det ändå problem med att dra gränsen mellan t ex folkhälsa och underhållning; använder jag elljusspåren för att det är bra för min hälsa eller för att jag tycker det är kul (min granne soffpotatisen betalar också för att jag åker)?

Frågan är inte om någon har betalat för något annat och jag motsätter mig inte heller att betala för samhällsnödvändiga funktioner.
Men du kanske tycker att kultur som får subventioner är samhällsnödvändigt, om vi nu ska tala om saker som finansieras via skattsedeln.
SVT sysslar med allt annat än samhällsviktiga upplysningar, eller är det kanske så att det är viktigt för samhället att folk får sitta och titta på Melodifestivalen som tagits upp så många gånger förr i denna tråden?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop