Forskare lagrar 2,2 petabyte per gram i syntetisk DNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast det stämmer ju inte, det står ju "Neurology: It is estimated that the human brain's ability to store memories is equivalent to about 2.5 petabytes of binary data." på din länk, men hur har de kommit fram till det? Det är ju bara en uppskattning och den mänskliga hjärnan fungerar inte riktigt på samma sätt och framför allt så fungerar den olika för alla

Men vi har ett begränsat antal nervceller. Så en hjärna kan befinna sig i ett begränsat antal tillstånd. Uppskattningen är alltså inte helt meningslös.

Permalänk
Medlem

Men vilka hastigheten pratar vi om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Det här är nog inget för folk som tycker att hårddiskar är långsamma. Skrivhastigheten för deras DNA-lagring är hisnande 4 B/s och läshastigheten 0,7 B/s om mina beräkningar stämmer. Det skulle alltså ta ca 17 miljoner år att skriva de 2.2 PB som får plats i 1 g DNA. Att sedan läsa det tar ytterligare 98 miljoner år...

Så en miljard DNA-strängar i RAID och kan man tävla mot dom bättre SSDerna i läshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

5 baser om det skall fungera att koda om till mRNA som istället för T har ett U (Uracil).

OT:

Förstår inte riktigt hur de har fått fram att det är ett bra sätt att förvara data så länge utan speciell förvaring.

Mutationer sker ju hela tiden i vårt genom, så såvida man inte dessutom utvecklat ett typ av polymeras som är bättre än i verkligheten (ett fel per 10^9 baser) så kommer mutationer uppstå genom diverse strålning och kemiska påverkningar.

För det andra är ju faktiskt kedjan uppbyggd av kol,, och även kol är radioaktivt, så DNA har en ungefärlig halveringstid på ~500 år.

Dessutom så är det exponentiellt mycket svårare att läsa och sekvensiera DNA destu äldre det är, redan vid 10 år gammalt DNA så kan det vara svårt att få en korrekt läsning.

Även om mängden data som kan sparas är hög, är det väldigt svårt att lyckas skriva och läsa datan i tillräckligt hög hastighet om man inte lyckas läsa och skriva flera tusen (kanske flera miljoner) delar samtidigt som sker i vårt genom.

Läste inte allt, men vad jag förstår är det som en CD-skiva, där du bara kan lagra data en gång, för man kan inte bara skriva om en hel DNA sträng bara sådär.

Så en vidare användning i datoranvändandet kan nog bli svårt, även om utvecklingen går väldigt snabbt framåt.
Men oavsett är det intressant läsning, och ändå jäkligt coolt!

DNA muterar väl bara när det replikeras, vilket i lagringssammanhang inte är nödvändigt då inga nya celler bildas. Angående kolets halveringstid så påverkar inte antalet neutroner i kolet DNAts struktur. Läs- och skrivhastigherna är dock ett viktigt påpekande.

Permalänk
Medlem

Är ju inte så förvånad att man rymmer såpass mycket data i ,DNA, med tanke på hur mycket information som finns i en vanlig människas DNA. Det innehåller ju trotts allt många ritningar. Ritningar över kroppen, hjärnan (världens mest komplicerade dator som använder ett digital/analogt hybrid till elektroniksystem), och extremt avancerade sensorer, kameror mm. Där till vi ju förinstallerat med det självlärande operativsystemet Windows © Homo Sapiens .
Så att man kan rymma mycket data i DNA är ju för mig ingen förvåning. Är dock imponerad att de lyckades läsa all data helt felfritt efteråt dock.

I'm impressed. Go (bio)technology!!

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett PR-trick för Crysis 3
Kan man inte koda växter? Blommor blir CD-skivor.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikage:

DNA muterar väl bara när det replikeras, vilket i lagringssammanhang inte är nödvändigt då inga nya celler bildas. Angående kolets halveringstid så påverkar inte antalet neutroner i kolet DNAts struktur. Läs- och skrivhastigherna är dock ett viktigt påpekande.

Mutationer sker även under fasen då DNA är ihoppackat tillsammans med histonerna när det bildar kromatin och kromosomer. De vanligaste mutationerna i detta fall skulle vara inversions där två eller fler baser kan vrängas genom en spontan denaturering av kedjan. Men även bildandet av loops och diverse fel där exoner och introner byter plats kan ske, även om du har rätt att det oftast sker under replikationen.

Vad jag fick höra under molekylärbiologin, så försvagas diverse bindningar på kedjan av sönderfallandet av kol-14, och leder till denaturering ETC. MEN, jag är biolog och inte kemist, så det kan säkert stämma det du säger!

Men hade som sagt varit intressant att veta hur det tänkt lösa problemet med skrivhastighet, får ha mååånga Origin of Replication, vilket förmodligen skulle sänka datatätheten ganska mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Här finns ju stor potential i de applikationer där man bara läser data, tex film och musik där man kör en dna sträng som man sedan planterar in i en cell som sedan får dela sig och vips har man några miljoner "exemplar" man kan sälja, utan att man behöver bru sig om att spara plats så okomprimetat ljud och bild åt folket blir standard:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Den mänskliga hjärnan rymmer just 2.2 Petabyte:

http://en.wikipedia.org/wiki/Petabyte

Riktigt coolt, då kan man få plats med allt man vet, känner, minns, tycker osv på bara 1 gram!

Ja, men det kommer dock dröja tills vi blir s k cyborgs och kan operera in extra minnen och grejer. Hade gärna haft det dock. Hade vart gott att kunna komma ihåg det man velat. Lite surt om "disken" crashar ändå.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Ja, men det kommer dock dröja tills vi blir s k cyborgs och kan operera in extra minnen och grejer. Hade gärna haft det dock. Hade vart gott att kunna komma ihåg det man velat. Lite surt om "disken" crashar ändå.

Ännu bättre: flytta alla minnen man har när man är 60+ till en 25-årig klon av en själv som aktiveras när minnena trycks in. Imagine that!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Ännu bättre: flytta alla minnen man har när man är 60+ till en 25-årig klon av en själv som aktiveras när minnena trycks in. Imagine that!

Jo precis, har gjort det. Men då måste ens fysiska jag upphöra microsekunden ikonen skapas. Annars är det ju bara en kopia på dig själv och inte du du.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Jo precis, har gjort det. Men då måste ens fysiska jag upphöra microsekunden ikonen skapas. Annars är det ju bara en kopia på dig själv och inte du du.

Det är väll en kopia av dig även huruvida du uppför microsekunden innan eller microsekundedn efter eller timman efter...

Om jag fotostatkopierar ett A4 så är det väll fortfarande en kopia även om jag makulerar det jag kopierade eller inte.

Permalänk
Skrivet av Vikage:

DNA muterar väl bara när det replikeras, vilket i lagringssammanhang inte är nödvändigt då inga nya celler bildas. Angående kolets halveringstid så påverkar inte antalet neutroner i kolet DNAts struktur. Läs- och skrivhastigherna är dock ett viktigt påpekande.

Händer inte bara när det replikeras även vid reperation av trasigt DNA. Som du säger så är det korrekt med C14 etc...

Det dom inte skriver så mycket om är att möjligheterna till datalagring i molekylär form är ganska begränsad med DNA jämfört vad man skulle kunna göra om man hade kunna göra med custome made tools själv.
Dock är verktygen (proteinerna / taq polymerase etc) inte möjliga för oss att syntetisera från scratch med dagens teknologi.

Det jag menar är att baserna A,T,C,G är fyra. Dom här baserna är juh det man läser av och teoretiskt så finns det ingen reell gräns på hur många påhittade baser man skulle kunna använda, för ATCG och Uracil (endast för RNA) är molekyler. Med nog många unika baser skulle man kunna helt slopa Bits (alltså on/off) och bara köra tex Bytes (tecken á 8 bits) genom att använda nog många baser där varje bas representerar en unik byte.

Snabb avläsning är ett problem och också att man måste läsa hela choket (sp) av DNA och kan inte hoppa in i mitten enkelt för då riskerar man mutationer om man bryter DNAt för att sedan klistra ihop det med eventuella ligaser (proteiner som klistrar ihop).

Det jag tror att man kommer göra inom 100 år är att man gör en typ av hybrit DNA med molekyler som är enklare att läsa av snabbt, kanske inehåller olika metaller eller flourophorer (gud sp igen).

EDIT: Blir lite klurigt när man pratar om baser som (syra/bas) och basen inom matematik/teknologi När jag skriver Baser så är det alltså molekylerna.

Permalänk
Skrivet av Chobi:

5 baser om det skall fungera att koda om till mRNA som istället för T har ett U (Uracil).

OT:

Förstår inte riktigt hur de har fått fram att det är ett bra sätt att förvara data så länge utan speciell förvaring.

Mutationer sker ju hela tiden i vårt genom, så såvida man inte dessutom utvecklat ett typ av polymeras som är bättre än i verkligheten (ett fel per 10^9 baser) så kommer mutationer uppstå genom diverse strålning och kemiska påverkningar.

För det andra är ju faktiskt kedjan uppbyggd av kol,, och även kol är radioaktivt, så DNA har en ungefärlig halveringstid på ~500 år.

Dessutom så är det exponentiellt mycket svårare att läsa och sekvensiera DNA destu äldre det är, redan vid 10 år gammalt DNA så kan det vara svårt att få en korrekt läsning.

Även om mängden data som kan sparas är hög, är det väldigt svårt att lyckas skriva och läsa datan i tillräckligt hög hastighet om man inte lyckas läsa och skriva flera tusen (kanske flera miljoner) delar samtidigt som sker i vårt genom.

Läste inte allt, men vad jag förstår är det som en CD-skiva, där du bara kan lagra data en gång, för man kan inte bara skriva om en hel DNA sträng bara sådär.

Så en vidare användning i datoranvändandet kan nog bli svårt, även om utvecklingen går väldigt snabbt framåt.
Men oavsett är det intressant läsning, och ändå jäkligt coolt!

1. Mutationer händer inte om du förvarar DNAt fryst och mörkt.
2. Vilken isotop på kol det är spelar ingen roll för läsningen av molekyler. Läs upp på betasönderfall, det är inte så att atomen försvinner.
3. När du pratar om gammalt DNA så pratar du om typ brottsplatser där man har hittat några få hårstrån med några hundra celler...Visst då är det klurigt eftersom varje cell endast innehåller en uppsättning av genomiskt DNA. Men här pratar vi om att ha väldigt mycket DNA. Det DNA som hittas som är fruktansvärt gammalt är väldigt sällan genomiskt DNA utan mitokondrinellt. Varje cell innehåller väldigt mycke mitokondrier och varje mitokondrie har sitt eget DNA. Mitokondriellt DNA är maternellt i ursprunget.
4. Den framtida planen är väll inte att den här teknologin skall användas i persondatorer utan i stora forskningscenter typ CERN eller Life Science som producerar gigantiska mängder data som behöver lagras i en väldigt lång tid. Och det är väldigt tidskrävande att skriva om informationen hela tiden från de magnetiska band som används.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Macatonia:

Det är väll en kopia av dig även huruvida du uppför microsekunden innan eller microsekundedn efter eller timman efter...

Om jag fotostatkopierar ett A4 så är det väll fortfarande en kopia även om jag makulerar det jag kopierade eller inte.

Nae inte om den är identisk.
Tänk som i filmen avatar i slutet. Det är ju fortfarande samma person i nya kroppen. Men om personen levt i båda kropparna samtidigt hade det ju vart rätt jäkla creepy.
Det är därför microsekundögonblicket är så viktigt för överföring. Det blir ingen annan person som väcks till liv då, utan du själv som bara hoppat in i en ny kropp så att säga. Medvetandet inte dubblerats utan överförts direkt.

Permalänk
Medlem

någon har redan försökt patentera detta XD

https://docs.google.com/file/d/0BwCRbg2GjBaddHU5UnRYTWJUS3c/e...

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Även om det självklart finns begränsningar och problem, som det alltid gör med färsk teknik, så är det helt klart imponerande och riktigt häftigt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blir helt ny benämning på "ta katten i svansen och köra"! höhö

Permalänk
Medlem

Tänka sig.
Nu kanske man kan få lite användning av sina leverfläckar, som USB-stickor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Väntar på den dagen man kan ladda in kunskap i hjärnan som man gör i Matrix... känns inte så långt borta längre.

Vad kan gå fel liksom?!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nae inte om den är identisk.
Tänk som i filmen avatar i slutet. Det är ju fortfarande samma person i nya kroppen. Men om personen levt i båda kropparna samtidigt hade det ju vart rätt jäkla creepy.
Det är därför microsekundögonblicket är så viktigt för överföring. Det blir ingen annan person som väcks till liv då, utan du själv som bara hoppat in i en ny kropp så att säga. Medvetandet inte dubblerats utan överförts direkt.

För omvärlden så skulle det inte märkas, det stämmer, men originalet skulle ju dö i och med att det förstörs. Faktumet att en identisk kopia lever vidare är ju irrelevant för originalet.

Det är exakt samma sak som med teleportering, iaf den typen som går ut på att man läser av ett original, skickar information om det till en annan plats och bygger upp en identisk kopia. Originalet dör, kopian lever vidare.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Och hur står det sig mot virus?

Det borde inte vara några problem. Virus är ju beroende av att det finns en hel cell som innehåller hela cellens maskineri för dna-kopiering etc. Utan det maskineriet så är viruset ingenting.

Förvarar man dnat i en frys (riktigt kall) så är det inte så mycket som händer med det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Förstår inte din poäng.

Dna finns i cell-kärnan och virus (ej datavirus) ändrar kärnans dna för att kopiera sig självt. D.v.s. att om dessa dna kunde bli attackerade av virus (ej datavirus) så skulle du förlora din data.

Med reservation för att jag inte är medicinskt insatt.

Detta dna skulle inte förvaras i celler eller cellkärnor. Det förvaras nog löst i en behållare av något slag, i en frys.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dachloo:

För omvärlden så skulle det inte märkas, det stämmer, men originalet skulle ju dö i och med att det förstörs. Faktumet att en identisk kopia lever vidare är ju irrelevant för originalet.

Det är exakt samma sak som med teleportering, iaf den typen som går ut på att man läser av ett original, skickar information om det till en annan plats och bygger upp en identisk kopia. Originalet dör, kopian lever vidare.

Ser på det som att man överförs och inte dör. Medvetandet är alltså helt under förflyttningen.
Under förutsättning det går omedelbart då och man inte finns på 2 ställen samtidigt eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ser på det som att man överförs och inte dör. Medvetandet är alltså helt under förflyttningen.
Under förutsättning det går omedelbart då och man inte finns på 2 ställen samtidigt eller liknande.

En kopia är ju fortfarande bara en kopia, oavsett hur perfekt den är och oavsett när originalet förstördes. Omvärlden kommer dock inte att märka någon skillnad om det sker i samma ögonblick. För egen del så skulle jag inte ha något emot att mina vänner teleporterar sig, men jag själv avstår gärna

Detsamma gäller enligt mig även digitalisering av hjärnor.. En kopia av en kan få evigt liv, men jag, originalet, kommer att dö när min biologiska kropp dör.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dachloo:

En kopia är ju fortfarande bara en kopia, oavsett hur perfekt den är och oavsett när originalet förstördes. Omvärlden kommer dock inte att märka någon skillnad om det sker i samma ögonblick. För egen del så skulle jag inte ha något emot att mina vänner teleporterar sig, men jag själv avstår gärna

Detsamma gäller enligt mig även digitalisering av hjärnor.. En kopia av en kan få evigt liv, men jag, originalet, kommer att dö när min biologiska kropp dör.

Men i filmen avatar då. Känner du inte att det är samma person i avatar kroppen? Grejen att han kan hoppa fram o tebax i kropparna visar på att det är han som är inne i avatar kroppen o inte en kopia egentligen. En överföring helt enkelt.
Som att hälla över ett glas vatten till ett annat glas. Fortfarande samma vatten.

Problemet blir när det finns 2 glas vatten samtidigt (en kopia som existerar samtidigt som originalet) eller när glaser försvinner en period för att senare återuppstå. Det sistnämnda är väl mer ok, men ändå lite lurigt för då kommer man ju in lite på det du pratar om imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Men i filmen avatar då. Känner du inte att det är samma person i avatar kroppen? Grejen att han kan hoppa fram o tebax i kropparna visar på att det är han som är inne i avatar kroppen o inte en kopia egentligen. En överföring helt enkelt.
Som att hälla över ett glas vatten till ett annat glas. Fortfarande samma vatten.

Problemet blir när det finns 2 glas vatten samtidigt (en kopia som existerar samtidigt som originalet) eller när glaser försvinner en period för att senare återuppstå. Det sistnämnda är väl mer ok, men ändå lite lurigt för då kommer man ju inte på det du pratar om imho.

I avatar så är det ju typ remote desktop han använder när han är i avatar-kroppen. I slutet 'överförs' han permanent till avataren, men i min mening så dör hans biologiska kropp och en kopia lever kvar i den nya. Vi (omvärlden) märken ingen som helst skillnad på dem, och för oss är det som att han skulle ha överförts.

Det kommer väl ner till om man tror på en själ eller något liknande, som bara kan vara på ett ställe samtidigt och kan förflyttas. Dock så blir det ju problem om du inte förstör originalet direkt utan låter både originalet och kopian existera samtidigt. Då kommer vi (omvärlden) genast uppleva en skillnad mellan kopian och originalet, alltså är det uppenbart för oss att det är en kopia.

Tråkig som jag är så tror jag inte att människan har något magiskt inre väsen som kan flyttas. Våra hjärnor är datorer som lagrar data och behandlar intryck. Skapar man en kopia av min hjärna på andra sidan jorden och sen skjuter mig i huvudet så dör jag ju. Oavsett om det finns en kopia av mig någon annanstans..

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Detta dna skulle inte förvaras i celler eller cellkärnor. Det förvaras nog löst i en behållare av något slag, i en frys.

Tack, för informationen. Försökte dock bara vara lite rolig med antydan till virus som förstör DNA istället för datavirus som korrumperar data.

Skrivet av dachloo:

En kopia är ju fortfarande bara en kopia, oavsett hur perfekt den är och oavsett när originalet förstördes. Omvärlden kommer dock inte att märka någon skillnad om det sker i samma ögonblick. För egen del så skulle jag inte ha något emot att mina vänner teleporterar sig, men jag själv avstår gärna

Detsamma gäller enligt mig även digitalisering av hjärnor.. En kopia av en kan få evigt liv, men jag, originalet, kommer att dö när min biologiska kropp dör.

Tror inte det finns något rätt eller fel i denna diskussion. Den är högst filosofisk och jag ägnade några timmar förra veckan åt exakt denna tanke. Jag lutar också åt att det är jag som dör och någon annan precis som jag, som lever vidare. Det bästa är att denne är helt övertygad om att den är jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dachloo:

I avatar så är det ju typ remote desktop han använder när han är i avatar-kroppen. I slutet 'överförs' han permanent till avataren, men i min mening så dör hans biologiska kropp och en kopia lever kvar i den nya. Vi (omvärlden) märken ingen som helst skillnad på dem, och för oss är det som att han skulle ha överförts.

Det kommer väl ner till om man tror på en själ eller något liknande, som bara kan vara på ett ställe samtidigt och kan förflyttas. Dock så blir det ju problem om du inte förstör originalet direkt utan låter både originalet och kopian existera samtidigt. Då kommer vi (omvärlden) genast uppleva en skillnad mellan kopian och originalet, alltså är det uppenbart för oss att det är en kopia.

Tråkig som jag är så tror jag inte att människan har något magiskt inre väsen som kan flyttas. Våra hjärnor är datorer som lagrar data och behandlar intryck. Skapar man en kopia av min hjärna på andra sidan jorden och sen skjuter mig i huvudet så dör jag ju. Oavsett om det finns en kopia av mig någon annanstans..

Jo kroppen dör ju även om man överförs. Där vi nog tänker lite annorlunda är att du tycker man kopieras medan jag tycker man förs över. Spelar imo ingen roll vad andra anser, det är hur man själv upplever det som räknas. Om man själv upplever att man förs över så har det lyckats, typ som i avatar då. Hans gamla kropp dör ja, men då är överföringen redan klar. Alltså "levde" medvetandet på vägen in den nya kroppen, det är det jag snackar om.

Hade inte brytt mig så mkt att skapa en kopia av mig själv det är ändå inte jag liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jo kroppen dör ju även om man överförs. Där vi nog tänker lite annorlunda är att du tycker man kopieras medan jag tycker man förs över. Spelar imo ingen roll vad andra anser, det är hur man själv upplever det som räknas. Om man själv upplever att man förs över så har det lyckats, typ som i avatar då. Hans gamla kropp dör ja, men då är överföringen redan klar. Alltså "levde" medvetandet på vägen in den nya kroppen, det är det jag snackar om.

Hade inte brytt mig så mkt att skapa en kopia av mig själv det är ändå inte jag liksom.

Ja, precis som Polomononen oxå påpekar så blir det väldigt filosofiskt

Din sista mening är dock det jag lite är ute efter. Där är du med på att det är en kopia som skapas och att den inte är samma sak som du är. Skulle den vara 'mer' dig, om du (originalet) skulle förstöras i samma sekund som den skapades? Kopian kommer ju uppleva att den har överförts, för det sista den minns är ju att den är 'du' innan kopieringen, och sen helt plötsligen så är den på en annan plats. Typ som i Arnold-rullen 6e dagen

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"