Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

3 skärmar, spegling och utvidgning

Efter lite googlande känner jag inte att jag fått nåt stabilt svar på detta, sätter nu min tro till forumeliten...

Jag funderar på att investera i en extra skärm till skrivbordet, för programmering och spel. I dagsläget är det 2 skärmar kopplade till datorn, "huvudskärmen" och tvn. Mellan dessa är bilden speglad. Köper jag en till skräm vill jag givetvis utöka/utvidga skrivbordet till denna, men fortfarande ha tv:n speglad. Går detta?

Jag är ganska säker på att man kan köra 3 skärmar med mitt grafikkort (varav max 2 kommer spelas på), men för säkerhets skull:

Kan man köra 3 skärmar på ett GTX 660 ti 2 GB, 1 ansluten via hdmi, 2 via dvi?

Permalänk
Medlem

Ska fungera men din FPS i spelen kommer sjunka ganska mycket då den ska driva 3 skärmar nu.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Delapsus:

Ska fungera men din FPS i spelen kommer sjunka ganska mycket då den ska driva 3 skärmar nu.

Nja, inte om han kör Extended och bara spelar på en. Det som framförallt sänker frameraten är vilken upplösning spelet renderas i, och jag antar att TS tänker fortsätta spela i 1920x1080. Jag kan spegla min mainskärm till TV:n så att spelet syns på båda utan att tappa fps – men jag får screen tearing.

Det som däremot påverkas när man kör flera skärmar är idletemp på GPU:n. Mitt grafikkort ligger strax över 30 °C med en skärm, men över 60 °C om jag kör två eller tre skärmar. Därför kör jag bara en skärm på grafikkortet. De två andra har jag kopplat till Intel HD 3000, alltså direkt in i moderkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spelar en del på både datorskärmen och tv:n, inte upplevt nån screen tearing. Har inte det med vsync och grejjer att göra?

I vilket fall, tror ni utvidgning + spegling kommer funka?

Eller var det ett svar inbäddat där kanske?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att spegla skärm 1 och 3 och ha 2 som en sidoskärm?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umpata:

Är det möjligt att spegla skärm 1 och 3 och ha 2 som en sidoskärm?

Inga problem. Kör själv 1,2,3 och speglar 3 och tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZheatoZ:

Inga problem. Kör själv 1,2,3 och speglar 3 och tvn.

Hur gör du för att det ska fungera?
Glömde tillägga att jag kör endast med det integrerade grafikkortet just nu

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umpata:

Hur gör du för att det ska fungera?
Glömde tillägga att jag kör endast med det integrerade grafikkortet just nu

Anpassa bildskärmen i inställningar och väljer vilka skärmar jag vill duplicera.

Får du bild på alla 3 skärmar? eller försöker du duplicera bilderna med hjälp av hårdvara? Tex kabel eller annan extern utrustning? I såna fall kan jag inte hjälpa dig.