Permalänk
Medlem

Laptop för programmering

Letar efter en vettig laptop att använda för jobb.

Det innebär i nuläget främst programmering i Java/C#/PHP/node.js/erlang (ja... är lite allt i allo).

Krav är vettig skärm, trackpoint (aka "rubber nipple" eller "klitoris"), och att den orkar med att köra Windows 7 i virtualbox för visual studio och testa css i Internet Explorer (kommer köra Arch), samt någorlunda lätt.

Funderar på en Lenovo t430s med extra batteri istället för dvd enhet, eller en X1 carbon.
http://www.dustin.se/product/5010640898/lenovo-thinkpad-t430s...

http://www.dustin.se/product/5010661833/lenovo-thinkpad-x1-ca...
men 1.8GHz i5 känns som väldigt svagt

Har dock hört rätt dåliga saker om deras skärmar.
På kontoret kommer jag kunna koppla in externa skärmar om jag är vid mitt skrivbord, men vill helst inte vara låst dit på grund av att skärmen ger mig krupp. Det tar lite bort poängen med en laptop.

Nån som har något råd? Budget ligger på max 15k ex moms.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Vila i frid

En varning för X1, se till att få testa ditt exemplar i butik. Två av tre har varit DOA för oss - och Lenovo har inga moderkort hemma att byta ut.

Permalänk
Medlem

Ok, bra att veta. Är som sagt lite tveksam till om X1an orkar med virtualbox och netbeans osv med sin undervoltade cpu.

Sen verkar alla reviews av t430s klaga på att skärmen är dålig.

Usch vad jag skulle vilja prova båda för att kunna avgöra ordentligt.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk

Jag gjorde så att jag köpte den billigaste L420 modellen och köpte en 2,4 ghz i7 3630 QM till den
http://www.proshop.se/Processor/Intel-2.4-GHz-Processor-23729...
och så finns det 2 st mPCIe slots i den varav en är upptagen av ett intel nätverkskort och i den andra stoppade jag en msata ssd.

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Dells laptoppar har sjukt sköna tangentbord, har dock ingen aning om de fortfarande tillverkar laptoppar

Permalänk
Medlem

Har själv funderat kring detta, som främst skall användas till att programmera och studier.

Tangentbordet, batteritiden, portabelhet, skärmen och möjligtvis en TrackPoint också är något jag prioriterar.

Jag har främst kollat på Lenovo ThinkPad X1 Carbon (möjligtvis Touch-versionen).

Har även sneglat en hel del på Surface Pro och tänkt att kanske införskaffa ett slimmat mekaniskt tangentbord till det. Eftersom det är en x86 i den skulle man kunna köra Arch på denna också. Säger endast mina tankar då jag är ungefär i samma sits som du. Dock kanske inte det är så kul att använda en Microsoft-producerad produkt om man sitter med Arch.

Exempelvis KBC Poker eller ett Happy Hacking Keyboard (som man har med när man är "på språng"). Dock är ju "type covern" kanske tillräckligt och det är väl rätt smidigt att ha tangentbordet som skydd också.

Livet är svårt!