Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Tack!

Var menar du att det kan flaska?
Jag har ändrat till Low och kör en med 12 trådar på CPU:n. Dock så får jag 7150 istället för (690*3)+6100=8170
Dock vet jag inte vad jag ska ändra till i config-filen för att få till low på GPU. Är det i sådana fall värdet "1" istället för "0" (priority=N) ?

Ser ut såhär just nu:
http://qupid.mine.nu/img/cpu_usage.jpg

Nu är jag ganska halvtaskig på GPU, men tror du kan göra på samma sätt där. Skapa genväg till fah.exe (GPU-klientens .exe fil) och lägg till -configonly i slutet på mål. Tex: C:\folding\FaH.exe -configonly
och sedan starta den, så får du köra konfigureringen en gång till, och då kan vi välja low för klienten.

Skrivet av Saven:

meninglöst att folda med ATI va?

fick då mycket mer PPD av att bara folda med min cpu (3770k) än med mina grafikkort också (3x7970)
kunde även inte få 100% på grafikkorten heller av någon anledning, slog av foldingen för cpun för att man tydligen behövde en tråd per gpu? fick ändå inte upp till 100%.

något jag missat?

Har hört att det man vinner på att dra igång gpu-klienten på 7970 är marginell och inte alls motiverbar ur en ppd/W synpunkt, så tycker du ska köra på bara processorn.

Skrivet av Mackan3379:

Har lite problem. Folding på CPU:n fungerar perfekt, den ligger på låg prioritet och datorn går att använda som vanligt.

Startar jag GPU:n däremot går den direkt upp till 100% och det går inte att till exempel se på film. Dessuton låter den ganska mycket.

Använder FAH GPU Tracker V2 och hittade precis att den inte stöder "heat control" till fermi-arkitekturen. Finns det något annat sätt att folda på t.ex. 50% av kapaciteten?

Vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar, väldigt länge sedan jag foldade på grafikkort. Däremot kan du göra så att du enbart startar gpu-klienterna när du inte använder datorn, då de inte är beroende av när de kommer in, så länge det är innan deadline. För SMP klienten får du mer poäng för samma arbete ju snabbare det kommer in, så där är det viktigare att den tuggar på lite mer permanent. Någon mer kunnig får komma in och styra upp om det finns någon bättre lösning!

Permalänk
Skrivet av Groggan:

Vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar, väldigt länge sedan jag foldade på grafikkort. Däremot kan du göra så att du enbart startar gpu-klienterna när du inte använder datorn, då de inte är beroende av när de kommer in, så länge det är innan deadline. För SMP klienten får du mer poäng för samma arbete ju snabbare det kommer in, så där är det viktigare att den tuggar på lite mer permanent. Någon mer kunnig får komma in och styra upp om det finns någon bättre lösning!

Jo, det var så jag gjorde till slut. Stängde av GPU när datorn används.

När foldingen väl går underklockar jag kortet och sätter en manuell fläkthastighet för att kunna ha en dräglig ljudnivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Jo, det var så jag gjorde till slut. Stängde av GPU när daton används.

När foldingen väl går underklockar jag kortet och sätter en manuell fläkthastighet för att kunna ha en dräglig ljudnivå.

Låter som en smart lösning. In på inställningar --> Grupper och skriv i ditt foldingnick så man kan följa dina framsteg!

Permalänk
Medlem

Säkert frågat tidigare i tråden, men hur sätter jag BETA flag på mina GPUer så att jag kan folda 8057?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag försöker foldra med mitt grafikkort som finns i min HP ProLiant MicroServer. Är ett ATI Mobility Radeon HD 4200. (0x1002:0x9712:::M880G [Mobility Radeon HD 4200] står det i gpus.txt)
I klienten står det unsupported så jag laddade ner nya GPUs.txt och la den i datakatalogen

Startade om klienten men ändå så står det unsupported. Testade då att gå i configuration och sätta -1.
Får du felmeddelande No Client "local" 127.0.0.1:36330 Option 'gpu-index' has no default and is no set.

Ändrade så till 0 och får inget felmeddelande i klienten. Och grafikkortet står då som Ready men inget mer händer. Kollar då i loggen och då står det "Warning:WU01:FS01: Failed to get assigningment from 'assign-GPU.stanford.edu:80' Empty work server assignment.

Kör med klienten 7.2.9

Är det något jag har glömt eller är det så att det aldrig kommer gå att köra med grafikkortet och jag får nöja mig med CPU?

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygge en Folding dator. Fungerar det bra med gtx 680? Eller är 7970 bättre?

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Funderar på att bygge en Folding dator. Fungerar det bra med gtx 680? Eller är 7970 bättre?

680 fungerar bra om man kör med Beta-flaggan. Jag får cirka 170k ppd med mitt. Dock har inte 680 officiellt stöd i klienten ännu och är därmed inte optimerad. 580 ger t.ex. mer ppd för stunden. Huruvida 7970 är bättre eller sämre får någon annan svara på.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Har gjort en del research kring F@H med GPU, då jag vill använda mitt 690 till det. Vad jag behöver råd från någon erfaren med, är hur man ställer in att GPUn inte arbetar på 100% load? Jag vill använda det till 80-90%

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Hedersmedlem

Någon annan som nyligen fått problem med folding på GPU?

Min load på GPUn är nu bara på ~40% när jag foldar. Har misstanke att det har och göra med senaste drivisarna 13.1, jag provade att gå tillbaka till 12.10 men det var inte till någon hjälp. Skulle kunna prova att gå tillbaka längre men vill kolla om det finns andra ideer eller om någon har upplevt något liknande?

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Någon annan som nyligen fått problem med folding på GPU?

Min load på GPUn är nu bara på ~40% när jag foldar. Har misstanke att det har och göra med senaste drivisarna 13.1, jag provade att gå tillbaka till 12.10 men det var inte till någon hjälp. Skulle kunna prova att gå tillbaka längre men vill kolla om det finns andra ideer eller om någon har upplevt något liknande?

Jag har ett 7970 och kör just nu 13.2-betan som har läckt ut, jag får också bara omkring 40 % GPU-belastning som absolut max när jag kör FAH-klienten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har ett 7970 och kör just nu 13.2-betan som har läckt ut, jag får också bara omkring 40 % GPU-belastning som absolut max när jag kör FAH-klienten.

Skönt att någon annan stött på problemet, får hoppas det löser sig. Försökte gå tillbaka till den drivisen jag trodde jag hade innan men det hjälpte inte :/

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Skönt att någon annan stött på problemet, får hoppas det löser sig. Försökte gå tillbaka till den drivisen jag trodde jag hade innan men det hjälpte inte :/

Har du fått högre GPU-användning när du har foldat med tidigare drivrutiner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Har du fått högre GPU-användning när du har foldat med tidigare drivrutiner?

Nej det har varit samma. :/

Har svårt att klura ut vad mer som skulle kunna påverka då det var i samband med uppdateringen av drivrutinen som det skedde.

Permalänk

Fick samma problem idag när jag installerade 13.1 drivisarna. Foldade i max 45% efter detta.
Hittade lösningen i denna http://www.overclock.net/t/1323729/updated-amd-gpu-folding-on... tråden.
Jag chansade på att AMD:s verktyg skulle funka och i mitt fall gjorde det.
La in drivrutiner från post 157 från ovannämnda tråd, 12.8 versionen.
Foldar nu för fullt igen!
Ha det bra
Puttiplatt

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Nej det har varit samma. :/

Har svårt att klura ut vad mer som skulle kunna påverka då det var i samband med uppdateringen av drivrutinen som det skedde.

Vill bara meddela att jag fortfarande kör med samma drivrutin och samma FAH-klient, men min GPU-användning ligger nu kring 60-80 % när jag foldar.

Olika WU:s som hanterar ens grafikkort olika bra, kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av puttiplatt:

Fick samma problem idag när jag installerade 13.1 drivisarna. Foldade i max 45% efter detta.
Hittade lösningen i denna http://www.overclock.net/t/1323729/updated-amd-gpu-folding-on... tråden.
Jag chansade på att AMD:s verktyg skulle funka och i mitt fall gjorde det.
La in drivrutiner från post 157 från ovannämnda tråd, 12.8 versionen.
Foldar nu för fullt igen!
Ha det bra
Puttiplatt

Jag bugar och bockar åt dig, efter lite fifflande så löste det sig, tuffar på i 90-100% nu

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst på GPGPU i folding@home av dom senaste HD 79xx serien och GTX 6xx? Vet att Nvidia inte fokusera lika mycket på GPGPU med 600 serien så jag är lite nyfiken.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Jag bytte nyligen från att ha ett GTX 570 som gav 20k PPD till att ha ett GTX 770 och ett GTX 570.

Tidigare fick jag från GTX570 20k PPD ungefär på core 15 workunits.
Denna siffra är nu för samma kort, samma OS(win7 64-bit), samma klock, bättre nätagg numera 10k PPD.
GTX 770 ger dock ungefär 25k PPD samtidigt.
CPU foldar endast på två utav fyra kärnor.

Så totalt så gör datorn mer än tidigare men det känns konstigt att ett så bra grafikkort för folding plötsligt levererar hälften av det de gjort tidigare. Någon som har stött på samma sak med GPU-folding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Jag bytte nyligen från att ha ett GTX 570 som gav 20k PPD till att ha ett GTX 770 och ett GTX 570.

Tidigare fick jag från GTX570 20k PPD ungefär på core 15 workunits.
Denna siffra är nu för samma kort, samma OS(win7 64-bit), samma klock, bättre nätagg numera 10k PPD.
GTX 770 ger dock ungefär 25k PPD samtidigt.
CPU foldar endast på två utav fyra kärnor.

Så totalt så gör datorn mer än tidigare men det känns konstigt att ett så bra grafikkort för folding plötsligt levererar hälften av det gjort tidigare. Någon som har stött på samma sak med GPU-folding?

Du kör en gammal core 15, se till att köra senaste core 17. Gå in på config - slots och välj en GPU-slot där. Sen går du längs ner till extra slot options och gör en ny med namn client-type och value advanced. Gör samma på båda GPU-slotsen. Då får du core 17-wu som ger mycket mer poäng.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Du kör en gammal core 15, se till att köra senaste core 17. Gå in på config - slots och välj en GPU-slot där. Sen går du längs ner till extra slot options och gör en ny med namn client-type och value advanced. Gör samma på båda GPU-slotsen. Då får du core 17-wu som ger mycket mer poäng.

Glömde tillägga att jag kör både slotsen med client-type advanced. Har dock fått en del core17 WUs till GTX770 men aldrig till GTX570. Skumt tycker jag men det finns säkert någon logisk förklaring till vilka WUs jag får och PPDn korten levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Glömde tillägga att jag kör både slotsen med client-type advanced. Har dock fått en del core17 WUs till GTX770 men aldrig till GTX570. Skumt tycker jag men det finns säkert någon logisk förklaring till vilka WUs jag får och PPDn korten levererar.

Skumt, i så fall borde du bara få core 17 wu. Jag får iaf bara core 17 på både mitt 680 och mitt 7970.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Glömde tillägga att jag kör både slotsen med client-type advanced. Har dock fått en del core17 WUs till GTX770 men aldrig till GTX570. Skumt tycker jag men det finns säkert någon logisk förklaring till vilka WUs jag får och PPDn korten levererar.

Testa sätt client-type till beta istället. Jag får mer poäng på det än med advanced på mitt 680.

Se dippen vid 8:e oktober här, då jag senast testade att ställa om till advanced, på inrådan från något forum.. ..bad idea..
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=...

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Testa sätt client-type till beta istället. Jag får mer poäng på det än med advanced på mitt 680.

Se dippen vid 8:e oktober här, då jag senast testade att ställa om till advanced, på inrådan från något forum.. ..bad idea..
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=...

Tack, då ställer jag om det så får vi hoppas att det blir bättre.

Av någon anledning så börjad med GTX 770 få rätt WUs när jag kopplade ur mitt GTX 570 och jag ligger numera mycket högre med det och client-type beta. Tack så mycket Mizcak!

Permalänk

HD 5850 Failed

Tjenare! Vet inte om detta är ett problem som fler har men jag har foldat några veckor med både CPU och GPU. Det har funkat fint fram till de senaste dagarna då jag bara får failed på GPUn (HD 5850) Någon som vet varför?

Permalänk

Tjo ^^ Har just börjat folda och undrar hur jag får upp min ppd med gpun, Har ett R9 290 och får ut ca 4-5k ppd Känns väldigt fel, nån som vet om det går att fixa?

Permalänk
Skrivet av Widde_100:

Tjo ^^ Har just börjat folda och undrar hur jag får upp min ppd med gpun, Har ett R9 290 och får ut ca 4-5k ppd Känns väldigt fel, nån som vet om det går att fixa?

Verkar mycket lågt för ett R9 290, jag har ett HD 7970 och får ut nästan 110k ppd. Du skulle kunna kontrollera hur CPU användningen ser ut, kanske är så att GPU:n inte får "tillräckligt med data" från CPU:n.
Se också till att ha den senaste F@H klienten samt de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde_100:

Tjo ^^ Har just börjat folda och undrar hur jag får upp min ppd med gpun, Har ett R9 290 och får ut ca 4-5k ppd Känns väldigt fel, nån som vet om det går att fixa?

Om du inte använder en passkey får du ingen bonus, efter den är inlagd börjar bonus efter 10 avklarade work units.

http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/getpasskey.py

Förkortad förklaring av hur man ska göra i FAH Control:
Change it to Expert. Go to Configure--Slots--GPU--Edit--Extra slot options--Add-- Name: Client-type, Value: beta
Add another Extra slot option, Name: next-unit-percentage, Value: 100
Click Ok twice and Save

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk

Någon annan som sett Curecoin? De har en rejäl tillväxt i PPD. De har redan efter tre dagar nått över 100 miljoner PPD!

https://www.facebook.com/Curecoin

http://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t=...

Tänk om alla som kör mining skulle gå över till Curecoin, undrar hur många PPD det skulle bli?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett det och funderar hur mycket det ger i pengar. Om man ser deras top 100 lista borde det ge pengar och man får hoppas att alla lag får ansluta sig till curecoin och få "betalt" för mödan.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag tänkte testa det här med folding lite, så nu har jag fixat konto och börjat. Dock känns det som att jag inte får ut allt jag kan av min GPU.

Just nu har jag en PPD på 1679, med ett GTX 770... det känns väldigt lågt om jag kollar runt på andras resultat.
På min CPU får jag ca 5k, och totalt 6.7k.

Vad "ska" jag få med den här datorn? Vad kan vara fel?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6