Vilken av dessa två TV-apparater bör jag välja, och varför?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två TV-apparater bör jag välja, och varför?

Jag skulle behöva eran hjälp med vilken av dessa tv man ska välja mellan.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746308

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757874#extra

Dels för att kolla på film samt spela på.

rubrik
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wize:

Vad är det som gör att du väljer mellan just de två? På vilka kriterier har du kommit fram till just en LCD/LED och en Plasma? Utveckla gärna lite vilka specifikationer du jämfört och sådär, så kan vi nog hjälpa dig lite bättre.

Permalänk
Skrivet av wize:

samsung tycker jag då den har led istället för plasma.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Jag föredrar personligen led-tv även om färgerna kan vara bättre på en plasma-tv ibland. Har god erfarenhet av Samsung för övrigt så hade röstat på den.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja 60' Plasman. 1080p film i den TV är riktigt vasst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-lite:

Vad är det som gör att du väljer mellan just de två? På vilka kriterier har du kommit fram till just en LCD/LED och en Plasma? Utveckla gärna lite vilka specifikationer du jämfört och sådär, så kan vi nog hjälpa dig lite bättre.

Jag äger just nu en Plasma och är relativt nöjd med den.
Däremot så har jag fått höra gott om LED och att det ger en skarpare bild men att Plasman har bättre färg. Stämmer detta? Kan det vara en smaksak?
Just jämfört med dessa tv så ser jag skillnad på 400 Hz Clear Motion Rate på LED och PLasman har 600 Hz delfältskörning.

Är det en stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wize:

Jag äger just nu en Plasma och är relativt nöjd med den.
Däremot så har jag fått höra gott om LED och att det ger en skarpare bild men att Plasman har bättre färg. Stämmer detta? Kan det vara en smaksak?
Just jämfört med dessa tv så ser jag skillnad på 400 Hz Clear Motion Rate på LED och PLasman har 600 Hz delfältskörning.

Är det en stor skillnad?

400HZ 600Hz clearmotion delfaskörning super vision x ultra +++++ super duper bildförbättrings och vad nu allting heter brukar dom allra flesta stänga av för att antingen ser det oftast bara sämre ut eller helt onaturligt, jag personligen stänger alltid av allting sånt och tycker att det ser bättre ut med såna saker avslaget må hända att det nån gång varit någon inställning jag låtit vara på men jag räknar alltid med att stänga av dom så jag väljer aldrig tv efter sånna inställningar,

bara min personliga åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

400HZ 600Hz clearmotion delfaskörning super vision x ultra +++++ super duper bildförbättrings och vad nu allting heter brukar dom allra flesta stänga av för att antingen ser det oftast bara sämre ut eller helt onaturligt, jag personligen stänger alltid av allting sånt och tycker att det ser bättre ut med såna saker avslaget må hända att det nån gång varit någon inställning jag låtit vara på men jag räknar alltid med att stänga av dom så jag väljer aldrig tv efter sånna inställningar,

Jag håller med. Det är oftast bara 'features' främst för marknadsföringen samt för att kunna ta mer betalt. Finns väll undantag med de är färre än man tror skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Ja men precis! Det känns som något tillverkaren har tryckt in för att det ska låta häftigt.
Jag vet att det finns relativt många skumma förprogrammerade bildförbättringar men borde inte man kunna ge ett mer rakt svar?

Här har du en tv som är så här bra, och här har du en som är mindre bra fast större.
Tror säkert att det finns folk som är haj på det där men för mig är det en jäkla soppa av det här.

Blir någon av dessa två imorgon, frågan är fortfarande vilken... Lutar nog mer åt LED då jag trivs bra med Samsung men å andra sidan så lägger jag en tusing extra och får en något större tv. Men är det värt det?

Permalänk
Medlem

Btw, superschyst av samtliga för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Samsung.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Av vad jag brukar läsa så är panasonics plasmor bland de bättre för film och brukar alltid kamma hem de högsta betygen
Min röst går till exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1177819
Har 3d men ingår inte glasögon.

Dock så stör vissa sig på ett litet flimrande som finns, har själv sett mycket film på en äldre model och för mig är det knappt noterbart. Men som sagt, en otroligt bra film tv.

Angående plasmor och lcd.
Plasmor har betydligt bättre svärta(svarta färger typ, otroligt viktigt för den ultimata bio upplevelsen) men de är inte lika ljusstarka som lcd tv vilket gör att det kan vara bättre att ha en lcd om det är ett ljust rum.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Av vad jag brukar läsa så är panasonics plasmor bland de bättre för film och brukar alltid kamma hem de högsta betygen
Min röst går till exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1177819
Har 3d men ingår inte glasögon.

Dock så stör vissa sig på ett litet flimrande som finns, har själv sett mycket film på en äldre model och för mig är det knappt noterbart. Men som sagt, en otroligt bra film tv.

Angående plasmor och lcd.
Plasmor har betydligt bättre svärta(svarta färger typ, otroligt viktigt för den ultimata bio upplevelsen) men de är inte lika ljusstarka som lcd tv vilket gör att det kan vara bättre att ha en lcd om det är ett ljust rum.

Tack för svaret!
Det är nog framför allt för att få en bra filmupplevelse men få mest utav spelen och där tror jag nog att LED tvn vinner mycket på då jag läst om att PLasman har lättare att få inbränd bild i många fall. Det skumma är att min nuvarande Plasma inte gör det. Dock är det en "HD Ready" och körs i 1080i. Det kanske är först och främst Plasma apparater som spelar upp i 1080p som kan få sådana problem. Eller har jag helt fel nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wize:

Tack för svaret!
Det är nog framför allt för att få en bra filmupplevelse men få mest utav spelen och där tror jag nog att LED tvn vinner mycket på då jag läst om att PLasman har lättare att få inbränd bild i många fall. Det skumma är att min nuvarande Plasma inte gör det. Dock är det en "HD Ready" och körs i 1080i. Det kanske är först och främst Plasma apparater som spelar upp i 1080p som kan få sådana problem. Eller har jag helt fel nu?

att plasmor hade lätt för att bilden brann fast var nog mest när plasma var det senaste, som jag har förstått det så har tv tillverkarna gjort plasman mycket bättre för varje år och på så sätt reducerat "risken" för att det bränner fast har sett folk påstå att på en bra plasma i dagens läge kan det knappt bränna fast men förhoppningsvis får du mer svar på denna punkt då jag är lite osäker och inte har några bra källor ..

Permalänk
Medlem

Samsung utan tvekan

Dem lär vara kassa på telefoner imo, men Tv är dem grymma på

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem

Precis, enda anledningen att oroa sig för inbränning är om du typ glömmer tv:n på med en fast bild i 2 dygn.

Har en plasma från när de entligen fick ett "vättigare" pris. Hd ready men likväl så ser film/spel mycket bättre ut på den än min Samsung led-lcd och Lg lcd från 2010 (samsung budgett och andra ungefär samma prisklass som dig nu).

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Mitt beslut blir nog Samsungen eftersom jag alltid har varit nöjd med deras tv-apparater.
Har fått väldigt många bra svar och fått många förklaringar på olika specifikationer samt problem.

Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wize:

Tackar för alla svar!

Mitt beslut blir nog Samsungen eftersom jag alltid har varit nöjd med deras tv-apparater.
Har fått väldigt många bra svar och fått många förklaringar på olika specifikationer samt problem.

Tack som fan!

Tycker du ska provtitta båda apparaterna först. Om du är ute efter den bästa filmupplevelsen (och vem är inte det när man tittar på tv?) är plasma det självklara valet. Jag hade valt LG:s 60" alla dar i veckan, hade också tittat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177819 för ännu bättre bild om du kan tänka dig att gå ner i storlek.

Permalänk
Medlem

Har själv precis köpt ny TV. Jag kunde inte bestämma mig heller men det slutade med att jag köpte en 50" UT50 galet billigt (5.499kr)
Efter att ha testat den i ett par dagar måste jag säga att jag är grymt nöjd.
Färger, kontrast, svärta och betraktningsvinklar är klart i nivå med dyrare modeller.
Jag kan inte göra annat än att rekommendera Panasonic plasma som ett givet val för din nya TV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Har själv precis köpt ny TV. Jag kunde inte bestämma mig heller men det slutade med att jag köpte en 50" UT50 galet billigt (5.499kr)
Efter att ha testat den i ett par dagar måste jag säga att jag är grymt nöjd.
Färger, kontrast, svärta och betraktningsvinklar är klart i nivå med dyrare modeller.
Jag kan inte göra annat än att rekommendera Panasonic plasma som ett givet val för din nya TV

Jag som tyckte att jag fick min grymt billigt för 5999kr, får man fråga vart du fyndade din nånstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag som tyckte att jag fick min grymt billigt för 5999kr, får man fråga vart du fyndade din nånstans?

Jag köpte min på Hifi-klubbens lagerrensning i Göteborg. Fick den för samma pris som demo-exet i butiken. Var verkligen inte svårprutat, dom gör nog plats för årets modeller.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Mmm... Sitter fortfarande och velar. Samtidigt har jag läst en hel del recensioner och det verkar som att just modellerna av ES ska ha fått toppbetyg av många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wize:

Mmm... Sitter fortfarande och velar. Samtidigt har jag läst en hel del recensioner och det verkar som att just modellerna av ES ska ha fått toppbetyg av många.

Med din budget hade jag köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177881

Helt överlägsen etta i min bok. Denna har också väldigt bra antireflex-filter vilket gör att ljusare miljöer, som traditionellt sett är akilleshälen för plasmor, inte är något märkbart problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muf3:

Jag köpte min på Hifi-klubbens lagerrensning i Göteborg. Fick den för samma pris som demo-exet i butiken. Var verkligen inte svårprutat, dom gör nog plats för årets modeller.

Var nog en kampanj och därför de tog in den, lär ta lite längre tid innan de rensar för nya TV:)

Till TS. Låter som du ska ha en plasma, rekommenderar ST50:)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1317466

Har ingen aning om hur bilden är men de LG's jag har sett har varit riktigt bra. Naturlig och behaglig bild och bra i rörelser, men varför jag länkar till den där är framförallt för att den har passiv 3d istället för epilepsi-varianten som Samsung kör på. Mycket mycket mycket billigare glasögon som är bekvämare, och allmänt behagligare bild att kika på. Dessutom funkar 3d-glasögonen från de flesta biografer som man ofta får med sig hem vilket gör att man till slut har en uppsjö.

Permalänk

Helt klart en sån här om du ska kolla på film o sånt. Grym bildkvalitet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177881
Annars en billigare med grym kvalitet den också
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177817