Permalänk

PVR client?

Kanske jag som e dum i huvet men just nu fattar jag noll! installerat dbvlink server som följde med mitt TV kort Hauppauge wintv-hvr 5500hd installerade även wintv 7 som följde med. funkar hur bra som helst att tiitta på tv i media center men jag vill använda mig av XBMC. Så jag har installerat xbmc-11.0-pvr-margro_v4. men så fort jag försöker starta live tv säger XBMC att ingen pvr client har startats... Vad gör jag för fel behövs det nått mer program?
Tacksam för hjälp innan jag slitit av mig allt hår
Sitter med win 7 inte linux kanske ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk

ingen som har en länk till en lättförståelig guide? Har letat över hela internet känns det som utan resultat allt man hittar är till linux verkar det som.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk

Jag kör bara med xbmc på androidplattan och iphonen men när jag kopplar upp mig mot min mediaportalserver så behövs två saker konfigureras:

Ett pvr-addon. I android och iphone distarna av xbmc finns dessa installerade från början men du kanske behöver installera addonet manuellt. När pvr-addonet är installerat så konfigurera och aktivera det.

I nästa steg så aktiverar du live tv i settings.

Skriver på telefonen så det blir inte mer detaljerat just nu...

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Här finns en länk för kompilerade pvr-addons: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=PVR/FAQ#DownloadAddons.3...

Jag vet inte om det behövs installeras något plugin i dvblink.

edit: där fans ju inget addon för dvblink nej. se nästa svar. spammar tråden... borde gjort edits

Visa signatur

Permalänk

Ett svar till... Om går hit så kan du nog lösa det:
http://dvblogic.com/NewsN/63

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med git-versionen av XBMC (alltså alfaversionen av kommande version 12 Frodo) och till detta finns det PVR-addons som man kan kompilera. Nu kör jag Arch Linux så det hela var mycket enkelt. Först installera xbmc-git via AUR (eller egentligen körde jag xbmc-git via 3:eparts repository men strunt samma) och sedan XBMC-pvr-addons via AUR. Som PVR-server använder jag tvheadend. Allting kör jag på Arch Linux.

Innan när jag körde xbmc Eden så fanns det särskilda PVR-versioner (inofficiella utvecklingsversioner). Jag fick dessa aldrig att funka särskilt stabilt. Men med nya Frodo som kommer så kommer det officiellt stöd för PVR tilläggen och det blir säkert mycket stabilare. Kombinationen sbmc-git med xbmc-pvr-addons funkar riktigt bra nu tillsammans med tvheadend så det ser ut som det äntligen håller på att bli något riktigt bra. Att köra på git utvecklingsversion är egentligen inte något jag rekommenderar normalt sett för plötsligt kan allting bara gå sönder när de börjar utveckla för nästa version. Men just nu verkar det vara i frysläge och buggfixningsläge inför releasen av frodo så för tillfället blir det bara bättre och bättre. När frodo släppts går jag över till stabila releasen igen.

Jaha du kör Windows 7 och inte Linux. Ja principen är väl liknande att man får installera någon inofficiell build (fram tills Frodo släpps) och kanske något förkompilerat addon om man inte vill kompilera det själv. Sedan när man gjort detta får man gå in i system-inställningarna i XBMC (åtminstone i den versionen jag kör på Linux) och där finns en inställning för att aktivera PVR-addon. Sedan får man välja vilken addon man vill använda som funkar ihop med din tv-server. Man får ange saker som ip-adress och annat.

Permalänk
Medlem

I XBMC, har du gått in i Settings och valt "Live TV" och där valt vilken backend du skall koppla upp emot och konfigurerat var den kan hittas? Annars kommer XBMC klaga på att ingen PVR klient startats för ingen är vald eller konfigurerad.

p.s.
Har du inte "Live TV" under settings så saknar du PVR delen av XBMC.
Du kan tex hitta byggen med detta här: http://www.scintilla.utwente.nl/~marcelg/xbmc/prebuild.html

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Fått livetv o funka bra under frodo, fast inte förenns de släppte den officiella. Men en fråga jag har är. Har analogt i väggen från comhem (ingår i hyran) har väldigt grynig bild på tv8 är det nått man kan åtgärda med en singnal förstärkare eller är det bortkastade pengar eller finns det nått annat sätt att få bra bild från den kanalen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har antagligen också okodat digitalt i väggen, men för det behöver du en PCI-E / USB DVB-C mottagare.

Permalänk
Skrivet av beh:

Du har antagligen också okodat digitalt i väggen, men för det behöver du en PCI-E / USB DVB-C mottagare.

Har dbb-c motagare på kortet du menar att jag ska söka där och inte analogt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, testa.

Permalänk

Funkade inte. Så min fråga är fortfarande kan en signalförstärkare ge bättre bild på tv8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det skulle hjälpa att förstärka, signalen är antagligen så svag från början att du inte skulle förbättra SnR nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite då jag också har funderingar kring detta med pvr client. Jag kör xbmc 12.0 "Frodo" i windows 8. Och när jag aktiverar Lvie-TV så säger den att jag måste skaffa en pvr-client och den skickar mig vidare för att välja bland 10 olika clienter. Men till höger om samtliga clienter står det "add-on disabled". Hur löser man det?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ture6600:

Kapar tråden lite då jag också har funderingar kring detta med pvr client. Jag kör xbmc 12.0 "Frodo" i windows 8. Och när jag aktiverar Lvie-TV så säger den att jag måste skaffa en pvr-client och den skickar mig vidare för att välja bland 10 olika clienter. Men till höger om samtliga clienter står det "add-on disabled". Hur löser man det?

Installerade NextPVR http://www.nextpvr.com/ sen aktiverade jag NextPVR i addons i XBMC. Efter det flöt allting på perfekt. När jag aktiverade Nextpvr på burken i sovrummet så var det bara att skriva in ip till server datorn o öppna port 8866 i routern så funka det fint

Visa signatur