Grafikkortet är väldigt varmt

Permalänk

Grafikkortet är väldigt varmt

Hejsan, en vän till mig köpte en dator som inkluderade ett GIGABYTE GeForce GTX 670 2GB, men han fick ett MSI GeForce GTX 670 2GB märkte han efter ett tag. Han har haft stora problem med tempen, hans GPU ligger på 50 Grader. Han borde ha bra kabeldragning, det är butiken som skruvat ihop allt. Han flyttade datorn från ett instängt utrymme till ett öppet utrymme men ändå ökade det med 5 grader. Snälla hjälp till och kom med svar om hur man kan lösa detta!

PS. Han har två fläktar, visserligen så blåser dom utåt så det kan ju bero lite på det, men har ni andra förslag så skriv gärna det!

Tack på förhand
MVH// Oliwer

Permalänk
Medlem

50 grader är inget att vara orolig över! Inte alls! Din vän kan va lugn

Permalänk
Medlem

En väldigt snabbt google-sökning hade besvarat din fråga: 50 grader är helt normalt. När det börjar bli 80-90 grader, då kan du/din kompis börja bli orolig och börja felsöka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av denrake:

50 grader är inget att vara orolig över! Inte alls! Din vän kan va lugn

Grejen är den att det inte borde ligga på det, det stog att det skulle vara på ca 26 grader med fläktarna lågt nedsatt.
Det är uppe i 80 grader när han spelar bf3 :s

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

En väldigt snabbt google-sökning hade besvarat din fråga: 50 grader är helt normalt. När det börjar bli 80-90 grader, då kan du/din kompis börja bli orolig och börja felsöka.

Det är uppe i 80 grader när han spelar bf3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mffalbatross:

Det är uppe i 80 grader när han spelar bf3

fortfarande okej temp

Permalänk
Medlem

80 grader är okej om det är referens-design på kortet, men vid 85-90 borde ni försöka bättra på luftflödet, alternativ göra en aggressivare fläktkurva.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

fortfarande okej temp

Tycker att det låter konstigt när dem säger att det borde ligga på 20-30 grader.. Jag har ett 6870 som ligger på ca 50 när jag spelar bf3

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

80 grader är okej om det är referens-design på kortet, men vid 85-90 borde ni försöka bättra på luftflödet, alternativ göra en aggressivare fläktkurva.

hm.. Tack för svar!
Men han vill få ner det så han kommer göra allt han kan för att sänka tempen! Men nu vet vi att det inte är något att oroa sig över

Permalänk
Medlem
Skrivet av mffalbatross:

Tycker att det låter konstigt när dem säger att det borde ligga på 20-30 grader.. Jag har ett 6870 som ligger på ca 50 när jag spelar bf3

Vem säger att ett grafikkort borde ligga på 20-30 grader? För det stämmer i 95% av fallen inte. Så länge den inte går över 90 behöver du inte oroa dig, den har inbyggd fläkkontroll som körs efter temperaturen, de korten brukar lägga sig runt 80-90 grader som max. Om du t.ex. ställer den i ett kallare rum kommer bara fläkten på GPUn snurra långsammare, för att hålla ungefär samma temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mffalbatross:

Tycker att det låter konstigt när dem säger att det borde ligga på 20-30 grader.. Jag har ett 6870 som ligger på ca 50 när jag spelar bf3

Vem har sagt att 20-30 är normalt?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Vem säger att ett grafikkort borde ligga på 20-30 grader? För det stämmer i 95% av fallen inte. Så länge den inte går över 90 behöver du inte oroa dig, den har inbyggd fläkkontroll som körs efter temperaturen, de korten brukar lägga sig runt 80-90 grader som max.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vem har sagt att 20-30 är normalt?

jag vet inte vem men det var vad han hade hört iallafall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mffalbatross:

Tycker att det låter konstigt när dem säger att det borde ligga på 20-30 grader.. Jag har ett 6870 som ligger på ca 50 när jag spelar bf3

Det är inprincip omöjligt att säga exakt vilken temp man ska ligga på. Temperaturen kan skiljas med, vilket kort man kör, rumstemperatur, exemplar av kort osv. Normalt ska grafikkortet ligga på ca 30 grader idle och ca 80 grader i load, om det är referens modell. Jag kan säga att mitt grafikkort ligger på 3 grader. Stora frågan är hur? inte sant?

Permalänk
Testpilot

Allt under 85 grader är lugnt för ref design, enda man kan göra är egentligen att få in mer luft i chassit i detta fall.
Men inget att oroa sig över alls.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >