Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Det du har hittat är ett Mini PCI kort som användes på bärbara datorer innan Mini PCI-Express kom men så gammal är inte din dator. Ett annat alternativ för dig om du inte vill byta ut kortet i datorn av någon anledning är att köpa en USB-sticka med trådlöst nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Om det finns en Mini PCI-Express kortplats så kommer det att fungera och i princip alla bärbara datorer idag har ett trådlöst nätverkskort på Mini PCI-Express kortplats. Även om anslutningen är densamma så finns det två olika standardiserade storlekar för dom här korten och på lite äldre datorer så sitter det ett (Full) Mini PCI-Express kort medan det på nyare datorer sitter ett Half Mini PCI-Express kort.

Half Mini
http://images.pricerunner.com/product/image/304960497/Intel-C...

(Full) Mini
http://pc-level.com/wp-content/uploads/2009/02/mini-pci-expre...

Här är två kort som stöder 2 strömmar (300Mbit/s maximal länkhastighet) på 2,4GHz eller 5GHz-bandet (40MHz bandbredd stöds och är lämpligt att köra på 5GHz-bandet). Dom här korten är Half Mini PCI-Express:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935831
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935716

Som du ser är ju korten väldigt billiga. Eftersom du bara har 2 antenner i din dator så räcker det med ett kort som stöder 2 strömmar. Jag tror att dina routrar stöder 2 strömmar men endast på 2,4GHz-bandet, jag hittade ingen tydlig specifikation på dom.

Det finns även adaptrar för att montera ett Half Mini på en (Full) Mini plats men då får man kolla så att antennerna räcker fram till fästena också.

Tackar för input!!!

Hittade ett intel 6235 hos en lokalbutik för 295:-, kollade dock på min router och den stöder bara 2.4 ghz, får man inte full effekt då? Ska kolla om jag hittar något på min belkin router också.

Permalänk
Medlem

verkar inte så!

802.11n is a standard that increases transmission speeds to 300 Mbps and beyond and is compatible with the 2.4 GHz frequency band.

Although the 802.11n standard was only ratified in September 2009, Belkin's 802.11n products have been compliant since the first drafts were published by the IEEE in 2006.

Permalänk
Medlem

Så vad kommer jag troligast upp i för hastigheter om jag kör med min netgear cg3100 och köper ett Intel Advanced-N 6235 ?

70-80mbit?

Permalänk
Skrivet av Megachef:

Så vad kommer jag troligast upp i för hastigheter om jag kör med min netgear cg3100 och köper ett Intel Advanced-N 6235 ?

70-80mbit?

Det bästa du kan göra är att brygga cg3100 till ett modem och köpa en riktig router som stödjer 5 Ghz bandet och sen kommer 6235:an till sin fulla rätt.

Själv har jag bryggat till en Asus RT-N65U och har satt in ett Intel Advanced-N 6235 och med comhem 200 så får jag 160-170 Mbit/s med 5 Ghz bandet och 80-90 med 2.4 Ghz bandet.

5 Ghz bandet har kortare räckvid så när jag går upp på övervåningen i vårat hus så är det 2.4 Ghz man får använda och på hela undervåningen så funkar 5 Ghz bandet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Det bästa du kan göra är att brygga cg3100 till ett modem och köpa en riktig router som stödjer 5 Ghz bandet och sen kommer 6235:an till sin fulla rätt.

Själv har jag bryggat till en Asus RT-N65U och har satt in ett Intel Advanced-N 6235 och med comhem 200 så får jag 160-170 Mbit/s med 5 Ghz bandet och 80-90 med 2.4 Ghz bandet.

5 Ghz bandet har kortare räckvid så när jag går upp på övervåningen i vårat hus så är det 2.4 Ghz man får använda och på hela undervåningen så funkar 5 Ghz bandet bra.

Ok, MEN om jag behåller min router, vad jag förväntas för hastighet med 6235 kortet i?

Permalänk

Tror inte du kommer få så mycket mer med comhems skit router även om du byter kort då denna router är en flaskhals för kortet.

Klarar du dig utan 5 Ghz bandet så köp då billigare Netgear WNR 3500L och lägg in Tomato firmware by Shibby.

Hur enkelt som helst. http://www.myopenrouter.com/page/howto

Permalänk
Rekordmedlem

Jag satt o lekte lite med iperf igår (men eftersom forumbilder verkar ha nått strul nu så blir det inga bilder)
Men jag bor fritt från andra nätverk och med en rapporterad länkhastighet på 135Mbps på 2,4 bandet så fick jag en genomsnittlig throughput på ca 96-98Mbps när jag mätte ca 20 ggr med 10sekunders dataflöden.
Jag körde mot en Belkin F7D4301 som just nu kör tomato 1.28 (den har också 5Ghz)
Jag mätte från en liten laptop som bara stödjer 150Mbps med 802.11n och datorn har rätt klen cpu, Intel c-ulv SU4100 så cpun går i taket kring ca 300Mbps när man mäter med kabel, men hursomhelst så gav den kring 100Mbps med en 135Mbps länk, RSSI -40dBm under fina förhållanden och latensen till accesspunkten är 1ms om man pingar den och till min gateway är det ca 2ms.
Så mycket bättre verkligt resultat än det lär det inte gå att få över wifi utan att byta hårdvara, så det kan ju vara en "referens"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tror inte du kommer få så mycket mer med comhems skit router även om du byter kort då denna router är en flaskhals för kortet.

Klarar du dig utan 5 Ghz bandet så köp då billigare Netgear WNR 3500L och lägg in Tomato firmware by Shibby.

Hur enkelt som helst. http://www.myopenrouter.com/page/howto

Precis, polarn tog med sin super mac, länkhastighet, 130mbit, han kom bara upp i 60 mbit och jag 40-45, ser inte värde i att köpa nytt nätverkskort då. RSSI -49, dock 7 andra wifi runt.

Skit router helt enkelt.

En annan sak, flaskhalsar. Beror det på routern eller störningar från andra nät?

Permalänk
Skrivet av Megachef:

Precis, polarn tog med sin super mac, länkhastighet, 130mbit, han kom bara upp i 60 mbit och jag 40-45, ser inte värde i att köpa nytt nätverkskort då. RSSI -49, dock 7 andra wifi runt.

Skit router helt enkelt.

En annan sak, flaskhalsar. Beror det på routern eller störningar från andra nät?

Helt klart routern som flaskar, den är helt väderlös som router om du nu har 100 Mbit lina och uppåt. Och sen gör ju 5 Ghz bandet sitt för att det är så få grannar som sitter på detta band en sålänge. Men ändå kommer du få en ökninge på 2.4 Ghz bandet med en riktig router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Skit router helt enkelt.

Det kan ju va både skitrouter (operatörerna skickar ju inte med några supergrejer direkt) och störningar. För att få bra hastigheter behöver man ju ha bra grejer på båda sidor som ska kommunicera med varandra (bra nätverkskort i datorn och bra router). Man bör ju ha en router som ligger på 5GHz-bandet när man bor i lägenhet så man slipper störas av grannarnas nätverk. Sen är ju inte n-standarden som används för trådlösa nätverk idag så snabb heller men den nya ac-standarden kommer väl att standardiseras någon gång i år så kan det bli ett litet lyft.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Det kan ju va både skitrouter (operatörerna skickar ju inte med några supergrejer direkt) och störningar. För att få bra hastigheter behöver man ju ha bra grejer på båda sidor som ska kommunicera med varandra (bra nätverkskort i datorn och bra router). Man bör ju ha en router som ligger på 5GHz-bandet när man bor i lägenhet så man slipper störas av grannarnas nätverk. Sen är ju inte n-standarden som används för trådlösa nätverk idag så snabb heller men den nya ac-standarden kommer väl att standardiseras någon gång i år så kan det bli ett litet lyft.

Han behöver ju knappast ha AC standard på grejjorna när han endast har 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Vad kan ni rekommendera för router ich vad kostar den?

Kan ju byta nätverkskortet för 300kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Megachef:

Vad kan ni rekommendera för router ich vad kostar den?

Kan ju byta nätverkskortet för 300kr

Skickades från m.sweclockers.com

Utav dom jag provat funkar Asus RT-N65U bäst för mig och den kostar runt en tusing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Utav dom jag provat funkar Asus RT-N65U bäst för mig och den kostar runt en tusing.

Ok. Ska kolla närmare på den, tack!

Ganska ny här, så kanske därför jag inte fattar. Varför slutar forumet att skicka ut mail att någon postat i tråden. Funkade ju bra första 20 inläggen sen slutade det. Har jag missat något? Har omedelbar email påslaget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Ok. Ska kolla närmare på den, tack!

Ganska ny här, så kanske därför jag inte fattar. Varför slutar forumet att skicka ut mail att någon postat i tråden. Funkade ju bra första 20 inläggen sen slutade det. Har jag missat något? Har omedelbar email påslaget

Det fungerar normalt för mig iallafall, men det är ju möjligt att mailen fastnar i ett spamfilter, vissa system kan kräva att du lägger till avsändaren i adresslistan för att släppa igenom det om det börjar komma mycket mail från samma adress.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar normalt för mig iallafall, men det är ju möjligt att mailen fastnar i ett spamfilter, vissa system kan kräva att du lägger till avsändaren i adresslistan för att släppa igenom det om det börjar komma mycket mail från samma adress.

Ok! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Skrivet av mrqaffe:

Jag satt o lekte lite med iperf igår (men eftersom forumbilder verkar ha nått strul nu så blir det inga bilder)
Men jag bor fritt från andra nätverk och med en rapporterad länkhastighet på 135Mbps på 2,4 bandet så fick jag en genomsnittlig throughput på ca 96-98Mbps när jag mätte ca 20 ggr med 10sekunders dataflöden.
Jag körde mot en Belkin F7D4301 som just nu kör tomato 1.28 (den har också 5Ghz)
Jag mätte från en liten laptop som bara stödjer 150Mbps med 802.11n och datorn har rätt klen cpu, Intel c-ulv SU4100 så cpun går i taket kring ca 300Mbps när man mäter med kabel, men hursomhelst så gav den kring 100Mbps med en 135Mbps länk, RSSI -40dBm under fina förhållanden och latensen till accesspunkten är 1ms om man pingar den och till min gateway är det ca 2ms.
Så mycket bättre verkligt resultat än det lär det inte gå att få över wifi utan att byta hårdvara, så det kan ju vara en "referens"

När jag kollar på smallnetbuilders router charts så får dom inte i närheten av dom resultaten som ni får. Det borde väl inte skilja så mycket i hur testningen går till kan jag tycka. Han kör med Intel Advanced-N 6235 och Intel Ultimate-N 6300 när han testar wireless. Det här är med 5GHz-bandet, 2 strömmar och 40MHz bandbredd:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/67-5-...
Vad tror in att det kan bero på?
Testar ni enbart nedlänk eller både upp och nedlänk samtidigt?

mrqaffe:
Vet inte om du har sett det men jag såg nu att smallnetbuilder har testat Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter Lite (ERLite-3) som inte lyckades routa speciellt mycket mer än Asus RT-N56U som ju är en betydligt billigare router och som dessutom har bra WiFi. Check it out:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/76-to...
Jag trodde också att den skulle va betydligt bättre faktiskt.

Permalänk
Medlem

MÅSTE man ifrån 2.4 och upp på 5 ghz nätet för att slippa flaskhalsar med tanke på att det ligger totalt 7 nät på 2.4 nätet

För det hjälper inte att köpa en bättre router va med 2.4 ghz?

Permalänk
Medlem

Ingen här inne som har en 5ghz router som ni vill sälja?

Permalänk
Medlem

Vad har ni att säga om denna, Netgear WNDR3300 ? Funkar den bra som accesspunkt till min netgear cg3100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

MÅSTE man ifrån 2.4 och upp på 5 ghz nätet för att slippa flaskhalsar med tanke på att det ligger totalt 7 nät på 2.4 nätet

För det hjälper inte att köpa en bättre router va med 2.4 ghz?

Alla bättre routrar stöder 5GHz-bandet och alla routrar som stöder 5GHz-bandet stöder även 2,4GHz-bandet. Många routrar har dubbla radios och kan köra den ena radion på 2,4GHz-bandet och den andra radion i 5GHz-bandet medan andra routrar bara har en radio och därför måste man då välja ett band att köra på. Hur mycket du störs utav grannarnas nät beror på hur mycket dom använder sina nät men 5GHz-bandet är helt klart att föredra när man har så många nät i närheten. Lägger du 1000kr på en bra router då kan du väl lägga 300kr på ett bra nätverkskort till datorn också annars får du ligga på 1 ström och 20MHz-bandbredd i 2,4GHz-bandet och konkurrera med dina grannars nät i alla fall. Du kanske skulle satsa på en Asus RT-N65U som cokeman 1337 rekommenderar för det är ju en bra router med dubbla radios (runt 1000kr för den) och sen ett bra Intel nätverkskort till din dator (cirka 300kr) så blir det runt 1300kr totalt. Tycker du att det blir för dyrt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle för övrigt kört Netgear CG3100 som enbart kabelmodem och sen låtit den nya routern routa trafiken (det vill säga köra den som router och inte bara accesspunkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Alla bättre routrar stöder 5GHz-bandet och alla routrar som stöder 5GHz-bandet stöder även 2,4GHz-bandet. Många routrar har dubbla radios och kan köra den ena radion på 2,4GHz-bandet och den andra radion i 5GHz-bandet medan andra routrar bara har en radio och därför måste man då välja ett band att köra på. Hur mycket du störs utav grannarnas nät beror på hur mycket dom använder sina nät men 5GHz-bandet är helt klart att föredra när man har så många nät i närheten. Lägger du 1000kr på en bra router då kan du väl lägga 300kr på ett bra nätverkskort till datorn också annars får du ligga på 1 ström och 20MHz-bandbredd i 2,4GHz-bandet och konkurrera med dina grannars nät i alla fall. Du kanske skulle satsa på en Asus RT-N65U som cokeman 1337 rekommenderar för det är ju en bra router med dubbla radios (runt 1000kr för den) och sen ett bra Intel nätverkskort till din dator (cirka 300kr) så blir det runt 1300kr totalt. Tycker du att det blir för dyrt?

Nej, det låter vettigt!

Permalänk
Medlem

Nu måste jag få kläm på detta med bandwidh i routern också. Skulle ändra den till 40 mhz istället för 20 mhz, pratade med en kille på comhem, som sa att enda skillnaden mellan 20 och 40 var att på 40 kunde man forca router att välja högre eller lägre kanaler, okej, fine tänkte jag och provade det, ställde den på 40 och lower channel. Då hoppade min hastighet (som står i windows wifi info) upp till 130 mbit istället för som tidigare72 mbit. Och jag fick 63 mbit/s på bredbandskollen istället för 42 mbit. GULD tänkte jag. Men efter 2 min så gick den tillbaka samma gamla vanliga även fast routern stod kvar på 40mhz

inssider visade på

20mhz: channel 1(ex) max rate 144

40mhz: channel 1+5(ex) max rate 300

MEN efter (som jag skrev) 2 min visade inssider

på 40mhz: channel 1(ex) max rate 144

Står forfarande kvar på 40 mhz, men bara en channel i inssider och max rate 144, och windows säger hastighet 72mbit.

Kan någon förklara detta? Jag blir sjukt förvirrad. Varför fick jag bra resultat efter ändrat till 40mhz för att sedan få sämre igen?

Ringa till comhem är menningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Nu måste jag få kläm på detta med bandwidh i routern också. Skulle ändra den till 40 mhz istället för 20 mhz, pratade med en kille på comhem, som sa att enda skillnaden mellan 20 och 40 var att på 40 kunde man forca router att välja högre eller lägre kanaler, okej, fine tänkte jag och provade det, ställde den på 40 och lower channel. Då hoppade min hastighet (som står i windows wifi info) upp till 130 mbit istället för som tidigare72 mbit. Och jag fick 63 mbit/s på bredbandskollen istället för 42 mbit. GULD tänkte jag. Men efter 2 min så gick den tillbaka samma gamla vanliga även fast routern stod kvar på 40mhz

inssider visade på

20mhz: channel 1(ex) max rate 144

40mhz: channel 1+5(ex) max rate 300

MEN efter (som jag skrev) 2 min visade inssider

på 40mhz: channel 1(ex) max rate 144

Står forfarande kvar på 40 mhz, men bara en channel i inssider och max rate 144, och windows säger hastighet 72mbit.

Kan någon förklara detta? Jag blir sjukt förvirrad. Varför fick jag bra resultat efter ändrat till 40mhz för att sedan få sämre igen?

Ringa till comhem är menningslöst.

Att köra 40 Mhz på 2.4Ghz-bandet anses som "oförskämt" då man sabbar så mycket för sina grannar. Det byggdes därför in ett skydd - sk "40 Mhz intolerant", vilket tvingar ner din AP till 20 Mhz igen om den ser några grannar på samma kanal som kör 20 Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Att köra 40 Mhz på 2.4Ghz-bandet anses som "oförskämt" då man sabbar så mycket för sina grannar. Det byggdes därför in ett skydd - sk "40 Mhz intolerant", vilket tvingar ner din AP till 20 Mhz igen om den ser några grannar på samma kanal som kör 20 Mhz.

Ok.

Jag har ju ett Ralink RT5390, klarar den inte bara av 1 channel? Eftersom i inssider står det nu att min router ligger på 13+9? Eller har det inget med saken att göra?

i avancerat för mitt nätverkskort kan jag ställa in följande:

Adhoc support 802.11n står på disabled
Multimedia/Gaming Environment står på disabled
Radio on/off står på enabled

Är det något jag borde ändra här?

Permalänk
Medlem

Det är precis som Tanis säger. Det finns endast 3 icke-överlappande 20MHz kanaler att välja på i 2,4GHz-bandet och när du använder 40MHz bandbredd använder du 2 av dom 3 kanalerna, dina 7 grannar ska ju trängas med dig på dom här 3 icke-överlappande kanalerna också. På 5GHz-bandet däremot så finns det massor av kanaler att välja på det är dessutom så att dom flesta som har trådlöst nätverk hemma ligger på 2,4GHz-bandet vilket gör att man nästan blir själv på 5GHz-bandet med alla kanalerna att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Ok.

Jag har ju ett Ralink RT5390, klarar den inte bara av 1 channel? Eftersom i inssider står det nu att min router ligger på 13+9? Eller har det inget med saken att göra?

i avancerat för mitt nätverkskort kan jag ställa in följande:

Adhoc support 802.11n står på disabled
Multimedia/Gaming Environment står på disabled
Radio on/off står på enabled

Är det något jag borde ändra här?

Alla nätverkskort för n-standarden klarar att använda 2 icke-överlappande kanaler (40MHz bandbredd) och i ditt fall kör du då på kanalerna 13 och 9 vilket ger dig (40MHz bandbredd). Skilj på strömmar och kanaler, ditt nätverkskort klarar endast 1 ström men det klarar att utnyttja 2 icke överlappande kanaler som ger 40MHz bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Alla nätverkskort för n-standarden klarar att använda 2 icke-överlappande kanaler (40MHz bandbredd) och i ditt fall kör du då på kanalerna 13 och 9 vilket ger dig (40MHz bandbredd). Skilj på strömmar och kanaler, ditt nätverkskort klarar endast 1 ström men det klarar att utnyttja 2 icke överlappande kanaler som ger 40MHz bandbredd.

Ok. Tack!

Och inställningarna jag har på nätverkskortet, ska dom stå så?

Adhoc support 802.11n ska den vara disabled?