Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Skrivet av Megachef:

Ok. Tack!

Och inställningarna jag har på nätverkskortet, ska dom stå så?

Adhoc support 802.11n ska den vara disabled?

Det enda du behöver ändra i nätverkskortet är 802.11n-kanalbredd för bandet 2.4 och 5.2 är på auto istället för 20 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Det enda du behöver ändra i nätverkskortet är 802.11n-kanalbredd för bandet 2.4 och 5.2 är på auto istället för 20 MHz.

Ok, tack!

Jag har dock inget 5ghz kort än

Permalänk
Rekordmedlem

Smallnetbuilder anger sin wifiprestanda som ett medelvärde av mätningar på 5 olika ställen om jag förstår det rätt, det svåra med alla radiolänkar är att de påverkas av all annan radio i närheten, det spelar ingen roll om man själv har en länkhastighet på 600Mbps, det kan bli 30Mbps pga att man har 2 grannar med wifi och att nån använder microvågsugnen, man delar på etern och allt inom radioräckvidd påverkar. Fördelen med 5GHz är att det har mycket svårare att passera väggar och det gör att det blir mindre störningar och nu med 802.11 ad så blir det ännu högre frekvenser och i stort sett omöjligt att passera väggar, det kommer att ge förutsättningar för mycket snabba nät och antagligen en hel del gnäll hos dem som inte förstår sig på tekniken utan vill att den ska passera väggar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Smallnetbuilder anger sin wifiprestanda som ett medelvärde av mätningar på 5 olika ställen om jag förstår det rätt, det svåra med alla radiolänkar är att de påverkas av all annan radio i närheten, det spelar ingen roll om man själv har en länkhastighet på 600Mbps, det kan bli 30Mbps pga att man har 2 grannar med wifi och att nån använder microvågsugnen, man delar på etern och allt inom radioräckvidd påverkar. Fördelen med 5GHz är att det har mycket svårare att passera väggar och det gör att det blir mindre störningar och nu med 802.11 ad så blir det ännu högre frekvenser och i stort sett omöjligt att passera väggar, det kommer att ge förutsättningar för mycket snabba nät och antagligen en hel del gnäll hos dem som inte förstår sig på tekniken utan vill att den ska passera väggar

På smallnetbuilder kan man se varje location för sig eller ett average, minimum eller maximum i deras charts och det är ju trevligt fast dom kunde ju skrivit intill chartsen vad varje location innefattar för förhållanden men det står i alla fall någonstans på sidan om man letar lite. En annan fördel med 5GHz är ju att det finns så många kanaler för WiFi och att dom allra flesta med WiFi hemma trängs på 2,4GHz istället vilket gör det väldigt lätt att få en fri kanal på 5GHz-bandet.