Laptop stänges av pga dåligt batteri och nu fungerar inte skärmen

Permalänk

Laptop stänges av pga dåligt batteri och nu fungerar inte skärmen

Hej.

En kompis ringde nyss. Har har inte så bra koll på datorer och undrade om jag kunde hjälpa honom. Problemet är att när vi formaterade och installerade windows 7 på hans laptop (Dell Studio 1537) för ca ett år sedan så indikerade datorn att batteriet bör bytas och fast man hade haft nätadaptern inkopplad i 10 timmar så varade bara batteriet i 2 minuter när man drog ur nätadaptern. Lite lustigt men men, han har kört vidare med nätadapter.

Idag skulle hans son använda datorn och glömde koppla in nätadaptern. Datorn startade men efter 2 min stängdes den av pga batteriet (tror jag) och dem kopplade in nätadaptern och startade datorn. Datorn startar MEN skärmen är helt svart. Ingen text eller något alls utan skärmen är helt avstängd hela tiden men datorn snurrar igång och låter som vanligt. Någon som har en gissning på vad detta kan vara? Är det grafikkortet som tagit skada när datorn används utan nätadapter med ett dåligt batteri? Kan man isåfall byta detta själv och vad kostar det? Några andra teorier om vad det kan vara?

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

Har själv haft ett flertal olika laptops genom åren och nästan alla lider av 'Black screen of death'.

Frågan är nog om det är bakgrundsbelysningen eller hela skärmen som är trasig. Be honom starta upp datorn, lys sedan med en lampa på skärmen.
Antingen kommer du skrivbordsbakgrunden i väldigt svagt ljus, eller inget alls.

Ifall det råkar vara ljust bakgrundsbelysningen som inte funkar så finns det tusentals guider på internet, googla något i stil med "laptop backlight not working" eller "laptop black screen". Vissa guider funkar, vissa inte. Ofta beror det på laptopen själv.

Ifall skärmen är helsvart så är nog hoppet ute, lämna in den på lagning ifall garantin är kvar, annars kostar det nog en del att laga och man kan lika gärna köpa en ny.

Edit: Ifall laptopen har snabbknappar för att ändra bakgrundsbelysningen så testa att tryck på dom, det kan hjälpa. (Är ofta en av F-knapparna eller FN+uppåtpil/neråtpil)

Permalänk

Tack så mycket för svaret Sacrum! Ska be han testa det där med lampan så får vi se vart de lutar=) Tack än en gång!