Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fula märken på framsida av böcker, rätt att klaga?

Permalänk
Medlem

Fula märken på framsida av böcker, rätt att klaga?

Fick hem 2 av mina 3 The walking dead böcker idag, från Bokus. Det har strulat massor och tagit flera veckor att ens få denna delleveransen.
Jag blev naturligtvis glad och tänkte krypa ner med första serien och läsa lite men direkt när jag packade upp så såg jag fula märken på just första boken. Blev jävligt irriterad men tänkte att jag kunde leva med detta.

Öppnade senare upp bok #3 för att se hur den såg ut av ren nyfikenhet och även denna hade en "enligt mig" stor skada i ena hörnet.
Min fråga är bara om jag har rätt att klaga och/eller om jag överreagerar? Jag har ju trots allt köpt numrerade böcker med "Hardcover" för att jag faktiskt vill ha hela samlingen och det känns inte jättekul med märken på dem då.

Jag bifogar bilder så kan ni se vad ni tycker!

Bild 1-3 är från Book one
Bild 4 är från Book three

1

2

3

4

Dold text
Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Fick hem 2 av mina 3 The walking dead böcker idag, från Bokus. Det har strulat massor och tagit flera veckor att ens få denna delleveransen.
Jag blev naturligtvis glad och tänkte krypa ner med första serien och läsa lite men direkt när jag packade upp så såg jag fula märken på just första boken. Blev jävligt irriterad men tänkte att jag kunde leva med detta.

Öppnade senare upp bok #3 för att se hur den såg ut av ren nyfikenhet och även denna hade en "enligt mig" stor skada i ena hörnet.
Min fråga är bara om jag har rätt att klaga och/eller om jag överreagerar? Jag har ju trots allt köpt numrerade böcker med "Hardcover" för att jag faktiskt vill ha hela samlingen och det känns inte jättekul med märken på dem då.

Jag bifogar bilder så kan ni se vad ni tycker!

Bild 1-3 är från Book one
Bild 4 är från Book three

Klaga och kräv utskick av nya oskadda exemplar omgående. De får stå för returfrakt av de böcker du har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Fick hem 2 av mina 3 The walking dead böcker idag, från Bokus. Det har strulat massor och tagit flera veckor att ens få denna delleveransen.
Jag blev naturligtvis glad och tänkte krypa ner med första serien och läsa lite men direkt när jag packade upp så såg jag fula märken på just första boken. Blev jävligt irriterad men tänkte att jag kunde leva med detta.

Öppnade senare upp bok #3 för att se hur den såg ut av ren nyfikenhet och även denna hade en "enligt mig" stor skada i ena hörnet.
Min fråga är bara om jag har rätt att klaga och/eller om jag överreagerar? Jag har ju trots allt köpt numrerade böcker med "Hardcover" för att jag faktiskt vill ha hela samlingen och det känns inte jättekul med märken på dem då.

Jag bifogar bilder så kan ni se vad ni tycker!

Bild 1-3 är från Book one
Bild 4 är från Book three

Det är utan tvekan så pass grova fel på böckerna att du ska klaga, antingen har du fått begagnade eller tredjesortering eller nått..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det är utan tvekan så pass grova fel på böckerna att du ska klaga, antingen har du fått begagnade eller tredjesortering eller nått..

Skrivet av DavidtheDoom:

Klaga och kräv utskick av nya oskadda exemplar omgående. De får stå för returfrakt av de böcker du har.

Okej, jag tog av plasten för att senare se skadorna. Reflektionerna mot lampor osv från plasten gjorde att man först inte kunde se dom, kan det vara ett problem? Jag hämtade ut böckerna vid 13-tiden och har precis skickat iväg ett mail där jag klagat samt skickade med bilderna. Inte kan de väl påstå att jag åsamkat alla dessa skadorna själv på 4 timmar?

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Woaw, detta är INTE okej. Byt ut dom!
Man betalar ju för omslaget också när man väljer bort pocket.

Permalänk
Medlem

Det där va grova fel! Helt klart få nya oskadda exemplar! Håller med plasten ser oftast fördjävlig ut så är inte så lätt att se skadorna bakom plasten då! Men du borde kräva nya! Sedan får ju såklart dem stå för alla kostnader!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Okej, jag tog av plasten för att senare se skadorna. Reflektionerna mot lampor osv från plasten gjorde att man först inte kunde se dom, kan det vara ett problem? Jag hämtade ut böckerna vid 13-tiden och har precis skickat iväg ett mail där jag klagat samt skickade med bilderna. Inte kan de väl påstå att jag åsamkat alla dessa skadorna själv på 4 timmar?

Du har alltid rätt att undersöka varan oavsett om man behöver ta sönder förpackningen. Det påverkar inte din möjlighet för reparation, omleverans eller ångerrätt.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm

EDIT: Fel länk

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kräv nya böcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har alltid rätt att undersöka varan oavsett om man behöver ta sönder förpackningen.
Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Tack så mycket för den infon. Oroade mig lite över att de skulle börja klaga på att jag tagit bort den tunna plasten, nu kan jag bara hänvisa till detta.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har alltid rätt att undersöka varan oavsett om man behöver ta sönder förpackningen.
Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Nu handlade det där dokumentet dock om ångerrätten, vilket han definitivt inte bör åropa här, då han förmodligen får stå för frakten tillbaka då plus att den skadade boken skulle anses som trasig vara = ej godkänd retur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Nu handlade det där dokumentet dock om ångerrätten, vilket han definitivt inte bör åropa här, då han förmodligen får stå för frakten tillbaka då plus att den skadade boken skulle anses som trasig vara = ej godkänd retur.

Råkade länka fel, hade en hel hög med "konsumentfönster" uppe Har ändrat mitt inlägg
Givetvis får han göra en reklamation. Det jag menade var att uppackningen av varan inte ska påverka hans möjligt att kräva omleverans, reparation eller evt. häva köpet. Ej heller ska det påverka ångerrätten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vända mig till affären och kräva omleverans.

För jag antar att du vill ha dessa lite för eventuellt samlarvärde också?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag skulle vända mig till affären och kräva omleverans.

För jag antar att du vill ha dessa lite för eventuellt samlarvärde också?

Jag vände mig till dem direkt efter jag skapat denna tråden igår och så många höll med mig. Konstigt nog är detta enda gången som Bokus tagit såhär pass lång tid på sig att svara mig.

Kanske inte direkt samlarvärde (jag kommer att läsa dem) men jag håller alltid saker som jag tycker mycket/håller varmt om hjärtat i gott skick. Med dessa två är det en ren omöjlighet för mig att hålla dem i gott skick. Till och med häftade skolböcker jag köpt från dem har haft tio gånger bättre kvalitét än dessa.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Jag vände mig till dem direkt efter jag skapat denna tråden igår och så många höll med mig. Konstigt nog är detta enda gången som Bokus tagit såhär pass lång tid på sig att svara mig.

Kanske inte direkt samlarvärde (jag kommer att läsa dem) men jag håller alltid saker som jag tycker mycket/håller varmt om hjärtat i gott skick. Med dessa två är det en ren omöjlighet för mig att hålla dem i gott skick. Till och med häftade skolböcker jag köpt från dem har haft tio gånger bättre kvalitét än dessa.

Det som stör mig mest och som jag inte fattar.. Är vad de tryckmärkena mitt i boken ska föreställa. Det första jag hörde i huvudet var

(Jätterelevant)

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar