Permalänk
Medlem

Dator tjuter vid belastning

Har problem med en dator som tjuter som fan. Ger ifrån sig ett envetet ljud som inte går att leva med. Har kört lite tester och det har visat sig att det är något som blir väldigt varmt i den vid belastning. Jag vet dock inte vad.

Här är en dump på temperaturer osv i speedfan.

Tjutet uppstår när temp 3 överstiger 80c. När den kommer upp i en viss temp stänger datorn av sig.

När datorn inte belastas ser det ut såhär:

Specc:
CPU: AMD2 6000+ 3ghz. Stock kylning
Moderkort: Gigabyte moderkort med inbyggt grafikkort
RAM: 4gb DDR2
HDD: 320 gb 3.5"
PSU: 12 år gammalt 250watt

Permalänk
Medlem

kör med HW-Monitor istället..
Då ser man vilka komponenter som är varma

Men jag skulle gissa på att din CPU är den som blir varm.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Speedfan är värdelöst för temperaturer.
HW-monitor är bättre.

Sen kan det vara coilwhine du upplever, från exv nätagg eller grafikkort.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Speedfan ger oftast inte ett pålitligt resultat enligt mina erfarenheter. Testa med CoreTemp alt. HW Monitor!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

12år gammalt nätagg i en modern dator där 12V är allt? Inte bra alls eftersom gamla nätagg gav sitt mesta på 3,3 och 5V. Byt snarast till något nyare. Troligen är det nätagget som låter pga att det är utslitet och antagligen överbelastat. Inte ens de bästa nätaggen är helt friska efter 12 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Värdena står för: Just nu - Min - Max
Vid tung belastning:

Verkar som ena kärnan i processorn blir väldigt varm?

Kan nätagget påverka detta?

Vid normal belastning:

Permalänk
Medlem

öppna burken lyssa går ju ta en slang så blir det lättare men jag skulle vara orolig så inte din cpu brinner upp;P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Öppnade datorn och rengjorde den. Blev lite bättre men problemet kvarstår. När jag ser på HW vcore volten så hoppar den mellan 1.1 till 1.4 rätt friskt under load. Är detta normalt? Känns ju inte som en dator bara skall börja överhetta även om man sitter på stock kylning. Temperaturen stiger i en ganska jämn takt tills dess att datorn dör vid 125c, tar väl 5-10 min innan den blir så pass varm att den tjuter om man t.ex. sitter och kollar SVT play. Sen tar det kanske 5-10 min till att nå upp till 125, men då måste jag pressa datorn hårt. Om jag stänger ner en applikation som är krävande sjunker temperaturen väldigt snabbt. Kanske räcker det med endast en ny cpu fläkt?

Permalänk

Gör säkerhetskopior på all porr ifall om att ett haveri nalkas.
- Vi alla vet hur lätt det är att vara efterklok.

Min nätdel tjöt ett tag, speciellt när jag scrollade.
En dag sa den poff och tog med sig någon mer del i sitt fall.
(fast jag hade iofs bytt fläkt och körde fläkten så lågt det gick)

Permalänk
Medlem

Visade sig att processorfläkten var för klen för att kyla processorn. Satte in en gammal Zalman 9700 som nu håller tempen nere runt 50 vid 100% cpu användning. Känns rätt overkill att ha ett sådant monster i datorn för att streama svt play... Nätagget får vara med ett tag till
Tack för alla tips!