Permalänk
Medlem

Räcker 450 W? (+lite annat)

Hej!

Jag är ny på forumet och dessutom väldigt okunnig i datorernas värld (vilket i sig är anledningen till att jag hittat hit för info).

Är gamer sedan barnsben, men har hittills kört på konsol.
Tröttnade dock till slut på att sitta på 7-8år gammal teknologi och har nu beställt en speldator i delar.
Kanske borde ha läst på bättre innan, för nu inser jag att mitt nätaggregat eventuellt är lite för klent pga dumsnålheten.

Jag har ett "COOLER MASTER PC GX 450 W" och min fråga är alltså hur det kommer klara sig i förhållande till mina andra komponenter som är följande:

SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7850 OC - 2 GB GDDR5 - PCI-Express 3.0

INTEL Core i5 Ivy Bridge 3570K - 3,4 GHz - Cache L3 6 MB - Socket LGA 1155

ASUS P8Z77-V LX2 - Socket 1155 - Chipset Z77 - ATX

KINGSTON PC-minne ValueRAM 2 x 4 GB DDR3-1333 PC3-10600 CL9

SEAGATE Intern hårddisk Barracuda 7200.14 ST2000DM001 3,5" - 2 TB

(+USB-nätverkskort som jag inte minns vad det heter, men det drar väl typ inget ändå...)

Har surfat runt en del och hittat ganska motstridiga uppgifter om huruvida det räcker eller inte, men det verkar vara på håret.
Vore väldigt tacksam om någon här på forumet kan ge mig ett bra svar.
Köper helst inte nytt om det går att undvika, då jag redan överstigit min ursprungliga budget med lyxigt chassi, tangentbord och skärm...

OM jag nu bör köpa nytt, vad rekommenderas iså fall? Låg ljudnivå är ett stort plus...

PS. Om någon har några andra åsikter om mitt kanske slarvigt ihopsatta paket, så framför dem gärna. Fick hjälp av en vän att välja komponenter och hoppas att allt är i sin ordning och bra för gaming.
(Övrig utrustning är: FRACTAL DESIGN PC chassi Define R4 - vit + DELL ULTRASHARP U2412M + STEELSERIES 6GV2)

PPS. Någon som har tips på bra gamingmus för fps?

Tacksam för svar.

Sailor77.

Ytterligare funderingar
Permalänk
Medlem

ett 500W är ju rekommenderat men det är ju med ett overkiill system med allt man kan köpa till så 450W funkar nog så länge du inte ska överklocka.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

kör du på det men ingen överklockning över 3.6 ghz med det nätagget... tills du fixar ett bättre inom 2 månader tror inte agget kommer klara belastningen allt för länge.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker gott.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Inget jag skulle vilja ha i min burk. Ruggiga vågformer vid hög last och ner till 11,3V.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Mätte nyss och låg strax under 400 Watt när jag spelade Far Cry 3 på 720p fönsterläge (för att kunna se nätaggregatets strömförbrukning i realtid) på max inställningar. Så 450 Watt ska man väll klara sig på

Kör med GTX 590 som drar en del med sina två gamla GPU i eget SLI.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inget jag skulle vilja ha i min burk. Ruggiga vågformer vid hög last och ner till 11,3V.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Ok. Nej, det var ingen vidare recension.
Tror nog jag köper nåt annat. Har du något tips på vad som vore bra för en lagom peng?

Permalänk
Skrivet av Sailor77:

Ok. Nej, det var ingen vidare recension.
Tror nog jag köper nåt annat. Har du något tips på vad som vore bra för en lagom peng?

http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold
Jävligt ful dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sailor77:

Ok. Nej, det var ingen vidare recension.
Tror nog jag köper nåt annat. Har du något tips på vad som vore bra för en lagom peng?

Ingen fara, halt onödigt att köpa nytt nätagg! Folk här på sweclockers är bara paranoida..

Från recensionen ni länkade:

Citat:

Oh fudge. I was hoping to see better results than this. I mean, this is not out of spec, but...

Nätagget håller alltså ATX standarden och då är det inga som helst problem att fortsätta använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Ingen fara, halt onödigt att köpa nytt nätagg! Folk här på sweclockers är bara paranoida..

Från recensionen ni länkade:

Nätagget håller alltså ATX standarden och då är det inga som helst problem att fortsätta använda det.

Ju högre rippel desto mer sliter det på komponenterna och förkortar livslängden.. Man kan köpa riktigt bra agg för inte mycket pengar alls. XFX Core Ed. 450/550 är oändligt mycket bättre än CM GX-agget.. för samma peng!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ju högre rippel desto mer sliter det på komponenterna och förkortar livslängden.. Man kan köpa riktigt bra agg för inte mycket pengar alls. XFX Core Ed. 450/550 är oändligt mycket bättre än CM GX-agget.. för samma peng!

Hej, du kan gärna ge en källa på det uttalandet, som ger mer information, inte tex sweclockers uttalande om att det gör det, snarare varför.

Jag tror än en gång att sweclockare bara är paranoida.

Jag har inte argumenterat för att köpa skitagg, jag argumenterar för att det är onödigt att köpa ett helt nytt.

Permalänk
Medlem

Nåt som finns på webhallen?

Tack för alla svar.

Jag tror jag tar det säkra före det osäkra och köper ett lite bättre aggregat som håller för lite mer uppgraderingsmöjligheter i framtiden.

Orkar inte vänta på sega leveranstider, Pixmanias senaste paket hamnade fel och jag börjar bli otålig.

Någon som vet något bra 550W+ som finns i fysisk butik i Göteborg?
Helst under 700 kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sailor77:

Tack för alla svar.

Jag tror jag tar det säkra före det osäkra och köper ett lite bättre aggregat som håller för lite mer uppgraderingsmöjligheter i framtiden.

Orkar inte vänta på sega leveranstider, Pixmanias senaste paket hamnade fel och jag börjar bli otålig.

Någon som vet något bra 550W+ som finns i fysisk butik i Göteborg?
Helst under 700 kr.

Tack på förhand!

Inet ligger väll i göterborg och har xfx 550/ 650 watt för dem pengarna kanon agg för 1000kr finns det bättre men xfx är i alla kvalitets byggen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hej, du kan gärna ge en källa på det uttalandet, som ger mer information, inte tex sweclockers uttalande om att det gör det, snarare varför.

Jag tror än en gång att sweclockare bara är paranoida.

Jag har inte argumenterat för att köpa skitagg, jag argumenterar för att det är onödigt att köpa ett helt nytt.

Här har du:

http://www.sweclockers.com/upload/news/080208_ordlista.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Inet ligger väll i göterborg och har xfx 550/ 650 watt för dem pengarna kanon agg för 1000kr finns det bättre men xfx är i alla kvalitets byggen

Ja, det gör det visst! Vilken dålig koll jag har... Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hej, du kan gärna ge en källa på det uttalandet, som ger mer information, inte tex sweclockers uttalande om att det gör det, snarare varför.

Jag tror än en gång att sweclockare bara är paranoida.

Jag har inte argumenterat för att köpa skitagg, jag argumenterar för att det är onödigt att köpa ett helt nytt.

Det finns google om du är osäker på vad rippel betyder.. Jag påstår att GX-serien är ett ganska uselt nätagg, det finns flera källor på det också. Dom aggen ska man inte pressa, helst inte över 75%. Det är synd om dom som köpt det, för det är ju inte deras eget fel att det är ett dåligt agg. Det som är mest synd är att det står "Cooler Master" på agget, man förväntar sig bättre grejjer från dom.
Jag tycker inte det är onödigt köpa ett nytt bra agg om man bryr sig om sina andra komponenter i systemet..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Det finns google om du är osäker på vad rippel betyder.. Jag påstår att GX-serien är ett ganska uselt nätagg, det finns flera källor på det också. Dom aggen ska man inte pressa, helst inte över 75%. Det är synd om dom som köpt det, för det är ju inte deras eget fel att det är ett dåligt agg. Det som är mest synd är att det står "Cooler Master" på agget, man förväntar sig bättre grejjer från dom.
Jag tycker inte det är onödigt köpa ett nytt bra agg om man bryr sig om sina andra komponenter i systemet..

Okej, för att vara ännu tydligare då. Hur MYCKET kortare livslängd ger mer rippel? tex 120mV gämfört med 0mV (eller något minimum däromkring). Finns det någon fakta om detta. Det är ingen fakta att länka till sweclockers informationsblad som säger att livslängden kan minska, men säger inget om hur mycket. Om livslängen minskas med 1 dag under 10 år spelar det ju ingen roll..

Definitionen av rippel hjälper inte mig att förstå hur komponenter skadas av det..

Och, för övrigt drar ett system med 7850, 255W med full GPU belastning. cpu:n tar inte ens 100W. Då ligger agget på runt 75% load. Ts, det är alltså bara bull shit att du behöver byta ditt nätagg. Ska du uppgradera senare så kan du köpa nytt agg då..

http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Skrivet av pompa_kumla:

Inet ligger väll i göterborg och har xfx 550/ 650 watt för dem pengarna kanon agg för 1000kr finns det bättre men xfx är i alla kvalitets byggen

Nu behövs det nätagg för 1000kr?!? under 700kr räcker ju utan problem..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Hej, du kan gärna ge en källa på det uttalandet, som ger mer information, inte tex sweclockers uttalande om att det gör det, snarare varför.

Jag tror än en gång att sweclockare bara är paranoida.

Jag har inte argumenterat för att köpa skitagg, jag argumenterar för att det är onödigt att köpa ett helt nytt.

Rippel förkortar livslängden på elektrolykondensatorer, den komponent i datorsystem som tenderar att åldras och fallera först. Rippel kortar livslängden genom ökad intern värmeutveckling och läser du datablad för elektrolyter finns det alltid just en spalt med max ripple current. Ju högre nivå, desto kortare livslängd.

Bl a därför är billiga nätagg av ondo eftersom elektrolyter finns i nätagg just för att filtera bort ripplet från switchningen. Alltså utsätts de för mycket rippel och slits snabbt. Av den anledningen är högsta kondensatorkvalitet av yttersta vikt. Tyvärr är bra sådana dyra och därför snålas det många många håll vilket ger kort användbar livslängd på nätagget, sedan börjar det rippla ännu mer än från början och ställa till än större driftsäkerhetsproblem och livslängdsproblem för ansluten utrustning.

Hittade On ripple, and its effects on overclocking som också är av intresse, speciellt för alla glada överklockare. Personligen tycker jag att hans övre gräns är för hög, och eftersom allt rippel är skadligt bör man sträva efter så nära noll som möjligt. Bättre agg idag ligger utan vidare under 20-25mV som nya och är det välbyggda kan det hålla sig under lång tid. Till skillnad från sämre agg där ripplet börjar öka relativt snabbt pga åldrande budgetkondensatorer.

Även artikeln Determining end-of-life, ESR, and lifetime calculations for electrolytic capacitors at higher temperatures som behandlar livslängd vid förhöjda temperaturer tas rippelströmmen med som en viktigt faktor för ökad värme och förkortad livslängd.

Såhär räknar du ut den skadliga temperaturökningen pga rippel:

The temperature increase ΔT due to the ripple current Irip can be calculated from

ΔT = (Irip)2 × tanδ/(β × ω × A × C)

Where A is the surface area of the can case, m2

A = (π/4) × D × (D + 4L),

where: D = can diameter, L = can length, all in m

C is the capacitance value, F

ω is the cyclic frequency, s−1

β is the heat transfer constant, which the manufacturer should know, W/(K × m2)

Engelska Wiki har och en ok sammanfattning där några punkter är användbara på datorer:

Effects of ripple

Ripple is undesirable in many electronic applications for a variety of reasons:

The ripple frequency and its harmonics are within the audio band and will therefore be audible on equipment such as radio receivers, equipment for playing recordings and professional studio equipment.

The ripple frequency is within television video bandwidth. Analogue TV receivers will exhibit a pattern of moving wavy lines if too much ripple is present.

The presence of ripple can reduce the resolution of electronic test and measurement instruments. On an oscilloscope it will manifest itself as a visible pattern on screen.

Within digital circuits, it reduces the threshold, as does any form of supply rail noise, at which logic circuits give incorrect outputs and data is corrupted.

High-amplitude ripple currents shorten the life of electrolytic capacitors.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Okej, för att vara ännu tydligare då. Hur MYCKET kortare livslängd ger mer rippel? tex 120mV gämfört med 0mV (eller något minimum däromkring). Finns det någon fakta om detta. Det är ingen fakta att länka till sweclockers informationsblad som säger att livslängden kan minska, men säger inget om hur mycket. Om livslängen minskas med 1 dag under 10 år spelar det ju ingen roll..

Definitionen av rippel hjälper inte mig att förstå hur komponenter skadas av det..

Och, för övrigt drar ett system med 7850, 255W med full GPU belastning. cpu:n tar inte ens 100W. Då ligger agget på runt 75% load. Ts, det är alltså bara bull shit att du behöver byta ditt nätagg. Ska du uppgradera senare så kan du köpa nytt agg då..

http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Nu behövs det nätagg för 1000kr?!? under 700kr räcker ju utan problem..

Har jag ens påstått att han behöver för 1000kr nej? Han kan med gott samvete köpa xfx men går man upp i 1000kr klassen kan man hitta ännu bättre agg med 105 c japanska där också och gold/platinum cert vilket gör att elen även blir billigare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kul att folk orkar engagera sig så i mina bekymmer. Trist att tonen blir mer och mer bitter dock :).

Kobb3: Jag har inte brutit förpackningen på mitt nätagg, så jag tänkte returnera det. Förlorar väl lite på frakten, men eftersom det står så negativt om det så känns det lika bra.

Tänkte bege mig till Inet efter jobbet i morgon och se vad de har. Xfx som folk verkar gilla har fått lite klagomål för att låta mycket, är det något som stämmer och är i så fall Fractal Design ett vettigt alternativ?

En annan kommentar som jag läst om flera olika nätagg är att folk anser att de har för korta sladdar. Är det något jag bör köpa extra?
Har en Fractal Design Define R4 samt ett ASUS P8Z77-V LX2 ATX.
Som sagt, jag är helt grön på det här..:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Rippel förkortar livslängden på elektrolykondensatorer, den komponent i datorsystem som tenderar att åldras och fallera först. Rippel kortar livslängden genom ökad intern värmeutveckling och läser du datablad för elektrolyter finns det alltid just en spalt med max ripple current. Ju högre nivå, desto kortare livslängd.

Bl a därför är billiga nätagg av ondo eftersom elektrolyter finns i nätagg just för att filtera bort ripplet från switchningen. Alltså utsätts de för mycket rippel och slits snabbt. Av den anledningen är högsta kondensatorkvalitet av yttersta vikt. Tyvärr är bra sådana dyra och därför snålas det många många håll vilket ger kort användbar livslängd på nätagget, sedan börjar det rippla ännu mer än från början och ställa till än större driftsäkerhetsproblem och livslängdsproblem för ansluten utrustning.

Hittade On ripple, and its effects on overclocking som också är av intresse, speciellt för alla glada överklockare. Personligen tycker jag att hans övre gräns är för hög, och eftersom allt rippel är skadligt bör man sträva efter så nära noll som möjligt. Bättre agg idag ligger utan vidare under 20-25mV som nya och är det välbyggda kan det hålla sig under lång tid. Till skillnad från sämre agg där ripplet börjar öka relativt snabbt pga åldrande budgetkondensatorer.

Även artikeln Determining end-of-life, ESR, and lifetime calculations for electrolytic capacitors at higher temperatures som behandlar livslängd vid förhöjda temperaturer tas rippelströmmen med som en viktigt faktor för ökad värme och förkortad livslängd.

Såhär räknar du ut den skadliga temperaturökningen pga rippel:

The temperature increase ΔT due to the ripple current Irip can be calculated from

ΔT = (Irip)2 × tanδ/(β × ω × A × C)

Where A is the surface area of the can case, m2

A = (π/4) × D × (D + 4L),

where: D = can diameter, L = can length, all in m

C is the capacitance value, F

ω is the cyclic frequency, s−1

β is the heat transfer constant, which the manufacturer should know, W/(K × m2)

Engelska Wiki har och en ok sammanfattning där några punkter är användbara på datorer:

Effects of ripple

Ripple is undesirable in many electronic applications for a variety of reasons:

The ripple frequency and its harmonics are within the audio band and will therefore be audible on equipment such as radio receivers, equipment for playing recordings and professional studio equipment.

The ripple frequency is within television video bandwidth. Analogue TV receivers will exhibit a pattern of moving wavy lines if too much ripple is present.

The presence of ripple can reduce the resolution of electronic test and measurement instruments. On an oscilloscope it will manifest itself as a visible pattern on screen.

Within digital circuits, it reduces the threshold, as does any form of supply rail noise, at which logic circuits give incorrect outputs and data is corrupted.

High-amplitude ripple currents shorten the life of electrolytic capacitors.

Intressant läsning men jag har ännu lika svårt för att se hur mycket livslängden faktisk kortas. Jag har inte lust att räkna fram det själv heller.

Jag bryr mig faktisk inte vad din eller din länks åsikter om rippel är, jag ser inga belägg för uppgifterna. Värdena kan ju lika gärna vara dragna ur röven. Dessutom är detta agg inom din länks gränsvärden (som är lägre än ATX standard).

@Sailor77: Men då är det ju lugnt

Jag kommer vara fortsatt kritisk tills det finns riktig fakta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Intressant läsning men jag har ännu lika svårt för att se hur mycket livslängden faktisk kortas. Jag har inte lust att räkna fram det själv heller.

Jag bryr mig faktisk inte vad din eller din länks åsikter om rippel är, jag ser inga belägg för uppgifterna. Värdena kan ju lika gärna vara dragna ur röven. Dessutom är detta agg inom din länks gränsvärden (som är lägre än ATX standard).

@Sailor77: Men då är det ju lugnt

Jag kommer vara fortsatt kritisk tills det finns riktig fakta

Åsikter? Jag har ju gett dig de matematiska formlerna för att kunna räkna ut livslängdsskillnaderna.

Det är ju du som inte tror på vedertagen kunskap och fakta inom området, att rippel dödar kondensatorer. Att du påstår att formler skulle handla om åsikter och att du "ser inga belägg" i mina länkar är mest din huvudvärk.

This article shows how the Arrhenius equation is the basis for developing useful characteristics for electrolytic capacitors for temperatures greater than 20°C. For determining ESR at temperatures below 20°C, see the author's article, "ESR calculations for electrolytic capacitors at lower temperatures."

Alltså t o m en känd svensk som ligger bakom matematiken, Svante Arrhenius: http://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius_equation

Och förutom detta har vi problemen med binära kretsar där kanske en nolla blir en etta pga oren strömförsörjning. Alltså handlar det om mer än livslängd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok grabbar.

Vad tror ni om Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold?
Verkar både bra och tyst. Några kronor över budget, men finns i butik på lagom avstånd för billösa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Åsikter? Jag har ju gett dig de matematiska formlerna för att kunna räkna ut livslängdsskillnaderna.

Det är ju du som inte tror på vedertagen kunskap och fakta inom området, att rippel dödar kondensatorer. Att du påstår att formler skulle handla om åsikter och att du "ser inga belägg" i mina länkar är mest din huvudvärk.

This article shows how the Arrhenius equation is the basis for developing useful characteristics for electrolytic capacitors for temperatures greater than 20°C. For determining ESR at temperatures below 20°C, see the author's article, "ESR calculations for electrolytic capacitors at lower temperatures."

Alltså t o m en känd svensk som ligger bakom matematiken, Svante Arrhenius: http://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius_equation

Och förutom detta har vi problemen med binära kretsar där kanske en nolla blir en etta pga oren strömförsörjning. Alltså handlar det om mer än livslängd.

Helt lysande beskrivet och med detta så kan jag inte annat se än att kobb3 trollar speciellt när han så tydligt skriver att han inte ens vill räkna på detta... Fortsättningsvis så kommer i vart fall jag hålla koll på vad kobb3 skriver på detta forum Skall man kritisera så skall man ha torrt på fötterna och det har inte kobb3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sailor77:

Ok grabbar.

Vad tror ni om Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold?
Verkar både bra och tyst. Några kronor över budget, men finns i butik på lagom avstånd för billösa mig.

Enligt mig nej fractal snålar på kondensatorer r3 versionen är dock väldigt bra jag skulle kört på xfx om du inte vill lägga mycket pengar 5 års garanti med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sailor77:

Ok grabbar.

Vad tror ni om Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold?
Verkar både bra och tyst. Några kronor över budget, men finns i butik på lagom avstånd för billösa mig.

Inget jag skulle valt. Taiwanesiska Teapo-kondensatorer (ok men finns bättre) och ripplar mycket nära ATX-gränsen vid full belastning: http://www.hardwaresecrets.com/article/Fractal-Design-Tesla-R...

Om nu 500W-modellen baseras på samma plattform, vilket är mycket troligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Åsikter? Jag har ju gett dig de matematiska formlerna för att kunna räkna ut livslängdsskillnaderna.

Det är ju du som inte tror på vedertagen kunskap och fakta inom området, att rippel dödar kondensatorer. Att du påstår att formler skulle handla om åsikter och att du "ser inga belägg" i mina länkar är mest din huvudvärk.

This article shows how the Arrhenius equation is the basis for developing useful characteristics for electrolytic capacitors for temperatures greater than 20°C. For determining ESR at temperatures below 20°C, see the author's article, "ESR calculations for electrolytic capacitors at lower temperatures."

Alltså t o m en känd svensk som ligger bakom matematiken, Svante Arrhenius: http://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius_equation

Och förutom detta har vi problemen med binära kretsar där kanske en nolla blir en etta pga oren strömförsörjning. Alltså handlar det om mer än livslängd.

Jag menade dina åsikter om rippelnivåer (du vill att de ska vara väl under 80mV), eller har du räknar fram lämpliga nivåer utifrån formlerna? Formulerade mig kanske lite oklart förra gången (menade givetvis länken "rippel on overclocking"). Jag kritiserar aldrig forskningen, bara att jag inte kan se hur stor skillnad det är, bara att det är skillnad.

Det är ännu (trots formler) ingen av oss som vet hur mycket kortare livslängd 0mV rippel i jämförelse med 120mV rippel på 12V ger. Det skulle likväl som du påstår att det är stor skillnad i livslängd vara så att det är ytterst minimal skillnad i livslängd, inte sant?

Skrivet av Puttefnasket:

Helt lysande beskrivet och med detta så kan jag inte annat se än att kobb3 trollar speciellt när han så tydligt skriver att han inte ens vill räkna på detta... Fortsättningsvis så kommer i vart fall jag hålla koll på vad kobb3 skriver på detta forum Skall man kritisera så skall man ha torrt på fötterna och det har inte kobb3...

Du kanske har lust att räkna ut det? Det tar minst några timmar att hitta all fakta, mer än så är det ju inte. Den tiden har jag dock inte lust att lägga ner och därför är jag ett troll? Jag kritiserar INTE att det finns ett samband mellan livslängd och rippel. Min fråga är än en gång, hur MYCKET? Jag kritiserar inte formlerna eller personen bakom. Jag blir glad om du har svaret på denna fråga Eftersom det är det vi diskuterar. Du måste ju inse att man vill ha någon substans, tex så kan jag säga att rökning dödar. Då är det ju också relevant att veta i vilken utsträckning, inte bara att det gör det. Där man efter 10 cigaretter eller 10 000 000 dör är ganska relevant. Om du nu förstår min koppling till rippel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag menade dina åsikter om rippelnivåer (du vill att de ska vara väl under 80mV), eller har du räknar fram lämpliga nivåer utifrån formlerna? Formulerade mig kanske lite oklart förra gången (menade givetvis länken "rippel on overclocking"). Jag kritiserar aldrig forskningen, bara att jag inte kan se hur stor skillnad det är, bara att det är skillnad.

Det är ännu (trots formler) ingen av oss som vet hur mycket kortare livslängd 0mV rippel i jämförelse med 120mV rippel på 12V ger. Det skulle likväl som du påstår att det är stor skillnad i livslängd vara så att det är ytterst minimal skillnad i livslängd, inte sant?

Du kanske har lust att räkna ut det? Det tar minst några timmar att hitta all fakta, mer än så är det ju inte. Den tiden har jag dock inte lust att lägga ner och därför är jag ett troll? Jag kritiserar INTE att det finns ett samband mellan livslängd och rippel. Min fråga är än en gång, hur MYCKET? Jag kritiserar inte formlerna eller personen bakom. Jag blir glad om du har svaret på denna fråga Eftersom det är det vi diskuterar. Du måste ju inse att man vill ha någon substans, tex så kan jag säga att rökning dödar. Då är det ju också relevant att veta i vilken utsträckning, inte bara att det gör det. Där man efter 10 cigaretter eller 10 000 000 dör är ganska relevant. Om du nu förstår min koppling till rippel.

Det är du som påstår att rippel inte har nån betydelse så länge den håller sig inom ATX specen.. Och du kan inte ta dig tid att tänka ut ett vettigt svar eller intressera dig när du får allting serverat på ett silverfat.
Du gräver bara din grop djupare och fortsättet på den inslagna kursen längre ut i minfältet.. Good riddance!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Det är du som påstår att rippel inte har nån betydelse så länge den håller sig inom ATX specen.. Och du kan inte ta dig tid att tänka ut ett vettigt svar eller intressera dig när du får allting serverat på ett silverfat.
Du gräver bara din grop djupare och fortsättet på den inslagna kursen längre ut i minfältet.. Good riddance!

Jag vet faktisk inte hur seriös ATX standarden är men det borde rimligen inte skada dina komponenter något nämnvärt, annars är det ju knappt någon mening med standarden. Jag antog faktisk bara att människorna som skapar ATX standarden kan sånt här! Det är i alla fall det enda jag har att utgå ifrån om jag inte ska utgå ifrån att rippel skadar väsentligt i alla spektrum.

Jag påstår att det inte är någon som vet om det spelar någon roll eller inte. Det är snarare folk som tycker att rippel ska vara under ATX-spec som borde hosta fram argument, deras värden är ju bara tagna i luften. Okej att det alltid är bättre att vara på den säkra sidan men att rekommendera någon att köpa ett nytt agg utan att ha någon fakta (med fakta menas hur mycket kortare livstid en komponent får) i ämnet känns lite konstigt, det kritiserar jag.

Bara för att någon serverar en formel åt mig, så måste jag lösa den?

Vilka av mina svar har inte varit vettiga här? vad skulle jag ha tänk mer på? Ge gärna förslag. Jag är intresserad, jag har läst alla länkar som postats här, har du? Hur är jag inte intresserad? Jag kanske är dum i huvudet om jag inte, med en kortare stunds betänketid kunde se hur mycket en kondensator påverkas av rippel genom att kolla på formeln?

Fine, jag kan tänka mig att räkna på det. Men vi behöver en lämplig kondensator som vi kan hitta ett "datasheet" för! små kondensatorer med låg kapacitans verkar det vara värst för.

Citat:

ΔT = (Irip)2 × tanδ/(β × ω × A × C)

Jag har dock ingen aning vad tanδ ska betyda, någon idée?