Permalänk
Medlem

Jobba i Norge

Håller på att söker jobb, men finns inte så mycket i Sverige. I Norge verkar det finns lite mer att välja på, börja överväga att vara bered att flytta till Norge.
Det ingenjörsjobb jag kollar på.

CV och personligt brev, fungera det med svenska?

Hur mycket högre får man räkna med att levnadskostnaderna blir?
Är det svårt att få bostad kring städerna?
Hur är det att förstå mer avancerad norska, dvs ingenjörs snack?
Förstår norrmännen svenska bra?
Räcker det med att förstå norska i tal och skrift, inte kunna prata eller skriva när man jobbar?

Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Permalänk
Medlem

Cribs är en bra start att börja leta på http://www.cribsnorge.se/jobba-i-norge

Permalänk
Medlem

Svenska fungerar bra, jag skickade mina ansökningar på både svenska och engelska så fick jag även visat att jag kunde det. Räkna med 25% mer än här hemma (minst). Norrmännen förstår dig bättre än du förstår dem, men det tar inte många veckor innan du lärt dig vilka ord du måste ha koll på och vilka som fungerar lika bra på svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

jag skickade mina ansökningar på både svenska och engelska så fick jag även visat att jag kunde det.

Och hur gick det?
Min uppfattning är att norrmännen gärna vill ha svenskar för enkla arbeten, lite mer komplicerade jobb så vill de som svenskar som har arbetserfarenhet. Och handlar det om arbete där det är någon månads inkörningstid, ja då är en nyexaminerad svenne en stor risk av flera anledningar. Som att svennen inte säkert kommer att stanna så länge.

Nå mitt råd är sök och låt arbetsgivaren ha dessa funderingar, på samma sätt gäller språket. Är det ett ingenjörsarbete där 95% av tiden handlar om att sitta på möte och skriva dokument på norska, så kanske en svenne inte är det bästa. Är det mer praktisk arbete, ja då är svennar ofta duktiga.

Man ska dock under inga omständigheter få någon annan att skriva en norsk ansökan åt en om man ej behärskar norska.

Angående boende så finns det gott om information om detta: http://www.jobbaioslo.se/tag/hyra/
Som att det är förskottsbetalning och vitvaror inte alltid ingår.

Och det jag tycker om norska arbeten för nyexaminerade svenska ingenjörer är att det inte är så enkelt, men som den svenska arbetsmarknaden ser ut så får många bredda sina ansökningar till fler länder.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Och hur gick det?
Min uppfattning är att norrmännen gärna vill ha svenskar för enkla arbeten, lite mer komplicerade jobb så vill de som svenskar som har arbetserfarenhet. Och handlar det om arbete där det är någon månads inkörningstid, ja då är en nyexaminerad svenne en stor risk av flera anledningar. Som att svennen inte säkert kommer att stanna så länge.

Nå mitt råd är sök och låt arbetsgivaren ha dessa funderingar, på samma sätt gäller språket. Är det ett ingenjörsarbete där 95% av tiden handlar om att sitta på möte och skriva dokument på norska, så kanske en svenne inte är det bästa. Är det mer praktisk arbete, ja då är svennar ofta duktiga.

Man ska dock under inga omständigheter få någon annan att skriva en norsk ansökan åt en om man ej behärskar norska.

Angående boende så finns det gott om information om detta: http://www.jobbaioslo.se/tag/hyra/
Som att det är förskottsbetalning och vitvaror inte alltid ingår.

Och det jag tycker om norska arbeten för nyexaminerade svenska ingenjörer är att det inte är så enkelt, men som den svenska arbetsmarknaden ser ut så får många bredda sina ansökningar till fler länder.

Det gick alldeles utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat där gånger flera som sjuksyrra och nedanstående gällde för mitt jobb där jag odde (nordnorge).

CV på svenska.
Levnadskostnad dubbelt så dyrt men lönen tre gånger mer.
De förstår svenska och norska är rel enkelt att förstå.

Permalänk
Medlem

3 gånger mer? Du hade alltså närmare 70000 i månaden i Norge? Det har jag svårt för att tro.

Permalänk
Medlem

Det går mycke rykten om hur det är i norge.
Tex att man tjänar 60-100 i månaden för okvalicerade yrken, för att nåns kompis kompis fick det. Men granskar man det lite närmare så handlar det oftast om folk som lyckats hitta ett ställe som gav ganska bra ob under en kort period och sedan jobbat 14-16 timmar i dygnet, 7 dagar i veckan.
Jag skulle också ha 75k i månaden om jag jobbade 12timmar/7dagar i veckan.

Jag skulle säga att lönen nog är genomsnitt 25-35% högre på vanliga jobb, medans lite mer kvalificerade jobb kan ge dig en ordentlig löneökning.

Levnadskostnaden kan man dela upp i 3 delar:
Mat är som oftast lite/mycke dyrare , men om du tänker på va du lägger i korgen kan man leva hyffsat. Jag och tjejen klarar oss ganska så bra på 2500kr i månaden.

Boende därimot är lite knivigare, då det är marknadshyror i norge och hyres är inte alls lika vanligt som i sverige. utan här köper man oftare sin bostad. Men här hamnar man vell runt allt mellan 2000(litet rum med delat kök på en firma tex.) och upp till hur mycke som helst.

Alkohol/tobak/godis: Här kan du bara dubbla priset så vet du va det går på.

Norskar "skjønner" svenska hyffsat, men det kan bli en hel del missförstånd i början.
Att lära sig norska är lite beroende på hur bra på språk man är, jag är hyffsat usel tog lång tid och använder mig bara av några norska ord.
Medans tjejen kan prata flytande så dom blir helt förvånade när hon berättar att hon är svensk.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

3 gånger mer? Du hade alltså närmare 70000 i månaden i Norge? Det har jag svårt för att tro.

Well.

Tro på detta; på en vanlig månad som sjukskötare i nordnorge plockade jag ut 48 000:- efter skatt.
Hur mycket plockar en vanlig sjuksköterska ut i Sverige efter skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Well.

Tro på detta; på en vanlig månad som sjukskötare i nordnorge plockade jag ut 48 000:- efter skatt.
Hur mycket plockar en vanlig sjuksköterska ut i Sverige efter skatt?

Jag har sett uppgifter på att medellönen är ~35k kr vilket du måste ha fått en riktigt bra lön, jobbade du natt eller andra konstiga tider, eller på ett ensligt ställe?

Det som intresserar mig är inte löneläge utan att det finns en del intressanta jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag har sett uppgifter på att medellönen är ~35k kr vilket du måste ha fått en riktigt bra lön, jobbade du natt eller andra konstiga tider, eller på ett ensligt ställe?

Det som intresserar mig är inte löneläge utan att det finns en del intressanta jobb.

Menar du norska kronor nu eller?

Som sjukskötare/erska så blir det ju alla möjliga tider, precis som i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Menar du norska kronor nu eller?

Som sjukskötare/erska så blir det ju alla möjliga tider, precis som i Sverige.

Har faktiskt ingen aning om det var norska eller svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har faktiskt ingen aning om det var norska eller svenska.

Borde vara norska, svenska sjuksköterskor har betydligt lägre medellön än så.
Beroende på var man bor betalar man olika mycket skatt, jag har jobbat i norr och då betalar man mindre skatt.
Och det jag skrev varmaom sagt i svenska kronor efter skatt. Jag jobbade för bemanningsföretag, så övertiden var dåligt betald, annars hade jag till och med fått mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Borde vara norska, svenska sjuksköterskor har betydligt lägre medellön än så.
Beroende på var man bor betalar man olika mycket skatt, jag har jobbat i norr och då betalar man mindre skatt.
Och det jag skrev varmaom sagt i svenska kronor efter skatt. Jag jobbade för bemanningsföretag, så övertiden var dåligt betald, annars hade jag till och med fått mer.

vilken tid var det? norska kronan var för några år sedan 50% mer mot svenska änn va den är nu.
du gjorde även skattefråndrag gissar jag, du jobbade mycke extra?

Annars har du haft tur:

Gjennomsnittlig lønn for sykepleiere uten videreutdanning eller spesialisering ligger i underkant av 372 000 kr i året. (Kilde: Norsk Sykepleierforbund 2012). Gjennomsnittslønnen for spesialsykepleiere ligger på rundt 436 000 kroner i året. Dette inkluderer alle typer spesialsykepleiere (Kilde: Norsk Sykepleierforbund 2012).

dvs: 31 eller 36,3

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

vilken tid var det? norska kronan var för några år sedan 50% mer mot svenska änn va den är nu.
du gjorde även skattefråndrag gissar jag, du jobbade mycke extra?

Annars har du haft tur:

Gjennomsnittlig lønn for sykepleiere uten videreutdanning eller spesialisering ligger i underkant av 372 000 kr i året. (Kilde: Norsk Sykepleierforbund 2012). Gjennomsnittslønnen for spesialsykepleiere ligger på rundt 436 000 kroner i året. Dette inkluderer alle typer spesialsykepleiere (Kilde: Norsk Sykepleierforbund 2012).

dvs: 31 eller 36,3

Det var förvisso ett par år sen jag jobbade bara heltid, men fram till för 3år sen jobbade jag kortare perioder (men då mycket)
Sen var det ju tillägg för tex semesterlön etc också.

Det kanske var tur, men det är fortfarande inte osant att det för vissa yrken är tre ggr mer lön (dvs inget generellt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det var förvisso ett par år sen jag jobbade bara heltid, men fram till för 3år sen jobbade jag kortare perioder (men då mycket)
Sen var det ju tillägg för tex semesterlön etc också.

Det kanske var tur, men det är fortfarande inte osant att det för vissa yrken är tre ggr mer lön (dvs inget generellt).

Ferie pengarna är mellan 10 och 12% beroende på 4 eller 5 veckors semester.

Det är sant att ett fåtal kommer att lyckas få ett extremt välbetalt jobb, men problemet är att man framställer detta som om det vore normalt. Precis som en stafett läkare kan dra in sjuka summor, men du säger vell inte att läkare generelt tjänar lika bra?
Gång på gång på gång måste man gå in och dra fram rätta siffror för att folk ger ungdommar förhoppningar om guld och gröna skogar i norge.

Komihåg folk som söker jobb i norge det är bara att gå in på google och söka på ditt yrke + lønn.
Så kommer ni få upp svar, som tex denna: http://utdanning.no/yrkesbeskrivelser

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Ferie pengarna är mellan 10 och 12% beroende på 4 eller 5 veckors semester.

Det är sant att ett fåtal kommer att lyckas få ett extremt välbetalt jobb, men problemet är att man framställer detta som om det vore normalt. Precis som en stafett läkare kan dra in sjuka summor, men du säger vell inte att läkare generelt tjänar lika bra?
Gång på gång på gång måste man gå in och dra fram rätta siffror för att folk ger ungdommar förhoppningar om guld och gröna skogar i norge.

Komihåg folk som söker jobb i norge det är bara att gå in på google och söka på ditt yrke + lønn.
Så kommer ni få upp svar, som tex denna: http://utdanning.no/yrkesbeskrivelser

självklart måste man se till respektive yrke, och det jag skrev var som sagt inte att man tjänade så mycket mer över lag, utan för mig som ssk i norge var det sådana förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det var förvisso ett par år sen jag jobbade bara heltid, men fram till för 3år sen jobbade jag kortare perioder (men då mycket)
Sen var det ju tillägg för tex semesterlön etc också.

Det kanske var tur, men det är fortfarande inte osant att det för vissa yrken är tre ggr mer lön (dvs inget generellt).

Hur kommer det sig att du inte jobbar kvar i Norge, är det av personliga skäl såsom släkt och vänner eller har du andra anledningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hur kommer det sig att du inte jobbar kvar i Norge, är det av personliga skäl såsom släkt och vänner eller har du andra anledningar?

Var bara under läkarutbildningen, men ska tillbaka dit som stafett när jag fått läkarlegitimation.

Permalänk
Medlem

Registrerade mig på finn.no för en månad sen och det dröjde bara någon dag innan jag fick ett mail från en headhunter. Har kommit in lite efter det, så det kan jag tipsa om.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Registrerade mig på finn.no för en månad sen och det dröjde bara någon dag innan jag fick ett mail från en headhunter. Har kommit in lite efter det, så det kan jag tipsa om.

Vad har du för utbildning och vad är det för jobb du fått erbjudande om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vad har du för utbildning och vad är det för jobb du fått erbjudande om?

Jag är civilingenjör ind ek/maskin och det är ett jobb som processansvarig på ett större tillverkningsföretag.
Har blivit intervjuad och testad i flera rundor och ska upp snart igen dit för vad jag tror blir en sista intervju.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?