Eldrifts-konvertera en Trial/cross/Fiddy, behöver lite tips och råd.

Permalänk
Medlem

Eldrifts-konvertera en Trial/cross/Fiddy, behöver lite tips och råd.

Tjenare har länge funderat på att eldrifts-konvertera en offroad maskin. jag har inte finslipat detaljerna med projektet tänkte öppna denna tråd för att se mo det finns någon som har kunskap eller erfarenheter om elmotorer eller fordon i allmänhet så jag kunde få tips och ideer hur jag ska göra.

de problem jag har stött på i min planering/tanke är följade:
*Vad för typ av elmotor?
*Växellåda? Går det att använda en växellåda som är anpassad för en bensinmotor?
*Batteri?? Vad för typ av batterier? Seriekoppla batterierna? Driftstid?
* Vad för typ av Drevning/Drivpaket?
*Generator?

Det jag själv tänkt lite på är:
-Eltrucksmotor?
-Marina batterier för de tål urladdning många gånger?

Permalänk
Medlem

Här är lite byggloggar du kan läsa igenom, det finns mycket nyttigt där!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?199685-Elduro-En... < ej färdigt projekt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?250379-EL-Mito < vägregistrerad

Svar på några frågor:
Ingen växellåda, med rätt styrning till elmotorn är växellåda bara problem. Det är batterierna du ska lägga pengarna på, och det kan bli dyrt. Ang drivpaket så borde du nog använda vanlig kedjedrift, men du kommer få prova många olika kugghjul för att hitta rätt kombination.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag bugar och bockar

Permalänk
Medlem

Välj en lätt konstruktion från början

En 250 2t eller 450 4t cross har rätt fläskig kW motoreffekt, kanske 30-40kW, vilket blir rätt opraktiskt att motsvara med el och batterier. Detta på drygt 100kg utan förare, då väger batterier också en hel del när det skall dit..

I brist på effekt får man dra ner på vikten, smalare hjul etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Välj en lätt konstruktion från början

En 250 2t eller 450 4t cross har rätt fläskig kW motoreffekt, kanske 30-40kW, vilket blir rätt opraktiskt att motsvara med el och batterier. Detta på drygt 100kg utan förare, då väger batterier också en hel del när det skall dit..

I brist på effekt får man dra ner på vikten, smalare hjul etc.

Dock är det 30-40 kW vid ett visst varvtal. Så det är lite missvisande att enbart räkna på det sättet.
Självklart är vikten ett problem.

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt så att du saknar effekt på lägre varv för den delen..

Test att köra upp i en väldigt brant backe med tung sand.. då behövs det rejält med kraft om man vill ha lite fart i slutet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.