Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Ett litet tips för de som brukar använda google sökmotor.

Ställ in google som standard sökmotor. sen när du är i webläsaren så skriver du bara vad du skall söka i adressfältet, och vips så har du googlat.
Tog mig 2 månader att märka detta och svor över den värdelösa bing och att jag var tvungen att använda www.google.se

Permalänk
Medlem

Senaste dagarna har batteriet tagit slut väldigt snabbt, avsinstallerade Spotify och nu är det som innan igen, någon annan som märkt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ett litet tips för de som brukar använda google sökmotor.

Ställ in google som standard sökmotor. sen när du är i webläsaren så skriver du bara vad du skall söka i adressfältet, och vips så har du googlat.
Tog mig 2 månader att märka detta och svor över den värdelösa bing och att jag var tvungen att använda www.google.se

Hehehe, 2 månader Det första jag gör med en ny lur är att kolla igenom alla menyer och då hittade jag även där man ställer om sökmotor. Bing är dock inte helt värdelös då den fungerar på samma sätt, bara lite sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoba:

Hehehe, 2 månader Det första jag gör med en ny lur är att kolla igenom alla menyer och då hittade jag även där man ställer om sökmotor. Bing är dock inte helt värdelös då den fungerar på samma sätt, bara lite sämre

Bing är minst lika bra om inte bättre när det gäller engelska/amerikanska sökningar men för exempel svenska sökningar så är Google fortfarande klart bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ska köra ner till Geneve den 14 mars, tänkte använda min lumia 920 som GPS och har laddat ner kartorna.
Men är där några problem att använda den som GPS?

Kommer ihåg min One X som inte laddade tillräckligt när man använde gps så den dog efter nån timme, riktigt illa.
Vill inte upptäcka någon sådan bugg halvvägs genom Europa.

jag kör med min 920 i en brodit fast monterad hållare med inbyggd usbladdning.

skall hem imorrn men förra veckan åkte jag 60mil till fjällen utan några problem med Nokia kartor i bil hållaren. Den laddar saktare såklart men den laddar absolut inre ur batteriet snabbare än vad det kan ladda upp eller va man säger.

så svar på din fråga, du kan vara lugn. Det skall funka kanon å använda mobilen som GPS. Fartkamera varning finns exvis inte men jag är väldigt nöjd med både mobilen och Nokia kartor. Funkar 100ggr bättre än min riktiga garmin GPS, och är bättre uppdaterat än navigon jag hade på min ifån 4s. Dock var navigon givetvis mer utrustad med trafikflöde, farkameror osv.

så kör hårt! Se till ha en vettig hållare bara. Samt kanske stänga av ljudet på Gpsen för den är väldigt jobbig tycker jag. Inte för att det är en dålig röst eller är missvisande, snarare tvärtom. Rösten är trevlig att lyssna på och är exakt. Jag gillar inte talande GPS bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

skall hem imorrn men förra veckan åkte jag 60mil till fjällen utan några problem med Nokia kartor i bil hållaren. Den laddar saktare såklart men den laddar absolut inre ur batteriet snabbare än vad det kan ladda upp eller va man säger.

så svar på din fråga, du kan vara lugn. Det skall funka kanon å använda mobilen som GPS. Fartkamera varning finns exvis inte men jag är väldigt nöjd med både mobilen och Nokia kartor. Funkar 100ggr bättre än min riktiga garmin GPS, och är bättre uppdaterat än navigon jag hade på min ifån 4s. Dock var navigon givetvis mer utrustad med trafikflöde, farkameror osv.

så kör hårt! Se till ha en vettig hållare bara. Samt kanske stänga av ljudet på Gpsen för den är väldigt jobbig tycker jag. Inte för att det är en dålig röst eller är missvisande, snarare tvärtom. Rösten är trevlig att lyssna på och är exakt. Jag gillar inte talande GPS bara.

Okej kanon!
Var beställde du din hållare? Jag har tittat på detta tillsammans, kommer det fungera eller rekommenderar du något annat?

http://www.skyddet.nu/brodit_produkt.php?id=511462&name=Passi...
http://www.skyddet.nu/brodit_produkt.php?id=853603

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Okej kanon!
Var beställde du din hållare? Jag har tittat på detta tillsammans, kommer det fungera eller rekommenderar du något annat?

http://www.skyddet.nu/brodit_produkt.php?id=511462&name=Passi...
http://www.skyddet.nu/brodit_produkt.php?id=853603

Jag har köpt en sådan här till min L920. Nokia orginal, fungerar bra.

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/164408-nokia_uni...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Har också en sådan som fungerar bra, men jag köpte min här
http://cdon.se/hemelektronik/nokia_cr-123_universal_carholder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

finns visst fartkamera appar

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Min mobil funkar utmärkt, bara en fråga. Funkar inte spotify appen om man stängt av data roaming osv och bara kör på wifi.. ?snabbt svar uppskattas!!

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att touch-knapparna ibland inte tänds, är det någon annan som har det problemet? Vet inte när det uppstod, men jag har märkt det efter Portico i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag har problem med att touch-knapparna ibland inte tänds, är det någon annan som har det problemet? Vet inte när det uppstod, men jag har märkt det efter Portico i alla fall.

Samma problem här.

Hade inte det här problemet innan Portico

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Turbovin:

Som jag tidigare skrivit så har jag också problem med att samtal inte går fram. Allt började efter Portico och det har tyvärr inte fixat sig själv. Har halebop som operatör men detta har aldrig hänt innan uppdateringen. Vet inte riktigt vad man ska ta sig till.

Jag antar att du har en norsk mobil från elgiganten? Jag hade samma problem när jag installerade portico och det beror på att nallen inte fattar att Telia/Halebop har eget 2G/4G men delar 3G med Tele2. 3G nätet har alltså en annan nätverkskod och när det ringer försöker den då hitta ett Telia 3G-nät som inte finns. Efter ett tag fattar den galoppen och hoppar ned på 2G istället, men då har det oftast gått så lång tid att mottagaren får meddelandet att abbonenten inte kan nås.

Jag tar det som att det är en miss i norska portico för så var det inte tidigare. Jag har löst det genom att flasha om min med svenska portico istället. Det är busenkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Skrivet av stelex:

Har också en sådan som fungerar bra, men jag köpte min här
http://cdon.se/hemelektronik/nokia_cr-123_universal_carholder...

Tack men vill inte ha med sugpropp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Jag antar att du har en norsk mobil från elgiganten? Jag hade samma problem när jag installerade portico och det beror på att nallen inte fattar att Telia/Halebop har eget 2G/4G men delar 3G med Tele2. 3G nätet har alltså en annan nätverkskod och när det ringer försöker den då hitta ett Telia 3G-nät som inte finns. Efter ett tag fattar den galoppen och hoppar ned på 2G istället, men då har det oftast gått så lång tid att mottagaren får meddelandet att abbonenten inte kan nås.

Jag tar det som att det är en miss i norska portico för så var det inte tidigare. Jag har löst det genom att flasha om min med svenska portico istället. Det är busenkelt!

Vilken guide följde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Måste fråga, är detta den enda "fördelen" med att slänga in svenska istället för norska portico? eller finns det fler förmåner/nackdelar med att göra det? överväger fortfarande om det är mödan värt

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Mikrofonen fungerar både med bt och med sladd. Skillnaden är inte så stor men det blir ju alltid bättre med sladd än bt eftersom det kräver en omvandling till radio.

Den fick samma poäng som DT770 via bt.
Hans sitter bredvid mig men vill inte gissa om det skulle innebära 4,5 poäng med sladd eller så förns han har provat. Vi ska labba lite med dem imorn så jag kan återkomma i frågan.

Okej, okej! Haha ja gör gärna det

Men för att jag skall få det helt klart för mig; skype etc. fungerar fint vid bt-användning då?

Vet du ungefär hur lång/bra räckvidden är när man har dem anslutna till datorn? Tror du t.ex. att man kan lyssna på musik från en dator som står ca 10m bort med en vägg emellan?

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Batteriproblem

Hej!

Fick min Lumia 920 idag och allt verkade frid och fröjd. Märkte dock att batteriet verkade laddas ur rätt snabbt. Stoppade in laddaren och kontaktikonen över batteriet började blinka. Dock så fortsatte batteriprocenten att sjunka. Provade stänga av telefonen och stoppa i laddaren igen. Då bootade telefonen till Nokiaskärmen, startade om, till Nokiaskärmen osv ett bra antal gånger innan den startade helt.
Tillslut var batteriet nere på 9%, då stängde jag av telefonen, stoppade i laddaren och tryckte in både power och volymknapparna samtidigt (Läste det i något annat forum). Telefonen fortsatte bara att gå till Nokiaskärmen som tidigare men startade upp sig efter ett tag. Då hade jag helt plötsligt 25% batteri, typ 2 minuter efter att jag haft 9%. Dock så har nu batteriet börjat ticka ner igen fast jag har laddaren inpluggad i väggen.

Någon som har en lösning på detta problem? -_-

Mvh

Permalänk
Skrivet av thexps:

Tack men vill inte ha med sugpropp

Köpte precis en sån här genom eBay. Skickas från Kina, kostar 28 kronor och frakten ingår.

http://image.dhgate.com/albu_248053391_00/1.0x0.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuioN:

Du är inte ensam. Det är ett fel som det skrivits om en del tidigare, och det är framförallt vid ljusstyrka hög som problemet uppenbarar sig!

Prova starta om i ett mörkt rum

Permalänk
Skrivet av martini:

Hej!

Fick min Lumia 920 idag och allt verkade frid och fröjd. Märkte dock att batteriet verkade laddas ur rätt snabbt. Stoppade in laddaren och kontaktikonen över batteriet började blinka. Dock så fortsatte batteriprocenten att sjunka. Provade stänga av telefonen och stoppa i laddaren igen. Då bootade telefonen till Nokiaskärmen, startade om, till Nokiaskärmen osv ett bra antal gånger innan den startade helt.
Tillslut var batteriet nere på 9%, då stängde jag av telefonen, stoppade i laddaren och tryckte in både power och volymknapparna samtidigt (Läste det i något annat forum). Telefonen fortsatte bara att gå till Nokiaskärmen som tidigare men startade upp sig efter ett tag. Då hade jag helt plötsligt 25% batteri, typ 2 minuter efter att jag haft 9%. Dock så har nu batteriet börjat ticka ner igen fast jag har laddaren inpluggad i väggen.

Någon som har en lösning på detta problem? -_-

Mvh

Batterier är alltid instabila i början och de behöver några laddningscykler för att nå full potential. Låt telefonen laddas i lugn och ro tills det är fullt och undvik att det töms helt under några dagars tid så ska det nog stabilisera sig inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Batterier är alltid instabila i början och de behöver några laddningscykler för att nå full potential. Låt telefonen laddas i lugn och ro tills det är fullt och undvik att det töms helt under några dagars tid så ska det nog stabilisera sig inom kort.

Problemet är att batteriet inte laddas. Laddaren är ansluten, men batteriprocenten tickar hela tiden nedåt. Ibland om jag gör en softreset så kan procenten ha ökat under omstarten, men det fortsätter att ticka nedåt och det går snabbt!
Var nere på 9% ett tag, gjorde softreset och helt plötsligt var det 25%, nu är det 8% igen.

Permalänk
Skrivet av martini:

Problemet är att batteriet inte laddas. Laddaren är ansluten, men batteriprocenten tickar hela tiden nedåt. Ibland om jag gör en softreset så kan procenten ha ökat under omstarten, men det fortsätter att ticka nedåt och det går snabbt!
Var nere på 9% ett tag, gjorde softreset och helt plötsligt var det 25%, nu är det 8% igen.

Låter ju mystiskt. Kolla att du har stängt alla appar genom att trycka upprepade gånger på 'back button' och att inget som drar mycket batteri körs i bakgrunden: inställningar -> svep till höger -> bakgrundsaktiviteter -> och blockera allt där och se om det hjälper.

Edit: tror inte det är bra att hålla på och soft resetta flera gånger på ett så tomt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Låter ju mystiskt. Kolla att du har stängt alla appar genom att trycka upprepade gånger på 'back button' och att inget som drar mycket batteri körs i bakgrunden: inställningar -> svep till höger -> bakgrundsaktiviteter -> och blockera allt där och se om det hjälper.

Har kollat det också, är mycket konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martini:

Har kollat det också, är mycket konstigt.

Haha, nu är det 0% batteri kvar, men telefonen går finfint att köra....

Permalänk
Skrivet av martini:

Skulle jag vara du skulle jag låta telefonen laddas i lugn och ro utan att röra den i några timmar och se om den återhämtar sig. Säkert bara batterimätaren som fått ett tillfälligt nyck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martini:

Kör tills den stängs ladda sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Skulle jag vara du skulle jag låta telefonen laddas i lugn och ro utan att röra den i några timmar och se om den återhämtar sig. Säkert bara batterimätaren som fått ett tillfälligt nyck.

Ja, får prova det. Den beter sig jävligt konstigt just nu.
Stängde av den med laddaren i, då vill den automatiskt försöka boota upp sig efter ett tag fastän jag inte valt att starta den. Bootarna misslyckas några gånger och sedan startar den. Drar jag ur laddaren beter den dock sig normalt.
Får försöka ladda telefonen igång över natten då och se imorn. Går inte att köra någon uppdatering heller då batterier "är för lågt" -_-

*Edit*
När jag gjorde en softreset och sedan stoppade i laddaren för att sova så startade telefonen om sig efter typ 15 min och började loopa till Nokiaskärmen flera minuter igen innan den startade upp sig. Drog ur laddaren och då verkar telefonen fungera normalt.
Ska ha den avstängd utan laddare under natten (går inte att ha avstäng med laddaren i tydligen -_- ) och försöka fixa något imorn.

Permalänk

Mobiler med WP går inte att ha avstängda och ladda samtidigt! Därför den startar upp av sig självt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Köpte precis en sån här genom eBay. Skickas från Kina, kostar 28 kronor och frakten ingår.

http://image.dhgate.com/albu_248053391_00/1.0x0.jpg

Vad i allsin dar! Det var det värsta jag sett! Karvar hellre en egen ur en träkloss än att ens ta mig tid att beställa den där. Tror tyvärr inte detta var riktigt vad målsägande syftade på när han påpekade att han ville ha en utan sugpropp.

Men vem vet, kanske bara jag som får malignt melanom utav panka "uppfinningar".

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz