Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Nä, det förstår jag att ingen har.

Men du valde Intel pga värme, egentligen ville du ha AMD från början?

Permalänk
Medlem

Jag valde Intel för de var bäst för de jag skulle ha det till. Varför skulle jag vilja ha AMD?
Ger den bättre GPU:n mig någon fördel när jag kollar på film? Nej.
Ger den mig lägre värme? Nej.
Ger den mig högre cpu prestanda? Nej.
Jag ser inga fördelar med ett varmare system där fördelarna som processorn har (snabbare gpu) inte ger mig något som märks. Alltså HD4000 är inte slö. Den drar ju runt allt i filmväg du kan skicka mot den. Du kan även spela lite enklare spel på den. Så om du har tänkt bygga en HTPC är Intel rätt givet val IMO.
Ska du bygga systemet fläktlöst så är Intel mer eller mindre de enda alternativet. AMD:s cpu:er med lägre TDP har helt enkelt inget som går för dem mot vad Intels ditto presterar. Det är bara med Trinity som de händer grejer men då ligger TDP för högt imo.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kan ju även tillägga att AMD:s GPU:er är inte på något sätt "bra" heller. Ska du spela på din HTPC så är de bättre köpa ett löst grafikkort. Och även då, återigen är Intel bättre. Du kombinerar din intel processor med ett AMD/Nvidia grafikkort isf.

Den enda gången AMD är intressant är om du har de så tajt med stålar att du gärna sparar några hundra lappar (men betalar igen de på elräkningen) och om du har spel där HD4000 är precis för slö.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem

Radx:

Jättetack för att du tar dig tid!

Som sagt så vill jag ha allting passivt och gärna inlåst i ett skåp så jag slipper sen den
Streacom-chassit jag vill ha har ju maxvärdet på 65W TDP och där ligger ju så klart A10-5700 precis på gränsen.

Den skiljer ju "bara" 10W mellan i3 3225 och A10-5700. Jag kommer definitivt inte spela på den alls så GPU-prestandan verkar inte spela någon roll för min del.

Jag var mest orolig över 23,976 biten. Intel säger att de har fixat den men många skriver tvärtom.
Ovanpå det så behöver jag inte bättre CPU-prestanda (testat att köra på en AMD A8) och allting med surf osv fungerar perfekt, kör då med 8gb RAM och SSD.

Är du nöjd med Streacom FC8? Har hört gott om den och FC5. Verkar väl vara strul med deras egna externa PSU? Då är kanske PicoPSU bättre?

Permalänk
Medlem

23.976 ...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

backspace:

tack för påpekningen, tror nog alla begrep ändå men nu är det fixat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Radx:

Jättetack för att du tar dig tid!

Som sagt så vill jag ha allting passivt och gärna inlåst i ett skåp så jag slipper sen den
Streacom-chassit jag vill ha har ju maxvärdet på 65W TDP och där ligger ju så klart A10-5700 precis på gränsen.

Den skiljer ju "bara" 10W mellan i3 3225 och A10-5700. Jag kommer definitivt inte spela på den alls så GPU-prestandan verkar inte spela någon roll för min del.

Jag var mest orolig över 23,967 biten. Intel säger att de har fixat den men många skriver tvärtom.
Ovanpå det så behöver jag inte bättre CPU-prestanda (testat att köra på en AMD A8) och allting med surf osv fungerar perfekt, kör då med 8gb RAM och SSD.

Är du nöjd med Streacom FC8? Har hört gott om den och FC5. Verkar väl vara strul med deras egna externa PSU? Då är kanske PicoPSU bättre?

Jag är faktiskt helt nöjd med FC8. Men det finns ett par saker som kunde vara bättre. Detta gäller både FC8 och FC8 Evo (som är uppföljaren). Dåliga saker är bland annat att mekanisk hårddisk kyls inte optimalt. Diskar som har en hög RPM går väldigt varma. Hårddiskar riskerar gå sönder över 60c. I tråden här har vi uppmät temperaturer runt 60c vilket innebär att disken kan gå sönder.
Sedan är de rätt svårt för en oerfaren att bygga i lådan. Det krävs tålamod. Men jag antar de är priset man får betala när de skall vara smått. FC8 modellen skickar bara med 2st heat pipes (snålt). FC8 Evo skickar med 4st (optimalt). Bägge har plats för 4st pipes.
FC8 kräver att DVD/Bluray-spelaren måste ha ejectknappen på ett speciellt ställe. FC8 Evo har bredare kompabilitet i detta avseende.

IR-ögat är för mörkt och känns rätt värdelöst, både för Fc8 och Fc8 Evo. De är iaf mina erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

backspace:

tack för påpekningen, tror nog alla begrep ändå men nu är det fixat...

Kolla detta klippet gällande videouppspelningen av blurays. Emil summerar de hela rätt bra.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LnwG...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok!

Tack för mer input!

Jag är mer sugen på FC5 (lite dyrare dock) och hade väl tänkt ha en IR-fjärr och kanske tom kunna köra Power on/off med IR-fjärren.

Är mest orolig över A10-5700 på 65W i en FC5, jag skulle helst av allt vilja låsa in HTPC:n i ett skåp dessutom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kolla detta klippet gällande videouppspelningen av blurays. Emil summerar de hela rätt bra.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LnwG...

De sitter ett HD4000 i den NUC som han går igenom också. Så det han säger gäller även för oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Ok!

Tack för mer input!

Jag är mer sugen på FC5 (lite dyrare dock) och hade väl tänkt ha en IR-fjärr och kanske tom kunna köra Power on/off med IR-fjärren.

Är mest orolig över A10-5700 på 65W i en FC5, jag skulle helst av allt vilja låsa in HTPC:n i ett skåp dessutom..

Ja du, lycka till med de

Tänk på att Streacom FC8 Evo klarar 95watt TDP. Men de gäller bara om du har luft i rummet som cirkulerar eller som Streacom själva säger: **As with any passive cooling solution, environmental conditions will have an impact on the performance. A TDP of 95W is only recommended when the chassis is placed in a location with adequate air flow and moderate ambient room temperature
Källa: http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/

Gällande FC5 har jag ingen hands-on erfarenhet. Men enligt Streacoms sida så gäller samma sak för den. dvs Max 65 watt TDP om luftflödet är dåligt. Annars 95 watt. Men jag tror i din speciella situation att du kommer kunna koka ägg på lådan. Jag skulle inte rekommendera att göra som dig. Ha åtminstone öppet fram till eller bak till. Så det inte är helt instängt. eller du kanske har en sån där möbel där det är en dörr? Jag är fan tveksam till de hela. De kanske är bättre för dig att satsa på ett chassi som inte är passivt kylt i så fall. Du hör nog ändå inte lådan om du har en dörr. Hoppas dörren är i glas bara för IR-ögats skull

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe, det är en vanlig, lite högre tv-skänk jag tänkte stoppa HTPC:n i. Det är glasdörrar som klarar ir och jag ska ta bort "bakre" spånskivan för att få lite flöde där bak.

Tror du på i3 eller A10?

Permalänk
Medlem

FC8 vs FC5? Hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

hehe, det är en vanlig, lite högre tv-skänk jag tänkte stoppa HTPC:n i. Det är glasdörrar som klarar ir och jag ska ta bort "bakre" spånskivan för att få lite flöde där bak.

Tror du på i3 eller A10?

Kolla själv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1189954,1410892

Jag tycker inte de är värt att betala 10 TDP. Så jag hade valt I3 som jag redan skrivit femton ggr nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

FC8 vs FC5? Hur tänkte du där?

De är ju samma lådor? De enda som skiljer är ju formatet på själva lådan. Vill du ha platt och stort eller mindre men högre? Smaksak helt enkelt. Ser iaf ut på pappret som identiska egenskaper. Möjligen går de inte få plats med ett litet pci-expresskort i FC5, de vet jag att de går att få in i fc8 i alla fall. Men om du inte har de behovet så kan du ju välja vilket som passar din möbel och smak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jämför man FC5 och FC8 så skiljer det typ 3kg i vikt vad jag kan se. FC5 är dyrare men innehåller mer avledande material? De är ju specade samma (65W, max 95W TDP) dock.

FC8 har USB på fronten, det saknar FC5.

Permalänk
Medlem

Blir så här nu:

Streacom FC8
PicoPsu 150W
2*4Gb RAM
Intel DH77-moderkort
Intel i3 3225
Arctic Silver
Samsung 830 128Gb SSD

Återkommer om 1-2 veckor när jag testat runt lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Blir så här nu:

Streacom FC8
PicoPsu 150W
2*4Gb RAM
Intel DH77-moderkort
Intel i3 3225
Arctic Silver
Samsung 830 128Gb SSD

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå!

Dags att skaffa sig en HTPC, men jag är lite i valet och kvalet om man inte ska ta en mac mini?

Vad är skillnaden? Prismässigt så är det inte så mycket som skiljer.
Vilken produkt varar längst?

Permalänk

Chassi: Streacom F8 EVo Svart
Nätaggregat: Streacom Nano 150W
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU: Intel Core i3 3225 3,3Ghz Socket 1155
Moderkort: ASRock Z77E-ITX
Fjärrkontroll: Streacom fjärrkontroll
Tangentbord: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Optisk enhet: Sony DVD±RW/Blu-Ray Reader BC-5600S
SSD: Intel 330 Reseller 2.5" 60GB

Ser det bra ut? Någon som har några tips/synpunkter?

Såg också att de här var med i HTPC-paketet:
1. Förlängning ATX 24 Pins
2. 4-pin till 8-pin strömadapter

Vad har de för funktion när man väl ska bygga ihop allt?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Tack på förhand.

Det ser ut som ett riktigt bra urval du har gjort. Förlängning av ATX-kontakten är ett måste om du vill ha kvar värmespridaren på minnet närmast kontakten, alternativt väljer du ett annat moderkort (vilket är dumt då det är ett riktigt bra moderkort). SSD:n är också i minsta laget, jag skulle rekommendera minst 120GB speciellt om du inte kör med en dedikerad lagringsdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Tack på förhand.

Skrivet av Hraf:

Det ser ut som ett riktigt bra urval du har gjort. Förlängning av ATX-kontakten är ett måste om du vill ha kvar värmespridaren på minnet närmast kontakten, alternativt väljer du ett annat moderkort (vilket är dumt då det är ett riktigt bra moderkort). SSD:n är också i minsta laget, jag skulle rekommendera minst 120GB speciellt om du inte kör med en dedikerad lagringsdisk.

Bra input där Harf. Enda jag har att tillägga är kylpasta! Köp lite artic silver pasta eller så om du har råd. Det hänger med pasta med lådan (evo modellen) men jag tror faktiskt Artic pasta är bättre. 60GB SSD funkar utmärkt om du inte ska lagra nåt på HTPC:n. Jag har 60GB i min och jag har cirka 20GB ledigt. Tänk dock på att om du har tänkt använda albumcovers på alla dina filmer som du har på ditt nätverk så kommer cachen att växa till sig i XBMC-mappen. Min sådan mapp är på 2GB. De kan eventuellt bli ett problem om ditt film/musik/bildarkiv är stort. 120GB diskarna har ju gått ner så mkt i pris nu.

"2. 4-pin till 8-pin strömadapter" Den rekommenderade jag för jag kunde inte garantera kompabilitet med alla moderkort. Moderkortet du har valt funkar utan denna kabel. Jag köpte den ändå iofs för jag ville slippa tänka på de i fall jag skulle byta moderkort i framtiden och de kanske inte skulle visa sig lika generöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vondell:

Hallå!

Dags att skaffa sig en HTPC, men jag är lite i valet och kvalet om man inte ska ta en mac mini?

Vad är skillnaden? Prismässigt så är det inte så mycket som skiljer.
Vilken produkt varar längst?

Detta har redan tagits upp i tråden. Läs alla inlägg och absorbera

Men ett par tankar som faller in just nu är att Mac Mini är inte fläktlös. Inte lika uppgraderingsvänlig som en custombygge. Bägge produkter varar lika länge. Det är när du vill uppgradera prestandan som en PC är att föredra. Det räcker att bara byta moderkortet, cpu, minne så är du igång igen. En Mac Mini är inte lika enkelt (omöjligt?).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Blir så här nu:

Streacom FC8
PicoPsu 150W
2*4Gb RAM
Intel DH77-moderkort
Intel i3 3225
Arctic Silver
Samsung 830 128Gb SSD

Xophile hur har det gått med ditt bygge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar som frågar!

Hade tänkt bygga det själv men pga jobb och influensa i familjen så ska en datorfirma bygga ihop den åt mig. Räknar kallt med ett samtal idag så att jag kan ha lite kul i helgen!

Lovar att återkomma!

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt bra guide, radx! Har läst mycket på denna del av forumet men har inte postat något innan. Jag vill också bygga en passivt kyld HTPC och denna verkar verkligen räcka till så det räcker och blir över gällande film.

Under tiden jag gjort efterforskningar på vad som skulle passa mig har jag dock kommit fram till att det skulle vara trevligt om man kunde få ihop en helt passivt kyld och liten HTPC som kunde klara av en annan sak, nämligen wii-emulering via dolphin-emulatorn. Det skulle vara skönt att kunna plocka bort wii:t ur tv-bänken, dels tar det en del plats och dels låter det ganska irriterande nuförtiden. Därför är jag lite nyfiken på hur bra de burkar som byggts här klarar av att hantera dolphin. Finns det någon som har möjlighet att testa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. X:

Tack för en väldigt bra guide, radx! Har läst mycket på denna del av forumet men har inte postat något innan. Jag vill också bygga en passivt kyld HTPC och denna verkar verkligen räcka till så det räcker och blir över gällande film.

Under tiden jag gjort efterforskningar på vad som skulle passa mig har jag dock kommit fram till att det skulle vara trevligt om man kunde få ihop en helt passivt kyld och liten HTPC som kunde klara av en annan sak, nämligen wii-emulering via dolphin-emulatorn. Det skulle vara skönt att kunna plocka bort wii:t ur tv-bänken, dels tar det en del plats och dels låter det ganska irriterande nuförtiden. Därför är jag lite nyfiken på hur bra de burkar som byggts här klarar av att hantera dolphin. Finns det någon som har möjlighet att testa detta?

Roligt att höra att du är intresserad av att bygga en passiv HTPC.

Jag var faktiskt lite intresserad av att testa Dolphin så jag ska ge det ett försök med min 3220T som har en HD2500 i sig. Har testat lite Mega Drive-emulering och det fungerar klockrent åtminstone, men det är ju en ganska rejäl skillnad.

EDIT: Jag drog hem Dolphin och testade ett mindre WiiWare-spel, Castlevania ReBirth. Det fungerar klockrent och ligger på stadiga 60 FPS i de första banorna. Jag kan inte säga hur det är med de mer "krävande" Wii-spelen däremot.

Permalänk
Medlem

Hmm..
Byggde ihop datorn nu ikväll,
Men den vill inte ens starta
Den blinkar bara till, inget mer.
Någon som fått samma?

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem

Hej på er!

I fredags blev den klar! Så här är min spec:

Streacom FC8
PicoPsu 150W
2*4Gb RAM 1600Mhz
Intel DH77-moderkort
Intel i3 3225
Arctic Silver
Samsung 830 128Gb SSD

Windows 7 64-bit ENG

+
Otroligt, otroligt skönt med något helt tyst!
WOL fungerar perfekt
41 grader vid idle och chassit känns inte det minsta varmt vid uppspelning av HD-film
Går att väcka datorn via USB RF-fjärrkontroll
Känns rapp! Kanske SSD:n som gör mycket givetvis. Starat väl på 20 sekunder eller så.

-
Något större chassi än jag först trodde. Hade inte behövt DVD/BR-läsare så nu är där ett "hål i onödan" men stör ju naturligtvis inte direkt.
Var väl något kladdigt att bygga ihop den med all kylpasta enligt datorfirman. Är rätt glad för att jag inte gjorde det själv den här gången

Testade det kända (?) klippet "Birds" ifrån Planet Earth och då får jag 23,9728 FPS. Klippet är kort, bara 22 sekunder men FPS:en ligger stabilt på 23,9728. Om jag räknar rätt så innebär det:
23,976-23,9728 = 0,003 = en "frame drop" var 312:e sekund, dvs ungefär en gång var 5:e minut. Har ej hunnit se en sammanhängande film på min HTPC än.

Frågor? Hojta till!

Permalänk
Medlem

Jag har lagt upp ett fint galleri på bygget av min HTPC, fokus ligger på bytet av hårddisk från en WD Green 2TB till en WD Red 3TB. Mina problem är ur världen då den senare har en max temperatur på 70 grader i drift, men det var en lång väg dit.

Passiv HTPC med aktiv kylning